You can check in anytime you like
But you can never leave
Hotel California – The Eagles
The Facebook Motel: Where the Data Checks in, But Can it Check out? Volgens mij verwijst Morningstar met deze titel van haar rapport over de Facebook-beursgang naar die Eagles-song. Geldt dat data-grapje niet voor alle dotcoms? Apple, Google, Microsoft en Facebook weten meer van ons dan onze partner en familie.
Als er ooit één bedrijf voor beleggersfantasie zorgde, is het Facebook wel: 900 miljoen gebruikers en bijna net zoveel manieren om er geld mee te verdienen. Dat is te merken aan deze initial public offering (IPO), want Facebook gaat donderdag (prijsstelling) en vrijdag (handel los) voor de hoofdprijs naar de Nasdaq.
Duur!
Er zijn vele manieren om te bepalen of een aandeel duur of goedkoop is – en geen één is zaligmakend – maar koerswinstverhouding (k/w) is de meest bekende en gangbare. Al naar gelang de rekensommen of jaartal lopen de schattingen uiteen van dat het aanstaande aandeel grofweg 60 tot 100 keer de winst doet.
Is dat veel? Ja, ter vergelijking luiden enkele huidige k/w’s (Bloomberg):
A la Google
Het is een eeuwige discussie wat nou duur en goedkoop is, maar dat Facebook peperduur is moge duidelijk zijn. Dat heeft alles te maken met het unicum dat het bedrijf is, de enorme beleggersfantasie die er is en natuurlijk het opportunisme in de markten. Velen hopen met deze beursgang een (snelle) koerswinst te maken.
Misschien gaat de vergelijking met Google aardig op. Dat ging in 2004 ook eigenwijs (veel dingen in eigen beheer gedaan en niet door zakenbanken) en voor veel geld naar de beurs (85 dollar). Google maakte de belofte waar en bleef maar meer omzet en winst maken, waardoor de koers het goed bleef doen.
De cijfers
Zometeen meer over die waarde, eerst een paar grafieken van Morningstar die de business van Facebook goed duiden. Allereerst hierboven de cijfertjes, maar misschien is de onderstaande tabel duideljker:
Dan het aantal gebruikers. Ondergetekende heeft géén Facebook-pagina en behoort daarmee tot een snel uitstervend ras… Onwaarschijnlijk, 900 miljoen gebruikers. Da’s meer dan de bevolking van VS en EU samen.
Is het ook leuk en handig om op een smartphone en tablet te facebooken, want daar gaat het de komende jaren natuurlijk om. Zo te zien wel:
Dit is misschien wel de belangrijkste tabel: hoe lopen de advertentiestromen op de wereld? Want daar moet Facebook het natuurlijk vooral van hebben. Vandaar ook dat Google bijvoorbeeld het social network als een vele grotere concurrent ziet dan Apple en Microsoft.
Deze ook nog maar even dan:
Waardering
Zoals beloofd, die torenhoge waardering. Eigenlijk is het simpel: de markt gaat hierbij niet uit van wat Facebook nu verdient, maar wat ze komende jaren kan en misschien wel moet verdienen. Zo jaagt die eindeloze fantasie daarover van beleggers de waardering omhoog tot die tientallen keer de huidige winst.
Iedere bank, vermogensbeheerder, handelaar, analist en belegger heeft zijn eigen bedragen en percentages in het hoofd. Morningstar komt tot de volgende cijfers en vindt daarom een prijs van maximal 32 dollar mooi geweest voor het aandeel:
- Omzet: 40 miljard dollar in 2021
- Operationele marge: 32% in 2021
Dit zijn Apple-cijfers en vandaar die op het oog krankzinnige waardering, waarmee Facebook naar de beurs gaat. Vandaag bericht Bloomberg dat de prijsrange voor de IPO omhoog gaat van 28-35 dollar naar 34-38 dollar, waarmee het bedrijf in één klap 104,2 miljard dollar waard is. De beursgang zou ook overtekend zijn.
Kansen en bedreigingen
Tot slot de kansen, waar ik er zelf nog een aan toe wil voegen. Facebook is een écht en serieus bedrijf dat vooral één ding wil: de beste site maken. Hoewel CEO Mark Zuckerberg en de zijnen zwemmen in het geld lijkt een mooi product maken – Zuckerberg is een echte klassiek nerd – hun belangrijkste drijfveer.
Rijk worden via een IPO is in tegenstelling tot vele anderen een prettige bijkomstigheid van de lange dagen die ze maken, niet het primaire doel. Neemt niet weg dat er ook bedreigingen zijn. Net als Google vreest Facebook vooral één ding: dat een paar gasten in een garage iets geniaals verzinnen, zoals ooit zij zelf.
Morningstar is bevreesd voor privacy-aangelegenheden. Facebook moest inderdaad al een paar keer op haar schreden terugtreden, omndat ze wat al te gemakkelijk dacht over de gegevens van haar gebruikers. Vandaar die beginquote. Aanmelden bij Google, Facebook, Apple et cetera is niet moeilijk. Maar weg gaan?
Voor het aandeel zelf zal dit niet gaan gelden: dat wordt vast erg liquide!