Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Dilemma

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Bas Heijink

Technisch analist Bas Heijink schrijft iedere dag een update over de AEX. Senior Technisch Analist Bas Heijink houdt zich binnen de ING Investment Office van ING Bank bezig met Technische Analyse. Heijink let vooral op de kansen die hij ziet in de markt om op korte termijn een goed absoluut rendement te behalen. H...

Meer over Bas Heijink

Recente artikelen van Bas Heijink

  1. jun '17 TA Arcelor Mittal: Buy the dip 12
  2. jun '17 TA: Bedankt! 411
  3. jun '17 TA: Van lang naar kort 425

Reacties

358 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 18 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 juli 2011 11:40
    het is onduidelijk of gistren een bodem was van een 90 daags tijdsperiode..het was wel dag 11 na de top op 7 juli .. dit zou een stijging kunnen geven de komende dagen, max. tot vrijdag..dit hoeft echter niet.. in ieder geval verkoop uw aandelen.......en nogmaals vergelijk de aex niet met dax of senp ,andere cycli en ander patroon vd trend....en dus wordt het dilemma steeds groter arme arme ing schaapjes...
  2. [verwijderd] 19 juli 2011 11:44
    quote:

    retsok schreef op 19 juli 2011 11:40:

    het is onduidelijk of gistren een bodem was van een 90 daags tijdsperiode..het was wel dag 11 na de top op 7 juli .. dit zou een stijging kunnen geven de komende dagen, max. tot vrijdag..dit hoeft echter niet.. in ieder geval verkoop uw aandelen.......
    Zie jij een tijdelijke top rond 329?
  3. [verwijderd] 19 juli 2011 11:46
    eerst maar eens kijken of de 324 gaat houden (bodem dec), dax ligt er redelijk bij al is er wel sinds vrijdag een verkoop signaal ontstaan bij verschillende indicatoren. s&p sinds gister een verkoop signaal en dow nog net niet. aex heeft al in april een verkoop signaal gegeven.

    maar voorzichtigheid is echt geboden deze week, het is niet te voorspellen hoe de markten gaan reageren op het overleg donderdag
  4. [verwijderd] 19 juli 2011 11:49
    De Fdax bodemde gisteren op de 5/8 lijn van Q2. Dit betekent een test op de trading range (tussen 3/8 tot 5/8). Vandaag flink opgeveerd. Is een klassieke test op het sentiment. Zolang de koers boven de low van gisteren blijft is het sentiment dus bullish. Althans, volgens Gann.

    Gaan we door de 5/8, dan door naar de 4/8, terug naar de 5/8 en door naar de 3/8. We zullen het zien.
  5. [verwijderd] 19 juli 2011 11:57
    quote:

    Rhndy schreef op 19 juli 2011 11:23:

    [...]

    Ik ben het met je eens hoor. Heb gister ook gekocht voor omhoog.
    Maar dit leek een gecontroleerde daling. Het ging namelijk niet met punten tegelijk in korte tijd. Ik had zelf verwacht dat er veel meer stops op de 325 zouden liggen. Bij echt paniek lijkt het me dat je een crash gaat krijgen van 5-7%
    Ja, daar heb je ook wel gelijk in...een echte crash was het niet.
    Maar goed, zoals jan ook zegt, het was en is gokken..Ik gokte wel dat we gisteren die bodem hebben aangestampt.

    We zullen het wel zien, ik vind het overigens wel vreemd dat die 325 steeds opnieuw een drempeltje blijft...Is daar een verklaring voor?

    Als je 5x achter elkaar over een weerstand/steunpunt vliegt, dan is dat toch geen weerstand/steun meer op een bepaald moment? Of zie ik dat verkeerd?
  6. [verwijderd] 19 juli 2011 11:59
    quote:

    pappapat schreef op 19 juli 2011 11:57:

    [...]

    Ja, daar heb je ook wel gelijk in...een echte crash was het niet.
    Maar goed, zoals jan ook zegt, het was en is gokken..Ik gokte wel dat we gisteren die bodem hebben aangestampt.

    We zullen het wel zien, ik vind het overigens wel vreemd dat die 325 steeds opnieuw een drempeltje blijft...Is daar een verklaring voor?

    Als je 5x achter elkaar over een weerstand/steunpunt vliegt, dan is dat toch geen weerstand/steun meer op een bepaald moment? Of zie ik dat verkeerd?
    De meest genoemde kloppen niet. Een weerstand een steun geven Steun of een Weerstand. Zie het als een soort vangnet. De koers gaat hier als een heet mes door roomboter.
  7. kolenboer 19 juli 2011 11:59
    quote:

    retsok schreef op 19 juli 2011 11:40:

    het is onduidelijk of gistren een bodem was van een 90 daags tijdsperiode..het was wel dag 11 na de top op 7 juli .. dit zou een stijging kunnen geven de komende dagen, max. tot vrijdag..dit hoeft echter niet.. in ieder geval verkoop uw aandelen.......en nogmaals vergelijk de aex niet met dax of senp ,andere cycli en ander patroon vd trend....en dus wordt het dilemma steeds groter arme arme ing schaapjes...
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Een vrijdag staan we op 330. Bij de 329-330 ga ik weer short op de AEX. Niet op de senp. Dat is geen beurs om short te gaan, dan moet het eerst 2 weken flink stijgen. Van die senp wordt ik helemaal droevig van dat gemanipuleer.

    De AEX is een heerlijke voorspelbare beurs om op te handelen.
  8. no-sa 19 juli 2011 12:01
    De DAX doet het goed, maar de mongool van de Europese indices, die gisteren ferm voorop liep, zit vandaag weer pruillip trekkend en met de broek op de knieen achter in de klas bagger te schijten. En dat is goed. Hoe debieler de beurs hoe betre voor de knip, deze knip. Philips doet het na gisteren ook weer fantastich, mijnheer Van Houten - hij maakte weinig indruk, hij sprak als een kapotte haardroger - loopt daar, op het hoofdkantoor, de hele dag met messen te zwaaien. Wij gaan lekker snijden, jongens. Hij heeft iets van, sorry, de vieze man uit Koot en De Bie.
  9. [verwijderd] 19 juli 2011 12:03
    "In dat scenario zitten we nog steeds in de laatste fase van deze correctie, waarna mijn begin dit jaar afgegeven koersdoel van 400 nog dit jaar mogelijk moet zijn."

    Hmm, let's see: nog 5 maanden over, dat wordt een stijging van cca 15 pnt dus meer dan 3% per maand, het moet mogelijk zijn, ja.
  10. [verwijderd] 19 juli 2011 12:03
    kolenboer,

    wie manipuleert de s&p dan? denk je dat die markt niet een beetje te groot is om te manipuleren door een paar spelers?
    en met manipuleer bedoel jij neem ik aan dat "ze" (wie is ze?) de boel omhoog kopen? als jij dat idee hebt waarom handel je dan niet mee omhoog. juist jij want jij gaat posities aan met als doel een paar punten
  11. [verwijderd] 19 juli 2011 12:04
    quote:

    kolenboer schreef op 19 juli 2011 11:59:

    [...]

    Daar ben ik het helemaal mee eens. Een vrijdag staan we op 330. Bij de 329-330 ga ik weer short op de AEX. Niet op de senp. Dat is geen beurs om short te gaan, dan moet het eerst 2 weken flink stijgen. Van die senp wordt ik helemaal droevig van dat gemanipuleer.

    De AEX is een heerlijke voorspelbare beurs om op te handelen.
    let op het zinnetje ..dit hoeft echter niet.. op basis van trendmatigheid is een koersdoel richting 310 de komende dagen mogelijk.. maar Dhr Heijink geeft nog niet het signaal .. all clear.. aan de ing klanten om te verkopen, tja als je dan in een paar dagen op 310 staat heb je weer een dilemma.. 15 proc lager tnt en nog niks verkocht ai ai ai
  12. [verwijderd] 19 juli 2011 12:12
    quote:

    1jan schreef op 19 juli 2011 12:01:

    Pappapat,

    Welke bodem zie jij dan? of is het een onderbuik bodem? we gingen juist gister door die bodem heen
    Nou, het is idd een onderbuik bodem, maar die klopt toch geregeld, net als ik toen bij 370 uitstapte (welliswaar 4 punten onder de top), toen had ik ook het gevoel dat de top wel bereikt was.

    Maar goed, een bodem bepalen is vaak gevaarlijker dan een top nemen.
    Afijn, ik heb al een paar maanden dat gevoel dat 320 de absolute bodem gaat zijn voorlopig, maar goed, pin me er niet op vast...Want dan krijg ik straks weer kritiek over mijn visie, het is mijn persoonlijke visie die bijna niemand met me deelt, iedereen verwacht hier toch wel 300 of nog veel dieper.

    Aangezien ik dus het gevoel heb dat die 320 de bodem gaat worden voor de komende tijd, denk ik dat we daar gisteren wel redelijk op hebben gestampt. Misschien komt er dus nog een doorschieter, als het allemaal klopt, maar dat zien we achteraf wel. Ik heb er zelf namelijk niet zo veel aan, ik zit vast en moet even wachten op een nieuwe hoge top...

    Mijn visie is niet gebaseerd op steunpunten en vlinders en vleermuizen, schouders en weet ik wat allemaal. Allemaal gevoel en eigenlijk ook logisch beredeneren van het dagelijkse reilen en zeilen op de wereld.
  13. [verwijderd] 19 juli 2011 12:21
    quote:

    Rhndy schreef op 19 juli 2011 11:59:

    [...]

    De meest genoemde kloppen niet. Een weerstand een steun geven Steun of een Weerstand. Zie het als een soort vangnet. De koers gaat hier als een heet mes door roomboter.
    Ja, en daarom zint het me ook niet. Het probleem is dat je TA volgens mij alle kanten op kunt manipuleren.
    Stel dat Bas in een netwerk zit met andere traders he..(ik zeg STEL)..En hij benoemt die steunpunten en weerstanden zodat iedereen daar op gaat zitten.

    Dan is het toch voor z'n netwerk om Bas heen heel gemakkelijk om daar je voordeel uit te halen? Je weet immers precies wat de rest gaat doen, want jij bepaalt de punten.

    Daarom, ik volg mn eigen gevoel wel, en niks van die steunpunten, want ik heb steeds het idee dat die punten niet in mijn voordeel zijn..hij zakt er bijna altijd doorheen of blijft er ruim boven...maar goed, daarom vind ik dat TA zo vaag.

    Want als de koers er doorheen gaat als een mes door boter zoals jij zegt...waarom zou het dan uberhaupt nog een vangnet zijn?
    Als ik een acrobaat zou zijn, en die steunpunten mijn vangnet, dan sprong ik niet, snap je...Het is dus in feite gebaseerd op lucht en het werkt alleen maar omdat veel mensen TA aanhangen en het volgen/cq er op handelen.

    -edit- haha, ik zeg wel "snap je?", maar ik snap zelf geen moer van TA, het slaat meer op, snap je waarom ik niet snap dat zoveel mensen het volgen? ;)
  14. [verwijderd] 19 juli 2011 12:29
    Traders werken met indicatoren. Vaak met een samenstelling van indicatoren waarmee andere traders ook werken. Als bank/trader 1 een verkoop advies krijgt op zijn indicatoren, ziet bank/trader 2 ook dat verkoop signaal op indicatoren en bank/trader 3 ook. vind je het gek dat er dan wordt verkocht? niks manipuleren aan.

    in het verleden veel geld verloren met onderbuikgevoel, oh we zijn nu wel hard gestegen/gedaald. handel uitsluitend mee met de trend NOOIT tegen de trend in.
  15. [verwijderd] 19 juli 2011 12:32
    quote:

    pappapat schreef op 19 juli 2011 12:12:

    [...]

    Nou, het is idd een onderbuik bodem, maar die klopt toch geregeld, net als ik toen bij 370 uitstapte (welliswaar 4 punten onder de top), toen had ik ook het gevoel dat de top wel bereikt was.

    Maar goed, een bodem bepalen is vaak gevaarlijker dan een top nemen.
    Afijn, ik heb al een paar maanden dat gevoel dat 320 de absolute bodem gaat zijn voorlopig, maar goed, pin me er niet op vast...Want dan krijg ik straks weer kritiek over mijn visie, het is mijn persoonlijke visie die bijna niemand met me deelt, iedereen verwacht hier toch wel 300 of nog veel dieper.

    Selectief geheugen? Toen ik op 347 zei dat de top dichter bij was dan we dachten, lachte je mij uit en zei dat nieuwe aanwas volgens jou betekent juist dat we vanaf daar hoger gaan, maar goed, laat maar zitten
  16. kolenboer 19 juli 2011 12:35
    quote:

    retsok schreef op 19 juli 2011 12:04:

    [...]let op het zinnetje ..dit hoeft echter niet.. op basis van trendmatigheid is een koersdoel richting 310 de komende dagen mogelijk.. maar Dhr Heijink geeft nog niet het signaal .. all clear.. aan de ing klanten om te verkopen, tja als je dan in een paar dagen op 310 staat heb je weer een dilemma.. 15 proc lager tnt en nog niks verkocht ai ai ai
    We gaan in elk geval naar die 329-330 toe. Dan zal het feest weer over zijn denk ik. Dan sluit ik de longs en draai naar short.
  17. [verwijderd] 19 juli 2011 12:38
    quote:

    1jan schreef op 19 juli 2011 12:29:

    Traders werken met indicatoren. Vaak met een samenstelling van indicatoren waarmee andere traders ook werken. Als bank/trader 1 een verkoop advies krijgt op zijn indicatoren, ziet bank/trader 2 ook dat verkoop signaal op indicatoren en bank/trader 3 ook. vind je het gek dat er dan wordt verkocht? niks manipuleren aan.

    in het verleden veel geld verloren met onderbuikgevoel, oh we zijn nu wel hard gestegen/gedaald. handel uitsluitend mee met de trend NOOIT tegen de trend in.
    Ja, eigenlijk vind ik dat wel gek ja...Ik begrijp het ook niet, dat zeg ik ook.

    Als je een verkoopsignaal krijgt, dan is dat ergens op gebaseerd...Maar dat kan m.i. nooit fundamenteel onderbouwd zijn, enkel TA, of zie ik dat verkeerd?

    Zo kan je dus nooit FA meenemen in je handelen, want een signaal is een signaal en dat wordt gevolgd, althans, zo komt het op mij over wat je zegt.

    Dan zie je een bepaald patroon verschijnen en dan krijg je een koopsignaal, maar op datzelfde moment komt er in het nieuws dat er ergens een ramp is gebeurd...zoals bij Japan toen.

    Geeft je systeem dan een verkoopsignaal aan? Dat lijkt mij dan niet..of reageren die systemen zo snel dat ze binnen enkele seconden zien dat de markt omkeert?

    Leg het uit als je wil hoor, ik leer graag en sta open voor wat ik nog niet weet.
358 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 18 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links