Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Inhaalmanoeuvre Europese autosector?

Technische analyse: Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis en Renault
Beeld: iStock

De Europese autosector heeft het moeilijk gehad. Maar technisch lijkt het ergste achter de rug. Maakt de sector een inhaalmanoeuvre?

Vorige week was de Geneva International Motor Show, tot enkele jaren geleden een van de belangrijkste autoshows ter wereld. De editie van 2024 is echter de kleinste sinds jaren. Opmerkelijk was dat de grote Europese merken vrijwel volledig ontbraken op deze autobeurs. Alleen Renault heeft uitgepakt met een grote beursstand.

Het autolandschap is aan het veranderen. Er wordt in toenemende mate elektrisch gereden, consumenten winkelen tegenwoordig op internet, verder wordt de markt overspoeld door nieuwe Chinese merken. 

De Europese autosector heeft het al langere tijd moeilijk gehad, ik heb daar eerder aandacht aan besteed. 

Maakt de sector een inhaalmanoeuvre?

Technisch is de sector nog niet helemaal uit de problemen, hoewel we wel zien dat het slechtste waarschijnlijk achter ons komt te liggen. 

Vandaag bekijk ik de technische langetermijnplaatjes van de Europese autoproducenten Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis en Renault, alsmede de Euro Stoxx sector Automobiles & Parts-index.

Eigenlijk weet alleen Stellantis andere merken in te halen. Stellantis is bovendien de enige outperformer in de autosector.  In Stellantis zijn onder andere de automerken Fiat, Maserati, Citroën, Peugeot en Chrysler verenigd. Stellantis is succesvol onderdeel van de langetermijn TA-portefeuille van Tostrams. 

Zou u ook onze aankooptips voor de langetermijn TA-portefeuille willen ontvangen?  Probeer dan de vernieuwde Tostrams.nl uit. Ga naar tostrams.nl/actie en lees drie maanden onze technische analyses voor slechts €29,95.

Euro Stoxx sector Automobiles & Parts test all time high

De Euro Stoxx sector Automobiles & Parts test de top van begin 2022 rond 689, tevens het all time high. Indien deze weerstand wordt gebroken zal een technische verbetering optreden. De grafiek biedt daarna een berekend koersdoel rond €806.

Steun ligt er rond €572,45 (bodem van 26 januari). Het 200-daags voortschrijdende gemiddelde laat een opwaartse draai zien. Dit signaleert een verbetering in de technische omstandigheden.

De B.O.B.-indicator beweegt nog steeds neerwaarts. Dat signaleert dat de Europese autosector achterblijft bij de rest van de markt. Zoals gezegd, is Stellantis succesvol onderdeel van de langetermijn TA-portefeuille van Tostrams. 

Uitstekend plaatje Stellantis

Stellantis heeft de horde €19,35 (gevormd op 21 januari 2022) gebroken. De stijgende trend krijgt enkel een nieuwe impuls als de horde €19,35 wordt gebroken. Inmiddels is ook ons koersdoel €24 gepasseerd.  

Stellantis heeft nu steun rond €19,35, de oude top. De stijgende 200-dagenlijn wijst op een sterke technische conditie. De B.O.B.-indicator (blauwe lijn) stijgt en signaleert dat Stellantis beter presteert dan de rest van de markt.

Stellantis

Volkswagen trekt bij

Nadat in de koers van Volkswagen  afgelopen drie jaar ruim 60% was gedaald, herstel het aandeel nu wat. Het technische plaatje van Volkswagen verbetert nu er een mogelijke hogere koersbodem wordt gevormd. Deze signaleert weer kopers in de markt.

Eerder al verliet Volkswagen de dalende trend wat een eerste signaal van verbetering gaf. Om verder te verbeteren moet Volkswagen ook boven weerstand  €120,98 (gevormd op 2 februari) weten te breken. Volgende horde daarna ligt rond €144,98 (top van eind 2022).

De eerste hogere bodem rond  €106,44 (van 19 januari) moet wel stand houden. Bij Volkswagen laat de 200-dagenlijn een hockeystick patroon zien. Dit geeft een verbeterende technische conditie weer.

De dalende B.O.B.-indicator (blauwe lijn) vlakt wat af,  Volkswagen raakt minder achterop vergeleken met de rest van de markt.

 

Mercedes draait bij

Mercedes-Benz Group draait weer helemaal bij. Mercedes-Benz Group heeft in elk geval de correctieve fase van vorig jaar gebroken, waarmee een technische verbetering is opgetreden. Mercedes-Benz Group test nu de horde rond €77,90 van begin 2022.

Na een uitbraak kan de koers oplopen richting weerstand €91,63. Steun ligt rond €58,84 (bodem van 19 januari). De 200-dagenlijn van Mercedes-Benz Group krult langzaam weer omhoog. Dit duidt op een iets betere technische conditie. De zwakke B.O.B.-indicator (blauwe lijn) suggereert dat Mercedes-Benz Group slechter presteert dan de markt.


BMW verbetert

Het technische plaatje van BMW verbetert. De Duitse autobouwer is nu op weg naar de horde  €113,46 (top van 16 juni 2022). 

Na een uitbraak kan BMW oplopen richting weerstand €123,75 (top van begin 2015). We verwachten steun op €86,80 (rond bodem van november 2023). Het 200-daags voortschrijdende gemiddelde krult iets opwaarts. Dit duidt op een vertering in de technische conditie. 

B.O.B. tendeert nog steeds neerwaarts. Dit geeft aan dat BMW achterblijft bij de rest van de markt.

BMW

Renault kan de rest van de markt niet bijbenen

Technisch mist Renault duidelijkheid. Renault beweegt al ruim een jaar in horizontale richting. De laatste maanden tussen steun 33,26 (bodem van 19 januari) en weerstand 40,76 (gevormd op 28 juli 2023). 

De uitslagen worden steeds kleiner. Wacht een uitbraak uit deze driehoek af. De 200-dagenlijn van Renault tendeert zijwaarts. Dit duidt op een neutrale technische conditie. B.O.B. neigt weer naar onderen; dit geeft aan dat Renault de rest van de markt niet kan bijhouden

Renault

 

Weten welke aandelen koopwaardig zijn?

Recent is een nieuw platform voor Tostrams.nl opgezet. Met dit platform stellen wij u in staat om, naast dat u er onze gebruikelijke technische analyses en het beursnieuws kunt volgen, ook alerts bij Tostrams in te stellen. Van elk aandeel kunt u aangeven dat u een e-mail-alert wilt ontvangen zodra het koopwaardig wordt bevonden.

Bent u benieuwd hoe de vernieuwde website Tostrams.nl eruitziet? Klik dan hier om hem nu te bekijken.

Wilt u het vernieuwde Tostrams.nl proberen? Ga dan naar tostrams.nl/actie en lees drie maanden onze technische analyses voor slechts €29,95.

Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 26 apr Vangnet voor ASML op €777: is het al tijd om kooporders in te leggen? 48
  2. 25 apr Geldstroom Nederlandse beurs stagneert 104
  3. 24 apr Nasdaq Composite nog niet doorgebroken 51

Gerelateerd

Reacties

102 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Toerist 7 maart 2024 10:41
    quote:

    1965 schreef op 7 maart 2024 10:36:

    De chippers zijn de crypto's van de beurs geworden…
    daar heeft het veel van weg,begrijp die kopers echter niet aan deze prijzen...die beseffen toch dat ze eerdaags op dik verlies staan;
    is hetzelfde dat je BTC koopt aan 69.000

    sta intussen wel op mooi verlies met mijn asml en besi
  2. forum rang 7 Doptieman 7 maart 2024 10:46
    quote:

    mgr schreef op 7 maart 2024 09:19:

    waar zijn de gekken die t gistermiddag ff naar 857 moesten zetten nu gebleven?
    g#@e
    Ff foppen denk ik... Die tellerstand van de AEX is natuurlijk niets anders dan de resultante
    van die steeds opnieuw berekende grote rekensom van wat er allemaal uitstaat....
    Niet vergeten hoor... Ciao...
  3. forum rang 6 In Holland stond een Huis... 7 maart 2024 10:46
    quote:

    Toerist schreef op 7 maart 2024 09:27:

    [quote alias=mgr id=15214533 date=202403070919]
    waar zijn de gekken die t gistermiddag ff naar 857 moesten zetten nu gebleven?
    g#@e
    [/quote

    en na 17:30 zelfs 860 plus gehaald,mvg
    Met V- Spike hebben ze 'de Schade' weer hersteld..

    Het mag gewoon niet naar beneden komt ook door de labiele Wereld situatie waarin we momenteel verkeren..

    Dat heeft zeker Invloed oftewel "Show must go on.."!
  4. Bubbletrader 7 maart 2024 10:53
    Wat een feest, SP500 future nu 16 punten lager dan gisteren om 17.30 en de aex weer eens in plus.
    En maar pompen en maar kopen die overgewaardeerde tech aandelen alsof we met AI in het mondiale paradijs terecht zullen komen. Det ultieme waarderingen van een bubble, vraag niet hoe het kan maar......
  5. forum rang 6 Toerist 7 maart 2024 11:05
    quote:

    ONN schreef op 7 maart 2024 10:52:

    [...]
    Ben niet anders gewend van je, alleen maar short denken, al maanden.

    Gelukkig voor jou is het allemaal fictie.
    sta momenteel alles te samen op ongeveer 20K verlies,dus verre van fictie

    en ben er vast van overtuigd dat besi terug onder de 150 komt en asml onder de 880,wanneer dat weet ik echter niet
102 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links