Een koers die al ruim twee jaar hapert en in juni zelfs een beuk kreeg, toen Amazon Whole Foods kocht. Voorbeurs vandaag weer gewoon ouderwetsch mooie KW-cijfers, een bescheiden relief rally op de beursborden en u wrijft u nu in de handen met de koerswinst. Eerlijk zeggen wie van tevoren ook zo dacht.
Niet dus. Nu -1,4%, maar zelfs ruim -2%. Een domper. Wat speelt Ahold Delhaize parten? Eerst de plaatjes. Tijdens de beurskrach 2008-2009 was het een mooie defensieve waarde en eigenlijk beleeft u al tien jaar en misschien al sinds het boekhoudschandaal in 2003 plezier aan het fonds.
Het laatste jaar echter bezorgen uw Ahold Delhaizetjes u hoofdpijn. Auw, wat een enorme underperformance en dat voor zo'n mooi defensief aandeel.
Mooie cijfers, maarrrr...
Eerst het goede nieuws van vandaag. Groei, omzet, marges en synergie: alle parameters uit de rapportages kunt u groen afvinken. De economie zit mee op de markten waar Ahold Delhaize actief is en het concern zat in KW2 op de eerste rang om hiervan te profiteren. Zelfs in Amerika, ook daar meevallers.
Toch wringt de schoen 'm in de VS en daar komt ook het nieuws vandaag die de markt als slecht beoordeelt gelet op de koersreactie. Drie trefwoorden vatten de Amerikaanse zorgen voor de Zaans-Belgische grootgrutter samen:
- (Toenemende) concurrentie
- (Oplaaiende) prijzenoorlog
- (Dalende) dollar
En of de concurrentie toeneemt in de VS! Lidl en Aldi zijn de haringvijver overgestoken en openen hun eerste supermarkten, Amazon laat ongetwijfeld nog van zich horen met de overname van Whole Foods en de WalMart's van deze wereld laten zich natuurlijk ook niet zonder slag of stoot van de markt jagen.
Dure prijzenoorlog
Ahold Delhaize gaat de prijzen verlagen en de Amerikaanse merken versterken. Het reserveert daarvoor 70 miljoen dollar en zet de extra synergie-effecten van 250 miljoen dollar voor in. De lokale merken zoals Food Lion en Peapod bemannen de voorste loopgraaf en mogen zelf hun marketing en consumentenservice doen.
U wilt een prijzenoorlog? U krijgt een prijzenoorlog, vertaal ik vrij en populair de woorden van CEO Dick Boer in het persbericht.
Our U.S. brands are well-placed in a fast-changing competitive landscape. We continue to improve the price positioning of our Ahold USA brands and have developed effective competitive plans for Food Lion, facing new competition.
AdAdditionally, we are implementing a brand-centric operating model to strengthen local competitiveness in our markets and we expect a one-off restructuring charge of €70 million related to this, mainly in 2017.
Wij hebben in het verleden vaker met dit bijltje gehakt én gewonnen, dacht hij er misschien bij, maar dit heeft het persbericht niet gehaald. Onderschat Ahold Delhaize niet! Het bedrijf kan keihard zijn. Vraag het de toeleveranciers, in 2002 schopte ze Unilever (!) uit de schappen en in 2006 vloerde ze concurrent Laurus.
Ahold Dehaize hoopt in de prijzenoorlog haar omzet op peil te houden, maar dit gaat natuurlijk ten koste van de marges #nowyoudothemaths. Nog iets. Die omzet is in dollars en die - waarom er geen werkwoord er van maken? - trendt omlaag. Dat hakt er in, want liefst 62% van de omzet komt uit de VS.
In ieder geval heeft het bedrijf er sin an, kijk maar dit strijdlustige filmpje. Even doorklikken, het is helaas niet te embedden.
Bonuskorting?
Op de sigarendoos rekent u zo uit wat iedere cent daling voor die omzet betekent. Kortom, na vette koersjaren en een goed ontvangen fusie met Delhaize moeten de mouwen opgestroopt in Zaandam en is het weer bikkelen. Tot slot, IEXPremium-analist Nico Inberg concludeert over de cijfers en toelichting:
De eerste schrik van de Amazonactie is weg, maar qua opwaarts potentieel komt de prijzenoorlog in de VS toch met rasse schreden dichterbij. We verwachten dat veel analistenhuizen hun koersdoelen dan ook neerwaarts zullen bijstellen.
Dat zien we in de loop van vandaag en morgen wel. In ieder geval hebt u al een mooie bonuskorting te pakken als Ahold Delhaize al een jaartje op uw watchlist staat. Voor buy & hold beleggers geldt: het aandeel blijft een mooi renderende defensieve belegging. Soms zit het mee en nu zit het even tegen.
Al met al lijkt het mij goed nieuws dat Ahold Delhaize - om deze clichés eens te gebruiken - pro-actief en hands-on voorsorteert op wat komen gaat, maar de beurs oordeelt vandaag anders. En Mr. Market heeft niet altijd gelijk, maar krijgt wel altijd gelijk. En vandaag is hij een zakkenwasser :-)