Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Ahold Delhaize op oorlogspad

Ahold Delhaize op oorlogspad

 

Een koers die al ruim twee jaar hapert en in juni zelfs een beuk kreeg, toen Amazon Whole Foods kocht. Voorbeurs vandaag weer gewoon ouderwetsch mooie KW-cijfers, een bescheiden relief rally op de beursborden en u wrijft u nu in de handen met de koerswinst. Eerlijk zeggen wie van tevoren ook zo dacht. 

Niet dus. Nu -1,4%, maar zelfs ruim -2%. Een domper. Wat speelt Ahold Delhaize parten? Eerst de plaatjes. Tijdens de beurskrach 2008-2009 was het een mooie defensieve waarde en eigenlijk beleeft u al tien jaar en misschien al sinds het boekhoudschandaal in 2003 plezier aan het fonds.

 

 

Het laatste jaar echter bezorgen uw Ahold Delhaizetjes u hoofdpijn. Auw, wat een enorme underperformance en dat voor zo'n mooi defensief aandeel. 

  

 

Mooie cijfers, maarrrr...

Eerst het goede nieuws van vandaag. Groei, omzet, marges en synergie: alle parameters uit de rapportages kunt u groen afvinken. De economie zit mee op de markten waar Ahold Delhaize actief is en het concern zat in KW2 op de eerste rang om hiervan te profiteren. Zelfs in Amerika, ook daar meevallers.

 

   

Toch wringt de schoen 'm in de VS en daar komt ook het nieuws vandaag die de markt als slecht beoordeelt gelet op de koersreactie. Drie trefwoorden vatten de Amerikaanse zorgen voor de Zaans-Belgische grootgrutter samen:

  • (Toenemende) concurrentie
  • (Oplaaiende) prijzenoorlog
  • (Dalende) dollar

En of de concurrentie toeneemt in de VS! Lidl en Aldi zijn de haringvijver overgestoken en openen hun eerste supermarkten, Amazon laat ongetwijfeld nog van zich horen met de overname van Whole Foods en de WalMart's van deze wereld laten zich natuurlijk ook niet zonder slag of stoot van de markt jagen.

Dure prijzenoorlog

Ahold Delhaize gaat de prijzen verlagen en de Amerikaanse merken versterken. Het reserveert daarvoor 70 miljoen dollar en zet de extra synergie-effecten van 250 miljoen dollar voor in. De lokale merken zoals Food Lion en Peapod bemannen de voorste loopgraaf en mogen zelf hun marketing en consumentenservice doen.

U wilt een prijzenoorlog? U krijgt een prijzenoorlog, vertaal ik vrij en populair de woorden van CEO Dick Boer in het persbericht.

Our U.S. brands are well-placed in a fast-changing competitive landscape. We continue to improve the price positioning of our Ahold USA brands and have developed effective competitive plans for Food Lion, facing new competition.

AdAdditionally, we are implementing a brand-centric operating model to strengthen local competitiveness in our markets and we expect a one-off restructuring charge of €70 million related to this, mainly in 2017.

Wij hebben in het verleden vaker met dit bijltje gehakt én gewonnen, dacht hij er misschien bij, maar dit heeft het persbericht niet gehaald. Onderschat Ahold Delhaize niet! Het bedrijf kan keihard zijn. Vraag het de toeleveranciers, in 2002 schopte ze Unilever (!) uit de schappen en in 2006 vloerde ze concurrent Laurus.

Ahold Dehaize hoopt in de prijzenoorlog haar omzet op peil te houden, maar dit gaat natuurlijk ten koste van de marges #nowyoudothemaths. Nog iets. Die omzet is in dollars en die - waarom er geen werkwoord er van maken? - trendt omlaag. Dat hakt er in, want liefst 62% van de omzet komt uit de VS.    

In ieder geval heeft het bedrijf er sin an, kijk maar dit strijdlustige filmpje. Even doorklikken, het is helaas niet te embedden. 

 

 

Bonuskorting?

Op de sigarendoos rekent u zo uit wat iedere cent daling voor die omzet betekent. Kortom, na vette koersjaren en een goed ontvangen fusie met Delhaize moeten de mouwen opgestroopt in Zaandam en is het weer bikkelen. Tot slot, IEXPremium-analist Nico Inberg concludeert over de cijfers en toelichting:

De eerste schrik van de Amazonactie is weg, maar qua opwaarts potentieel komt de prijzenoorlog in de VS toch met rasse schreden dichterbij. We verwachten dat veel analistenhuizen hun koersdoelen dan ook neerwaarts zullen bijstellen.

Dat zien we in de loop van vandaag en morgen wel. In ieder geval hebt u al een mooie bonuskorting te pakken als Ahold Delhaize al een jaartje op uw watchlist staat. Voor buy & hold beleggers geldt: het aandeel blijft een mooi renderende defensieve belegging. Soms zit het mee en nu zit het even tegen.   

Al met al lijkt het mij goed nieuws dat Ahold Delhaize - om deze clichés eens te gebruiken - pro-actief en hands-on voorsorteert op wat komen gaat, maar de beurs oordeelt vandaag anders. En Mr. Market heeft niet altijd gelijk, maar krijgt wel altijd gelijk. En vandaag is hij een zakkenwasser :-) 


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 rene66 9 augustus 2017 15:47
    Ondanks dat Alhold Delhaize er alles aan doet ben ik bang dat het aandeel blijft hangen op ongeveer dezelfde koers of zelfs nog meer gaat duikelen in de toekomst. De reden is deels de dollar afhankelijkheid maar met name de toenemende concurrentie in de VS.

    Het probleem met Alhold is dat er geen synergie in het bedrijf zit tussen de verschillende onderdelen. Om de aandeelwaarde te krijgen die in het aandeel zit kan Ahold Delhaize het best worden opgesplitst in drie delen. Een VS deel, een Europees deel en Bol.com. Het VS deel zou wellicht kunnen fuseren om nog meer inkoop macht/kracht te krijgen. Het Europees deel kan zelfstandig verder gaan en Bol.com kan worden verkocht aan Coolblue of Amazon of een andere partij. Als het aan Coolblue wordt verkocht komt Hal eindelijk ook van een deel van zijn geldberg af. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen van een splitsing.
  2. forum rang 5 Daexter 9 augustus 2017 17:26
    Toch altijd weer grappig dat iemand die pretendeert altijd naar de lange termijn te kijken, zich zo door korte termijn zaken laat beïnvloeden.

    Dalende dollar! Hoezo dan? Omdat de dollar de afgelopen pak 'm beet vier weken tov de euro hard is gedaald? Ja nog ff, dan zou AHOLD (ja ik zeg gewoon AHOLD) daar juist een voordeel aan moeten hebben, omdat het grootste gedeelte van het afgelopen jaar de koers hoger stond dan de voorlaatste maanden....gemiddelde ligt gewoon al meer dan een jaar rond de 1,12...pas als de koers nu naar 1,20 gaat en daar maanden boven blijft liggen, ontstaat een situatie die ietsie pietsie ongunstiger is als de gemiddelde situatie vorig jaar.

    Wie niet houdt van concurrentie, moet investeren in een communistische partij.
  3. forum rang 6 rene66 9 augustus 2017 17:30
    Het probleem met Bol.com en ook Coolblue en Amazon, alhoewel die laatste nog veel meer doet als E-Commerce, is dat ze elke Euro en Dollar investeren om te groeien. Daar is niks op tegen want de marges zijn heel klein dus je moet enorm veel massa maken om geld te verdienen en oppassen dat er geen andere spelers op je markt komen.

    Als aandeelhouder van Ahold Delhaize kan je nu veel meer winst halen door Bol.com te verkopen dan de komende jaren te wachten op geld wat ze mogelijk gaan verdienen.

    Hal zit op een enorme zak met geld waar ze al een paar jaar bijna helemaal niets mee doen. Hal heeft al een belang in Coolblue, Hal is gek op geld verdienen met synergie en geld verdien je in E-commerce met heel veel massa en geringe kosten. Dat kunnen ze bereiken door Bol.com en Coolblue te integreren qua logistiek en inkoop. Geld verdienen is niet moeilijk maar je moet durf hebben als ondernemer.

    Zoals ik al schreef kan Ahold Delhaize in de VS mooi fuseren met een andere speler om daar massa te maken of die tak verkopen en Ahold Delhaize in Europa gewoon zelfstandig door te laten gaan.

    Met splitsing ga je geld krijgen als aandeelhouder (je zet verborgen waarde om in cash) en voor het bedrijf en de delen van het bedrijf en de klanten is dat ook de beste oplossing.

  4. Maan Arkenbosch 9 augustus 2017 19:56
    Voorlopig zit AHOLD met de $ te worstelen. Die gaat over de €.1,20 naar €.1,25. Het verkleinen van de Fed balans zorgt voor hogere rente.Voorts staan de V.S. beurzen fors hoger met stevige KW verhoudingen.De schulden ballon moet leeg.Joe Sixpack koopt veel minder gefinancierde auto-s en de banken zijn niet scheutig met leningen. Hopelijk blijft het bij het wilde geschreeuw van Trump. Gaat de Noord Korea crisis escaleren, dan zijn er ook problemen met China en Rusland. Ook India en China staan weer tegenover elkaar. Kortom de kou is niet uit de lucht en als de supers een vechtmarkt wordt, lijkt mij AHOLD, nu, goed betaald.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links