Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak

Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak

AMSTERDAM (AFN) - De Consumentenbond dreigt met een rechtszaak tegen luchtvaartmaatschappij KLM. De organisatie wil dat KLM onmiddellijk stopt met haar no-show beleid, waarmee ze reizigers onrechtmatig op kosten zou jagen. Als KLM de clausule niet uit haar voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter.

Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan KLM. De belangenorganisatie krijgt regelmatig klachten over het no-showbeleid. Zo meldde een consument dat hij wegens ziekte onverwacht niet met de rest van zijn gezin kon vliegen naar München. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd. Pas na betaling van 250 euro kon hij mee.

Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel op dezelfde vlucht als oorspronkelijk geboekt. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ,,Schandalig. Door de no-show clausule betaalt deze man twee keer voor hetzelfde ticket. Dat is ongehoord en onrechtmatig.''

Verdienmodel

Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren een no-show clausule voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen.

De luchtvaartmaatschappij geeft de passagier dan geen geld terug voor zijn oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen. Combée: ,,Dit is wel een heel lucratief verdienmodel voor deze maatschappijen.''

KLM heeft tot uiterlijk dinsdag om te reageren op de eis van de Consumentenbond, anders volgt er een dagvaarding. De dreiging tegen KLM is onderdeel van een gecoördineerde actie van Europese consumentenorganisaties tegen luchtvaartbedrijven. KLM liet in een reactie weten op de hoogte te zijn van de brief van de Consumentenbond en bestudeert die momenteel. ,,We willen nu niet in de media op het ultimatum vooruitlopen.''

Lees over dit aandeel ook

  1. 02 mei "Brussel onderzoekt o.a. Air France-KLM om greenwashing"
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

9,970 03 mei
-0,016 -0,16%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links