Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Goede stap voorwaarts ING'

AMSTERDAM (AFN) - ING zet met de integratie van de IT-activiteiten een goede stap voorwaarts, ook al ,,kost dat geld en helaas ook banen''. Dat stelde analist Cor Kluis van Rabobank dinsdag in een reactie op de voorgenomen plannen van het financiële concern. Volgens marktvorser Tom Muller van Theodoor Gilissen is een dergelijke reorganisatie momenteel kenmerkend voor banken.

ING gaat de komende drie jaar ongeveer 1700 banen in Nederland schrappen omdat het financieel concern verder inzet op de digitalisering van zijn bankactiviteiten. Verder zal het aantal externe medewerkers met circa 1075 worden verminderd. De ingreep moet leiden tot een jaarlijkse kostenbesparing van 270 miljoen euro vanaf 2018.

Volgens Kluis is ING klaar voor deze volgende stap, onder meer nu de bank de staatssteun heeft terugbetaald en er verder geen afleiding is. ,,Door de reorganisatie wordt de bank klaargemaakt voor de toekomst", zo oordeelde hij. ,,De service zal beter worden en ook het aantal storingen bij het internetbankieren zal verminderen. Dat is goed voor de kosten en goed voor klanten."

Des banken

Muller stelt dat een reorganisatie momenteel ,,des banken" is. Verdere maatregelen in de toekomst zijn, gelet op de huidige lage rentestand, niet uit te sluiten bij financiële instellingen in het algemeen. ,,Banken zijn voor circa 70 procent van hun inkomsten afhankelijk van rente", aldus Muller. ,,Daar komt bij dat, als er geen bezoekers komen, je ook geen mensen nodig hebt. Dus de reorganisatie is een logisch gevolg van al die ontwikkelingen."

Theodoor Gilissen hanteert voor ING, juist door de afhankelijkheid van de rentestand, het advies niet aanbevolen met een koersdoel van 12,00 euro. Rabo hanteert een koopadvies met een koersdoel van 14,00 euro.

Het aandeel ING sloot maandag op 11,50 euro.

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 mei Berenberg verhoogt koersdoel ING 2
  2. 02 mei ING Groep legt aandeelhouders in de watten

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
ING

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 november 2014 08:49
    tja - het kan vriezen en het kan dooien....ING doet t niet slecht en we kunnen alleen maar hopen dat het inderdaad betere service gaat leveren en zeker minder storingen....want dat was knudde in 2014 met alle storingen die er zijn geweest (en/of nog komen gaan). Dus het zal mij benieuwen - ik ben nog niet overtuigd.....eerst zien, dan geloven !!
  2. [verwijderd] 25 november 2014 11:34
    Logisch en onomkeerbaar proces. Zelfs 65% van alle 65+ is al digitaal actief. De digitale verkoop/ aankoop neemt parabolisch toe. Vraag in je omgeving hoe vaak men in een bankvestiging komt c.q. moet komen. (ik heb het dan niet over de onnozelen die iets onnozels komen vragen...). Kortom logisch dat je (veel) minder handjes nodig hebt als de zaken verder in elkaar geschoven worden.
    MAARRR Let dan wel op klanten! Wanneer er steeds minder kantoren, mensen en afdelingen nodig zijn en de IT infrastructuur ook nog eens efficiënter wordt en we straks zelfs geautomatiseerd met digitale "Eva's" moeten chatten, dan betekent dit wel dat een steeds kleinere groep mensen (wegvallen aantal FTE's) profiteren van de marges/ winsten bonussen en dividenduitkeringen. Ofwel de duvel schijt op een steeds kleinere hoop.
    Gesimplificeerd; Theoretisch kan men straks met een handvol (IT)mensen en met juiste software "achterover leunen" en via de rentemarge de winst binnenhalen.
    Zelfs hypotheekaanvragen worden compleet digitaal afgehandeld en is men (nog even totdat alle systemen zijn gekoppeld en controleerbaar) alleen nog voor de formaliteit afhankelijk van een acceptant die op een knopje drukt wanneer alle gegevens en formuliertjes digitaal binnen zijn.
    Het liefst zou me ook kantorennet (shops) nog verder inkrimpen, maar dat is nu nog even voor de beeldvorming niet zo handig. Dat wordt voorlopig nog geaccepteerd als (weliswaar duur) reclamekanaal totdat de laatste digibeet is afgeschreven.
    Eens kijken of men ipv constant roepen dat serviceniveau en klantgerichtheid hoger worden de kosten voor de klanten substantieel kunnen laten dalen.
  3. Mr.Windows 25 november 2014 19:24
    Banken worden steeds een klein beetje een normaal bedrijf. Als het anders gaat moet je je aanpassen. Dit geldt voor ict beleid met 100 systemen en extreme kortingen voor het personeel. Vervelend voor de medewerkers die het betreft maar het zat er al jaren in, zoveel medewerkers zij niet meer nodig. Denk aan wanneer je voor het laats bij een bank bent geweest of dat je een vraag hebt gesteld? Af en toe stuurt de bank een mailtje (duh).
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

ING Groep

15,898 03 mei
+0,090 +0,57%
Premium

ING Groep legt aandeelhouders in de watten

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links