Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Overwoekerd

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 26 apr Pas op met de startersvrijstelling 1
  2. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  3. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Ron Kerstens 29 november 2013 11:16
    Ik ben (gelukkig) niet thuis in de soort constructies maar begrijp ik nou goed dat:

    De klant heeft in 1999 een huis gekocht voor .... en daar een (overwaarde) hypotheek op gevestigd van 220.000 euro. Het huis heeft nu, 15 jaar later een waarde die ruim onder de toen afgesloten hypotheek ligt (Groningen of Limburg ? ). Verder betaalt klant alleen rente (hoogte ?) en stort 150 euro per maand in die "verzekering". Die verzekering zou dan onder zeer gunstige omstandigheden een bedrag van 90.000 euro opbrengen maar reëel gezien zou dit een stuk lager uitkomen (ook zonder woekerpolis). Bedoeling was dan om met die opbrengst een deel van de hypotheek af te lossen en het huis daarna met winst te verkopen (immers, klant kan de rente niet opbrengen na 30 jaar). Tja, de wilde jaren 90 waarin banken, adviseurs en klanten dachten dat de huizenprijzen nooit meer zouden dalen, aandelen alleen maar omhoog konden en zeker slecht OG veel te hoog geprijsd werd.

  2. [verwijderd] 29 november 2013 11:21
    Beste Jos,

    Deze klant heeft nog uitzicht op een uitkering op de einddatum. Ik heb tientallen dossiers liggen van polishouders (veelal met een verhoogde risico premie of met 9% netto voorbeeldrendement) waarvan de polis nooit de einddatum zal halen.

    Deze mensen zijn destijds op geen enkel vlak voorgelicht, hebben geen inzicht gehad in de daadwerkelijke kosten en zijn nooit ingelicht over de negatieve kanten van een dergelijke polis (denk aan inteereffect).

    Ik ga voor een specifiek geval een juridische procedure starten. Deze klanten:

    * Betalen al 10 jaar lang EUR 295,00 per maand.
    * De risicopremie (1 normaal en 1 verhoogd) is op dit moment al hoger dan de inleg.
    * De waarde is minder dan de helft van de inleg.
    * Klant heeft nu al geen uitzicht meer op een einduitkering, sterker nog de polis loopt naar verwachting binnen 8 jaar leeg.

    Op welke punten denken we sterk te zijn:

    1) De polis- en beleggingskosten zijn nooit inzichtelijk geweest. Ook de risicopremies (en de verhoging hiervan) zijn nooit duidelijk aan de klant voorgelegd. Er is slecht getekend voor een procentuele verhoging. Cijfers zijn nimmer overlegd en de polisvoorwaarden zijn pas maanden later (met de polis) aan de klant overlegd (dwaling).
    2) We hebben de progose van destijds laten doorrekenen door een wiskundige. Op zijn zachts uitgedrukt is de berekening misleidend. De berekening is op basis van een netto rendement (terwijl er gewoon 1,7% kosten worden gemaakt in het belegginsfonds). Eigenlijk had men dus met 7,3% moeten rekenen. Hierdoor alleen zakt de uitkering op de eindatum (gelijk aan het ORV dekking van verzekerde I en 30% hoger dan het ORV dekking van verzekerde 2) tot nihil.

    Daarnaast is er in de berekening geen rekening gehouden met de volatiliteit van het beleggingsfonds (heel simpel vertaald: als een fonds het ene jaar +16% haalt en het volende jaar +16% haalt is dit compleet anders dan 2 jaar achter elkaar +8%). Aangezien de verzekeraar er van op de hoogte is dat een dergelijk fonds nimmer constante beleggingen haalt moet er rekening worden gehouden met standaardeviatie. Ik durf te zeggen dan GEEN ENKELE beleggingsverzekering ooit de vooraf voorgestelde eindkapitalen zal gaan halen om deze reden. Ook niet als er wel ieder jaar constant een percentage worden gehaald (de reden hiervan is dat er ook op dag en maand basis deviatie aanwezig is). Dwaling dus

    3) Er worden bij alle beleggingsverzekeringen ouder dan 6 jaar veeeeeeeeel (denk aan factor 5) te hoge risicopremie in rekening gebracht. Verschillende verzekeraars rekenen bij oude polissen nog steeds met tabellen uit de jaren 70, 80 en 90. Belachelijk en oplichting dus (mensen werden destijds 10 jaar minder oud dan nu, de premie is hierdoor velen malen hoger dan eigenlijk nodig is). Je kunt jezelf makkelijk inbeelden wat dit doet bij een klant met een verhoogde risco premie. Daarnaast zit de klant vast, want hij kant nergens anders heen door diezelfde verhoging.

    Ik denk dat het geen enkel probleen is om hier een positief juridisch oordeel over te krijgen. En wij gaan niet voor compensatie, wij gaan voor volledige schadeloosstelling.
  3. forum rang 7 Ron Kerstens 29 november 2013 12:18
    Als ik op de advertentie naast dit artikel de gegevens invul voor een overlijdensrisicoverzekering (leeftijd 40, looptijd 15 jaar en bedrag van 90.000) kom ik uit op een maandpremie van nog geen 10 euro :-) Fijn dat Avero en de wondere wereld van de hypotheekadviseurs.
  4. EwR 29 november 2013 13:28
    Over 6 jaar is de premie voor de ORV hoger dan de inleg en gaat het interen beginnen. 10 jaar later zal er dan niet veel meer over zijn. Uiteindelijk is dan 54.000 euro betaald voor 90.000 euro dekking. Mits de klant nu niet terminaal is lijkt me eindigen van de polis stap 1. Vervolgens de verzekeraar aanspreken op zijn aansprakelijkheid, wellicht via een stichting die claims indient bij woekerpolissen?

  5. forum rang 5 theo1 29 november 2013 13:46
    Het is bij dit soort polissen vlek op vlek op vlek:
    1- een zeer matig presterend beleggingsfonds. De klanten zitten vast, ze kunnen niet zomaar verkopen, dus voor het fonds is er niet echt een incentive om heel erg hun best te doen.
    2- een beleggingsfonds met veel te hoge kosten. Kosten van 1,7% kunnen echt niet meer voor een standaard aandelenfonds.
    3- een idioot dure levensverzekering. Tegen de kosten van het fonds op beleggen is al lastig zat, maar als er ook nog die verzekering van betaald moet worden, dan kun je het helemaal vergeten.

    Het is volstrekt belachelijk dat die dingen ooit toegestaan zijn geweest. Nog idioter is hoe het uiteindelijk is afgewikkeld. De verzekeraarslobby is kennelijk nog steeds erg machtig in Den Haag. Ze zouden gekielhaald moeten worden.
  6. Labayla 29 november 2013 17:00
    Heel goed dat je hier weer aandacht besteedt. Dit probleem komt helaas zeer vaak voor is mijn realiteit (ik heb hier gisteravond nog een webinar over gegeven).

    Ik reageer even op de risicoverzekering: Avero moet dit gewoon oplossen. in het kader van de afspraken binnen het Flankerend beleid moeten zij een risicodekking zonder gezondheidswaarborgen voortzetten. Hoe ze dat doen, mag niet het probleem van jouw klant zijn.

    Zij zijn overigens ook niet de enige club die hierbij dwarsliggen. een link naar de uitzending van Tros Radar van juni jl. waarin Richard Weurding aangeeft dat iedere maatschappij meewerkt blijkt helaas vaak nodig te zijn om ze in beweging te krijgen.

    Nb: die premie loopt niet met € 100 per jaar op, dat gaat nog veel en veel harder naarmate je klant ouder wordt...

  7. Jos Koets 29 november 2013 22:45
    quote:

    Labayla schreef op 29 november 2013 17:00:

    Heel goed dat je hier weer aandacht besteedt. Dit probleem komt helaas zeer vaak voor is mijn realiteit (ik heb hier gisteravond nog een webinar over gegeven).

    Ik reageer even op de risicoverzekering: Avero moet dit gewoon oplossen. in het kader van de afspraken binnen het Flankerend beleid moeten zij een risicodekking zonder gezondheidswaarborgen voortzetten. Hoe ze dat doen, mag niet het probleem van jouw klant zijn.

    Zij zijn overigens ook niet de enige club die hierbij dwarsliggen. een link naar de uitzending van Tros Radar van juni jl. waarin Richard Weurding aangeeft dat iedere maatschappij meewerkt blijkt helaas vaak nodig te zijn om ze in beweging te krijgen.

    Nb: die premie loopt niet met € 100 per jaar op, dat gaat nog veel en veel harder naarmate je klant ouder wordt...

    Bedankt voor de tip. Ik ga Avero volgende week eens bellen. En de druk een beetje opvoeren. Eens kijken wat ze zeggen / willen doen.

    Gr. Jos
  8. forum rang 6 andre68 1 december 2013 14:51
    Het is eigenlijk godsgeklaagd dat er zo gesteggeld moet worden om e.e.a. in goede banen te leiden.

    Het is eigenlijk gewoon ordinaire oplichting en misleiding. Wittenboorden, dat wel. Maar de dieven worden met fluwelen handschoentjes aangepakt.

    "Ik ga Avero volgende week eens bellen".......

    Ik snap ook wel dat je niet met rieken, knuppels en bijlen naar hun kantoor kunt rijden, maar ze komen er tot op heden veel te makkelijk mee weg, die vermaledijde bank/verzekeraar oplichters. PARASIETEN!

    Als consumenten zouden we met z'n allen de hele sector droog moeten leggen. Geen nieuwe premies meer inleggen en geen nieuwe produkten meer afsluiten.
  9. kareldr 1 december 2013 18:14
    Het is helder dat deze polis niet voldoet aan wat de klant mag verwachten op basis van de originele offerte. Deze klant zou dus deze stappen moeten doen:
    1) klacht indienen en geld terugeisen inclusief rente
    2) klachtindienen bij de directie en geld terugeisen inclusief rente
    3) procedure starten bij KIFID en laten voorleggen aan de geschillencommissie.

    Is het overigens niet mogelijk om alleen het spaardeel over te sluiten naar een nieuw product bij een andere bankspaarinstelling (dus zonder een overlijdens risicoverzekering)?

  10. forum rang 6 haas 2 december 2013 00:27
    quote:

    andre68 schreef op 1 december 2013 14:51:

    Het is eigenlijk godsgeklaagd dat er zo gesteggeld moet worden om e.e.a. in goede banen te leiden.

    Het is eigenlijk gewoon ordinaire oplichting en misleiding. Wittenboorden, dat wel. Maar de dieven worden met fluwelen handschoentjes aangepakt.

    "Ik ga Avero volgende week eens bellen".......

    Ik snap ook wel dat je niet met rieken, knuppels en bijlen naar hun kantoor kunt rijden, maar ze komen er tot op heden veel te makkelijk mee weg, die vermaledijde bank/verzekeraar oplichters. PARASIETEN!

    Als consumenten zouden we met z'n allen de hele sector droog moeten leggen. Geen nieuwe premies meer inleggen en geen nieuwe produkten meer afsluiten.
    de protest partijen zijn TE soft gebleken
    en ik heb niets over actieve protestpartijen gelezen van het Intermediair sinds jaren.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links