Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

860 miljard euro foetsie

860 miljard euro foetsie

Hé, een bedrag. Daarvoor haal ik de sigarendoos van stal. Lees mee met wat Corné van Zeijl vrijdag in zijn wekelijkse FD-column schreef:

"In Noorwegen worden de gas- en olieopbrengsten voor een flink deel in een beleggingspot voor later gestopt. Dat potje is een van ’s werelds grootste beleggers, met een belegd vermogen van €571 mrd. 1,2% van alle wereldwijde beursgenoteerde aandelen is in de handen van dit fonds."

"In Nederland worden de gasopbrengsten vooral gebruikt om het begrotingstekort te dempen. Ondanks deze jaarlijkse meevaller hebben we een flink tekort. Sinds 1960 hebben de gasverkopen €211 mrd opgeleverd. Daarvan is een kwart aan sociale zekerheid opgegaan."

Dat Noorse oliefonds heeft ook mijn grote belangstelling. Misschien nog wel meer de Noorse politiek, die de moed en het verstand heeft om niet al het geld over de balk te smijten, zoals wij deden, doen en blijven doen. Met die 211 miljard euro ga ik rekenen, wat dat gat in ons hand ons ongeveer heeft gekost.

860 miljard euro
Dit is mijn sommetje, schiet maar als u het er niet mee eens bent:

  • Ik neem de helft van het bedrag. Dat was mooi geweest, toch? Als we al die jaren de helft van de aardagasbaten hadden uitgegeven en de andere helft hadden belegd. Dat is dus 105,5 miljard euro gedeeld door 43 jaar is gemiddeld 2,45 miljard euro per jaar
  • Wie zo'n gigantische portefeuille beheert doet dat natuurlijk in vele assets, een hedgje hier en daar et cetera. Ik beperk me voor het gemak tot 50% aandelen (1,225 miljard euro per jaar) en 50% staatsobligaties
  • Lastig rekenen, maar ik neem gemiddeld maar voorzichtig 4% per jaar. Tegen dit rendement was de obligatieportfolio nu 135 miljard euro waard geweest
  • Tegen 10% per jaar - dat deden wereldwijd aandelen ongeveer sinds 1960 inclusief dividend - was de aandelenportefeuille nu 725 miljard waard geweest
  • Als er nooit één cent uit was gehaald, had Nederland nu dus een 860 miljard euro groot reservepotje gehad

Het gaat niet om de rekensom an sich - daar valt een hoop op af te dingen en aan te merken - maar om idee dat wij honderden miljarden hebben laten liggen. Conclusies mag u trekken... Want nog zo 30 jaar beleggen en Nederland had nooit meer hoeven werken. Dividend en coupons trekken in plaats van op de pof leven.

Met name jonge lezers: dit geldt ook voor jullie. Je kan ieder jaar een nieuwe iPhone kopen of alles benauwd sparen, maar je kan ook nu al vast gaan beleggen met een horizon van dik 40 jaar. Het moet gek lopen in de wereld, wil je tegen die tijd niet iedereen uitlachen. Had ik het zelf verd... maar gedaan...

The greatest force in the universe is compound interest, zei ene Albert Einstein ooit. Mijn sigarendoos maakt dat eens te meer, maar in dit geval wel pijnlijk duidelijk.


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Reacties

25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 november 2013 12:39
    Geld over de balk smijten? Nee hoor, is aan sociale programma's uitgegeven. Denk bv maar aan de kunstsector. Een kennis is klassiek muzikant van duitse origine en solliciteert nu in Dld. Krijgt eenderde van wat hij hier verdiende. Trek zelf maar de conclusie. We hebben een 1stekamerpoliticus oud voorzitter ervan, lobbyist voor de bouwsector, prima man voor zijn gesubsidieerde ondernemers. Hij mag in de media roeptoeteren dat het in Dld veel beter gaat zonder duidelijk te maken van wat hij bedoelt laat staan dat een journalist over kennis beschikt om vragen te stellen.

  2. [verwijderd] 4 november 2013 12:41
    quote:

    korbe007 schreef op 4 november 2013 12:39:

    Geld over de balk smijten? Nee hoor, is aan sociale programma's uitgegeven. Denk bv maar aan de kunstsector. Een kennis is klassiek muzikant van duitse origine en solliciteert nu in Dld. Krijgt eenderde van wat hij hier verdiende(kosten van leefonderhoud geringer?). Trek zelf maar de conclusie. We hebben een 1stekamerpoliticus oud voorzitter ervan, lobbyist voor de bouwsector, prima man voor zijn gesubsidieerde ondernemers. Hij mag in de media roeptoeteren dat het in Dld veel beter gaat zonder duidelijk te maken van wat hij bedoelt laat staan dat een journalist over kennis beschikt om vragen te stellen.

  3. [verwijderd] 4 november 2013 12:41
    Nou dat vroeg beginnen en over 40 jaar wel zien zal wel kloppen
    maar vooralsnog kijk ik naar mijn zoon, die 5 jaar geleden begon
    en 4 fondsen ( AEX ) kocht.
    We zijn 5 jaar verder en niet 1 van de 4 laat een plus zien.
    Nou lekker dan gelukkig nog 35 jaar te gaan .
    Maar zo is de tijd de grootste waarde en niet de waarde van de porto.
    grt
  4. [verwijderd] 4 november 2013 12:44
    denk dat er ook wel een paar mensen zijn die zich ook iets heel anders hadden voorgesteld nadat ze 15 jaar maand op maand geinvesteerd hebben in een beleggingshypotheek bijv.
    Natuurlijk blijken de kosten veel te hoog etc.. maar geloof me zou de voorspelling waarop mensen toen beslisten in te stappen uitgekomen zijn , zou je niemand horen over die hoge kosten.

    grt
  5. [verwijderd] 4 november 2013 12:44
    quote:

    op en top schreef op 4 november 2013 12:41:

    Nou dat vroeg beginnen en over 40 jaar wel zien zal wel kloppen
    maar vooralsnog kijk ik naar mijn zoon, die 5 jaar geleden begon
    en 4 fondsen ( AEX ) kocht.
    We zijn 5 jaar verder en niet 1 van de 4 laat een plus zien.
    Nou lekker dan gelukkig nog 35 jaar te gaan .
    Maar zo is de tijd de grootste waarde en niet de waarde van de porto.
    grt
    Is ook niet erg gespreid...
  6. Da Freeze 4 november 2013 12:57
    Met name jonge lezers: dit geldt ook voor jullie. Je kan ieder jaar een nieuwe iPhone kopen of alles benauwd sparen, maar je kan ook nu al vast gaan beleggen met een horizon van dik 40 jaar. Het moet gek lopen in de wereld, wil je tegen die tijd niet iedereen uitlachen. Had ik het zelf verd... maar gedaan...

    Het is inderdaad lastig om de geneugten van het (jonge) leven te weerstaan. Maar ja, zou jij 40 jaar als een kluizenaar willen leven om vervolgens met je pensioen je af te gaan vragen wat je met al dat geld moet?

    Ik denk dat balans het toverwoord is. Dan maar een goedkopere foon of een paar maanden doorsparen tot je deze wel kan betalen. En daarnaast natuurlijk blijven beleggen.
  7. jrxs4all 4 november 2013 13:31
    Het verschil tussen Noorwegen en Nederland valt heel erg mee. Noren hebben bijna geen geld in pensioenfondsen (7% GDP). Als je alles plust en mint is het verschil niet zo groot.

    Ik ben het er wel mee eens dat de Noren slimmer beleggen. Maar dat mogen onze pensioenfondsen niet, door die domme regels met rekenrentes en zo....
  8. [verwijderd] 4 november 2013 14:19
    Helemaal met je eens!
    Aardgasbaten zijn grotendeels opgegaan aan het instandhouden van een subsidiemaatschappij. Met hordes ambtenaren die elke regeling weer moeten controleren en in stand houden. Gewoon rondpompen van geld, om groepen te pleasen en politiek aan zoch te binden. Want: hoe meer uitkeringstrekkers, hoe beter het electoraal voor de PvdA blijkt. Ineffectief, vreselijk.
    Mooi voorbeeldje: mn overbuuf van 42 is (vrijwillig) gestopt met werken om weer 'in de soos' te gaan. Naast bijstand levert dat op: een corporatiewoning (objectsubsidie), huurtoeslag (subsidie), zorgtoeslag (subdidie), meer kinderbijslag (subsidie), extra kinderaftrek IB (subsidie), vrijstelling gemeentelijke lasten (subsidie)....en dan vergeet ik vast nog wat....oh ja, verhuissubsidie om van de ene naar de andere woning te gaan.......
  9. [verwijderd] 4 november 2013 14:31
    quote:

    jrxs4all schreef op 4 november 2013 13:31:

    Het verschil tussen Noorwegen en Nederland valt heel erg mee. Noren hebben bijna geen geld in pensioenfondsen (7% GDP). Als je alles plust en mint is het verschil niet zo groot.

    Ik ben het er wel mee eens dat de Noren slimmer beleggen. Maar dat mogen onze pensioenfondsen niet, door die domme regels met rekenrentes en zo....
    Dat vinden de Noren erg fijn, dat ze geen geld in dure pensioenfondsen hebben. Want zij zijn van mening dat, buiten hun AOW, iedereen zelf moet besluiten over al dan niet een extra pensioen. Wil je dat niet, dan verbras je het tot je 65e, wil je wat extra's schaf je tijdig een kapitaalverzekering, aandelen of obligaties aan. Uitvoeringskosten: nihil. Terwijl die van onze verplichte fondsen miljarden zijn. Ik heb liever hun systeem.
  10. kolenboer 4 november 2013 14:40
    @AJK,

    Je vergeet 1 belangrijk ding. Je kunt je geld veel beter beleggen in jezelf. Heb ik ook gedaan. Heeft me veel meer opgeleverd dan 10% per jaar en nog veel belangrijker: Een supergoed gevoel. Eigen baas zijn. Had ik al vanaf mijn 20e moeten doen. Een beter gevoel bestaat er niet.

    En nog iets: Lees je toevallig de Elsevier?

    Moet je even kijken op blz 55. Belangrijk artikel.
  11. jrxs4all 4 november 2013 15:20
    quote:

    Rafter schreef op 4 november 2013 14:31:

    [...]
    Dat vinden de Noren erg fijn, dat ze geen geld in dure pensioenfondsen hebben. Want zij zijn van mening dat, buiten hun AOW, iedereen zelf moet besluiten over al dan niet een extra pensioen. Wil je dat niet, dan verbras je het tot je 65e, wil je wat extra's schaf je tijdig een kapitaalverzekering, aandelen of obligaties aan. Uitvoeringskosten: nihil. Terwijl die van onze verplichte fondsen miljarden zijn. Ik heb liever hun systeem.
    Dat staatsfonds, dat is hun pensioen. En daaraan doet iedereen mee, zelfs degenen die niet in loondienst zijn. In die zin is hun systeem voor meer mensen verplicht dan in Nederland.

    De stelling dat in Nederland het geld vergooid zou zijn aan de sociale zekerheid is ook flauwekul. In ieder geval in vergelijking met Noorwegen, want hun sociale zekerheidstelsel is minstens zo uitgebreid als dat in Nederland.
  12. Big Swinging D 4 november 2013 22:13
    quote:

    op en top schreef op 4 november 2013 12:41:

    Nou dat vroeg beginnen en over 40 jaar wel zien zal wel kloppen
    maar vooralsnog kijk ik naar mijn zoon, die 5 jaar geleden begon
    en 4 fondsen ( AEX ) kocht.
    We zijn 5 jaar verder en niet 1 van de 4 laat een plus zien.
    Nou lekker dan gelukkig nog 35 jaar te gaan .
    Maar zo is de tijd de grootste waarde en niet de waarde van de porto.
    grt
    5 jaar geleden stond alles zo laag.. wat heb je gekocht dan, pharming en spyker?
25 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links