Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Dockwise: groot, groter, grootst

“Wat wij doen speelt zich vooral achter de horizon af.” Topman André Goedée zegt het bijna verontschuldigend, als we het hebben over hoe weinig zichtbaar de activiteiten van Dockwise zijn voor de gemiddelde belegger. “Heel soms ligt er een schip in Rotterdam, maar zelfs dan gaat het om laadoperaties die ergens ver weg in Europoort plaatsvinden. We hebben dieptes van meer dan 20 meter nodig. Dan ben je aangewezen op desolate locaties waar nooit iemand komt.” 

Jammer is het wel, want de dagelijkse business van Dockwise is absoluut spectaculair en fotogeniek. Het Bredase bedrijf verzorgt mega-transporten overzee, zoals booreilanden, kant-en-klare raffinaderijen en zelfs complete fregatten en vliegdekschepen. Daarbij maakt het gebruik van een in Nederland ontwikkelde technologie: het half-afzinkbare (semi-submersible) transportschip.

Transport van een booreiland met de Mighty Servant
Installatie ter plaatse door het gedeeltelijk afzinken van het schip

Een groot transportschip laat zich half onder water zakken, waarna een grote lading boven het schip wordt gemanoeuvreerd. Als het schip weer omhoog komt, rust de lading op het schip dat vervolgens koers zet naar een (vaak verre) bestemming. Het is een wijze van vervoer die, volgens Goedée grote voordelen heeft ten opzichte van het traditionele overzeese transport met duwbakken en sleepboten. 

“Om te beginnen is het sneller. Wij kunnen grote objecten twee keer zo snel transporteren. En het is veiliger, want zo’n sleepdraad is altijd een zwakke schakel. Slepen is niet voor niets veel duurder om te verzekeren dan deze vorm van transport. Soms kan het zelfs technisch niet anders dan op deze manier. Voor jackup-booreilanden (booreilanden die langs hun eigen poten worden ‘opgekrikt’) is er eigenlijk geen alternatief. Binnen een olieveld kun je zo’n exploratie-eiland nog wel verslepen, maar om het er naartoe te brengen, zeg een kilometer of duizend, kan alleen met semi-submersibles.”

Is Dockwise een transportbedrijf of een dienstverlener aan de olieindustrie?
“Dat laatste. We groeien weg uit de klassieke transporthoek, we zijn inmiddels een olie- en gasdienstverlener geworden. Analisten snappen dat inmiddels ook beter. Shell deed laatst een audit bij ons – dat doen ze bij grote toeleveranciers – en daar constateerden ze ook dat we inmiddels zoveel voor ze doen dat we geen standaard vervoerder meer voor ze zijn, maar een partner op veel meer terreinen.”

Waar uit zich dat in? 
“Olieproductie is een proces dat uit drie onderdelen bestaat: exploratie, het vinden van olie; de productie, de daadwerkelijke winning; en de verwerking, zoals raffinage. Onze strategie is om in iedere fase van het proces een dienst aan te bieden. Daarbij moet je rekening houden met het totaal verschillende karakter van die onderdelen.”

“Exploratie is een kortetermijnmarkt, waar snel besluiten worden genomen en waar flexibiliteit belangrijk is. Een olieveld in productie nemen is echter een proces dat jaren in beslag kan nemen. Daar gaat langdurige planning aan vooraf en de productieplatforms zijn veel omvangrijker. Het zijn processen die lang lopen en als project moeten worden gemanaged. Dan zijn wij geen vervoerder meer, maar een offshore dienstverlener.” 

“Dat geldt ook voor de derde fase. We kunnen installaties voor de verwerking van grondstoffen in zijn geheel overzee aanleveren en installeren. Intern hebben we het ook volgens die drie pijlers ingericht: we hebben mensen in huis die zich kunnen verstaan met de exploratiemensen, die wat meer kortetermijngericht zijn en we hebben mensen in huis die langetermijnrelaties aangaan met de productieafdelingen van de oliemaatschapijen.”

Dockwise laat momenteel het tot nu toe grootste transportschip bouwen, de Vanguard. Is zo’n investering noodzakelijk vanwege die nieuwe dienstverlening aan de olieindustrie?
“Ja, in het topsegment, de hele grote platforms, ligt de grote uitdaging. En de schaal neemt toe, dus we moeten steeds meer omvang aankunnen. In de minder grote en complexe segmenten zien we nieuwe concurrenten komen, bijvoorbeeld uit China. Maar die markt is ook minder kritisch op kwaliteit. In het grote segment moet je echt kwaliteit bieden en vertrouwen genieten. Dat is geen prijsgevoelige markt, het gaat er vooral om dat je als betrouwbare partner wordt gezien. Wij hebben een zero-ongelukken-beleid, om maar eens wat te noemen.” 

Ik neem aan dat je zo’n enorm schip alleen kunt bouwen als je verzekerd bent van werk voor een lange tijd? 
“Ons nieuwe schip wordt in december in Korea opgeleverd en vaart dan meteen naar de naastgelegen werf van Samsung, waar een groot boorplatform wordt opgeladen. Zodra hij dat heeft afgeleverd kan hij meteen door naar de werf van Hyundai waar het een productie- en opslagplatform (FPSO) gaat ophalen dat naar Noorwegen moet. Dus ja, we hebben meteen volop werk. Die investeringsbeslissing is ook genomen op basis van toezeggingen die we van klanten hebben. Zo’n schip als dit creëert zijn eigen markt, want het is het grootste in zijn soort. En engineers weten nu overal dat het beschikbaar is, dus ze kunnen groot bouwen.” 

Mega-transport: het nieuwe schip van Dockwise, de Vanguard, kan met gemak de Eiffeltoren vervoeren

Hoe groot is die markt voor dit soort megatransport?
“Er worden ieder jaar zo’n vier à vijf nieuwe grote productieplatforms in gebruik genomen. Dat zal de komende jaren ongeveer hetzelfde blijven; het is een markt die goed voorspelbaar is, want zoiets heeft een lange aanloop.” 

Heeft de olieprijs nog invloed?
“Die is nu weer enigszins stabiel. Het gaat ons vooral om de investeringen van de oliemaatschappijen. Die liggen in alle drie de sectoren nog op een hoog niveau en daar komt jaarlijks zo’n 10 tot 20% bij. Er komen nog steeds veel productieprojecten in de markt en ik verwacht ook een doorgaande stijging in de exploratiemarkt.” 

U wilt graag uw concurrent Fairstar opkopen en heeft een bod uitgebracht, waar Fairstar zichzelf luidruchtig tegen verzet. Hoe belangrijk is die uitbreiding voor u?
“Dat is zeker belangrijk. Groei is noodzakelijk. We hebben lang tussen het servet en het tafellaken gezeten en met meer omvang en grotere liquiditeit krijgen we ook financieel meer slagkracht. Dat is belangrijk voor de groeiambities. We willen minder afhankelijk worden van kortetermijninvloeden. We hebben nu 54,6% in Fairstar. We streven naar 100%, maar dat doen we in buitengewoon voorzichtige stappen. Het bod ligt 22% boven de laatste koers. Dat lijkt me keurig. Maar goed, we hebben geen haast. Onze schepen hebben werk, dus we kunnen wachten.” 


Pieter Kort is hoofdredacteur van IEX Media. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Pieter Kort

Pieter is hoofdredacteur van IEX.nl en de overige financiële titels van IEX Media.

Meer over Pieter Kort

Recente artikelen van Pieter Kort

  1. 05 mei Buffett praat over AI en Apple, op het Damrak zijn de kleine smaakmakers aan de beurt
  2. 28 apr De puzzel van Powell en een overvolle agenda in een ingekorte beursweek
  3. 25 apr Pre-slotcall: AEX in het rood, dapper Unilever en oh-oh-Adyen 2

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 rene l 6 juni 2012 10:56
    Helemaal mee eens Jan, onbekend maakt onbemind.
    Echt een stukje Hollandsch Glorie waar we trots op mogen zijn en wat we nooit mogen verpatsen aan het buitenland.
    Deze gasten zijn actief in alle uithoeken van de wereld en hebben werk zat en zitten te dringen om goed personeel.
    Net als Boka, SBM, Fugro, Arcadis en natuurlijk RDS.
  2. [verwijderd] 6 juni 2012 15:21
    quote:

    theo1 schreef op 6 juni 2012 11:53:

    Het is allemaal heel groot en zo, maar is het ook winstgevend? Dat lijkt me minstens zo belangrijk voor de aandeelhouder.
    Dockwise buigt verlies om in winst KW1, doet bod op Fairstar
    Maandag 23 april 2012 09:29 AMSTERDAM (Dow Jones)--Dockwise Ltd (DOCKW.AE) heeft in het eerste kwartaal van 2012 een verlies weten om te buigen in een nettowinst en meldt tevens concurrent zeetransportbedrijf Faistar Heavy Transport nv (FAIR) over te willen nemen voor NOK9,30 per aandeel.
    Fairstar accepteert het overnamebod niet.
    Dockwise heeft inmiddels 19% van de aandelen in het op de Noorse beurs genoteerde Fairstar in handen en geeft aan reeds overeenkomsten te hebben gesloten om dit uit te breiden tot 54%, in het geval de financiering via een claimemissie slaagt.
    Met de claimemissie, die nog door de aandeelhoudersvergadering moet worden goedgekeurd, en een aanvullende uitgifte van preferente aandelen wil Dockwise in totaal $300 miljoen ophalen.
    Dockwise transporteert en installeert grote installaties voor de olie- en gassector, zoals booreilanden en productieplatformen. Het concern heeft een marktaandeel van 100% voor groot zeetransport en een aandeel van 50% in het middensegment.
    De Dockwise-nettowinst kwam de afgelopen verslagperiode uit op $9,0 miljoen, ondanks voortdurende volatiliteit in de markt, waarbij het orderboek zijn hoogste niveau ooit bereikte. In dezelfde periode een jaar eerder boekte het concern een verlies van $7,9 miljoen.
    De winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en goodwill-amortisatie (EBITDA) kwam over de eerste drie maanden van 2012 uit op $38,6 miljoen, van $28,5 miljoen een jaar eerder.
    Het concern boekte de afgelopen verslagperiode een omzet van $119,8 miljoen, een stijging met 34,6% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, toen het concern een omzet rapporteerde van $89 miljoen.
    Het orderboek bedroeg aan het eind van het eerste kwartaal $587 miljoen, van $531 miljoen eind 2011.
    Het aandeel noteert omstreeks 9.10 uur vlak op EUR11,40.

    Door Patrick Buis; Dow Jones Nieuwsdienst +31-20-571-52-01; patrick.buis@dowjones.com
  3. forum rang 5 theo1 6 juni 2012 16:01
    Dat bedoel ik. Het is eigenlijk niet een erg groot bedrijf qua omzet en winst en de winstgevendheid is erg afhankelijk van een paar grote projecten. Als er een keer een project de mist ingaat, is de winst direct weggevaagd. Bovendien, met die megaschepen is bezettingsgraad cruciaal. Als zo'n Vanguard een beetje in de haven ligt te niksen, kost dat klauwen vol geld. Een risicovol aandeel voor de liefhebber.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links