RTL-Z bestaat tien jaar. Ter gelegenheid daarvan heb ik voor hun site een column geschreven die ik u niet wil onthouden.
Het mooie is dat als ze een glazen bol hadden gehad, ze het waarschijnlijk wel uit hun hoofd hadden gelaten om een dergelijke zender op te zetten. Maar qua nieuwswaarde was het natuurlijk een prachtige periode.
Beurstechnisch was het een drama. Bij de oprichting schurkte de AEX tegen de 600 aan. Een paar maanden later kregen we de eerste grote klap: 9/11. En er kwamen nog veel grote klappen.
Per saldo zou u inclusief ontvangen dividend een procent of 20 hebben ingeleverd. Daarmee is het een van de meest slechte tienjaars periode. Als ik naar de lijst met namen in de toenmalige AEX kijk, draait mijn maag om.
Ik noem u een paar namen, die waarschijnlijk uit emotionele zelfbescherming ver in uw geheugen zijn weggezonken:
- Versatel
- KPNQwest
- Hagemeijer
- Getronics
Beurslievelingen
Als u van deze aandelen was afgebleven, was u een hoop verlies bespaard. Het waren de typische beurslievelingen van die tijd. Maar ook een tweetal andere lievelingen hebben enorm teleurgesteld: Aegon en Ahold.
De les is dat u maar beter van populaire aandelen moet afblijven. Omdat de verwachtingen zo hoog zijn, is de kans op teleurstelling ook groot. En dan zijn de koerseffecten ook het grootst.
Het aandeel waar u achteraf wel in had moeten zitten is DSM. Het aandeel steekt echt met kop en schouders boven de rest uit. Ook hier kunnen we lessen uit trekken. Het bedrijf is getransformeerd van een cyclisch chemiebedrijf naar een bedrijf wat producten levert met een hoge toegevoegde waarde.
Double whammy
De ups & downs in de resultaten zijn een stuk minder geworden. Verder zijn veel beleggers gecharmeerd van de verregaande samenwerking met de Chinezen en de research op het gebied van voedingstechnologie.
Als laatste plus: de balans. DSM heeft veel verkocht qua onderdelen en qua producten. Daardoor hebben ze netto cash op de balans staan. Door goede bedrijfsvoering zijn zowel de winsten als de waardering gestegen. Een double whammy.
Daardoor hebt u inclusief herbelegd dividend maar liefst een dikke 200% verdiend. Chapeau! Het aandeel is dan ook niet voor niets mateloos populair onder analisten en beleggers.
Koopadvies
Onder de analisten heeft een kleine 70% het aandeel op een koop staan. Dat percentage is nog nooit zo hoog geweest. In de grafiek hieronder ziet u de koersontwikkeling van DSM versus de AEX (rode lijn) en de winstontwikkeling van DSM versus het beursgemiddelde (groene lijn).
Ik heb nog een grafiek gemaakt waarbij het enthousiasme van de analisten (koop- en verkoopadviezen), de rode lijn wordt afgezet tegen de relatieve performance van het aandeel. De andere keren dat het enthousiasme op zijn hoogtepunt was (2001, 2005, 2008) deed het aandeel het slechter dan de index.
DSM-scenario
In de afgelopen tien jaar bent u rijk geworden van DSM. Maar rijk wordt u niet van beleggen in de winaars uit het verleden, maar in die van de toekomst. In de komende tien jaar zult u rijk worden van een bedrijf wat het scenario van DSM gaat volgen.
Bij DSM zelf is er zoveel enthousiasme dat de kans op teleurstelling daar het grootst is. Al zie ik nog met geen mogelijkheid waar die teleurstelling vandaan zou moeten komen. Maar ja dat zag u bij Ahold in 2001 ook nog niet.
Dan rest mij nog om RTL-Z veel succes te wensen met de volgende tien jaar, met net zo veel bijzonder nieuws (het liefst prettig nieuws) en een betere beurs.