Update 15:15 uur: The Donald Jones
Het zal allemaal best, maar ga de goden nou niet verzoeken, zou oma zeggen.
Bingo:
Update 14:35 uur: Reis naar de beurs in 70 grafieken
Heerlijk om doorheen te bladeren en wedden dat u vaak denkt: verhip, wist ik niet? Bedankt JPMorgan Chase (zo vaak krijgt de bank geen bedankjes, maar dat is verhaal apart...) voor deze prachtige Guide to the Markets. Dat is een kwartaalrapportage met 70 grafieken over de actuele markten.
Ik pik er een paar uit en ik focus op aandelenwaarderingen, omdat het Q3-cijferseizoen in de lucht hangt. En af en toe al hard landt met winstwaarschuwingen. Enfin, de (Amerikaanse) winstverwachtingen zijn skyhigh, ofwel de beursrecords op Wall Street vallen niet zomaar uit de lucht.
De VS is wel de uitzondering, want elders is het beeld minder gunstig. De verwachte winstgroei stagneert of daalt zelfs. Dit is in overeenstemming met economische indicatoren, als bijvoorbeeld de inkoopmanagersindices die deze week verschijnen.
Hier komt die winst per aandeelgroei vandaan in de VS. Merk op dat de terugkoop van aandelen, die dit dit jaar alle records verpletteren, maar een geringe invloed heeft.
Valuta is veel belangrijker voor de winsten dan die buybacks, kijk maar. Sterker, het kan echt uw rendement maken of breken.
U ziet dit allemaal niet gebeuren en denkt dat er een recessie komt? Maak uw borst maar nat voor een daling van 14% à 57%? Of 89%, als u dat akkefietje op de beurzen van 1929-1932 ook mee rekent.
Intussen bij de vastrentende buren: de ultralange neergaande rentetrend (daarvoor was er een opgaande trend van precies 35 jaar) lijkt gebroken en dat geldt ook voor (het gebrek aan) inflatie?
De centrale banken zijn intussen echt op de terugtocht:
Nog eentje dan. Zucht. Diepe zucht. Weer een zinloos blog getikt. Dat grafiekje rechtsonder, we gaan het ook nooit leren. Hoog kopen en laag verkopen: wie is er niet arm mee geworden en gedesillusioneerd van geraakt op de beurs?
Update 14:30 uur: Shell
Sakhalin... das war einmal.
Die opmerkingen over de olieprijs izjn interessant, want gaat ook Shell weer investeren? En wanneer mogen we weer eens een dividendverhoging verwachten? Dat weten we denk ik niet eerder dan de jaarcijfers 2018 rond 1 februari volgend jaar.
Update 11:25 uur: Altice
Koers ligt nu stil, het is wachten op meer nieuws.
U ziet het, het zou om KKR en een Allianz dochter gaan en er zou €1,5 miljard mee zijn gemoeid. Alitce bevestigt, noch ontkent. ANP is ook al door.
Update 10:00 uur: TomTom
De conclusie van Paul van onze beleggersdesk is vrij simpel:
Er komt steeds meer beweging in TomTom, dat voor beleggers de laatste jaren weinig heeft opgeleverd. De kans dat de waarde er nu eindelijk uitkomt, neemt daarmee toe.
Beweging is er ook vandaag, want het aandeel gaat weer lekker:
Intussen zijn er mee reacties, zoals van ING:
"Gezien de omvang, de strategische importantie en de duur van de contracten, zouden deze overeenkomsten enige geruststelling moeten bieden", aldus de analisten van ING. Het aandeel TomTom staat recent onder druk, omdat de markt volgens ING na 2021 Automotive niet materieel ziet bijdragen aan de omzet van TomTom.
Het contract met BMW is volgens ING strategisch van belang, omdat de Duitse autofabrikant één van de aandeelhouders van concurrent Here is, maar toch blijft kiezen voor TomTom.
Het contract met PSA is volgens de analisten juist belangrijk omdat het een groot contract is. Vermoedelijk zelfs het grootste contract voor TomTom. Ook benadrukt de verlenging na 2020 dat TomTom nog altijd een belangrijke speler is in Automotive.
NIBC heeft zelfs schattingen:
Het contract dat TomTom dinsdag aankondigde met BWM toont aan dat de Nederlandse navigatiespecialist de marktleider in verkeersdata blijft, terwijl de verlenging met het Franse PSA laat zien dat niet alle partijen voor Google kiezen. Dit stelde analist Martijn den Drijver van NIBC woensdag.
BMW is één van de aandeelhouders van concurrent Here, benadrukte Den Drijver. Daarmee is dit contract een belangrijke winst voor TomTom. De marktvorser schat de waarde van het contract op 25 miljoen tot 27 miljoen euro per jaar.
Met de contractverlenging met PSA komt ook Opel erbij voor TomTom, wat volgens taxaties van Den Drijver goed is voor een extra 18 miljoen tot 20 miljoen euro omzet per jaar.
Onvoorstelbaar veel postings weer - wat hebben jullie toch met TomTom en Phamring? - op het forum, waar ik vaar ik op Justin:
In een sum of the parts waardering telt een wereldwijde deal tot 2025 met een groep autobouwers (peugeot, citroen, opel, met volume 4 mln auto’s voor alleen peugeot en citroen) natuurlijk ook mee. TomTom geheel overnemen is weer een paarhonderd miljoen duurder geworden.
U komt op het forum ook weer schattingen tegen dat het aandeel €20 of €30 waard is. Misschien, maar of iemand dat er voor gaat betalen is vers twee.
Update 09:30 uur: Aston-Martin
En we zijn los:
Voor wie liever FT leest:
Hier de eerste beelden:
Intussen blaast ook LeasePlan het stof van haar beursgangdossier. Van een jaartje geleden, Michel doet u het hele traject van een beursgang uit de doeken. Dat duurt soms jaren en kent vele stadia en nog meer schijven. En hij heeft gelijk, het kan allemaal veel gemakkelijker veel eerlijker.