Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Dutch discount of premium?

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 marique 9 april 2014 19:44
    quote:

    Novastar schreef op 9 april 2014 19:36:

    Als de koers hoog is ga je toch juist geen aandelen inkopen maar dividend uitkeren?
    De praktijk wijst anders uit ... o.a. ING, KPN, kochten sky high in en kwamen korte tijd later met het vriendelijke verzoek aan de aandeelhouders om de kas weer aan te vullen via een claim emissie.

  2. forum rang 5 theo1 10 april 2014 12:03
    Over Tesco en Sainsbury.

    De Britse supermarkten liggen momenteel niet zo lekker. Dat komt omdat er marktaandeel wordt gewonnen aan de top (Marks & Spencer, Waitrose) en de bodem (Aldi, Lidl) van de markt. Vooral de opkomst van de Duitse hard discounters is relatief nieuw op de Britse markt. Met als gevolg dat de "gewone" supermarkten marktaandeel verliezen.

    Tesco heeft zijn eigen specifieke problemen. Ze komen uit een periode dat alles lukte en alles wat ze aanraakten in goud veranderde. Dat is vorig jaar tot een eind gekomen. Nu lijkt ineens niks meer te lukken. De uitbreiding naar de VS is mislukt. Het Japanse avontuur is mislukt. Het zit tegen in Korea. Ze hebben altijd veel verdiend door winkels te bouwen en een tijd later het vastgoed te verkopen, maar de vastgoedmarkt werkt ook al niet mee. En door alle buitenlandse perikelen hebben ze de thuismarkt een beetje laten sloffen. Een prijsoffensief (the big price drop) is mislukt. Het huismerk was van onvoldoende kwaliteit. Er was te weinig personeel in de winkels. Ze zijn nu bezig met een turnaround, maar dat duurt altijd langer dan het geduld van de beurs. Bovendien hebben mensen toch de neiging om een enorm supermarktconcern te beoordelen aan de hand van hun eigen locale filiaal.

    Sainsbury heeft een beetje de boot gemist met internet en convience stores (een trend in Engeland). Daarin liggen ze op achterstand. Maar het wordt toch gezien als op dit moment de beste van de mainstream supermarkten.

    Beiden zijn grote bedrijven die zeker niet snel failliet zullen gaan. Er wordt veel geld verdiend. Alleen Tesco zal veel capex nodig hebben voor de turnaround en dus zal een dividendverhoging er zeker komend jaar nog niet in zitten. Sainsbury zal veel moeten investeren in internet en convenience stores, dus ook daar zal er niet veel extra in het vat zitten voor de aandeelhouder. Of de populariteit van Aldi en Lidl blijvend is, zal afhangen van blijvend economisch herstel en de arbeidsmarkt. Als mensen meer geld in de zak hebben, zie ik ze wel terug gaan naar een wat luxere super. Maar de top- en bodemsegmenten zullen wel blijvend een stuk marktaandeel hebben gewonnen. Lidl heeft tegenwoordig een lijn kwaliteitsproducten en M&S en Waitrose hebben betaalbare merken geïntroduceerd. Helemaal terug naar de goede oude tijd zullen we niet snel gaan.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links