Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Dutch discount of premium?

Dutch discount of premium?

Corné van Zeijl gaf gisteren in een interview met ABM Financial News een vooruitblik op het KW1-cijferseizoen. Specifiek noemt hij Wolters Kluwer, Ahold en Reed Elsevier. Deze bedrijven zouden wel eens last kunnen gaan krijgen van valutaschommelingen, omdat zij een groot deel van de omzet afrekenen in dollars.

Onderstaand het filmpje en voor wie daar geen zin in heeft citeer ik letterlijk:

Ook de gewone dollar is een stuk lager. Die is 4% gedaald in het eerste kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Dat betekent dat bedrijven die grote exposure hebben naar de Verenigde Staten, zoals een Wolters Kluwer, een Ahold en een Reed Elsevier.

Daar zal je zien dat daar flink wat tegenwind is. Dan heb je soms wel 60% van de bedrijfsresultaten wat daar van tegen komt. Dus dat betekent dat we toch al een min van 2,5% moeten goedmaken om op de nul uit te komen en dat zal voor sommigen een flinke drempel zijn.

 

Hoe presteren de fondsen Wolters Kluwer, Ahold en Reed Elsevier, en hoe verhouden deze fondsen zich tegenover de AEX? Voor de duidelijkheid heb ik de fondsen een groen kleurtje meegegeven. De eerste grafiek (dank Behr.nl) laat de bewegingen in één jaar zien.

 

 

Deze grafiek is vanaf de nieuwjaarsduik dit jaar:

 

 

De fondsen presteren maar ietsjes beter of slechter dan de benchmark. Een oordeel of de fondsen duur of goedkoop zijn is aan u, maar toch wil ik even de peers met u doornemen van Wolters Kluwer, Ahold en Reed Elsevier. Die copypaste ik van het FD. Maar wacht even FD... Facebook, Google en Yahoo?

Dat zijn toch geen peers van Wolters Kluwer en Reeds Elsevier, of ziet het FD iets wat ik niet zie? Pearson is dé peer van onze uitgevers. Tja, Wolters en Reed lijken zo niet te duur, niet te goedkoop. Leuk dividend ook.

 

 

Ik heb voor u ook even de peers van Ahold. Misschien leuk om te vertellen: een paar maanden geleden noemde Ahold CEO Dick Boer zelf Amazon én Google als concurrent (voor de toekomst). Leun even achterover en denk goed na, dan bedenkt u zo waarom.

 

 

In vergelijking met het Franse Carrefour en Casino en het Amerikaanse Wal-Mart lijkt Ahold goedkoop, maar naast het Belgische Delhaize lijkt Ahold toch weer duur. Duur of goedkoop blijft de vraag, wel te zien is dat Ahold een prima dividend betaalt.

Misschien vind u dat Tesco en vooral Sainsbury er erg goedkoop uit zien, maar dáár is vast en zeker wat aan de hand. Mijn collega Arend Jan Kamp zegt altijd: Als een fonds meer dividend betaald dan Royal Dutch Shell, dan moet je heel goed gaan opletten.

Tot slot, Corné van Zeijl noemde bedrijven die hun omzet en winst voornamelijk in dollars behalen. Horen Heineken en Unilever daar ook niet tussen, hoor ik u hardop denken? Waarom eigenlijk niet, dus daarom ook nog even de peers van Heineken en Unilever.

 

 

Wacht even... mis ik hier niet Reckitt Benckiser? U kent ze misschien van de merken Vanish en Calgon. Het is net zo duur als Unilever. Opvallend is dat het Brits-Nederlandse concern duurder is dan de Amerikaanse concurrent Procter & Gamble. Misschien daarom dat gerucht van die eigen aandeleninkoop?

he tkan zijn dat Unilever zelf ook niet meer zoveel rek ziet. Tot slot: wat doen Adidas, Puma en Nike eigenlijk in dit lijstje? Drank, roken (Philip Morris) gaan blijkbaar op de beurs wél prima samen. Proost!


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 marique 9 april 2014 19:44
    quote:

    Novastar schreef op 9 april 2014 19:36:

    Als de koers hoog is ga je toch juist geen aandelen inkopen maar dividend uitkeren?
    De praktijk wijst anders uit ... o.a. ING, KPN, kochten sky high in en kwamen korte tijd later met het vriendelijke verzoek aan de aandeelhouders om de kas weer aan te vullen via een claim emissie.

  2. forum rang 5 theo1 10 april 2014 12:03
    Over Tesco en Sainsbury.

    De Britse supermarkten liggen momenteel niet zo lekker. Dat komt omdat er marktaandeel wordt gewonnen aan de top (Marks & Spencer, Waitrose) en de bodem (Aldi, Lidl) van de markt. Vooral de opkomst van de Duitse hard discounters is relatief nieuw op de Britse markt. Met als gevolg dat de "gewone" supermarkten marktaandeel verliezen.

    Tesco heeft zijn eigen specifieke problemen. Ze komen uit een periode dat alles lukte en alles wat ze aanraakten in goud veranderde. Dat is vorig jaar tot een eind gekomen. Nu lijkt ineens niks meer te lukken. De uitbreiding naar de VS is mislukt. Het Japanse avontuur is mislukt. Het zit tegen in Korea. Ze hebben altijd veel verdiend door winkels te bouwen en een tijd later het vastgoed te verkopen, maar de vastgoedmarkt werkt ook al niet mee. En door alle buitenlandse perikelen hebben ze de thuismarkt een beetje laten sloffen. Een prijsoffensief (the big price drop) is mislukt. Het huismerk was van onvoldoende kwaliteit. Er was te weinig personeel in de winkels. Ze zijn nu bezig met een turnaround, maar dat duurt altijd langer dan het geduld van de beurs. Bovendien hebben mensen toch de neiging om een enorm supermarktconcern te beoordelen aan de hand van hun eigen locale filiaal.

    Sainsbury heeft een beetje de boot gemist met internet en convience stores (een trend in Engeland). Daarin liggen ze op achterstand. Maar het wordt toch gezien als op dit moment de beste van de mainstream supermarkten.

    Beiden zijn grote bedrijven die zeker niet snel failliet zullen gaan. Er wordt veel geld verdiend. Alleen Tesco zal veel capex nodig hebben voor de turnaround en dus zal een dividendverhoging er zeker komend jaar nog niet in zitten. Sainsbury zal veel moeten investeren in internet en convenience stores, dus ook daar zal er niet veel extra in het vat zitten voor de aandeelhouder. Of de populariteit van Aldi en Lidl blijvend is, zal afhangen van blijvend economisch herstel en de arbeidsmarkt. Als mensen meer geld in de zak hebben, zie ik ze wel terug gaan naar een wat luxere super. Maar de top- en bodemsegmenten zullen wel blijvend een stuk marktaandeel hebben gewonnen. Lidl heeft tegenwoordig een lijn kwaliteitsproducten en M&S en Waitrose hebben betaalbare merken geïntroduceerd. Helemaal terug naar de goede oude tijd zullen we niet snel gaan.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links