Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Zure Facebook-taart

Mijn betoog voor aandelen in de afgelopen jaren legde beleggers geen windeieren. De internationale aandelenmarkten rijgen de records aan elkaar, terwijl het beurssentiment onder het grote publiek maar mondjesmaat verbetert.

Een beter klimaat kan je je bijna niet wensen als contraire belegger. Ook de verwachte sectorrotatie, van defensieve aandelen naar cyclische waarden, komt nu pas op gang. Dit vertaalt zich in een kapitaalbeweging richting sectoren zoals technologie.

De Nasdaq-index is pas recent begonnen aan een inhaalbeweging. Dit biedt natuurlijk kansen voor de aandachtige belegger. We hebben al enkele succesverhalen gezien, waaronder de opkomst van 3D-printing, de heruitvinding van de elektrische wagen of het nieuwe internet der dingen.

Eén jaar
Het zijn de onbekende of onverwachte technologiesegmenten die vandaag het mooie weer maken op de beurs. Echter, wie de aangekondigde lievelingen had gekocht, komt van een koude kermis thuis.

U hoeft niet ver te zoeken, wellicht hebben heel wat lezers vandaag nog gebruiktgemaakt van zo’n gedoodverfde beurswinnaar: Facebook. De onbetwistbare leider op vlak van social media vierde onlangs de eerste verjaardag van de beursnotering op Nasdaq.

Maar van een hoerastemming is er nog altijd geen sprake bij Facebook. Meer nog, de geserveerde verjaardagstaart smaakte zuur. Het beursdebuut gaat nu al de geschiedenisboeken in als een dé blunders.

En ruim een jaar na de lancering van het aandeel FB staat de koers nog altijd op een verlies van 36%!

Facebook

Klik op de grafiek voor een grote versie

Oudejaarsavond
Ik herinner me nog de live beelden op CNBC van de Facebook-IPO. Het aandeel werd met een enorme fanfare naar de beurs gebracht. Het spektakel had wat weg van de aftelling op oudejaarsavond. Zelfs op Time Square waren alle blikken gericht op de geprojecteerde koerstabellen van de Nasdaq.

Het feest kon niet op, iedereen ging weer eens rijk worden met de aandelen FB. Helaas hielden velen beleggers in Facebook er een financiële kater aan over. Op vlak van cijfers ging het dak er helemaal niet af, zoals vele analisten hadden verwacht.

Kwartaal na kwartaal bleven de resultaten onder de hooggespannen verwachtingen. Ook over het eerste kwartaal van 2013 werden de prognoses niet ingelost. De omzet van Facebook in Q1 kwam uit op 1,46 miljard dollar, een stijging van 38% jaar op jaar, met name gestuwd door de stijging van de advertentie-inkomsten met 43% tot 1,25 miljard dollar.

IPO-sprookje
De nettowinst steeg echter maar met 8,7% tot 312 miljoen dollar, mede door een forse daling van de marge van 10% tot 25,6% als gevolg van een versnelde stijging van de kosten.

Begrijp me niet verkeerd, er is helemaal niets mis met dit soort groeicijfers. Maar ze voldoen niet aan de sprookjes voor de IPO. Het maakt van Facebook een prijzig aandeel (koers-winstverhouding: 65x), ondanks dat er al eenderde van de IPO-waarde in rook opging.

Ook een vlotte transitie van de desktopomgeving naar het mobiele platform veranderde hier niets aan. Facebook is zelf het pad van overnames ingeslagen om de groei te faciliteren. Dit is nooit een teken van sterkte.

Advertenties
Het lijkt er steeds meer op dat Facebook haar limieten bereikt. Dat hoeft ook niet te verbazen, met inmiddels 1,1 miljard leden en dagelijks meer dan 600 miljoen actieve gebruikers. De groei moet komen van meer advertentie-inkomsten en nieuwe producten of diensten, maar aan beide schort het.

Facebook is een sociaal platform, letterlijk en figuurlijk. Er is maar een beperkte groep adverteerders die hun heil zien om mensen te storen in hun vrije tijd. Je wil tijdens een telefoongesprek toch ook niet gestoord worden met tussentijdse commercials?

Advertenties en Facebook zullen altijd een moeilijke combinatie blijven. Dus is de onderneming naarstig op zoek naar nieuwe producten of diensten. Maar ook de jongste initiatieven, zoals Facebook Home (een systeem-cover voor je Android smartphone), worden niet gesmaakt.

Rest er nog de vele interacties – like-buttons – om te vormen tot transacties – buy-buttons. Maar het blijft het voorlopig bij testen. En alsof dat nog niet voldoende is, blijkt uit recente peilingen dat de jeugd, de basis van het succes van Facebook, stilaan afhaakt.

Vroege fase
Er is nog veel werk aan de winkel bij Facebook. Aandeelhouders van het eerste uur zullen de rit moeten uitzweten, want er zijn niet meteen katalysatoren om de koers richting de IPO-prijs te stuwen.

Let wel, ik ben niet negatief over de toekomst van Facebook, maar de huidige gang van zaken verantwoord niet de hoge waardering van het aandeel. Het is andermaal een bewijs dat we ons nog een vroege fase van de stierenmarkt voor technologie begeven.

Dit impliceert dat beleggers selectief te werk moeten gaan, want blindelings kopen is niet aan de orde in de sector. Echter, voor wie de juiste trends (in een vroeg stadium) kan lokaliseren, wachten er winstgevende tijden in de technologiesector.


Nico Pantelis is gediplomeerd beleggingsadviseur. Hij is de oprichter van Slim Beleggen, een gespecialiseerde advieswebsite in de Benelux. Vóór Slim Beleggen was hij werkzaam als financieel analist bij Inside Beleggen en Trends/Cash. Hierna was hij actief als commodity specialist bij KBC Bolero en equity analyst bij KBC Securities. Twitter: @SlimBeleggen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Pantelis

Nico Pantelis is gediplomeerd beleggingsadviseur. Hij is de oprichter van Slim Beleggen, een gespecialiseerde advieswebsite in de Benelux. Vóór Slim Beleggen was hij werkzaam als financieel analist bij Inside Beleggen en Trends/Cash. Hierna was hij actief als commodity specialist bij KBC Bolero en equity analyst bij KBC Secur...

Meer over Nico Pantelis

Recente artikelen van Nico Pantelis

  1. dec '16 Kanteljaar 4
  2. dec '16 Opvallend koopsignaal 7
  3. nov '16 Verrassend vertrouwen 8

Gerelateerd

Reacties

14 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 mei 2013 11:12
    Als de netto winst bij 1,1 miljard gebruikers 300 miljoen is; dan zou bij 7 miljard gebruikers, het maximaal haalbare, de netto winst maximaal 2 miljard zijn. Een te wankele rekensom natuurlijk die veel te grof uitgevoerd is maar die denk ik wel een klein beetje de maximale winst van een onderneming weergeeft. De kans is in ieder geval heel erg klein dat ze bijvoorbeeld ooit 10 miljard netto winst gaan maken, puur op basis van advertentie inkomsten. De vraag is dus of het wel z'n geweldig bedrijf is, is de naam niet groter dan het bedrijf waard is?
  2. Henk en Ingrid 28 mei 2013 11:46
    quote:

    TradingHero schreef op 28 mei 2013 11:12:

    Als de netto winst bij 1,1 miljard gebruikers 300 miljoen is; dan zou bij 7 miljard gebruikers, het maximaal haalbare, de netto winst maximaal 2 miljard zijn. Een te wankele rekensom natuurlijk die veel te grof uitgevoerd is maar die denk ik wel een klein beetje de maximale winst van een onderneming weergeeft. De kans is in ieder geval heel erg klein dat ze bijvoorbeeld ooit 10 miljard netto winst gaan maken, puur op basis van advertentie inkomsten. De vraag is dus of het wel z'n geweldig bedrijf is, is de naam niet groter dan het bedrijf waard is?
    misschien de inkomsten per gebruiker verhogen?
  3. Marty.mcFly 28 mei 2013 12:52
    Ik vind het wel verrassend hoe lang facebook het vol houdt. Ze bestaan al sinds 2004 en nog steeds mateloos populair.
    Een hele lange periode in de wereld van het internet.

    Echter, een hele kleine bet op otm lange-termijn puts kan erg interessant zijn. Het is goed mogelijk dat over 2 jaar het aandeel op 5$ staat. Als de populariteit van de website daalt, kan het erg hard dalen en stort de koers volledig in.
  4. Met Effekt 28 mei 2013 14:43
    Ik heb zelf aandelen Tripadvisor (en FB geshort na hun IPO). TRIP heeft een duidelijk & kansrijk business model: gebruikers krijgen goede informatie over hun reisbestemming en TRIP zelf verdient aan hotel/restaurants/enz die weer adverteren want ze weten dat de gebruikers binnenkort geld gaan uitgeven. De advertenties storen niet (zoals bij FB) maar zijn juist gewenst door de gebruikers. Een win-win voor iedereen.
  5. Met Effekt 28 mei 2013 14:46
    quote:

    Met Effekt schreef op 28 mei 2013 14:43:

    Ik heb zelf aandelen Tripadvisor (en FB geshort na hun IPO). TRIP heeft een duidelijk & kansrijk business model: gebruikers krijgen goede informatie over hun reisbestemming en TRIP zelf verdient aan hotel/restaurants/enz die weer adverteren want ze weten dat de gebruikers binnenkort geld gaan uitgeven. De advertenties storen niet (zoals bij FB) maar zijn juist gewenst door de gebruikers. Een win-win voor iedereen.
    Dit was ik nog vergeten:
    finance.yahoo.com/q/bc?s=TRIP&t=1...
    TRIP +50% en FB bijna -40% sinds FB IPO
  6. [verwijderd] 29 mei 2013 05:33
    quote:

    D The Greek schreef op 28 mei 2013 16:39:

    Wees zeker dat FB geen "hype"wordt hoor. Mijn mening is dat dit wordt in de toekomst als ons officieel ID kaart. Alles zullen gebonden worden met FB en digid gaat de prullebak in. Ze willen alles (betalen, bellen, bestellen etc) via FB koppelen.

    Mark my words...




    Voor een ambtenaar die in een ideaal wereld leeft, ik zeg ja. Voor het overige twijfel ik aan de haalbaarheid van je stelling
  7. [verwijderd] 29 mei 2013 07:06
    quote:

    De Pareltjeszoeker schreef op 29 mei 2013 05:33:

    [...]

    Voor een ambtenaar die in een ideaal wereld leeft, ik zeg ja. Voor het overige twijfel ik aan de haalbaarheid van je stelling
    Facebook is een chatbox aan het worden. Een aanzienlijk deel van de gebruikers gebruikt ook niet hun eigen naam.
    Digid?!
14 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links