Mijn betoog voor aandelen in de afgelopen jaren legde beleggers geen windeieren. De internationale aandelenmarkten rijgen de records aan elkaar, terwijl het beurssentiment onder het grote publiek maar mondjesmaat verbetert.
Een beter klimaat kan je je bijna niet wensen als contraire belegger. Ook de verwachte sectorrotatie, van defensieve aandelen naar cyclische waarden, komt nu pas op gang. Dit vertaalt zich in een kapitaalbeweging richting sectoren zoals technologie.
De Nasdaq-index is pas recent begonnen aan een inhaalbeweging. Dit biedt natuurlijk kansen voor de aandachtige belegger. We hebben al enkele succesverhalen gezien, waaronder de opkomst van 3D-printing, de heruitvinding van de elektrische wagen of het nieuwe internet der dingen.
Eén jaar
Het zijn de onbekende of onverwachte technologiesegmenten die vandaag het mooie weer maken op de beurs. Echter, wie de aangekondigde lievelingen had gekocht, komt van een koude kermis thuis.
U hoeft niet ver te zoeken, wellicht hebben heel wat lezers vandaag nog gebruiktgemaakt van zo’n gedoodverfde beurswinnaar: Facebook. De onbetwistbare leider op vlak van social media vierde onlangs de eerste verjaardag van de beursnotering op Nasdaq.
Maar van een hoerastemming is er nog altijd geen sprake bij Facebook. Meer nog, de geserveerde verjaardagstaart smaakte zuur. Het beursdebuut gaat nu al de geschiedenisboeken in als een dé blunders.
En ruim een jaar na de lancering van het aandeel FB staat de koers nog altijd op een verlies van 36%!
Facebook
Klik op de grafiek voor een grote versie
Oudejaarsavond
Ik herinner me nog de live beelden op CNBC van de Facebook-IPO. Het aandeel werd met een enorme fanfare naar de beurs gebracht. Het spektakel had wat weg van de aftelling op oudejaarsavond. Zelfs op Time Square waren alle blikken gericht op de geprojecteerde koerstabellen van de Nasdaq.
Het feest kon niet op, iedereen ging weer eens rijk worden met de aandelen FB. Helaas hielden velen beleggers in Facebook er een financiële kater aan over. Op vlak van cijfers ging het dak er helemaal niet af, zoals vele analisten hadden verwacht.
Kwartaal na kwartaal bleven de resultaten onder de hooggespannen verwachtingen. Ook over het eerste kwartaal van 2013 werden de prognoses niet ingelost. De omzet van Facebook in Q1 kwam uit op 1,46 miljard dollar, een stijging van 38% jaar op jaar, met name gestuwd door de stijging van de advertentie-inkomsten met 43% tot 1,25 miljard dollar.
IPO-sprookje
De nettowinst steeg echter maar met 8,7% tot 312 miljoen dollar, mede door een forse daling van de marge van 10% tot 25,6% als gevolg van een versnelde stijging van de kosten.
Begrijp me niet verkeerd, er is helemaal niets mis met dit soort groeicijfers. Maar ze voldoen niet aan de sprookjes voor de IPO. Het maakt van Facebook een prijzig aandeel (koers-winstverhouding: 65x), ondanks dat er al eenderde van de IPO-waarde in rook opging.
Ook een vlotte transitie van de desktopomgeving naar het mobiele platform veranderde hier niets aan. Facebook is zelf het pad van overnames ingeslagen om de groei te faciliteren. Dit is nooit een teken van sterkte.
Advertenties
Het lijkt er steeds meer op dat Facebook haar limieten bereikt. Dat hoeft ook niet te verbazen, met inmiddels 1,1 miljard leden en dagelijks meer dan 600 miljoen actieve gebruikers. De groei moet komen van meer advertentie-inkomsten en nieuwe producten of diensten, maar aan beide schort het.
Facebook is een sociaal platform, letterlijk en figuurlijk. Er is maar een beperkte groep adverteerders die hun heil zien om mensen te storen in hun vrije tijd. Je wil tijdens een telefoongesprek toch ook niet gestoord worden met tussentijdse commercials?
Advertenties en Facebook zullen altijd een moeilijke combinatie blijven. Dus is de onderneming naarstig op zoek naar nieuwe producten of diensten. Maar ook de jongste initiatieven, zoals Facebook Home (een systeem-cover voor je Android smartphone), worden niet gesmaakt.
Rest er nog de vele interacties – like-buttons – om te vormen tot transacties – buy-buttons. Maar het blijft het voorlopig bij testen. En alsof dat nog niet voldoende is, blijkt uit recente peilingen dat de jeugd, de basis van het succes van Facebook, stilaan afhaakt.
Vroege fase
Er is nog veel werk aan de winkel bij Facebook. Aandeelhouders van het eerste uur zullen de rit moeten uitzweten, want er zijn niet meteen katalysatoren om de koers richting de IPO-prijs te stuwen.
Let wel, ik ben niet negatief over de toekomst van Facebook, maar de huidige gang van zaken verantwoord niet de hoge waardering van het aandeel. Het is andermaal een bewijs dat we ons nog een vroege fase van de stierenmarkt voor technologie begeven.
Dit impliceert dat beleggers selectief te werk moeten gaan, want blindelings kopen is niet aan de orde in de sector. Echter, voor wie de juiste trends (in een vroeg stadium) kan lokaliseren, wachten er winstgevende tijden in de technologiesector.