Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Is Tesla de nieuwe Apple?

Tesla Motors, de producent van elektrische wagens lijkt in meerdere opzichten op producent Apple. Maar is Tesla ook de volgende Apple op de beurs? Hogere koersen doet beleggen. Dat blijkt maar weer eens uit de vele beursrecords van de voorbije week.

Niet enkel in de Verenigde Staten kruipen de markten hoger, ook in Europa en in Azië lijken steeds meer beleggers de weg naar aandelen te vinden. De toegenomen risicoappetijt vertaalt zich in een rotatie onder de sectoren. Waarde wordt ingeruild voor groei.

Een versnelde stijging van de technologieaandelen versus een terugval van farma-, telecom- of nutsaandelen, is hier een rechtstreeks gevolg van. En terecht, want de technologiesector zit al veel te lang in de verdomhoek op de beurs.

Achterop
Beleggers lieten technologie massaal links liggen sinds de eeuwwisseling. Dit was het rechtstreekse gevolg van het barsten van de technologiebubbel. Maar de technologiesector is alles behalve lucht.

De vervloekte internetaandelen van weleer zijn onmisbare ondernemingen geworden. Ze verdienen miljarden en hanteren groeipercentages waar vele sectoren enkel van kunnen dromen. Toch bleven de technologieaandelen al die tijd achterop hinken.

Beleggers waren op zoek naar veiligheid in combinatie met een degelijk rendement. De grootste dividendbetalers waren bijzonder gegeerd. Dit maakt dat technologie uitzonderlijk goedkoop is geworden ten opzichte van de traditionele beurssegmenten.

Zoals u in onderstaande tabel kan zien, scoort de Nasdaq 100 index – de honderd grootste bedrijven op de Nasdaq-beurs – uitzonderlijk goed!

In de hoofdrol
Niet enkel is de technologiesector op vlak van koers-winstwaardering de goedkoopste, ook levert dit groeisegment ondertussen een aardig dividendrendement op (1,4%). Dit hebben we nooit eerder gezien.

Met name de groei van het dividend (0,96% in 2012) onderstreept de krachtige winstgenerator. Dit sterkt mijn visie dat technologie opnieuw een hoofdrol zal spelen op de beurs in de volgende jaren. Maar niet ieder technologieaandeel zal gelijkwaardig presteren.

Dat werd recent nog maar eens duidelijk met de val van het geliefde Apple en de explosie van het gehate Tesla Motors. Apple was jarenlang de (enige) beurslieveling in de technologiesector, gedreven door het unieke productengamma (iPod, iPhone, iPad).

Weg magie
De winstmachine van Apple was ongekend, wat de marktwaarde deed uitgroeien tot het grootste beursgenoteerde bedrijf ter wereld. Maar met de dood van Steve Jobs verdween ook de magie van de onderneming.

Niet enkel viel de visionaire topman weg, ook nam de margedruk toe. De technologiester van Apple kwam in verval en leverde maar liefst 40% aan marktkapitalisatie in op amper een jaar tijd! Ik heb hiervoor al uitvoerig gewaarschuwd in november 2012.

Stroomversnelling
Op hetzelfde ogenblik verscheen er een nieuwe ster aan de technologiehemel. Tesla Motors steeds meer furore met zijn revolutionaire auto’s. Maar het aandeel was niet bijzonder geliefd onder beleggers: het produceren van elektrische wagens draaide altijd uit op een fiasco.

Toch lanceerde Tesla Motors (tegen alle adviezen in) de eerste elektrische luxe sedan: de Model S. Sindsdien gaat alles in een stroomversnelling bij Tesla. De verkopen schieten omhoog en de verwachtingen voor dit jaar werden al flink opgeschroefd.

Bovendien werd er voor het eerst in de geschiedenis een winst gerealiseerd. Haar charismatische topman Elon Musk – voormalige bedenker van Paypal – verbaasde vriend en vijand met de unieke aanpak van een topproduct, geniale marketing en uitzonderlijk hoge marges. Voeg daar nog een gigantische shortpositie aan toe en je hebt de ingrediënten voor een indrukwekkende rally.

Het aandeel van Tesla Motors schoot omhoog waardoor de marktwaarde op amper een maand tijd verdubbelde. En zelfs na dit koerspektakel is Tesla een fractie van de waarde van haar concurrenten in de autosector.


Klik op de grafiek voor een grote versie

Groei boven waarde
Het potentieel van Tesla Motors is bijzonder groot. Let wel, dit is geen pleidooi voor een blinde aankoop van het aandeel. Meer nog, ik ben vandaag eerder terughoudend na de parabolische stijging van TSLA. Een tussentijdse correctie dringt zich op.

Maar het mag duidelijk zijn dat de markt groei boven waarde verkiest in de technologiesector. Want dit was ook ooit de drijfveer voor het aandeel van Apple. Echter, vandaag is de nieuwe topman van Apple, Tim Cook (voormalig COO), vooral bezig met het ‘passen op de winkel’.

Of Tesla Motors hiermee ook de nieuwe Apple kan worden, dat zal de tijd moeten uitwijzen. Tesla heeft in ieder geval alle troeven in huis om op termijn een absolute beurslieveling te worden. Bij Apple daarentegen is de muziek al een tijdje geleden gestopt.

Deze tegenpolen geven aan dat u in de technologiesector best de voorkeur geeft aan groei boven waarde. Daar zit de grootste surplus voor beleggers. Nieuwe segmenten zoals 3D printing, robotica, bio- en nanotechnologie, zonnecellen et cetera  verdienen daarom uw bijzondere aandacht!


Nico Pantelis is gediplomeerd beleggingsadviseur. Hij is de oprichter van Slim Beleggen, een gespecialiseerde advieswebsite in de Benelux. Vóór Slim Beleggen was hij werkzaam als financieel analist bij Inside Beleggen en Trends/Cash. Hierna was hij actief als commodity specialist bij KBC Bolero en equity analyst bij KBC Securities. Twitter: @SlimBeleggen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Pantelis

Nico Pantelis is gediplomeerd beleggingsadviseur. Hij is de oprichter van Slim Beleggen, een gespecialiseerde advieswebsite in de Benelux. Vóór Slim Beleggen was hij werkzaam als financieel analist bij Inside Beleggen en Trends/Cash. Hierna was hij actief als commodity specialist bij KBC Bolero en equity analyst bij KBC Secur...

Meer over Nico Pantelis

Recente artikelen van Nico Pantelis

  1. dec '16 Kanteljaar 4
  2. dec '16 Opvallend koopsignaal 7
  3. nov '16 Verrassend vertrouwen 8

Gerelateerd

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. sparenbas 14 mei 2013 11:38
    Ik zie eerder de relatie van Tesla met de world-online's uit de dot.com hype. Tesla mag nu voor het eerst 'een winst' hebben gemaakt, dat is wel na enorme (aanloop)verliezen en bizarre bedragen aan overheidssteun. Ook is Tesla bekend van het niet (op tijd) waarmaken van geschapen verwachtingen. Zou daar wel wat meer over hebben willen lezen.
  2. k2es 14 mei 2013 12:55
    Bij Apple is de muziek gestopt? Ik denk dat dat wel erg prematuur is, Apple is en was niet alleen Steve Jobs, ze zullen vele ontwerpers in dienst hebben, dus er kan nog van alles komen. Of dat net zo'n succes zal worden als de huidige produkten (die nog steeds zeer succesvol zijn en vele vaste aanhangers hebben)weet niemand.

    Tesla is natuurlijk wel leuk, maar peperduur en zal dus geen massahit worden met deze prijzen. Het lijkt mij niet erg SLIM om daar veel geld in te investeren, tenzij het je hobby is en je het niet erg vind om het geld kwijt te raken bij een faillissement ervan.
  3. Met Effekt 14 mei 2013 12:56
    Wat is dit voor een vreemde opmerking:
    "En zelfs na dit koerspektakel is Tesla een fractie van de waarde van haar concurrenten in de autosector."
    Als je naar de omzet en winst kijkt dan is dat geen verrassing. Je zou eerder denken dat Tesla te duur is:
    GM omzet 151B$, winst 4.7B$
    Tesla omzet 0.9B$, -0.3B$
    Tesla 44% short of float, dat betekent oppassen!

    Los daarvan vind ik hun sedan en coupe prachtige autos. Als ik elektrisch zou rijden dan in een Tesla (nu BMW5).
  4. [verwijderd] 14 mei 2013 14:07
    "De toegenomen risicoappetijt vertaalt zich in een rotatie onder de sectoren. Waarde wordt ingeruild voor groei."

    En wat gaat heel hard groeien? Juist, de lelijke eend van de lijdende automarkt, de electrische wagen!

    Geniaal!

    Maar goed, in deze markt dat slecht nieuws de koersen omhoog stuwt zou dit ook best waar kunnen zijn, tot de bubbel klapt.
  5. [verwijderd] 15 mei 2013 21:22
    quote:

    haas schreef op 15 mei 2013 01:37:

    In welk opzicht verschilt de Tesla elektrieke auto t.o.v. elektrieke autos van andere bekende merken ?
    Ze proberen hun merk als "luxe/sportief" te verkopen. Maar zo luxe en sportief zijn hun modellen ook weer niet. En luxe en sportiviteit gaat samen met veel pk's en benzineverslindende motoren, die client is niet op zoek naar zuinig, electrisch of milieuvriendelijk.
  6. Met Effekt 16 mei 2013 17:55
    quote:

    Arod74 schreef op 15 mei 2013 21:22:

    [...]

    Ze proberen hun merk als "luxe/sportief" te verkopen. Maar zo luxe en sportief zijn hun modellen ook weer niet. En luxe en sportiviteit gaat samen met veel pk's en benzineverslindende motoren, die client is niet op zoek naar zuinig, electrisch of milieuvriendelijk.
    Zoals boven vermeld ben ik een BMW5 rijder. Ik ben erg onder de indruk van de prestatie, 0-100 binnen 6 seconden. Ik denk dat Tesla iets heel anders aanbiedt dan een Prius/Ampere of de 100% electrische autos als een Focus. Daarnaast hebben ze een batterij die ruim 500km meegaat. Ik denk dat ze wel een nieuw segment aanboren.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links