Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Who’s afraid of yellow and gold

TA: Who’s afraid of yellow and gold

Naast de handelsruzie tussen VS en China moeten de markten nu ook gevolgen van een chaotische Brexit inschatten. Feit is dat Wall Street het technisch steeds beter doet, koopjesjagers trokken de koersen afgelopen week naar nieuwe all-time-highs, terwijl Europa last houdt van verkoopdruk boven de markten.

Veel investeerders kijken met een schuin oog naar goud als alternatieve belegging. In de afgelopen vijf maanden is de goudprijs ruim 200 dollar gedaald, maar feit is dat het edelmetaal recent uit de neerwaartse trend is gebroken.

Dit lijkt weer beleggingsmogelijkheden te scheppen. Vandaag kijk ik naar de technische ontwikkelingen van goud en van de belangrijkste mijnaandelen.

Nederlandse beurs klimt weer boven juni-bodem

De AEX kruipt weer boven de laatste koersbodem, waarmee de eerdere neerwaartse doorbraak wordt geneutraliseerd. Dat de koers terugkeert boven een oude steun, geeft aan dat het aanbod boven de markt wat afneemt.

Overigens is het patroon met lagere toppen (blauwe stippellijn) nog niet gebroken. De weerstand bevindt zich rond 565,58 (gevormd op 29 augustus).


Goud graaft zich uit

Het edelmetaal goud heeft de neerwaartse trend gebroken en lijkt zelfs een hogere koersbodem te vormen. Dit wijst op aantrekkende vraag naargoud. De neerwaartse fase komt steeds duidelijker achter ons te liggen.

Bij een eventuele doorbraak boven weerstand 1.214,35 (top van 28 augustus) komt er meer opwaarts potentieel vrij. Van belang is dat steun 1.160,26 (bodem van 16 augustus) weet stand te houden.

Na een uitbraak boven weerstand 1.214,35 kan de goudprijs weer naar de niveaus van dit voorjaar rond 1360, met tussenliggende hordes rond 1.235, 1265 en 1309.



Bij de mijnfondsen zien we soortgelijke verbeteringen, althans op korte termijn.

Hecla Mining verbetert nu de correctieve fase is gebroken

Het goud- en zilvermijn fonds Hecla Mining heeft een serie met lagere toppen afgebroken, hierdoor komt Hecla Mining er wat beter bij te liggen. Het is nu nog te vroeg om in te stappen, zelfs voor de speculant.

Voor een nieuwe technische verbetering is een doorbraak boven weerstand 3,21 (top van 9 augustus) noodzakelijk. Bij een daling onder steun 2,57 (bodem van 24 maart 2016) zal het technische beeld van Hecla Mining verzwakken.

Het omzetprofiel van Hecla is nog zwak, de dalende moneyflow wijst erop dat er geld uit Hecla Mining weglekt.


Freeport McMoran laat downtrend achter zich

Mijnbouwer Freeport McMoran komt er wat beter bij te liggen nu de dalende trend is verlaten. We verwachten een consolidatie. Indien Freeport McMoran er ook in slaagt om de weerstand rond 14,96 (top van 28 augustus) te doorbreken, treedt een nieuwe verbetering op.

Van belang is dat steun 12,18 (bodem van 11 september) weet stand te houden. Na een uitbraak boven weerstand 14,96 komt er meer potentieel vrij voor traders. Daarna wordt 16,62 het eerstvolgende opwaartse koersdoel, vervolgens kan de koers naar 18 tot 20.

Er lijkt iets aan te komen, want de moneyflow van Freeport McMoran is positief. Die geeft aan dat er nieuw geld in de markt komt. 


Barrick Gold geeft de neerwaartse uitbraak terug

Nu Barrick Gold weer boven de laatste koersbodem kruipt, wordt de eerdere neerwaartse doorbraak geneutraliseerd. Dit geeft aan dat de verkoopdruk boven de markt afneemt.

Wie een speculatief ritje zoekt moet nog even wachten. Voor een positieve ontwikkeling moet de koers eerst boven weerstand 10,80 (top van 29 augustus) breken. Dan pas klaart het beeld op en kan Barick naar de toppen van dit voorjaar in de range 13,60-13,80.

De steun ligt rond 9,53 (bodem van 11 september). De moneyflow (die van de beursomzetten wordt afgeleid, onderste helft van de grafiek) is opwaarts gericht, wat al duidt op instroom van vers kapitaal.

Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 10 mei Is de correctie op Wall Street voorbij en staan we aan de vooravond van een nieuwe rally? 36
  2. 09 mei Europese autosector doet inhaalmanoeuvre 16
  3. 08 mei AEX breekt voorgaande top, maar niet gevalideerd 42

Gerelateerd

Reacties

183 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 september 2018 09:31
    Meteen tijd om een nieuwe economische indicator te introduceren: de Linkerbaan Snelweg Indicator (LSI).

    Te gebruiken op snelwegen met 3 en 4 rijstroken. Voor autorijders die geregeld hetzelfde traject moeten afleggen. Rijdt daarbij voor optimale validiteit van de metingen gewoon altijd de maximumsnelheid of probeer dat.

    Hoe werkt het? De meest rechtse rijstrook is al een tijdje onbruikbaar door de aanhoudende onafgebroken stoet vrachtwagens. De tweede van rechts inmiddels ook vaak, en hier draait het nu om;

    1. Tel via de hectometerpaaltjes of de snelheidsmeter het aantal km's dat u, door het vrachtverkeer gedwongen, op de 3e rijstrook moet rijden. Meteen een leuke bezigheid tijdens het autorijden.

    2. Bereken achteraf (net zoals bij voetbal het % balbezit) hoeveel % van de totale rit u op de 3e rijstrook reed.

    3. Herhaal dit eens per week, excel, grafiek en klaar.*

    4. Blijft de lijn stijgen zoals de laatste jaren, houdt dan uw aandelen aan.
    Gaat de lijn vlakker lopen, doe dan nog niets.
    Begint de lijn te dalen, oeioeioei, de economie gaat krimpen, verkoop meteen alles en ga short.

    5. Wacht daarna u zich verkneukelend en in de handen wrijvend twee jaar tot alle andere idioten ook eindelijk tegen steeds lagere en lagere koersen verkocht hebben en koop daarna alles dubbel terug met 50% korting.

    *Meet alleen bij normale ritten zonder zich voordoende ongelukken, wegafzettingen, protesterende en de weg blokkerende boeren en postbezorgers e.d.

    **Tweede Kamerleden die beschikken over een auto met chauffeur en blauw lampje op het dak mogen niet meedoen.

    ***Deze tekst is een aanbeveling om al of niet in aandelen te investeren.
  2. Call me Put 24 september 2018 09:40
    quote:

    ren-je-dement schreef op 24 september 2018 09:31:

    Meteen tijd om een nieuwe economische indicator te introduceren: de Linkerbaan Snelweg Indicator (LSI).

    Te gebruiken op snelwegen met 3 en 4 rijstroken. Voor autorijders die geregeld hetzelfde traject moeten afleggen. Rijdt daarbij voor optimale validiteit van de metingen gewoon altijd de maximumsnelheid of probeer dat.

    Hoe werkt het? De meest rechtse rijstrook is al een tijdje onbruikbaar door de aanhoudende onafgebroken stoet vrachtwagens. De tweede van rechts inmiddels ook vaak, en hier draait het nu om;

    1. Tel via de hectometerpaaltjes of de snelheidsmeter het aantal km's dat u, door het vrachtverkeer gedwongen, op de 3e rijstrook moet rijden. Meteen een leuke bezigheid tijdens het autorijden.

    2. Bereken achteraf (net zoals bij voetbal het % balbezit) hoeveel % van de totale rit u op de 3e rijstrook reed.

    3. Herhaal dit eens per week, excel, grafiek en klaar.*

    4. Blijft de lijn stijgen zoals de laatste jaren, houdt dan uw aandelen aan.
    Gaat de lijn vlakker lopen, doe dan nog niets.
    Begint de lijn te dalen, oeioeioei, de economie gaat krimpen, verkoop meteen alles en ga short.

    5. Wacht daarna twee jaar tot alle andere idioten ook eindelijk verkocht hebben en koop alles dubbel terug met 50% korting.

    *Meet alleen bij normale ritten zonder zich voordoende ongelukken, wegafzettingen, protesterende en de weg blokkerende boeren en postbezorgers e.d.

    **Tweede Kamerleden die beschikken over een auto met chauffeur en blauw lampje op het dak mogen niet meedoen.

    ***Deze tekst is een aanbeveling om al of niet in aandelen te investeren.
    Geniaal plan, abpie verdiend.
    Heb je dit allemaal bedacht in de baas z'n tijd?
    Dus je krijgt er nog voor betaald ook!
    Helemaal briljant. ;)
  3. Call me Put 24 september 2018 10:00
    quote:

    Bertussie schreef op 24 september 2018 09:53:

    Dat zijn nog eens leuke verplichte vakantiedagen, je moet er maar opkomen ;)

    maandag 24 september 2018
    Hele Dag Vakantie Zuid-Afrika - Erfgoeddag
    Hele Dag Vakantie Japan - Herfstnacht
    Hele Dag Vakantie China - Midherfstfestival

    En 24 september blijkt ook nog eens de dag waarop de meeste mensen jarig zijn in Nederland.
    Dus allemaal gemaakt rond de kerstdagen.
183 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links