Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Onrust bij Unilever?

Onrust bij Unilever?

Intussen verneem ik zo links en rechts wat bevestiging hiervan, maar dramatisch is het niet heb ik het idee. Ja, hoewel niemand mij namen en rugnummers heeft gegeven, schijnen institutionele beleggers kritisch te zijn op Unilever. Mijn oog viel gisteren op deze zinnetjes in het FD:

Het draagt allemaal bij aan het onbehagen. Aandeelhouders klagen achter de schermen ook wel eens dat Polman — door Harvard Buisness Review gekroond tot Captain Planet — meer tijd besteedt aan reisjes naar de VN en besprekingen met ministers dan aan groei van het bedrijf. Maar zolang de koers van het aandeel omhoog gaat, bijten zij niet door. Actiegroepen voor milieu en mensenrechten zullen Unilever evenmin snel bekritiseren. Het bedrijf doet tenminste íets, is de redenering.

Het Bono-complex van Unilever, luidt de titel van dit verhaal. Het gaat over die BBC-onthullingen vorige week dat niet alle producten van Unilever even duurzaam zijn, als het concern zou beweren. Gaat het in dit stukje niet over. Die klagende, grote beleggers zouden ontevreden zijn over de omzet- en winstontwikkeling.

De peers zouden beter presteren. Is dat zo? Ik duik in de verwachte winst per aandeel en omzet voor de komende jaren van Unilever en een paar van haar grote peers. Nee, het gaat niet zozeer over koers. Die dagprijs is minder relevant voor een puur buy & hold waarde-aandeel als Unilever met een subliem trackrecord.

Mijn bronnen in de markt hebben het daar niet over, maar ik weet vrijwel zeker dat de institionele beleggers daar ook niet over zeuren. Die gaat het puur om de waarde die Unilever creëert. Wat er voor koers op het bord staat is hooguit interessant als een mogelijk koop- of verkoopmoment voor het aandeel.

Dat u dat ook even goed scheidt: er is geen onrust omdat Unilever intussen al van top 42,75 euro is afgekomen tot nu iets van 34 euro. Dat is de koers, dat is de dagpijs en dat zegt niets over de waarde. Nee, het gaat hen er om dat het concern genoeg de vaart houdt in omzet, winst, cashflow en dividend.

Wat meldt Reuters ons? In euro's de gemiddelde omzetverwachting voor Unilever van de analisten:

•2015: 53,26 miljard euro
•2016: 55,39 miljard euro
•2017: 58,09 miljard euro
•2018: 62,66 miljard euro
•2019: 65,92 miljard euro

Winst per aandeel:

•2015: 1,82 euro per aandeel
•2016: 1,96 euro per aandeel
•2017: 2,10 euro per aandeel
•2018: 2,34 euro per aandeel
•2019: 2,53 euro per aandeel

Dividendverwachting:

•2015: 1,19 euro per aandeel
•2016: 1,27 euro per aandeel
•2017: 1,36 euro per aandeel
•2018: 1,51 euro per aandeel
•2019: 1,67 euro per aandeel

Ik heb hier niet voor doorgeleerd, maar zo slecht is dit toch niet? Dividend met 40% omhoog de komend vijf jaar, daar lijkt me niks mis mee. Doen de peers het dan zoveel beter? Ik pak de twee grootste. Let wel, stikt genomen moet u natuurlijk wel voor valuta verdisconteren als euro-belegger:

Gemiddelde omzetverwachting voor Nestlé van de analisten:

•2015: 90,69 miljard Zwitserse franc
•2016: 94,85 miljard Zwitserse franc
•2017: 99,77 miljard Zwitserse franc
•2018: 105,16 miljard Zwitserse franc
•2019: 110,97 miljard Zwitserse franc

Winst per aandeel.

•2015: 3,36 Zwitserse franc per aandeel
•2016: 3,59 Zwitserse franc per aandeel
•2017: 3,86 Zwitserse franc per aandeel
•2018: 4,25 Zwitserse franc per aandeel
•2019: 4,78 Zwitserse franc per aandeel

Dividendverwachting:

•2015: 2,25 Zwitserse franc per aandeel
•2016: 2,34 Zwitserse franc per aandeel
•2017: 2,46 Zwitserse franc per aandeel
•2018: 2,60 Zwitserse franc per aandeel
•2019: 2,65 Zwitserse franc per aandeel

Dan Procter & Gamble, de gemiddelde omzetverwachting:

•2016: 69,22 miljard dollar
•2017: 71,32 miljard dollar
•2018: 74,27 miljard dollar
•2019: 74,54 miljard dollar

Winst per aandeel:

•2016: 3,84 dollar per aandeel
•2017: 4,33 dollar per aandeel
•2018: 4,67 dollar per aandeel

Gemiddelde dividendverwachting:

•2016: 2,68 dollar per aandeel
•2017: 2,88 dollar per aandeel
•2018: 3,02 dollar per aandeel
•2019: 3,22 dollar per aandeel
•2020: 3,57 dollar per aandeel

Die cijfers zijn eerder minder dan beter dan die van Unilever! Ligt het dan wellicht toch aan de waardering? Ik pak de verwachte koerswinstverhouding voor de komende twaalf maanden van Reuters:

  • Unilever: 18,1
  • Nestlé: 20,1
  • Proeter & Gamble: 17,9
  • Gemiddelde van alle peers: 18,5

Tot slot lees ik op Reuters de volgende analistenconsensus voor Unilever af en die is opvallend zuinig:

  • Strong buy: 4
  • Buy: 8
  • Hold: 16
  • Sell: 5
  • Strong sell: 2

Deze sigarendoosanalyse leert mij niet waarom de instituten moeilijk zouden doen, maar evenmin waarom de analsiten zo zuinig zijn. Unilever is toch prima bezig? Just one more thing! Uit mijn mail van een door mij zeer gewaardeerde, laat ik maar zeggen analist:

Unilever zit meer in voedsel dan de rest en meer in opkomende markten. Daar zit 'm nou net de kneep, die lijken niet meer zo hard te groeien. Als dat het geval is zal Unies de groeiambities misschien niet waar kunnen maken.

Dat zal het zijn! Angst voor China & Co. Dat ziet u nog niet aan die verwachtingen terug, maar die kunnen natuurlijk iedere dag worden bijgesteld. Klikken voor groot. Sluit ik af met een aardig overzichtje uit mijn gloedjenieuwe VWD Data Manager, waar ik nog mee moet leren werken.

 


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 theo1 15 september 2015 15:52
    Procter & Gamble heeft ook de grootste moeite de groei er een beetje in te houden. Die zitten meer in de schoonmaakmiddelen en in de markten die al opgekomen zijn (Noord Amerika en Europa). Ze creëren hun groei nog voor een groot deel door aandeleninkopen en een groeiende payout ratio ook. Die zitten dieper in de problemen dan Unilever.

    Ik denk inderdaad dat de angst een beetje zit in de opkomende markten (het is opvallend dat die altijd maar blijven "opkomen", de enige opkomende markt die dusdanig is opgekomen dat het geen opkomende markt meer is, is Japan, de rest komt nooit uit dat proces van opkomen tevoorschijn). Het is een dubbel proces van afnemende volumegroei en daar overheen nog een valuta-effect. De meeste opkomende valuta's zijn zwak op het moment.

    Een echte lange termijn belegger kijkt daar ook doorheen: het grote voordeel van de opkomende markten is bevolkingsgroei en de groei van de groep mensen die merkproducten kunnen betalen. Zolang dat proces blijft doorgaan, is ook een recessie in China maar een dipje. Deze klagende instituten zijn wat dat betreft ook maar bezig met de waan van de week. Ze kijken net iets verder dan de dagkoersen, maar ook niet echt naar het grote plaatje.

    Een topman die vooral bezig is de duurzaamheidsgoeroe uit te hangen en die meer met politici en actievoerders bezig is dan met de tent te runnen, dat is dan wel weer zorgwekkend. Dààr zouden de klagende instituten zich op moeten concentreren, zorgen dat Polman zich wat meer concentreert op waar hij voor betaald wordt.
  2. [verwijderd] 15 september 2015 18:21
    Het kan aan mij liggen, maar de Unilever-producten hebben allemaal zo'n oubollig imago. Nestlé komt beter over, en de deodorants van diverse franse merken helemaal..

    Als ze van Unilever nou eens een Luxury brand van konden maken... dan zie ik bergen winst.
    ("Niet het vele is goed, maar het goede is veel", leerde mij mijn oude schoolmeester.)

    Ze zouden zich een beetje moeten schamen om bij de Kruidvat de schappen te (over-)bevolken.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links