Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TomTom en Bosch scheuren op Albert Park

TomTom en Bosch scheuren op Albert Park

MELBOURNE (AFN) - Navigatiedienstverlener TomTom is voor een proef met zelfrijdende auto's neergestreken op het Formule 1-circuit van Albert Park in Melbourne. Het bedrijf gaat daar samen met partner Bosch testen uitvoeren.

Voor de proef levert TomTom naast de kaarten ook de zogeheten RoadDNA uit, een gerelateerd product dat voertuigen in staat stelt om hun positie op de weg te bepalen. Op Albert Park zal ook bij hoge snelheden worden getest, onder meer op veiligheid, efficiëntie en comfort van de voertuigen.

Verder meldde TomTom dat verkeersinformatieplatform TomTom City binnen zes maanden al in meer dan honderd steden is uitgerold. TomTom City is nu beschikbaar in zes talen en beslaat, na de laatste aanvulling met vijftig steden, nu zes continenten. In Nederland waren Rotterdam, Den Haag en Amsterdam al opgenomen. Daar zijn Utrecht en Eindhoven aan toegevoegd.

Ook lanceerde TomTom de Traffic Stats API, een nieuwe service die de historische snelheid- en reistijddata van TomTom toegankelijk maakt.

Lees over dit aandeel ook

  1. 22 apr Beursblik: ING verlaagt koersdoel TomTom
  2. 17 apr TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
TomTom

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 10 oktober 2016 08:26
    Nvidia en TomTom werken nauw samen.
    Bosch en TomTom werken nauw samen.

    Tesla knikkerde onlangs Mobileye de deur uit.(konden de vereiste kwaliteit niet leveren; en REM Roadmap is niet meer dan slechts ideetje voor een positioneringslaag die nog ontwikkeld moet worden (zijn geen HD-maps!))

    Grote kans dat de combi NvidiaBosch+TomTom de nieuwe leverancier wordt van de nieuwe Autopilot. Musk hierover:"it'll blow your mind away"

    Die aankondiging wordt nog dit jaar verwacht.
    Trekt USA-beleggers in TomTom en knalt het aandeel als een raket naar de 15 euro.
    (nog steeds maar de helft van de huidige minimale assetwaarde van rond de 30 euro per aandeel; Telematics 2 miljard, Maps 5 miljard (maps 3 +rooaddna 1 +real time traffic 1))

    Lijkt mij ook geen toeval dat de tests met een Tesla worden uitgevoerd.
  2. [verwijderd] 10 oktober 2016 09:59
    Het gaat er uiteindelijk om wat er onderaan de streep overblijft en dat is bij TomTom de laatste jaren niet veel. Maar eerst even rustig de cijfers afwachten eind volgende week. Kijken wat ze verdiend hebben. Voor de huidige aandeelhouders wordt ook al jaren geen dividend uitgekeerd!
  3. [verwijderd] 10 oktober 2016 10:11
    Allemaal kortetermijn reacties van jullie.

    Besef je wel dat tomtom hier samen met Bosch (een miljarden onderneming) bezig is met zelfrijdende auto technologie voor serie productie? En dat Bosch de huisleverancier is van heel veel automerken, waaronder Tesla. Dieper in de sweet spot kun je niet zitten.

    BMW's investor relations vertelde mij dit:

    We are collaborating with our suppliers in a spirit of partnership. At the same time, OEMs and suppliers are looking for the best solutions. The fact that OEMs/HERE and Bosch/TomTom use high-definition map material to develop autonomously driving vehicles for series production underscores Germany’s technological leadership of the automotive industry.

    Let op het woordje "series production"!

    De meerwaarde van zelfrijdende technologie wordt door Volvo geschat op 10.000 dollar per auto. Er is dus serieus geld aan te verdienen voor de suppliers die het zelfrijden mogelijk maken. blog.caranddriver.com/volvo-ceo-fully...

  4. [verwijderd] 10 oktober 2016 10:39
    De technologie die Tom2 en Bosch hebben ontwikkeld en nu doorontwikkelen met Nvidia deeplearning en cloudcomputing inbreng, op HD-Maps/RoadDNA/ADAS/AI gebied dé DeFacto standaard voor de eerste generatie zelfrijdende auto's t/m HAD level 4.
    Deze combi levert op dit moment de meest betrouwbare en meest beproefde proofs-of-concept; de best schaalbare technologie en is niet per definitie van de cloud afhankelijk dankzij de lokaal opgeslagen kaarten en RoadDNA informatie.
  5. Twijfels 10 oktober 2016 11:11
    quote:

    groeibriljant schreef op 10 oktober 2016 08:26:

    Nvidia en TomTom werken nauw samen.
    Bosch en TomTom werken nauw samen.

    Tesla knikkerde onlangs Mobileye de deur uit.(konden de vereiste kwaliteit niet leveren; en REM Roadmap is niet meer dan slechts ideetje voor een positioneringslaag die nog ontwikkeld moet worden (zijn geen HD-maps!))

    Grote kans dat de combi NvidiaBosch+TomTom de nieuwe leverancier wordt van de nieuwe Autopilot. Musk hierover:"it'll blow your mind away"

    Die aankondiging wordt nog dit jaar verwacht.
    Trekt USA-beleggers in TomTom en knalt het aandeel als een raket naar de 15 euro.
    (nog steeds maar de helft van de huidige minimale assetwaarde van rond de 30 euro per aandeel; Telematics 2 miljard, Maps 5 miljard (maps 3 +rooaddna 1 +real time traffic 1))

    Lijkt mij ook geen toeval dat de tests met een Tesla worden uitgevoerd.
    Inderdaad interessant!
  6. [verwijderd] 10 oktober 2016 11:38
    quote:

    Twijfels schreef op 10 oktober 2016 11:11:

    [...]

    Inderdaad interessant!
    Volvo koos recent al voor deze combi met TomTom.

    TomTom zit vanaf 2019 af-fabriek in alle nieuwe Volvo's (500-600K per jaar).
    Deze ADAS-functionaliteit verhoogt de veiligheid van Volvo (=99% zeker gebaseerd op de TomTom HD-maps en mogelijk zelfs ook op het gepatenteerde RaodDNA van TomTom).

    Volvo is met zo'n 1% wereldmarktaandeel (excl. China en periferie) een klein klantje, maar op termijn goed voor een omzet van >100 miljoen per jaar.
    (use-case ADAS = basisfee 50-70 euro per auto en jaarlijks stapelen 500K-600K nieuwe jaarabonnementen a 20-30 euro per auto per jaar)

    Volgens CEO van HERE gaat de omzet daar van nu 1 miljard naar 5 miljard in de komende 5-10 jaar.
    TomTom groeit als kool in Automotive (zie orderboek 2013-2014-2015; gecalculeerd op take-rate van slechts 27% die op termijn naar 100% gaat). Goddijn verwacht een groei van nu 20% naar 50% marktaandeel in 2020. Dan gaat de omzet Automotive in 2020 de grens van 1 miljard opzoeken. Daarbij past gezien de hoge marges op software&services een beurskoers van rond de 100 euro (SAAS-businessmodel). In de periode 2021-2025 gaat dat dan snel naar de 3 miljard.
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

TomTom

5,670 12:46
+0,095 +1,70%
Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links