Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Haven Rotterdam: nog onduidelijk wanneer schip Suezkanaal komt

Haven Rotterdam: nog onduidelijk wanneer schip Suezkanaal komt

ROTTERDAM (ANP) - Het is nog onduidelijk wanneer het containerschip Ever Given binnenloopt in de Rotterdamse haven vanuit het Suezkanaal. Het enorme containerschip wordt momenteel onderzocht op schade en zeewaardigheid, nadat het vastliep in de belangrijke Egyptische waterweg en recent los werd getrokken.

Volgens een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam is het afwachten wanneer het 400 meter lange en 224.000 ton wegende schip binnenkomt. De Ever Given heeft een vrachtcapaciteit voor 20.000 zeecontainers en was op weg van Azië naar Rotterdam toen het vastliep en de doorgang van het Suezkanaal volledig versperde. Door de blokkade ontstond een grote file van wachtende schepen. Het zal waarschijnlijk nog drie tot vier dagen duren voordat die vloot is weggewerkt bij het Suezkanaal.

De vaartijd tussen het Suezkanaal en Rotterdam kan variëren van ruim een week tot meer dan twee weken, onder meer afhankelijk van de snelheid van een schip. Bij de Rotterdamse containerterminal ECT zijn ze voorbereidingen aan het treffen voor de toestroom van de schepen uit het Suezkanaal. Volgens een woordvoerder van ECT kan het afhandelen van een groot containerschip als de Ever Given wel een paar dagen in beslag nemen.

Stakingen

Het havenbedrijf voert ook overleg met partijen als ECT en andere containerterminals. Ook andere partijen in de logistieke keten worden benaderd om te zorgen dat de verwachte golf aan schepen zo snel mogelijk kan worden gelost. Het havenbedrijf wil onder meer dat exporterende partijen hun containers later aanleveren om zo ruimte te scheppen voor de grote hoeveelheid containers die van de schepen komen die vastlagen voor het Suezkanaal.

Ook bedrijven die de containers ontvangen wordt gevraagd om tijdelijk anders te gaan werken. De grote containerterminals zijn namelijk 24 uur per dag open en veel ontvangende bedrijven niet. Als ze hun openingstijden tijdelijk verruimen kunnen de containers sneller worden afgevoerd.

Overigens dreigt vakbond FNV met stakingen in de Rotterdamse haven als de vloot vanuit het Suezkanaal aankomt. Volgens vakbondsbestuurder Niek Stam van FNV kunnen sjorders, die containers vastmaken en lossen, het werk gaan neerleggen om de eisen voor een betere cao kracht bij te zetten. Stam zegt dat ze betere regelingen voor zwaar werk willen en dat het pensioenakkoord negatief uitpakt voor de havenarbeiders die in ploegendiensten werken. De overheid moet volgens hem ruimte geven voor aanpassingen van bepaalde wetgeving bij vervroegd pensioen. Maar er is nog geen reactie uit Den Haag gekomen dus zijn acties mogelijk om de druk op te voeren, aldus Stam.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. briljantje 30 maart 2021 15:43
    De FNV heeft groot gelijk. Je moet het ijzer smeden als het heet is. en er ligt behoorlijk wat achterstallig onderhoud bij de beloning van de havenwerkers.
    Na meer dan 10 jaar sociale kaalslag mag er wel meer aandacht komen voor de mannen en vrouwen die het echte werk opknappen. En dat zijn niet de heren als Witteveen die al jammeren als er nog genoeg voorraad is.
    Trouwens: je kunt de spullen ook in de EU bestellen dan heb je geen last van het Suez-kanaal en niet van de evt. staking in de haven.
  2. Björn-92 30 maart 2021 17:12
    quote:

    pietje-2005 schreef op 30 maart 2021 16:04:

    Is trouwens volgens mij volkomen onbelangrijk wanneer de Ever Given in Rotterdam komt; denk dat veel andere schepen hen voor zullen zijn, nu.
    Nou het is volkomen wel belangrijk want ik heb 300t aan grondstoffen wat die boot op moet in Rotterdam en ik wil die graag zsm na productie mijn magazijn uit hebben. Kost mij klauwen met geld om het op te slaan. Onzekerheid troef en met mij vele andere partijen die niet alleen wachten op hun levering maar ook graag hun containers op die boot zetten. Even omboeken naar een andere boot is er niet bij want alles zit ram en ram vol en wil je nu een container versturen: eind mei ben je de eerste
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links