BRUSSEL (AFN/BLOOMBERG) - Het Belgische postbedrijf Bpost sluit niet uit nog overnames te gaan doen in nichesegmenten van de Nederlandse markt voor pakketbezorging. Dat heeft topman Koen Van Gerven gezegd in een call met journalisten.
,,Onze klanten zien België en Nederland als één markt'', zo verklaart de Belgische postbaas zijn interesse in Nederland. Overnames doen in Nederland kan voor Bpost wel lastig zijn omdat het bedrijf hier niet zo'n uitgebreid netwerk heeft. Bij nichesegmenten is dat echter minder een probleem.
Bpost sloeg eerder dit jaar de handen ineen met DHL Parcel voor de bezorging van pakketjes voor e-commerce in de Benelux. Door de samenwerking tussen DHL en Bpost kunnen Belgische consumenten tot in de avond bestellen bij een Nederlandse webshop en hun bestelling de volgende dag al afgeleverd krijgen. Ook omgekeerd kan de Nederlandse webshopper langer terecht bij de Belgische online winkels om het de volgende dag door DHL afgeleverd te krijgen.
Bedrijfswinst
Bpost maakte donderdag een forse koerssprong op de aandelenbeurs in Brussel. Beleggers reageerden enthousiast op de resultaten over het tweede kwartaal. De zuiderburen zagen hun binnenlandse postvolume op jaarbasis met dik 4 procent teruglopen, maar Bpost bezorgde er wel ruim een kwart meer pakketten.
Volgens Van Gerven heeft Bpost in het tweede kwartaal overigens resultaten geboekt die ,,in lijn liggen'' met de gestelde verwachtingen voor dit jaar. De bedrijfswinst zakte met bijna 12 procent naar ruim 140 miljoen euro. De opbrengsten stegen wel, maar Bpost kreeg te maken met hogere kosten voor onder meer personeel en transport.
De sombere prognose die Bpost in maart de wereld instuurde, was voor beleggers eerder nog een grote ontgoocheling. De grootste koersval sinds de beursintroductie volgde erop. Sindsdien probeert Van Gerven orde op zaken te stellen. Bpost wil onder meer sleutelen aan de verdeling van de traditionele brievenpost, met duurdere postzegels voor een snelle bezorging.