Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Air France: nog geen oplossing in zicht

PARIJS (AFN) - Air France heeft nog geen oplossing in zicht in het conflict met zijn pilotenkorps over de te volgen koers in de komende jaren. Dat zei topman Frédéric Gagey dinsdagochtend in een gesprek met de Franse radiozender Europe1. ,,Wij zijn nog in onderhandeling'', zei Gagey.

Een flink deel van de piloten van Air France is sinds maandag in staking. De vliegers verzetten zich tegen plannen om Transavia een belangrijkere rol te geven als prijsvechter binnen Air France-KLM. Zij vrezen dat op termijn veel routes van Air France worden overgeheveld naar Transavia, waar soberder arbeidsvoorwaarden gelden.

Gagey benadrukte dat van een vervanging van Air France door Transavia op de thuismarkt geen sprake zal zijn. ,,Dat is niet het plan'', zei hij. De prijsvechter moet juist meer vakantiegangers naar Air France-KLM trekken. Dat is niet de markt waar Air France zelf zich primair op richt.

Quitte

Air France mikt erop na jaren van verliezen, dit jaar operationeel quitte te draaien. De kans dat dit lukt, wordt door de staking steeds kleiner, aldus de topman. De schade wordt geschat op 10 tot 15 miljoen euro per dag. De acties houden mogelijk nog de hele week aan.

Maandag kwam al ruim de helft van de vluchten van Air France te vervallen. Dinsdag en ook woensdag verwacht de Franse zustermaatschappij van KLM circa vier op de tien vluchten volgens schema te kunnen uitvoeren.

Air France raadt passagiers nog altijd aan hun reis indien mogelijk uit te stellen. Dat kan zonder extra kosten. Ook klanten die bij KLM een verre reis hebben geboekt met tussenstop in Parijs, kunnen gratis omboeken. Zelf heeft KLM geen last van de acties in Frankrijk, liet een woordvoerder weten.

Lees over dit aandeel ook

  1. 13 mei Air France-KLM lost laatste deel Oceane-obligaties af
  2. 08 mei Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Bangizwe 16 september 2014 09:20
    Dat ze maar verder staken. Want dat is hier in Europa volledig fout aan het lopen met dat luchtverkeer. Een markt die volledig ontwricht is door niet vrije markt spelers en belastingontduikers. Plus wil ik als consument zo veilig en zo vlug mogelijk van punt A naar Punt B vliegen. En die Arabische maatschappijen zorgen net voor het tegenovergestelde. Want ze zijn daar nog een luchthaven aan het bouwen voor 200 miljoen passagiers, maar wie zal dat stuk woestijn als eindbestemming hebben. Als die straks de volledige markt in handen hebben. Zullen alle vluchten naar Afrika en Azië daar een tussenlanding gaan maken. Dat is een extra veiligheidsrisico door een keer extra te moeten landen en opstijgen. En keer extra rommelen met je bagage. En dan moet je nog telkens een keer over die slagvelden vliegen. Verder staken jongens.
  2. relpinda 16 september 2014 11:07
    in een woord belachelijk dat die piloten zelfs MOGEN staken.
    Wat de mensen/medewerkers(ters)op de grond proberen te verdienen in een jaar, wordt effe in een week door het putje gespoeld.

    Piloten met een jaarinkomen van ca. 300 - 400K. t.o.v. de gemid.lonen op de grond van 40-50K.

    Waar zullen die piloten over, ze moeten zich DOODSCHAMEN. zie dus niet de noodzaak in om de maatschappij draaiende te houden. Wie zijn zij eigenlijk wel!

    AFKLM, ontslaan die lui en goedkopere vliegers er voor in de plaats.

    En alle kosten verhalen op die stakers.
  3. Ralph van den Hoek 16 september 2014 12:33
    quote:

    relpinda schreef op 16 september 2014 11:07:

    in een woord belachelijk dat die piloten zelfs MOGEN staken.
    Wat de mensen/medewerkers(ters)op de grond proberen te verdienen in een jaar, wordt effe in een week door het putje gespoeld.

    Piloten met een jaarinkomen van ca. 300 - 400K. t.o.v. de gemid.lonen op de grond van 40-50K.

    Waar zullen die piloten over, ze moeten zich DOODSCHAMEN. zie dus niet de noodzaak in om de maatschappij draaiende te houden. Wie zijn zij eigenlijk wel!

    AFKLM, ontslaan die lui en goedkopere vliegers er voor in de plaats.

    En alle kosten verhalen op die stakers.
    KLM heeft met het in zee gaan met een Franse bedrijf de 'werk' ethiek van de Fransen ongelooflijk overschat. Eigenlijk is Frankrijk één grote overheidsinstelling met tal van verworven rechten die niet meer passen in de huidige tijdsgeest. Bij het minste of geringste staken. Ronduit asociaal dat tal van mensen offers hebben moeten maken om besparingen te realiseren om de hut weer rendabel te krijgen. En dat dit vervolgens teniet wordt gedaan door pilootjes die hun zin niet krijgen. Wanneer dit nog een tijdje aanhoudt, dan zal dit jaar break-even draaien lastig worden.
  4. forum rang 6 andre68 16 september 2014 13:36
    quote:

    relpinda schreef op 16 september 2014 11:07:

    in een woord belachelijk dat die piloten zelfs MOGEN staken.
    Wat de mensen/medewerkers(ters)op de grond proberen te verdienen in een jaar, wordt effe in een week door het putje gespoeld.

    Piloten met een jaarinkomen van ca. 300 - 400K. t.o.v. de gemid.lonen op de grond van 40-50K.

    Waar zullen die piloten over, ze moeten zich DOODSCHAMEN. zie dus niet de noodzaak in om de maatschappij draaiende te houden. Wie zijn zij eigenlijk wel!

    AFKLM, ontslaan die lui en goedkopere vliegers er voor in de plaats.

    En alle kosten verhalen op die stakers.
    "AFKLM, ontslaan die lui en goedkopere vliegers er voor in de plaats"

    Management,vaak ere-baantjes voor ex-politici voor bewezen diensten....réúze bekwáám (not), piloten en vakbonden proberen de status quo te handhaven.

    Korte termijn financieel eigenbelang versus lange termijn overleven.

    Bezuinigen? Met alléén stoppen met gratis koffie+broodje serveren gaan ze de strijd niet winnen....

  5. [verwijderd] 16 september 2014 15:17
    quote:

    relpinda schreef op 16 september 2014 11:07:

    in een woord belachelijk dat die piloten zelfs MOGEN staken.
    Wat de mensen/medewerkers(ters)op de grond proberen te verdienen in een jaar, wordt effe in een week door het putje gespoeld.

    Piloten met een jaarinkomen van ca. 300 - 400K. t.o.v. de gemid.lonen op de grond van 40-50K.

    Waar zullen die piloten over, ze moeten zich DOODSCHAMEN. zie dus niet de noodzaak in om de maatschappij draaiende te houden. Wie zijn zij eigenlijk wel!

    AFKLM, ontslaan die lui en goedkopere vliegers er voor in de plaats.

    En alle kosten verhalen op die stakers.
    idd, die lui de laan uitsturen...
  6. forum rang 9 josti5 16 september 2014 15:28
    Die Air France piloten leven (nog steeds) in een andere wereld...
    De hele luchtvaart ligt inmiddels op z'n gat, qua winst: een retourtje Schiphol-Brazilië of een andere verre vlucht levert exact 1 (EEN) euro per passagier netto winst op, fluisterde een stewardess mij onlangs in het oor...
    Het wachten is op de Franse regering, die de Air France-bazen zal opdragen, omwille van de Franse werkgelegenheid, de KLM verder uit te kleden (luchtvracht is nu al verhuisd naar Parijs), en van Schiphol aldus een regionale luchthaven te maken, met alle gevolgen voor de Nederlandse werkgelegenheid vandien.
    Maar het zal, met de toenemende Arabische druk in de nek, niet anders kúnnen...
    Bovendien: wie kan mij een geslaagde overname door een Franse partij noemen?
    De overgenomenen hebben vrijwel altijd nog het loodje gelegd...

6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,700 16:04
+0,140 +1,33%
Premium

Air France-KLM heeft een serieus kostenprobleem, en dat is niet voor het eerst

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links