Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,590 21 mei 2024 17:37
  • -0,060 (-1,06%) Dagrange 5,530 - 5,665
  • 343.110 Gem. (3M) 276K

Week 9-16 november 2014: 1, 2, 3, 4, hoedje van papier

908 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 46 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 8 november 2014 09:26
    Hopelijk komt er vanaf nu eens een flinke hoeveelheid duidelijke en informatieve berichten vanuit het TomTom-publiek, zodat we eens "ëerlijk" en flink omhoog kunnen.
    Mooie trollenverhaaltjes op het forum kennen we nu wel. Laat hen de uitspraken van het TomTom management nu eens echt tegenspreken, en dat onderbouwen met handelingen en cijfers met eigen actie en lef.
    nl.wikipedia.org/wiki/Hoedje_van_papier

    Ik en met mij vele anderen willen nu wel eens langdurige stijgingen meemaken ipv constant gelul dat de groei nooit komt. Terwijl die impliciet en expliciet al lang aan de gang is...
  2. [verwijderd] 8 november 2014 09:52
    quote:

    moneymaker schreef op 8 november 2014 09:39:

    opsplitsen die toko is de enige echte goede besluitvorming
    anders oeverloos gestuntel gekruip en geen Aandeelhoudersmeerwaarde bezem door het hok

    Nog steeds niet verkocht druktemaker?
    Geen enkel vertrouwen in het management en toch blijven zitten is niet erg slim..
  3. Erik9400 8 november 2014 09:57
    Beroof je iemand van 100 euro op straat dan ga je de bak in...beroof je op beurs iemand van al zijn geld dan krijg je bonus....zuur

    Koersdaling bij fugro en rol GS stinkt natuurlijk aan alle kanten....bedrijf verliest waarde en tadaaaaa het is opeens een zwaan ipv lelijk kuiken

    Is natuurlijk bi veel bedrijven het geval...koers TT liep voor persbericht opeens op tot 6,70 maar stortte nog veel harder in zonderde enige aanleiding

    Is al heel vaak bij TT geval geweest dat koers opeens zakte voor persbericht en nu stinkt het weer daar!

    Bij fugro kochten topmannen lekker bij voor stijging....heel toevallig op bodem voordat boskalis belang melde....

    Hallo AFM...man man man
  4. [verwijderd] 8 november 2014 10:18
    quote:

    Erik9400 schreef op 8 november 2014 09:57:

    Beroof je iemand van 100 euro op straat dan ga je de bak in...beroof je op beurs iemand van al zijn geld dan krijg je bonus....zuur

    Koersdaling bij fugro en rol GS stinkt natuurlijk aan alle kanten....bedrijf verliest waarde en tadaaaaa het is opeens een zwaan ipv lelijk kuiken

    Is natuurlijk bi veel bedrijven het geval...koers TT liep voor persbericht opeens op tot 6,70 maar stortte nog veel harder in zonderde enige aanleiding

    Is al heel vaak bij TT geval geweest dat koers opeens zakte voor persbericht en nu stinkt het weer daar!

    Bij fugro kochten topmannen lekker bij voor stijging....heel toevallig op bodem voordat boskalis belang melde....

    Hallo AFM...man man man
    Helemaal eens , toeval is het zeker niet. het zijn maffia praktijken. De verliezer is natuurlijk weer Jan Lul de belegger. Die trekken vaak aan het korste end.
  5. [verwijderd] 8 november 2014 21:40
    Het is stil dit weekend rondom TomTom. Vorig weekend veel gedoe door het "spook" nieuwsbericht. De geluiden over TomTom zijn zowel positief als negatief. Even een aantal feiten!

    De koers stond vorig jaar op € 5,677 (vrijdag 8 november 2013). Nu op € 5,60. Dat is zo'n beetje gelijk. Vorig jaar daalde de koers in de periode na 8 november echter gestaag naar € 4,341 (13 februari 2014). Gaat dat nu weer gebeuren?

    Een vergelijking tussen het derde kwartaal van 2013 en 2014:
    - Vorig jaar waren er 310.000 auto's aangesloten bij Telematics. Nu 414.000.
    - Netto cash positie vorig jaar € 52 miljoen. Nu 104 miljoen.
    - Vorig jaar zat er een gat in de ordeportefeuille bij Automotive. Nu is deze dit jaar al gevuld met 170 miljoen aan opdrachten. En dat is nog zonder de bijbehorende hardware.
    - Deferred revenue was eind 3e kwartaal 2013 € 115 miljoen. Nu € 139 miljoen.
    - De krimp in de PND-markt in Europa was 15% in het derde kwartaal van 2013. Nu 6%.
    - Verkopen van sporthorloges groeit.

    Alles lijkt op stevige groei te wijzen. Alleen het netto resultaat en de EBIT blijven achter ten opzichte van 2013. Dit wordt veroorzaakt door een extra afschrijving op techniek en databases. Ook de verplichting om een deel van de omzet te reserveren als deferred revenue zorgt er voor, dat de groei niet direct zichtbaar wordt in de EBIT en het netto resultaat. 2015 zal ook nog een overgangsjaar worden, maar vanaf 2016 zou de winst op basis van deze feiten toch behoorlijk moeten gaan oplopen. De groei van deferred revenue long in 2013 en 2014 zal dan gaan vrijvallen, de ordeportefeuille bij automotive wordt dan deels ten gelde gemaakt en de onderhoudskosten voor kaarten worden dan lager door het nieuwe platform.

    De duidelijk groei en de betere winstverwachtingen zouden een rem op een verdere daling moeten zijn. Mocht de groei nog verder ontwikkelen en de winstverwachtingen worden bevestigd, dan zou de koers in de loop van 2015 op moeten kunnen lopen, verwacht ik!
  6. [verwijderd] 8 november 2014 22:29
    quote:

    gerard_ecb schreef op 8 november 2014 21:49:

    @ Tijdrijder Thanks voor de duidelijke uiteenzetting.
    Graag gedaan. Hopelijk brengt het een constructieve discussie op gang over de koersverwachtingen de komende maanden en eventuele andere mee- of tegenvallers in de cijfers ten opzichte van een jaar geleden.

    Ik verwacht in ieder geval niet, dat de koers hele gekke dingen gaat doen het komende half jaar op basis van de informatie die er nu is. Tussen de 5 en 6 euro kabbelen verwacht ik. Maar mocht de beurs flink omhoog of omlaag gaan, dan weet je het nooit. Of de Volkswagendeal.....
  7. forum rang 6 boem! 9 november 2014 00:21
    quote:

    Tijdrijder schreef op 8 november 2014 21:40:

    Het is stil dit weekend rondom TomTom. Vorig weekend veel gedoe door het "spook" nieuwsbericht. De geluiden over TomTom zijn zowel positief als negatief. Even een aantal feiten!

    De koers stond vorig jaar op € 5,677 (vrijdag 8 november 2013). Nu op € 5,60. Dat is zo'n beetje gelijk. Vorig jaar daalde de koers in de periode na 8 november echter gestaag naar € 4,341 (13 februari 2014). Gaat dat nu weer gebeuren?

    Een vergelijking tussen het derde kwartaal van 2013 en 2014:
    - Vorig jaar waren er 310.000 auto's aangesloten bij Telematics. Nu 414.000.
    - Netto cash positie vorig jaar € 52 miljoen. Nu 104 miljoen.
    - Vorig jaar zat er een gat in de ordeportefeuille bij Automotive. Nu is deze dit jaar al gevuld met 170 miljoen aan opdrachten. En dat is nog zonder de bijbehorende hardware.
    - Deferred revenue was eind 3e kwartaal 2013 € 115 miljoen. Nu € 139 miljoen.
    - De krimp in de PND-markt in Europa was 15% in het derde kwartaal van 2013. Nu 6%.
    - Verkopen van sporthorloges groeit.

    Alles lijkt op stevige groei te wijzen. Alleen het netto resultaat en de EBIT blijven achter ten opzichte van 2013. Dit wordt veroorzaakt door een extra afschrijving op techniek en databases. Ook de verplichting om een deel van de omzet te reserveren als deferred revenue zorgt er voor, dat de groei niet direct zichtbaar wordt in de EBIT en het netto resultaat. 2015 zal ook nog een overgangsjaar worden, maar vanaf 2016 zou de winst op basis van deze feiten toch behoorlijk moeten gaan oplopen. De groei van deferred revenue long in 2013 en 2014 zal dan gaan vrijvallen, de ordeportefeuille bij automotive wordt dan deels ten gelde gemaakt en de onderhoudskosten voor kaarten worden dan lager door het nieuwe platform.

    De duidelijk groei en de betere winstverwachtingen zouden een rem op een verdere daling moeten zijn. Mocht de groei nog verder ontwikkelen en de winstverwachtingen worden bevestigd, dan zou de koers in de loop van 2015 op moeten kunnen lopen, verwacht ik!
    AB tijdrijder.

    Ik pak 1 zin uit je betoog eruit. "Alles lijkt op stevige groei te wijzen".
    Daar zit volgens mij de kneep.
    De outlook 2014 geeft een minimaal krimpende dan wel gelijkblijvende omzet aan tov 2013 (963 mio) terwijl HG ook voor 2015 nog geen groei voorziet.

    Het zijn nagenoeg gelijkblijvende omzetten met gelijkblijvende winsten voor 2014 en 2015.

    De hoge afschrijvingen en de in verhouding grote toevoegingen aan deferred revenue kunnen wel tijdelijk de omzet en winst drukken maar worden nu al zichtbaar in het harde kengetal "CASH".

    Ik zie de toename van de cash als een behaald resultaat dat door de toegepaste methodiek op een later tijdstip wordt gerapporteerd.

    De nieuwe deals zullen met de besparing op de onderhoudskosten van het platform de toename van de cash alleen maar doen versnellen zeker ook doordat de transitie leidt tot hogere brutomarges.

    Voor mij is de netto-cash toename de leading indicator om de werkelijke netto winst te bepalen die is behaald in een bepaalde periode.

    De uitspraken van HG en MW tav dividend en acquisities in TTT spreken boekdelen waarvoor zij die toename gaan gebruiken.
    Mijn zegen hebben ze.

  8. forum rang 4 JvH 9 november 2014 09:45
    quote:

    martinmartin schreef op 9 november 2014 00:21:

    [...]

    De uitspraken van HG en MW tav dividend en acquisities in TTT spreken boekdelen waarvoor zij die toename gaan gebruiken.
    Mijn zegen hebben ze.

    Hmm tja, aquisities. Ik repte een hele tijd terug over een samenwerking met een toen nog klein bedrijf. Samenwerking niet van de grond gekomen door vervelende omstandigheden. Het was TomTom toen te doen om de content van dat bedrijf. Bedrijf staat nu te koop voor 5 miljoen. Ik zou zeggen kom maar naar beneden en sla je slag TomTom.
  9. forum rang 4 JvH 9 november 2014 10:07
    quote:

    JvH schreef op 9 november 2014 09:45:

    [...]

    Hmm tja, aquisities. Ik repte een hele tijd terug over een samenwerking met een toen nog klein bedrijf. Samenwerking niet van de grond gekomen door vervelende omstandigheden. Het was TomTom toen te doen om de content van dat bedrijf. Bedrijf staat nu te koop voor 5 miljoen. Ik zou zeggen kom maar naar beneden en sla je slag TomTom.
    Herstel, acquisities,voordat een leraar Nederlands mij hier op de vingers tikt.
  10. [verwijderd] 9 november 2014 10:52
    @martin: er is geen outlook voor 2015 afgegeven.

    Ik denk zelf dat de consumer divisie het volgend jaar ook sterk gaat doen; enerzijds natuurlijk uitfaserende automotive hardware die nu onder consumer wordt gerapporteerd, maar anderzijds ook een verdere uitbouw van het fitness assortiment. En telematics zal sowieso groeien, met mogelijk nog extra acquisities.

    Wat Goddijn wel zegt is dat Automotive op de topline licht of niet zal groeien in 2015. Grotendeels door deferred revenue, want ookal begint het PSA contract volgend jaar, als het een vierjarig contract is, dan zal 25% van de omzet in 2015 worden erkend en 25% in 2016, 2017 en 2018.

    En er is nu een flink orderboek ontstaan van 170 miljoen euro voor omzet uit automodellen die in 2016 op de markt komen. Ook daar krijg je te maken met deferred revenue, wat uiteindelijk wel leidt tot een build-up, omdat de deferrals gaan stapelen. En qua cash zal je dus wel die 170 mio zonder vertraging zien binnenkomen.

    Mijn idee is dat die 170 snel gaat aanzwellen dankzij nieuwe cloud diensten, traffic leiderschap, realtime maps en op termijn ook HAD. En dat dat weleens de koerstrigger zou kunnen zijn waar men op gaat letten. Een orderboek met specifieke bedragen is lekker concreet.

  11. forum rang 6 boem! 9 november 2014 12:23
    quote:

    *Justin* schreef op 9 november 2014 10:52:

    @martin: er is geen outlook voor 2015 afgegeven.

    Ik denk zelf dat de consumer divisie het volgend jaar ook sterk gaat doen; enerzijds natuurlijk uitfaserende automotive hardware die nu onder consumer wordt gerapporteerd, maar anderzijds ook een verdere uitbouw van het fitness assortiment. En telematics zal sowieso groeien, met mogelijk nog extra acquisities.

    Wat Goddijn wel zegt is dat Automotive op de topline licht of niet zal groeien in 2015. Grotendeels door deferred revenue, want ookal begint het PSA contract volgend jaar, als het een vierjarig contract is, dan zal 25% van de omzet in 2015 worden erkend en 25% in 2016, 2017 en 2018.

    En er is nu een flink orderboek ontstaan van 170 miljoen euro voor omzet uit automodellen die in 2016 op de markt komen. Ook daar krijg je te maken met deferred revenue, wat uiteindelijk wel leidt tot een build-up, omdat de deferrals gaan stapelen. En qua cash zal je dus wel die 170 mio zonder vertraging zien binnenkomen.

    Mijn idee is dat die 170 snel gaat aanzwellen dankzij nieuwe cloud diensten, traffic leiderschap, realtime maps en op termijn ook HAD. En dat dat weleens de koerstrigger zou kunnen zijn waar men op gaat letten. Een orderboek met specifieke bedragen is lekker concreet.

    uiteraard is er nog geen officiele outlook voor 2015 afgegeven daarin heb je gelijk, maar als je kijkt hoe positief ingestelde partijen voor tom2 de uitspraken van HG interpreteren zie je gelijkblijvende omzetten in hun staatjes vanaf 2013 t/m 2016.

    ikzelf lig absoluut niet wakker van dit zeer terughoudende scenario omdat ik al eerder heb aangegeven dat de ontwikkeling van de netto cash precies aangeeft hoe Tom2 presteert.

    de cijfers 3q-14 geven vertrouwen een toename van 52 mio zonder dat daar ook maar een enkele centime van de nieuwe deals in is opgenomen.

    onzeker blijft wel met welk bedrag we mogen gaan rekenen indien we het hebben over real-time HD-traffic in de auto is dat 12 euro per jaar of de door sns aangegeven 2.25 euro. dat er prijserosie optreedt is evident(zie mijn laatste post in het deferred draadje) echter een neerwaartse bijstelling van 50 naar 2.25 is wel heel fors.

    blijft staan dat indien tom2 zijn marktaandeel van 20, via 30 naar boven de 50% weet te brengen zal dit op termijn een zo groot gebruikersbestand opleveren dat het principe massa is kassa opgeld zal gaan doen.
  12. bart1805 9 november 2014 12:38
    Van 50 naar rond de 2 is niet de erosie. Je vergelijkt verschillende grootheden. De prijs voor een individuele consument (die in eerste instantie overigens echt nog wel hoger was dan 50 euro per jaar) en de prijs als onderaannemer die iets in bulk verkoopt voor meerdere jaren.
    Wat is nu je voorspelling voor 2015 en 2016?
  13. [verwijderd] 9 november 2014 12:42
    Nutzer von TomTom Geräten und Apps für iOS und Android, die den TomTom Traffic Verkehrsservice empfangen können, erhalten die Informationen zur Wetterlage automatisch. Ein Software-Update ist nicht notwendig.

    Deze service wordt alleen aangeboden bij HD traffic abonnement. In Duitsland is dit echt een trigger vooral vrachtverkeer
  14. [verwijderd] 9 november 2014 13:00
    Ik snap uberhaupt niet hoe martin aan die 2,25 komt??

    Ik weet niet meer precies wat er stond, maar ik meen me te herinneren:
    VW: 2 mln auto's maal 35% take-rate maal 30 euro = 20 miljoen omzet.

    Ik denk zelf dat 30 euro te hoog is en 35% te laag. Dat wordt 100%, maar wel geleidelijk want het komt er denk ik in per nieuw model release. Hoewel het ook zou kunnen dat ze met terugwerkende kracht bestaande auto's ermee gaan uitrusten. Harman heeft namelijk ook flinke plannen waar het gaat om upgraden/up to date houden van bestaande modellen.

    Op langetermijn denk ik aan 2 mio x 10 a 15 euro.

908 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 46 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links