Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Geen bubbelvrees

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jack Neele

Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meer over Jack Neele

Recente artikelen van Jack Neele

  1. dec '20 Trendbeleggen: Drie Trends voor 2021 2
  2. nov '20 Onderwijs is een interessante groeimarkt 5
  3. jun '20 Maaltijdbezorgdiensten: eten of gegeten worden! 1

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. @iPlof 13 juli 2015 18:04
    Een mooi voorbeeld hiervan is natuurlijk de internet 3.0 hausse die rond 2015 plaatsvond. Destijds werden concepten naar de beurs gebracht - bedrijven zonder businessmodel zoals Twitter en Linkedin – waarbij het onduidelijk was hoe ze ooit winst zouden gaan maken. Desondanks noteerden deze bedrijven vele tientallen miljarden dollars aan beurswaarde en waren er overal analisten - vaak zeer belanghebbend- om de markt aan te prijzen en zelfs een bubble te ontkennen. Helaas bleken deze waarderingen net als die van vastgoed volledig te steunen op geleend geld en een kunstmatig lage rente. Het einde is bekend en luidde de grootste bear market in die we tot nu toe kennen.
  2. redfish 14 juli 2015 08:07
    Mooi verhaal. Als ik zo terugkijk naar de AEX de afgelopen 5 jaar dan zie je dat we op dit moment volgens de plaatjes in de hebzucht fase zouden zitten. Als je de stijgende lijn doortrekt zou je rond de 450 moeten zitten en niet tegen de 500. Van een bubbel is nog geen sprake, maar als dit verhaal enige voorspellende waarde heeft dan zouden de koersen dus nu nog flink moeten stijgen en dan onherroepelijk gaan kelderen.
  3. Jack Neele 14 juli 2015 17:08
    @plof: Ik ben het zeker niet met je eens dat bedrijven als LinkedIn geen business model hebben. Het business model van LinkedIn is in vergelijking met Google, Facebook en Twitter niet alleen afhankelijk van advertentie inkomsten maar ook van betaalde abonnementen (van gebruikers) en fees van bedrijven die LinkedIn gebruiken om talent aan te trekken. Het bedrijf is bovendien sinds de beursgang flink winstgevend.

    Hoge waarderingen zijn echter van alle tijden en er zullen ook altijd bedrijven zijn die achteraf te hoog gewaardeerd zijn. Ook bubbels zullen in de toekomst weer voorkomen, maar mijn mening is dat daar momenteel geen sprake van is.
  4. @iPlof 14 juli 2015 17:28
    quote:

    Jack Neele schreef op 14 juli 2015 17:08:

    @plof: Ik ben het zeker niet met je eens dat bedrijven als LinkedIn geen business model hebben. Het business model van LinkedIn is in vergelijking met Google, Facebook en Twitter niet alleen afhankelijk van advertentie inkomsten maar ook van betaalde abonnementen (van gebruikers) en fees van bedrijven die LinkedIn gebruiken om talent aan te trekken. Het bedrijf is bovendien sinds de beursgang flink winstgevend.

    Hoge waarderingen zijn echter van alle tijden en er zullen ook altijd bedrijven zijn die achteraf te hoog gewaardeerd zijn. Ook bubbels zullen in de toekomst weer voorkomen, maar mijn mening is dat daar momenteel geen sprake van is.
    Beste Jack, LinkedIn is niet winstgevend. Alleen niet-officiële en misleidende non-gaap cijfers misschien.

    De echte officiele GAAP cijfers, sinds Q1 - 2014 was er maar 1 positief kwartaal van 3 miljoen en het afgelopen kwartaal was bijvoorbeeld 42 miljoen negatief.

    Ook een reden waarom ze continue extra cash nodig hebben, extra aandelen drukken en institutioneel plaatsen.

    files.shareholder.com/downloads/ABEA-...

  5. @iPlof 31 juli 2015 10:21
    quote:

    Jack Neele schreef op 14 juli 2015 17:08:

    @plof: Ik ben het zeker niet met je eens dat bedrijven als LinkedIn geen business model hebben. Het business model van LinkedIn is in vergelijking met Google, Facebook en Twitter niet alleen afhankelijk van advertentie inkomsten maar ook van betaalde abonnementen (van gebruikers) en fees van bedrijven die LinkedIn gebruiken om talent aan te trekken. Het bedrijf is bovendien sinds de beursgang flink winstgevend.
    Weer zo'n 'winstgevend' kwartaal voor LinkedIn..

    "2nd qtr loss widens to $67.7 mln"
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links