Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

  • 22,680 3 mei 2024 17:35
  • -0,740 (-3,16%) Dagrange 22,600 - 23,480
  • 168.706

AMG 2024

2.943 Posts
Pagina: «« 1 ... 134 135 136 137 138 ... 148 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Lepre Chaun 23 april 2024 21:10
    Bakermat van de chemie levert straks het witte goud: lithium

    Grote afhankelijkheid van het buitenland

    Voor de Duitse industrie is de beschikbaarheid van lithium cruciaal. Een studie van IW Consult en het Fraunhofer Instituut, verricht voor de staatsontwikkelingsbank KfW, gaf begin maart aan dat in 2022 480.000 Duitse banen gerelateerd waren aan lithium. Zo’n 85% daarvan heeft betrekking op de automobielindustrie. De instituten ramen de waarde van Duitse producten met lithium op €216 mrd, en komen op een toegevoegde waarde van €69 mrd.

    Volgens de onderzoekers zal het belang van lithium voor de Duitse economie vanwege de voorziene groei van de vloot elektrische auto’s de komende jaren verder toenemen.
    Ze wijzen erop dat Duitsland nu bijna 100% van het lithium dat als grondstof nodig is uit het buitenland haalt.
    Daarbij gaat het veelal om Zuid-Amerika en om China.

    Bij dat laatste land, dat Australisch lithiumerts verwerkt, signaleren de instituten mogelijke ‘politiek gemotiveerde leveringsrisico’s’. IW Consult en Fraunhofer achten verstoring van leveranties op de korte en middellange termijn weliswaar ‘onwaarschijnlijk’. Maar in de verdere toekomst nemen de onzekerheden toe, aldus de instituten.
    Eigen productie en winning is dus verstandig

    Behoefte aan steun

    In het Ertsgebergte bij Zinnwald (Saksen) wil Zinnwald Lithium vanaf 2028 lithium via mijnbouw winnen. Een kwart van de aandelen van dat bedrijf is van het aan de Amsterdamse beurs genoteerde AMG.
    AMG Lithium, dat in Frankfurt Höchst een vestiging heeft voor onderzoek, wil blijkens het jaarverslag in het tweede kwartaal van dit jaar in Bitterfeld-Wolfen (Saksen-Anhalt) beginnen met de productie van lithiumhydroxide.

    ‘Maar de trend blijft elektrisch’
  2. forum rang 6 T. Edison 24 april 2024 00:41
    quote:

    christo1 schreef op 23 april 2024 21:35:

    Blijkbaar worden er ook nog steeds batterijen gemaakt zonder gebruik van lithium.

    We hebben de Volvo EX 30 extended range gekocht en die maakt gebruik van de NMC technologie en de goedkopere versie van de Volvo EX 30 maakt gebruik van de LFP technologie.

    Mvg
    LFP staat voor Lithium Ferro Phosphate
    NMC lithiumnikkel-mangaan-kobaltoxide
    Deze bevatten beide lithium
    poworks.com/nl/een-vergelijking-van-d...
  3. forum rang 8 Lepre Chaun 24 april 2024 04:15
    Europese bedrijven en banken moeten de investeringen in cruciale mineralen stimuleren, zegt een functionaris.

    Europese bedrijven zoals autofabrikanten en financiële instellingen moeten de investeringen in cruciale mineralen voor de regio opvoeren om binnenlandse bronnen van de belangrijkste grondstoffen voor de energietransitie te ontwikkelen, aldus het hoofd van een door de EU gefinancierde organisatie.

    De Europese Unie heeft een ambitieuze routekaart gelanceerd om de productie van mineralen zoals lithium en zeldzame aardmetalen die nodig zijn voor elektrische voertuigen (EV’s) en windturbines te versnellen.

    www.mining.com/web/european-firms-ban...
  4. forum rang 5 geldmaker 24 april 2024 08:56
    quote:

    Het mannetje van de radio schreef op 23 april 2024 11:53:

    De TOB is een belasting op transacties in financiële instrumenten op een beurs of via een Belgische tussenpersoon. België voerde de belasting in 1927.

    Bron: Google ;-)
    Ter verduidelijking huidige TOB, bij iedere muisklik wordt een kleine belasting geheven t.w. 0,35 %. Tot volle tervredeheid van 99% van de beleggers.
  5. AanDeelnemer 24 april 2024 11:46
    Musk moet en zal zijn bonus hebben.

    Verkoopcijfers vallen tegen en 10 procent personeel wordt ontslagen, maar dat deert Musk niet
    Tesla zit in zwaar weer. Dat komt door dalende verkopen, ontslagen, problemen met de auto's én gedoe met een bonus van 53 miljard euro die topman Elon Musk wil hebben.

    In het land der blinden is eenoog koning. Lange tijd stond Tesla dan ook onbetwist aan kop met zijn superieure techniek en gelikte auto's. Maar nu worden de Amerikaanse auto's van Elon Musk links en rechts ingehaald door de Chinezen én de Duitsers. Wat is er toch aan de hand met de Tesla?

    Heel veel tegelijk. Met stip op één: China spuugt in een onnavolgbaar tempo nieuwe elektrische modellen uit. Niet langer Tesla maar het Chinese BYD, Build Your Dreams, verkoopt nu de meeste elektrische auto's. Zeekr, NIO, Xpeng, Aiways: de lijst nieuwkomers uit China is lang. En Europese kopers blijken trouw aan de eigen merken. BMW, Audi, Mercedes, allemaal maken ze gelikte elektrische auto's die de concurrentie met Tesla aankunnen. Volkswagen staat met de ID3 en ID4 gewoon in de top 10 meest verkochte elektrische auto's.

    Oude auto's
    Tegen al de nieuwe flitsende modellen uit Europa en China steekt de portefeuille van Tesla schril af. Het tweede grote probleem. Model S is al twaalf jaar oud, Model 3 is al zeven jaar nagenoeg ongewijzigd en Model Y is ook al vijf jaar oud. Wat betreft batterij en aandrijflijn zijn ze zeker nog bij de tijd en ook verbeterd in de afgelopen jaren, maar qua carrosserie worden de Tesla's sleets en bijna ouderwets. ,,Voor verrassingen moet je bij Elon Musk zijn, niet bij Tesla'', zegt autojournalist Ronald Tameling. Hij constateert dat de markt voor elektrische auto's wezenlijk is veranderd. ,,Tesla adverteert, je ziet het merk op beurzen en evenementen verschijnen. Dat hadden ze nooit nodig.''

    Maar nu moeten de Amerikanen wel. De verkopen van Tesla vallen tegen. Voor het eerst in vier jaar verkocht Tesla afgelopen kwartaal minder auto's; slechts 387.000 stuks. Musk reageerde meteen - en rigoureus. Hij ontslaat 10 procent van het personeel om kosten te besparen en afgelopen weekeinde verlaagde hij de prijs van de Tesla's om de verkoop op te krikken. In China reageerden de concurrenten zonder een spoor van twijfel door óók de prijzen te verlagen. Al anderhalf jaar proberen Tesla en de Chinezen elkaar met prijsverlagingen klein te krijgen.

    Musk strijkt daarmee ook grote zakelijke klanten tegen de haren in. Leasemaatschappijen en verhuurbedrijven ergeren zich groen en geel, want bij iedere prijsverlaging moeten zij meer afschrijven op hun Tesla's. Verhuurder Sixt stopte daardoor zelfs helemaal met Tesla.

    ,,Met de prijsverlagingen probeert Tesla de productie op peil te houden of te verhogen. Want nu worden er te weinig auto's gemaakt om de fabrieken vol te laten draaien, en de productie opschroeven mag ten koste gaan van alles. Steeds meer auto's verkopen, dat is wat Tesla heeft beloofd. Dat gaat natuurlijk zwaar ten koste van de winstgevendheid. Tesla koopt met de prijsverlagingen marktaandeel'', zegt Rico Luman, sectoreconoom automotive bij ING.

    Pijn
    En dat doet Tesla veel pijn. Minder omzet, minder winst. Het slechte nieuws is al terug te zien in de koers van het bedrijf. In augustus tikte de koers nog de 300 dollar aan, deze week ging het bedrijf andermaal onderuit en zakte terug tot 140 dollar. Want wéér een prijzenoorlog is slecht voor de winst. De jongste slag in de prijzenoorlog leverde het bedrijf weer een koersdaling van 4 procent op.

    Luman: ,,Tesla is de dominantie aan het verliezen. Dat is hoe de markt werkt. Ze waren voorloper en de markt werd volwassen, dus dan kun je natuurlijk ook verwachten dat er meer concurrentie komt.''

    Maar Tesla is zeker niet afgeschreven. Het is een gezond bedrijf en wat betreft aandrijftechniek behoort het nog altijd tot de top. En bijna niemand kan een auto zo efficiënt produceren als Tesla. En bovendien: het gerucht gaat dat Tesla met een revolutionaire batterijtechniek komt: lichter, goedkoper en krachtiger. Als dat lukt is Musk weer de man die alles in goud verandert.

    Topman Elon Musk is een briljant zakenman, maar hij is ook de man die veel van zijn beloftes niet waarmaakt. En die grootspraak van Musk, begint beleggers te irriteren. De Tesla 2 bijvoorbeeld - een kleine goedkopere Tesla, dé auto voor de Europese markt - is er niet gekomen. En de consument is juist op zoek naar die betaalbare elektrische auto. Musk heeft het plan in de ijskast gezet en zou nu mikken op een kleine zelfrijdende taxi. Beleggers geloven hem niet meer. Hij belooft al jaren een volledig zelfrijdende auto, maar het lukt niet.

    De met veel bombarie aangekondigde Cybertruck kampt met kinderziektes. Het gaspedaal vertoont gebreken, waardoor Tesla 4000 exemplaren terugroept om te repareren. En de als robuust aangeprezen pick-uptruck kan er niet tegen als de auto met water wordt schoongespoten, zo toont een filmpje op TikTok.

    En dan is er nog de commotie rond de geplande bonus voor Elon Musk, het laatste probleem. Volgens afspraken uit 2018 zou hij 53 miljard euro krijgen, omdat hij de automaker zo succesvol heeft gemaakt, ook al bladdert dat succes nu in sneltreinvaart af.

    Getorpedeerd
    Nooit kreeg één mens zo'n astronomisch hoge bonus. Een Amerikaanse rechter in de staat Delaware torpedeerde het plan begin dit jaar omdat het niet eerlijk was tegenover de aandeelhouders - een aandeelhouder was naar de rechter gestapt - maar Tesla (lees: Musk) vraagt de aandeelhouders opnieuw om goedkeuring. Er is een truc uitgedacht: Tesla verhuist op papier naar Texas en daar geldt de uitspraak van de rechter in Delaware niet. En dan kan Musk, die het volgens Tesla al zes jaar zonder inkomen moet doen, zijn miljarden krijgen. Of de aandeelhouders gezien de koersverlagingen en hun persoonlijke verliezen er enthousiast mee in zullen stemmen, dat is de vraag.
  6. forum rang 8 Lepre Chaun 24 april 2024 14:38
    Futures-markttrends:

    Het belangrijkste termijncontract voor lithiumcarbonaat (2407) kende een stijging van 1,33%. Het opende op 109.800 yuan/ton (~$15.144,83 USD/ton) en sloot op 110.400 yuan/ton (~$15.227,59 USD/ton). De handelsactiviteit was robuust: het volume bereikte 179.713 lots en de open rente steeg met 2.176 lots naar 178.807 lots.

    news.metal.com/newscontent/102726470/...

    Dat wij dalen ongelooflijk
  7. Douwes 24 april 2024 14:46
    quote:

    Lepre Chaun schreef op 24 april 2024 14:38:

    Futures-markttrends:

    Het belangrijkste termijncontract voor lithiumcarbonaat (2407) kende een stijging van 1,33%. Het opende op 109.800 yuan/ton (~$15.144,83 USD/ton) en sloot op 110.400 yuan/ton (~$15.227,59 USD/ton). De handelsactiviteit was robuust: het volume bereikte 179.713 lots en de open rente steeg met 2.176 lots naar 178.807 lots.

    news.metal.com/newscontent/102726470/...

    Dat wij dalen ongelooflijk
    Elke stijging van de koers wordt gelijk naar beneden getikt. Te weinig kopers en daardoor is de koers gemakkelijk te beïnvloeden.
  8. forum rang 5 geldmaker 24 april 2024 15:40
    quote:

    Douwes schreef op 24 april 2024 14:46:

    [...]

    Elke stijging van de koers wordt gelijk naar beneden getikt. Te weinig kopers en daardoor is de koers gemakkelijk te beïnvloeden.
    Ja heel frustrerend, tijd dat er wat positieve berichten komen. Lijkt me stug dat er niets te melden is....
  9. forum rang 5 geldmaker 24 april 2024 17:49
    quote:

    geldmaker schreef op 24 april 2024 08:56:

    [...]
    Ter verduidelijking huidige TOB, bij iedere muisklik wordt een kleine belasting geheven t.w. 0,35 %. Tot volle tervredeheid van 99% van de beleggers.
    Hier blijfven de nieuw gekozen kamerleden ondanks de oplopende staatsschuld maar op hun handen zitten. Heb er diverse mails aan gewijd maar vooralsnog ( ondanks diverse verkiezings beloften) nada.
  10. forum rang 5 christo1 24 april 2024 21:24
    Wat leesvoer.

    Supply of critical battery metals such as lithium, nickel and cobalt can "comfortably" meet current demand after major mining and refining investment over the past five years, according to IEA's latest Global EV Outlook 2024.

    Global supply of lithium, nickel and cobalt in 2023 exceeded demand by 10pc, 8pc and 6.5pc, respectively, said IEA. Lithium demand for battery rose by 30pc on the year to around 140,000t, that of cobalt increased by 15pc to 150,000t, and nickel rose by 30pc to 370,000t. Continued rapid growth in mining and refining is needed to meet future demand and avoid supply chain bottlenecks, but battery technology advancements can potentially mitigate the demand, IEA said.

    IEA noted overcapacity has brought critical minerals prices and battery costs down but is also squeezing mining firms' cash flows and margins, with many companies struggling to stay afloat.

    Australia's nickel industry has been hit hard this year, with multiple producers ceasing operations following a sharp nickel market downturn, having to compete with rising nickel supply from Indonesia. Western Australia had to resort to providing royalty rebates to struggling nickel producers.

    Low lithium prices are threatening the survival of greenfield lithium project developers, and also affecting some established participants. Major Chinese lithium producer Tianqi Lithium on 23 April issued a profit warning to its shareholders, citing a significant fall in lithium product sales price. Tianqi warned of a net loss of 3.6bn-4.3bn yuan ($497-593mn) in January-March, drastically below a net profit of 4.88bn yuan for the same period a year earlier. Global lithium firm Arcadium Lithium earlier this year warned that current market prices will weigh on future supply.

    Cobalt prices in China are also under pressure, with market participants forecasting the downtrend to continue at least until the end of this year.

    "Everyone's mentally prepared that this year's a tough year, even 2025 [can be tough]," said a lithium market participant, noting the adverse effects from this year's global economic downturn.

    Battery
    EV battery demand rose by 40pc on the year to 750GWh in 2023, but at a lower rate as EV demand growth also slows down.

    Among major markets, US and Europe grew the fastest by 40pc on the year, while China — the largest market — grew by 35pc. Battery demand in the rest of the world grew by 70pc, but was still lower than 100GWh. China's battery demand reached 415GWh in 2023, while Europe and US trailed behind at 185GWh and 100GWh, respectively.

    Battery output in Europe and US were 110GWh and 70GWh, respectively. Lithium-ion battery output in China was 940GWh in 2023, according to data from the country's Ministry of Industry and Information Technology (MIIT). China is leading the way, but it comes at the cost of "high levels of overcapacity", IEA noted. China used less than 40pc of its maximum cell output, with its installed manufacturing capacity of cathode active material and anode active material at almost four and nine times greater than global EV cell demand in 2023.

    Homegrown current and additional EV battery manufacturing capacity in Europe and US are scarce. South Korean firms account for over 350GWh of manufacturing capacity outside of South Korea, with around 75pc of existing manufacturing capacity in Europe owned by South Korean firms. Japanese and Chinese firms have 57GWh and 30GWh of capacity, respectively, outside of their own countries.

    Mvg
  11. forum rang 8 Lepre Chaun 25 april 2024 01:49
    BHP heeft een overnamebod uitgebracht op 56 miljard dollar aan Britse grondstoffen, de zwaargewicht Anglo-Amerikaanse, in wat een van de grootste deals in de mijnbouw dit jaar zou zijn.

    www.afr.com/companies/mining/bhp-lobs...

    Er blijven dus gewoon overname biedingen doorgaan .
    Zouden ze ook naar AMG kijken?
    We zijn wel heel erg ondergewaardeerd.
    Voor een appel en ei .
2.943 Posts
Pagina: «« 1 ... 134 135 136 137 138 ... 148 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

AMG ziet enorme kansen in recyclen van plutonium

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links