Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

PostNL retour afzender

PostNL retour afzender

De druiven zijn zuur voor de aandeelhouders, die destijds aan Bpost wilden verkopen. Retour afzender beukt iedereen vandaag zijn aandelen in het boek.

Raas even uit in de comments en dan pakken we de draad weer op, want overdrijving ligt op de loer bij zo'n enorme koersafstraffing.

U weet het intussen, PostNL doet vandaag een gemaltootje: de jaarcijfers zijn niet best en de kettingzaag gaat in de verwachtingen. De IEX Beleggersdesk spreekt zelfs van deceptie.

Om het er nog even verder in te wrijven:

Dividend

Zelf had ik niet verwacht dat het aandeel zo op z'n donder zou krijgen, omdat ondanks al die jobstijdingen u een dik dividend krijgt. Over 2017 krijgt u €0,23 per aandeel. Op de slotkoers van vrijdag van €3,93 was dit al een whopping 5,9% en op bodem €3,18 van vandaag is dat maar liefst 7,2%!

En wat is er verder nog voor reden in dit aandeel te zitten, behalve de mooie manen van CEO Herna Verhagen? Wat dat betreft is PostNL hetzelfde verhaal als KPN, beide geheel toevallig afkomstig uit de nationale PPT boedel van weleer, samen met het intussen verkochte TNT Express.

Net als bij KPN is er sprake van krimpende, maar nog steeds mooie business, die nog jarenlang een mooi dividend kan opleveren. Niet overtuigd? Het beste voorbeeld hiervan is tabak. Dat zit al veertig jaar ofzo in het verdomhoekje - met megaboetes en al - en moet u eens kijken, dit gelooft u toch niet?

KPN doet trouwens nu 4,2% dividendrendement.

Fantasie

Net als KPN zit de fantasie bij PostNL er in dat wellicht-ooit-heel-misschien er eens een bieder langs komt. Bij het post- en pakjesbedrijf is er misschien nog een kansje dat de staat ooit het postbedrijf terug koopt, zodat u met een pakjesbezorger achterblijft waar binnen twee minuten een bod op kan liggen.

Dit is allemaal speculatief, maar dat dividend hebt u in het handje. Of...? Die 7% is wel errug hoog en duidt er op dat de beurs denkt dat het misschien niet houdbaar is. Kom ik weer bij KPN uit, dat op een gegeven moment zelfs 14% dividendrendement deed, omdat de markt van een verlaging uit ging.

Inderdaad, KPN moest zelfs een paar jaar het dividend passeren. Zo ver is het nog niet met 7%. Als u net als PostNL zelf denkt dat het dividend wel goed zit, de komende jaren zelfs kan oplopen en u verder niet zoveel verlangens bij dit fonds hebt, is er vandaag een koopje te halen op het Damrak.

Met name in Q4 2017 is de business van PostNL snel verslechterd. En dat in hoogconjunctuur nog wel, voor de ogen van de board. Nee, dat is geen aanbeveling. Wie niet voor dividend belegt, heeft hier denk ik niet zoveel meer te zoeken. Nou ja, u kunt er zeker vandaag wel lekker in handelen.


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 theo1 26 februari 2018 10:50
    Dit is nou een typisch voorbeeld dat gedupeerde beleggers wél bestaan Arend Jan. Deze tent hàd voor een mooi bedrag verkocht kunnen worden, maar de regering en het management wilden zo nodig niet. Die dachten het weer beter te weten (met een ander zijn centen natuurlijk, dat lult een stuk makkelijker). En intussen blijven de aandeelhouders achter met een dooie tent. Fijn hoor dat dividend, maar het is maar helemaal de vraag hoe lang dat blijft. Dit management is uitstekend in staat om over 2 jaar aan te komen met de mededeling dat de kas leeg is en dat het dividend gepasseerd moet worden. Heb je een lullige 50 cent aan dividend gekregen, maar je kapitaal is naar de maan. Penny wise en pound foolish noemen ze dat. Dividend is mooi als de business stabiel genoeg is om het nog jaren te blijven betalen.

    En nog 1 keer: rokers zijn verslaafd, postverstuurders niet. Die kappen er massaal mee, en dat wordt alleen maar aantrekkelijker als je de postzegels steeds duurder maakt. PostNL moet het van de pakjes hebben, en dat is een markt waar veel concurrentie in zit. Iedereen kan een paar busjes kopen en pakjes gaan rondbrengen.
  2. g.raaier 26 februari 2018 11:29
    quote:

    theo1 schreef op 26 februari 2018 10:50:

    PostNL moet het van de pakjes hebben, en dat is een markt waar veel concurrentie in zit. Iedereen kan een paar busjes kopen en pakjes gaan rondbrengen.
    Dat klopt, alleen een landelijk dekkend netwerk wat binnen 24 uur levert tegen een tarief onder de €5,- per pakket is dan toch wel andere koek.

    Je hebt schaalgrootte, moderne sorters, betrouwbare en verregaande automatisering/software en genoeg voertuigen en handjes nodig. Onmogelijk om dit vanuit 0 op te zetten tenzij je oneindig diepe zakken hebt (Amazon).

    Probleem bij de pakketten is dat het vorig jaar eigenlijk onverwacht hard gegaan is qua algehele groei waardoor de huidige sorteercapaciteit onvoldoende is en men moet investeren . Daarnaast hebben ze een uitdaging om genoeg personeel te krijgen in zowel de sorteerhallen en op de weg waardoor ook daar de kosten flink zullen toenemen.
  3. forum rang 7 ffff 26 februari 2018 13:17
    Theo,

    Spijker op de kop ! En houd ook in het achterhoofd dat nog maar kort geleden Bpost, zonder blikken of blozen de postzegels duurder maakte. In de Tijd is er een rubriek dat De Rekenmeester heet en daar werd mooi voorgerekend hoeveel zo'n postzegelprijs verhoging aan inkomsten voor een bedrijf betekent en waardoor de koersstijging goed verklaard werd.
    Natuurlijk de vraag of de Nederlandse Overheid zich ook gaat verzetten tegen duurdere postzegels..... In België profiteert de Overheid van meer inkomsten voor Bpost, dus dat werkt wat soepeler....

    Peter
  4. forum rang 5 theo1 26 februari 2018 14:22
    quote:

    g.raaier schreef op 26 februari 2018 11:29:

    [...]

    Dat klopt, alleen een landelijk dekkend netwerk wat binnen 24 uur levert tegen een tarief onder de €5,- per pakket is dan toch wel andere koek.

    Je hebt schaalgrootte, moderne sorters, betrouwbare en verregaande automatisering/software en genoeg voertuigen en handjes nodig. Onmogelijk om dit vanuit 0 op te zetten tenzij je oneindig diepe zakken hebt (Amazon).

    Probleem bij de pakketten is dat het vorig jaar eigenlijk onverwacht hard gegaan is qua algehele groei waardoor de huidige sorteercapaciteit onvoldoende is en men moet investeren . Daarnaast hebben ze een uitdaging om genoeg personeel te krijgen in zowel de sorteerhallen en op de weg waardoor ook daar de kosten flink zullen toenemen.

    Dat kan natuurlijk wel als je in Duitsland of in België alle infrastructuur al hebt. Dan is dat niet zo ingewikkeld uit te breiden naar Nederland. Misschien een distributiecentrum erbij, en anders doe je het allemaal vanuit Dusseldorf of Antwerpen. Dat is nog redelijk in de buurt.

    En wie zegt dat je een landelijk dekkend netwerk nodig hebt? Aan Schiermonnikoog valt niet zo veel te verdienen. Het is veel efficiënter om je alleen op de randstad te richten. Dat noemen ze cherry picking. Heb je minder spullen nodig en je richt je puur op de meest winstgevende markten waar je relatief kleinschalig kan beginnen. Zo is Sandd ook begonnen: eerst alleen massa-mailings van een paar grote bedrijven verspreiden en vandaar uit verder groeien. Dat kan ook met pakjes.
  5. forum rang 5 theo1 26 februari 2018 14:33
    @ffff: bedrijven sturen steeds minder post. Ze pushen iedereen zo hard mogelijk om hun overzichten en rekeningen van internet te halen. Daar vertellen ze een kletsverhaaltje over milieu en klimaat bij, maar het is natuurlijk gewoon keiharde kostenbesparing: er is geen papier meer nodig, geen drukkerij, geen machines om brieven in enveloppen te stoppen en geen bezorging. Het geld dat daarmee bespaard wordt is gewoon directe winst, want dat wordt natuurlijk niet doorberekend in de prijzen.

    Hoe duurder de postbezorging, hoe meer winst je maakt door geen post meer te sturen en hoe harder bedrijven gaan pushen om mensen geen post meer te hoeven sturen. Particuliere post is allang ingestort. Geen wonder als het zowat een euro kost om een kerstkaart te sturen. Dus prijzen verhogen om de winst op peil te houden werkt niet, want de omzet daalt alleen maar harder.

    De enige uitzondering zijn de loterijen, die lijken alleen maar steeds meer junkmail te sturen.
  6. g.raaier 26 februari 2018 16:07
    quote:

    theo1 schreef op 26 februari 2018 14:22:

    [...]

    Dat kan natuurlijk wel als je in Duitsland of in België alle infrastructuur al hebt. Dan is dat niet zo ingewikkeld uit te breiden naar Nederland. Misschien een distributiecentrum erbij, en anders doe je het allemaal vanuit Dusseldorf of Antwerpen. Dat is nog redelijk in de buurt.

    En wie zegt dat je een landelijk dekkend netwerk nodig hebt? Aan Schiermonnikoog valt niet zo veel te verdienen. Het is veel efficiënter om je alleen op de randstad te richten. Dat noemen ze cherry picking. Heb je minder spullen nodig en je richt je puur op de meest winstgevende markten waar je relatief kleinschalig kan beginnen. Zo is Sandd ook begonnen: eerst alleen massa-mailings van een paar grote bedrijven verspreiden en vandaar uit verder groeien. Dat kan ook met pakjes.
    De klantenkring van POSTNL vwb pakketten bestaat uit b2c webshops en daar wil je juist geen geografische beperking, zeker niet binnen Nederland. Je kunt je qua afhaling dan wel beperken tot de randstad echter zul je in de last mile/bezorging wel degelijk een landelijk dekkend netwerk moeten hebben. Hetzelfde geldt voor je voorbeeld tav Sandd.
  7. down 26 februari 2018 17:27
    Postnl maakt nog steeds winst en daarbij nog uitgifte van dividend Wat is dan het probleem nog!!!!?

    Antwoord:::::::::::ontevreden beleggers die liever de koers naar tien euro willen hebben Maar die tijden zijn voor veel aandelen verleden tijd omdat shorters hedgefunds en ga zo maar door de boel kaal plukken voordet de bloei een kans krijg!
  8. forum rang 4 High Finance 26 februari 2018 20:36
    De PostNL busjes rijden hier nog altijd af en aan, prognoses zijn ook maar prognoses. Pakketpost zal langzaam maar zeker de briefpost gaan overtreffen, wat dat betreft een solide business met een aantrekkelijk rendement. Goed distributienetwerk, stijgende rente (handig voor PostNL PF) en een tikkeltje overnamefantasie. Even een week uit laten razen en dan hamsteren.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links