Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Nieuwe contouren

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Bas Heijink

Technisch analist Bas Heijink schrijft iedere dag een update over de AEX. Senior Technisch Analist Bas Heijink houdt zich binnen de ING Investment Office van ING Bank bezig met Technische Analyse. Heijink let vooral op de kansen die hij ziet in de markt om op korte termijn een goed absoluut rendement te behalen. H...

Meer over Bas Heijink

Recente artikelen van Bas Heijink

  1. jun '17 TA Arcelor Mittal: Buy the dip 12
  2. jun '17 TA: Bedankt! 411
  3. jun '17 TA: Van lang naar kort 425

Reacties

219 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 11 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 14 maart 2012 21:09
    TA voor morgen:

    (ik vind Technisch Aandoenlijk heel mooi gevonden!)

    Na de doorbraak van gisteren van 329 lijkt de index redelijk vaste voet aan de grond gekregen te hebben hierboven, getuige ook de bijna doorbraak van de 335. Alle ingrediënten voor een verdere stijging lijken aanwezig. Ik ben echter van mening dat eerst echte bevestiging gevonden moet worden van deze doorbraak om op een verder stijging te mogen rekenen. De huidige beurs is nl al langere tijd recalcitrant (heeft dus ook gevoelens en laat niet met zich spotten, een beest om te traden, jawel!) De facto is 329 evenals 335 'just another number'.

    In het recente verleden is reeds meermaals gebleken dat de wetmatigheden van de TA beperkte gelding hebben. Ik heb reeds diverse malen gewezen op de mogelijkheid van een doorbraak die vooral geleid wordt door herhaalde grotere uitslagen, die zelfs voor een ervaren TA-er onverwacht komen. Dit geldt voor upswings en downturns in gelijke mate. Weliswaar is mijn eerder genoemde doel van 300 inmiddels verworden tot een stipje aan de horizon, maar het is een bekend gegeven dat de beurs bestaat uit angst, hoop en hebzucht (dan wel zucht naar erkenning als de 'R'in de maand is). Het is tevens een hard gegeven dat angst een sterkere emotie is dan hoop of hebzucht. Dus alstie klapt, dan klaptie hard omdat iedereen d'ruit wil op hetzelfde moment terwijl iedereen al ruimschoots te laat is (zie post Juan, en gelijk hebbie).

    Er zijn lieden die beweren dat we thans bij het doorbreken van pré crisis nivos (mn in andere indeces)in redelijk uncharted territory komen. Dit is natuurlijk onzin aangezien in een eerder stadium de weg al uitgestippeld is tot pakweg 700 voor de AEX, dus wie kan er dan nog spreken van uncharted? Dat je de weg kwijt kunt zijn is een ander verhaal en dat overkomt menigeen, soms zelfs dagelijks. Uiteindelijk ziet men dan toch het licht, want als de bodem van de schatkist bereikt is realiseert men zich dat het anders had gemoeten. Maar in lijn met een bekend reclamespotje: äls over hadden gemoeten gesproken wordt, is hebben te laat.

    Voor de MT zie ik 300 nog steeds als realistisch tenzij op overtuigende wijze de de 335 genomen wordt en terug getest. Op dagbasis is alles mogelijk en alleen de odd lotter laat zich voor zijn dagelijkse beslissingen leiden door de dagelijkse column die niet bedoeld is voor dagelijkse beslissingen.

    Voor het overige getuigt van het humor om tav TA over garanties te spreken, die zijn nl al verdampt voor ik op de knop 'Plaats reactie' heb gedrukt.

    Ik wens een iedereen een goede handelsdag. Zelf ben ik van mening dat 335 een tough cookie zal zijn en handel dienovereenkomstig.
  2. [verwijderd] 14 maart 2012 21:18
    ik inmiddels een Appleflauwte gekregen. Man, man wat een aandeel is dat! de hele Nasdaq wordt meegesleurd. Short kan, maar niet nu, dan wel met een hele korte horizon. Als je met turbos werkt lijkt me dat helemaal een opgave want de handelsdag wordt beperkt tot een paar uurtjes van gezamenlijke openingstijden, dus je kunt geeen kant op.
  3. Eugen III 14 maart 2012 21:53
    quote:

    contraBas schreef op 14 maart 2012 21:18:

    ik inmiddels een Appleflauwte gekregen. Man, man wat een aandeel is dat! de hele Nasdaq wordt meegesleurd. Short kan, maar niet nu, dan wel met een hele korte horizon. Als je met turbos werkt lijkt me dat helemaal een opgave want de handelsdag wordt beperkt tot een paar uurtjes van gezamenlijke openingstijden, dus je kunt geeen kant op.
    de hoogte van de Apple koers trekt shorters kennelijk als een magneet aan. denk zelf dat de enorme kaspositie van Apple en de mogelijkheid op een superdividend sowieso een hele dikke bodem onder de koers leggen. anders gezegd, er zullen in de States heel wat veiliger shorts mogelijk zijn. ik zie in dit geval graag wat bevestiging in de koersontwikkeling voor ik een short aanga
  4. [verwijderd] 14 maart 2012 21:59
    quote:

    Eugen III schreef op 14 maart 2012 21:53:

    [...]

    de hoogte van de Apple koers trekt shorters kennelijk als een magneet aan. denk zelf dat de enorme kaspositie van Apple en de mogelijkheid op een superdividend sowieso een hele dikke bodem onder de koers leggen. anders gezegd, er zullen in de States heel wat veiliger shorts mogelijk zijn. ik zie in dit geval graag wat bevestiging in de koersontwikkeling voor ik een short aanga
    helemaal eens! En die bevestiging kan nog lang op zich laten wachten.
  5. [verwijderd] 14 maart 2012 22:36
    Lang geleden dat ik hier geweest ben! Weinig gedaan de laatste tijd, af en toe naar de koersen kijken meer niet. Sinds kort ben ik gaan kijken of ik een leuke optie combi kon vinden voor de lange termijn. En ik heb wat leuks gevonden :) Ik weet alleen niet geheel zeker of het klopt, misschien dat jullie het kan controleren. Ik denk dat het wel klopt, maar ik vond het gezien de lange termijn en het kleine risico zeer gunstig.
    Koop long calloptie 320 aex dec 2016 5530 euro
    Schrijf short calloptie 360 aec dec 2016 3890 euro
    Je betaalt voor deze combi dus 1640 euro.
    Dit combineerde ik met een andere combi.
    Koop long putoptie 320 aex dec 2016 6550
    Schrijf short putoptie 280 aex dec 2016 4775
    Je betaalt voor deze combi dus 1775 euro.
    Het totaal wordt dan 3415 euro. Als de koers boven de 360 komt verkoop je groepje A en ontvang je minimaal 4000 euro en natuurlijk restwaarde ed. Als de koers onder de 280 komt verkoop je groepje B en ontvang je minimaal 4000 euro + restwaarde. Er bestaat een kans dat een van beide koersen niet gehaald wordt voor dec 2016 maar die lijkt mij zeer klein. Denk jullie dat dit klopt? Daarnaast vroeg ik me af of je met optiehandelen moet wachten op een andere koper of schrijver, of handel je direct met de beurs? Alvast zeer bedankt voor het kijken :).
    Met Vriendelijke Groeten,
    Job Nouwens
  6. [verwijderd] 14 maart 2012 22:48
    Hammertjesdag.
    Ik schreef gisteren dat ik het voor de hand vond liggen, na zo'n forse stijging, dat het vandaag hoger zou openen en dat de koersen dan zo'n beetje zouden blijven liggen of iets stijgen. Het is toch iets anders gegaan, want mijn scenario zou hebben geleid tot kleine blauwe candletjes, maar zoals wij zien, zijn er drie rode omgekeerde hammertjes, twee blauwe omgekeerde hammertjes en paar twijfelkontjes en alleen de DAX heeft een candle zoals ik die graag had gezien.
    Ik vind de volumeanalyses ook al geen enthousiast beeld vertonen, met uitszondering van NASDAQ en SenP, dus blijkbaar blijft het volk weg van de markt.
    Wat nu, want hoe zal het morgen gaan? Vermoedelijk zal men de koersen proberen te stutten, een bodempje leggen zoals dat heet en dan denk ik dat er morgen een suf dagje komt waar de prijzen niet van hun plek komen. Misschien zelfs wel aanstalten maken om te dalen, tenzij er kooplustig volk zou opduiken.
    Voor alsnog ben ik zijlijn met een koopstop die triggert als men er zin in krijgt, maar ik denk dat dit pas vrijdag zal gebeuren, als het al gebeurt.
  7. [verwijderd] 14 maart 2012 22:59
    quote:

    jobnac schreef op 14 maart 2012 22:36:

    Lang geleden dat ik hier geweest ben! Weinig gedaan de laatste tijd, af en toe naar de koersen kijken meer niet. Sinds kort ben ik gaan kijken of ik een leuke optie combi kon vinden voor de lange termijn. En ik heb wat leuks gevonden :) Ik weet alleen niet geheel zeker of het klopt, misschien dat jullie het kan controleren. Ik denk dat het wel klopt, maar ik vond het gezien de lange termijn en het kleine risico zeer gunstig.
    Koop long calloptie 320 aex dec 2016 5530 euro
    Schrijf short calloptie 360 aec dec 2016 3890 euro
    Je betaalt voor deze combi dus 1640 euro.
    Dit combineerde ik met een andere combi.
    Koop long putoptie 320 aex dec 2016 6550
    Schrijf short putoptie 280 aex dec 2016 4775
    Je betaalt voor deze combi dus 1775 euro.
    Het totaal wordt dan 3415 euro. Als de koers boven de 360 komt verkoop je groepje A en ontvang je minimaal 4000 euro en natuurlijk restwaarde ed. Als de koers onder de 280 komt verkoop je groepje B en ontvang je minimaal 4000 euro + restwaarde. Er bestaat een kans dat een van beide koersen niet gehaald wordt voor dec 2016 maar die lijkt mij zeer klein. Denk jullie dat dit klopt? Daarnaast vroeg ik me af of je met optiehandelen moet wachten op een andere koper of schrijver, of handel je direct met de beurs? Alvast zeer bedankt voor het kijken :).
    Met Vriendelijke Groeten,
    Job Nouwens
    nope klopt niet.
    dit is een butterfly by the way (1 van de vele manieren om er 1 op te zetten)
    je redenatie gaat op 2 punten mank.
    1 je ontvangt niet minimaal maar maximaal 4000 voor plukje A of B en dan minus de restwaarde en niet plus restwaarde.
    die 4000 krijg je pas aan het eind van de looptijd (2016) of hij moet tussentijds heel zwaar door de strike heen zijn,dan gaat hij eerder dan 2016 richting die 4000 en dan is de kans dat die andere uberhaubt nog iets waard gaat worden zo goed als verkeken.
    (geneuzel over financieringskosten en transactiekosten laat ik buiten beschouwing, maar die drukkne wel je resultaat)
  8. [verwijderd] 14 maart 2012 23:09
    quote:

    barro35 schreef op 14 maart 2012 22:59:

    [...]
    nope klopt niet.
    dit is een butterfly by the way (1 van de vele manieren om er 1 op te zetten)
    je redenatie gaat op 2 punten mank.
    1 je ontvangt niet minimaal maar maximaal 4000 voor plukje A of B en dan minus de restwaarde en niet plus restwaarde.
    die 4000 krijg je pas aan het eind van de looptijd (2016) of hij moet tussentijds heel zwaar door de strike heen zijn (dan gaat hij eerder dan 2016 richting die 4000 (en dan is de kans dat die andere uberhaubt nog iets waard gaat worden zo goed als verkeken.
    (geneuzel over financieringskosten en transactiekosten laat ik buiten beschouwing)

    Dank! Maar is het niet zo dat als je bijvoorbeeld plukje A verkoopt, B nog restwaarde heeft die je dan ook verkoopt? En wat zal die restwaarde ongeveer zijn voor het verkopen van plukje A als hij bij de 360 is. Ik snap dat tijd dan ook van belang is. Maar als het goed is, is de call 320 toch 360 - huidige koers - verloren verwachtingswaarde en dergelijke? En bij de geschreven optie blijft natuurlijk restwaarde aanwezig, maar dan haal je alsnog winst toch? Is het dan verstandig om een kortere termijn te pakken of is deze strategie sowieso niet winstgevend. Nogmaals Bedankt!
  9. [verwijderd] 14 maart 2012 23:23
    quote:

    johannes51 schreef op 14 maart 2012 22:48:

    Hammertjesdag.
    Ik schreef gisteren dat ik het voor de hand vond liggen, na zo'n forse stijging, dat het vandaag hoger zou openen en dat de koersen dan zo'n beetje zouden blijven liggen of iets stijgen. Het is toch iets anders gegaan, want mijn scenario zou hebben geleid tot kleine blauwe candletjes, maar zoals wij zien, zijn er drie rode omgekeerde hammertjes, twee blauwe omgekeerde hammertjes en paar twijfelkontjes en alleen de DAX heeft een candle zoals ik die graag had gezien.
    Ik vind de volumeanalyses ook al geen enthousiast beeld vertonen, met uitszondering van NASDAQ en SenP, dus blijkbaar blijft het volk weg van de markt.
    Wat nu, want hoe zal het morgen gaan? Vermoedelijk zal men de koersen proberen te stutten, een bodempje leggen zoals dat heet en dan denk ik dat er morgen een suf dagje komt waar de prijzen niet van hun plek komen. Misschien zelfs wel aanstalten maken om te dalen, tenzij er kooplustig volk zou opduiken.
    Voor alsnog ben ik zijlijn met een koopstop die triggert als men er zin in krijgt, maar ik denk dat dit pas vrijdag zal gebeuren, als het al gebeurt.
    Johannes, ze zijn weer mooi, man. Ik hang ze aan de muur en als de beurs zakt draai ik ze gewoon om...:-)
  10. Waterblok 15 maart 2012 00:07
    @jobnac: Investeer 3415 om er max 4000 van te maken vanaf nu tot december 2016, 17% rendement?
    Om die reden al niet erg interessant!
    En zoals al eerder geantwoord: Opbrengst max 4000 indien index voorbij strike geschreven optie,
    Net er voorbij dan pas in dec 2016 4000 waard restwaarde andere paar is dan nihil.
    Ver er voorbij dan mogelijk al eerder (bijna) 4000 waard maar om die reden is andere paar opties zover weg dat restwaarde ook gering zal zijn. Je kan dat overigens gewoon opzoeken kijk naar waarde vergelijkbare opties nu.
  11. [verwijderd] 15 maart 2012 00:13
    quote:

    jobnac schreef op 14 maart 2012 23:09:

    [...]
    Dank! Maar is het niet zo dat als je bijvoorbeeld plukje A verkoopt, B nog restwaarde heeft die je dan ook verkoopt? En wat zal die restwaarde ongeveer zijn voor het verkopen van plukje A als hij bij de 360 is. Ik snap dat tijd dan ook van belang is. Maar als het goed is, is de call 320 toch 360 - huidige koers - verloren verwachtingswaarde en dergelijke? En bij de geschreven optie blijft natuurlijk restwaarde aanwezig, maar dan haal je alsnog winst toch? Is het dan verstandig om een kortere termijn te pakken of is deze strategie sowieso niet winstgevend. Nogmaals Bedankt!
    Als je plukje A verkoopt met winst is je Plukje B in waarde gedaald
    Heeft dus weinig zin. je looptijd is gewoon te lang.

    Je hebt een affaire opgezet die gebaad is bij forse uitslagen.
    Je betaalt 1640 + 1775 = 3415 euro.
    voor iets dat maximaal 4000 euro waard kan worden.
    maar ook op 0 kan expireren.
    Als je dan ook nog je transactiekosten en financiering van die 3415 euro voor 4 1/2 jaar neemt, houd je een bagger trade over.

    Niet doen dus!
  12. [verwijderd] 15 maart 2012 00:18
    quote:

    Waterblok schreef op 15 maart 2012 00:07:

    @jobnac: Investeer 3415 om er max 4000 van te maken vanaf nu tot december 2016, 17% rendement?
    Om die reden al niet erg interessant!
    En zoals al eerder geantwoord: Opbrengst max 4000 indien index voorbij strike geschreven optie,
    Net er voorbij dan pas in dec 2016 4000 waard restwaarde andere paar is dan nihil.
    Ver er voorbij dan mogelijk al eerder (bijna) 4000 waard maar om die reden is andere paar opties zover weg dat restwaarde ook gering zal zijn. Je kan dat overigens gewoon opzoeken kijk naar waarde vergelijkbare opties nu.
    Lol je was me net voor Waterblok.
    1 aanvulling nog, reken voor de gein eens uit wat het financieren van 3415 euo kost tegen 4% voor 4 1/2 jaar.(samengestelde rente zeggen Wij)
    ;-)
219 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 11 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links