Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Wachten op TomTom

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Bas Knobbout

Bas Knobbout is privébelegger in Nederlandse aandelen en afgestuurd econoom aan de Universiteit van Utrecht. Op dit moment is hij zoekende naar een baan in de beleggingswereld.

Meer over Bas Knobbout

Reacties

37 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 mei 2011 23:47
    quote:

    qwertyu schreef op 25 mei 2011 20:34:

    BJL: dit is als in je achteruitkijkspiegel naar het verkeer voor je kijken. Feit is gewoon dat de automobielmarkt eigenhandig door tomtom is opengebroken.
    Als jij de toekomst weet te voorspellen, heb je geen balans en cashflow analyse meer nodig.

    Dan weet je het koersverloop van de komende maanden...

    Er is uitgebreid onderzoek naar gedaan, maar ook echte expert kunnen toekomstige ontwikkelingen niet inschatten, laat staan in de techno sector.

    Dus kijk ik alleen naar het heden.

    In het artikel werd gerept van een free cashflow van 200-250mln. Die is er niet (laatste jaar 170mln). Die kan er natuurlijk wel komen, maar hij kan ook naar 120mln gaan.

    Kortom... als het met TomTom beter gaat in de toekomst moet je de aandelen kopen (want bij 250mln cashflow is het goedkoop) en als het slechter gaat moet je ze verkopen (want duur bij cashflow van 120mln).

    Dat had m'n oma je van tevoren ook kunnen vertellen.
  2. [verwijderd] 26 mei 2011 00:34
    quote:

    marique schreef op 25 mei 2011 21:51:

    [...]
    Krijgt TT écht 500 euro per ingebouwd setje? Lijkt me sterk. Dat de autofabrikant de klant een oor aan naait en 500 euro rekent voor een goedkoop tomtommetje van 100 euro, wil ik wél geloven.

    En die standaardinbouw is natuurlijk prachtig voor TT, maar welke autorijders vinden frequente update via HD-traffic nou echt nodig? Het gros van de automobilisten rijdt dagelijks/wekelijks dezelfde ritjes.
    Je moet in dit soort discussies oppassen jezelf als referentiepunt te nemen. Dat deed die meneer van SNS ook. Ik kan je echter concreet antwoord geven. Bij een los navigatiekastje krijg je 1 jaar gratis hd traffic. Bij inbouw 3 maanden gratis. Er zijn nu 2 mln gebruikers, doel is 15 mln in 2015. Van de gratis abonnees kiest 30% voor een betaalde verlenging van 30eur per jaar, met 80% marge. Flitsers (incl mobiele flitsteams) ook 30 euro per jaar, weet niet hoeveel mensen dat doen. Ga maar even rekenen wat de winstbijdrage is en wordt.

    Ps:
    Je hebt HD traffic JUIST nodig bij steeds dezelfde ritjes. Ik ben op 5 verschillende manieren naar mijn werk gestuurd deze maand, steeds obv het actuele verkeer.

    En dat van 'oor aan naaien door autodealer met TT- tje van 100 euro'. De systemen werken ook samen met de auto en andere software in de auto, incl hifi. Het is dus meer dan een tommetje in de auto prakken.
  3. forum rang 6 marique 26 mei 2011 09:15
    quote:

    qwertyu schreef op 26 mei 2011 00:34:

    Je hebt HD traffic JUIST nodig bij steeds dezelfde ritjes. Ik ben op 5 verschillende manieren naar mijn werk gestuurd deze maand, steeds obv het actuele verkeer.
    Ken er wel meer die zonder TT het spoor bijster raken :-)

    Serieus, ben het volledig met je eens dat de toekomst van TT in de service/abonnementen zit. Kastjes krijg je straks gratis.
    Maar de omslag gaat met pijn gepaard. Dat zie je aan de bedrijfsresultaten. En dus ook aan de koers.

    En gelukkig is Goddijn voorzichtig met uitspraken over de toekomst. En gelukkig zit de familie er zelf met een groot aandeel in. Ik houd wel van bedrijven waarvan de baas elke foute beslissing in zijn eigen portemonnee voelt.
  4. [verwijderd] 26 mei 2011 09:38
    quote:

    mps schreef op 25 mei 2011 21:57:

    [...]
    Als je dagelijks/wekelijk dezelfde route rijd dan ben je toch helemaal geen Tomtom nodig? Of je moet een heel kort geheugen hebben natuurlijk.
    Wel als je realtime file en flits informatie wilt.
    Dadelijk kun je er ook nog voor kiezen om onderweg aanbiedingen weer te geven en hoeveel aanbiedingen er getoond mogen worden.
    Als dat gaat lopen, al is het maar een 10e van groupon, dan loopt TT helemaal binnen.

    (zie het wel zitten, rij naar Frankrijk en kies dan voor hotel aanbiedingen nabij bestemming)

    Toekomstige mogelijkheden genoeg.

  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 mei 2011 17:49
    quote:

    BJL schreef op 25 mei 2011 23:43:

    [...]

    ik loop te wauwelen. aflossen met cash wat je al had veranderd niets aan de netto schuld.

    zoals je al zei, waarom zou de ondernemingswaarde veranderen? die doet dat niet.
    dus lagere netto schuld leidt tot een hogere koers.

    overigens is het effect nog iets genuanceerder dan jij stelde. er zijn voordelen van aflossen, maar ook nadelen. aandelen kennen ook een optiewaarde (aangezien bij faillissement waarde nul is en je niet hoeft bij te storten). dit speelt vooral bij bedrijven met hoge schuld.
    Je liep minder te wauwelen dan je denkt. Een 'balanstechnische' aflossing van een deel van de schuld door reeds aanwezige cash, verandert idd niets behalve de 'genuanceerde bij-effecten' die jij noemt.
    Maar bij TT en in het openings-artikel gaat het om het jaren achtereen aanwenden van de winst ten behoeve van schuldreductie. Dan neemt het eigen vermogen toe en "zou" de koers moeten toenemen. Dat gebeurt bij TT maar niet. Terecht pessimisme of té ongeduldige beleggers?

    Ook @ marique:
    Ik had hier eerder niet over het eigen vermogen, maar over de enterprise value = ruwweg beurswaarde + nettoschuld. Sommigen vinden 't belangrijk als een soort bruto bedrijfswaarde bij een overname. Enfin, die daalt(!) als je steeds aflost maar de koers niet in beweging komt...
  6. forum rang 6 marique 26 mei 2011 18:08
    quote:

    HandeR schreef op 26 mei 2011 17:49:

    Je liep minder te wauwelen dan je denkt. Een 'balanstechnische' aflossing van een deel van de schuld door reeds aanwezige cash, verandert idd niets behalve de 'genuanceerde bij-effecten' die jij noemt.
    Maar bij TT en in het openings-artikel gaat het om het jaren achtereen aanwenden van de winst ten behoeve van schuldreductie. Dan neemt het eigen vermogen toe en "zou" de koers moeten toenemen. Dat gebeurt bij TT maar niet. Terecht pessimisme of té ongeduldige beleggers?
    Moet je me toch eens nader uitleggen hoe het eigen vermogen kan toenemen door aflossing van schuld.
    Mijn brave vader heeft mij bijgebracht dat je van aflossen niet armer wordt. Heb zelf ontdekt dat je van aflossen ook niet rijker wordt. Behalve dan dat "bij-effecten" positief kunnen zijn.

    Het pessimisme van beleggers tav TT verbaast mij ook. Teveel TA-artisten die de koers tot beneden € 0,00 zien dalen als je de trendlijn doortrekt?
    Fundamenteel zie ik eerlijk gezegd geen problemen. Ik zie TT ook niet van de navigatiemarkt verdwijnen. Want wat is het alternatief? Iedereen weer aan de Michelinkaarten of aan het Shell-stratenboek ?
    Echt niet.

  7. [verwijderd] 26 mei 2011 18:25
    quote:

    marique schreef op 26 mei 2011 18:08:

    [...]
    Moet je me toch eens nader uitleggen hoe het eigen vermogen kan toenemen door aflossing van schuld.
    Mijn brave vader heeft mij bijgebracht dat je van aflossen niet armer wordt. Heb zelf ontdekt dat je van aflossen ook niet rijker wordt. Behalve dan dat "bij-effecten" positief kunnen zijn.

    Het pessimisme van beleggers tav TT verbaast mij ook. Teveel TA-artisten die de koers tot beneden € 0,00 zien dalen als je de trendlijn doortrekt?
    Fundamenteel zie ik eerlijk gezegd geen problemen. Ik zie TT ook niet van de navigatiemarkt verdwijnen. Want wat is het alternatief? Iedereen weer aan de Michelinkaarten of aan het Shell-stratenboek ?
    Echt niet.
    Eigenlijk gaat het erom dat door positieve winst en cashflow het eigen vermogen toeneemt en de schuld afneemt. Dit moet de koers (bij een gelijkblijvende enterprise value) doen toenemen.
  8. forum rang 6 marique 26 mei 2011 21:01
    quote:

    BJL schreef op 26 mei 2011 18:27:

    En ja, het zal vast een onmisbaar product worden die TomToms. Maar dat zijn televisies ook en geen hond die daar droog brood in verdiend...
    De kunst is natuurlijk een gratis product te ontwikkelen met onmisbare bijproducten/diensten. Printerinkt is per kg duurder dan goud.
    De kosten van hardware multimedia zijn een schijntje vergeleken met de softwarekosten van de kabelboeven.
    Zwakte vsn hardwareproducenten is hun technologiefocus. Denk dat Goddijn c.s. op het goede spoor zitten.

  9. [verwijderd] 26 mei 2011 23:26
    @Marique. Spijker op zijn kop met de vergelijking met inkt. Inktjet inkt is meer waard dan goud. Kijk om je heen hoeveel verdienmodellen er zijn waar het apparaatje niet veel kost, maar het gebruik wel. Ik betaal me scheel aan Mach3 scheermesjes en aan Nespresso capsules. De analisten van Morgan Stanley hebben het bij TomTom dan ook over het 'razorblade' model.

    Interessant is dat Goddijn bij de aankoop van TeleAtlas zei dat als ze geen kaarten zouden kopen, ze te kwetsbaar zouden zijn. Zonder kaarten zouden ze nu alleen maar kastjes hebben en wat kennis over interactie ontwerp. Met kaarten en met HD traffic hebben ze nu iets in handen voor herhaalde inkomsten. En wist je dat het 'IQ routes' (snelste route per tijdstip van de dag op basis van historische gegevens) echt IN hun kaarten gebakken zit? Door zelf de kaarten te bezitten, kunnen ze er ook zelf verrijkingen aan toevoegen.

    Goddijn had dit dus wel slim gezien, maar gezien de financiele aderlating die de overname was, hebben beleggers er niet echt veel plezier aan beleefd tot nu toe. Ik denk dat Goddijn in 2007 5-10 jaar vooruit heeft gekeken. De overname zie ik niet als een strategische misser, maar de prijs van de overname wel. Ze waren TE EAGER, en hebben de hoofdprijs betaald, na een biedingstrijd met Garmin. Garmin wilde volgens mij niet echt meebieden, maar wel zijn concurrent zien bloeden.

    Verschil met Garmin anno 2011 is dat Garmin veel markten, zoals sport en fitness, maar ook vliegtuig en bootnavigatie heeft ontwikkeld. Ze hadden het geld om markten te ontwikkelen. TomTom heeft meer stil gestaan. Geld voor marktontwikkeling was zeer beperkt, alles draaide om schuldreductie. Hierdoor hebben ze nog lang niet uit hun bezittingen kunnen halen wat er in zit.

    Ik moet wel zeggen dat de financiele crisis hierin meespeelde, die was namelijk in beginsel een vertrouwenscrisis tussen banken onderling die was ontstaan omdat ze elkaar bewust rotzooi verkochten (met name Goldman). TomTom werd gefinancierd door een syndicaat van banken die elkaar niet meer vertrouwden, en bang waren dat een van hen de stekker er uit zou trekken. Dit zegt m.i. meer over de financiele instellingen dan over TomTom.

    Op dit moment is de nettoschuld (schuld minus cash) 300 miljoen. Dat klinkt veel (ik heb het niet in mijn binnenzak), maar wetende dat ze 2,9 miljard hebben betaald voor TeleAtlas, en de cashflow kennende (hierboven over geschreven) is deze schuld te overzien.

    Bovendien hebben ze nu een bancaire faciliteit, waardoor er voor het eerst weer meer mogelijk is om nieuwe markten te ontwikkelen en intensiever marketing te bedrijven. En volgens mij zien we daar de eerste tekenen van.

    Je zei dat de transitie niet zonder pijn zal verlopen. Ik denk echter dat het vrij pijnloos zal zijn. Nieuwe inkomstenbronnen hebben lagere prijzen (een iphone app kost bijvoorbeeld minder dan een kastje), maar de marges zijn beter (geen productie, transport en voorraadkosten). Daarom zegt TomTom ook: dalende omzet, maar geen dalende winst. Goddijn kennende (conservatief in zijn uitspraken) geeft me dat vertrouwen over de winstontwikkeling.

    Lastig zijn wel de koppen in de media. Als tomtom meer winst maakt en minder omzet, dan is de kop "omzetdaling". Is het andersom, dan is de kop "winstdaling". Ik vind dit typisch Nederlands, om een soort leedvermaak te hebben om een bedrijf (waar het eigenlijk best goed mee gaat). Ik geloof dat die negatieve PReen negatieve impact kan hebben op de koers. Dat vind ik jammer.

  10. [verwijderd] 27 mei 2011 08:34
    quote:

    marique schreef op 26 mei 2011 21:01:

    [...]
    De kunst is natuurlijk een gratis product te ontwikkelen met onmisbare bijproducten/diensten. Printerinkt is per kg duurder dan goud.
    De kosten van hardware multimedia zijn een schijntje vergeleken met de softwarekosten van de kabelboeven.
    Zwakte vsn hardwareproducenten is hun technologiefocus. Denk dat Goddijn c.s. op het goede spoor zitten.
    Da's inderdaad een kunst.

    Apple bewijst dat je met hardware wel geld kunt verdienen, maar je moet wel met een unieke 'ervaringbelevenis' komen.

    TomTom zal het dus van iets anders moeten hebben. Probleem met tech bedrijven is dat er veel interessante produkten ontwikkeld worden, maar dat je van te voren nauwelijks kunt inschatten of iets gaat aanslaan.

    Grootste succes voor telecombedrijven was SMS, maar ze dachten bij introductie daarvan dat het een marginaal produkt zou zijn. Van 3G/UMTS hadden ze hele grote verwachtingen, maar de winstbijdrage daarvan is niet erg groot, en kannibaliseert bestaande revenues.

    Als Tom2 met HD Traffic een succesnummer heeft dat iedereen wil hebben moet je het aandeel hebben, maar als het flopt...

    Ook een reden dat Tom2 zo volatiel is (zoals veel biotech bedrijven) ... ze hebben een beperkt produkt aanbod. Goudmijn als het produkt aanslaat, maar kans is groot dat het tegenvalt.
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 27 mei 2011 23:05
    quote:

    marique schreef op 26 mei 2011 21:02:

    [...]
    Niet voorzeggen, BJL.
    Dan krijg je minpunten van de juf.
    Sorry juf, Ben zegt alleen maar wat ik al eerder zei, mogelijk wat duidelijker. (Overkwam me vroeger op school ook altijd -;)

    Overigens vind ik TT op de huidige niveau's weer koopwaardig worden, mits je een lange adem hebt (of heel goed ben in korte ritten). Ben het FA-gezien met de juf eens.

    Prettig weekend, ik ga nog even aan de borrel...
  12. [verwijderd] 27 juni 2011 18:48
    quote:

    qwertyu schreef op 27 mei 2011 10:25:

    @BJL: hoezo is de kans groot dat het tegenvalt? Bronnen graag.
    AMSTERDAM (AFN) - Producent van navigatieapparatuur TomTom heeft zijn verwachting voor de winst en de omzet voor heel 2011 fors verlaagd. De inkomsten uit de verkoop van losse navigatiekastjes vallen nog zwaarder tegen dan eerder voorzien. Dat maakte TomTom maandag nabeurs bekend. Het is de tweede keer dit jaar dat TomTom de omzetverwachting naar beneden schroeft.
37 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links