Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Wachten op TomTom

Tomtom is de afgelopen dagen weer flink afgestraft op de beurs. De koers is bij dit schrijven de afgelopen maand gezakt van 6,50 euro naar 5,62 euro. De daling is stof voor de meest wilde theorieën. Voor de een is er overduidelijk sprake van koersmanipulatie, terwijl de ander duidelijk signalen ziet dat er sprake is van voorkennis.

In principe is er niks met het aandeel aan de hand. Dat de koers van het aandeel zo sterk fluctueert heeft voornamelijk te maken met “de aard van het beestje”. Tomtom is een bedrijf dat sterk afhankelijk is van de vraag naar één enkel product. Daarbij is het bedrijf relatief klein (beurswaarde rond de 1,2 miljard euro) en keert het geen dividend uit.

Hierdoor is het bedrijf niet interessant voor grote institutionele beleggers. Dat maakt vervolgens dat het bedrijf is overgeleverd aan de grillen van de markt, speculanten en “trigger-happy” particuliere beleggers. Fundamenteel is er met het aandeel weinig aan de hand.

Daar is het PE-konijn
De winst bleef het afgelopen jaar goed op peil en de inkomsten verschuiven zich steeds meer naar inbouwapparatuur. Uit een rapport van IMS research blijkt dat de vraag naar inbouwapparatuur de komende jaren sterk zal toenemen. Over 10 jaar is het niet ondenkbaar dat navigatiesystemen in alle auto’s standaard worden ingebouwd. Hierdoor is naar mijn mening ook de impact van gratis navigatiealternatieven zwaar overtrokken.

Deze vorm van navigatie gebruikt straks niemand meer als er standaard in elke auto een navigatiesysteem wordt ingebouwd.  Desondanks staren veel analisten zich scheel op de omzet en winst van het bedrijf. Uit de hoge hoed wordt vaak het P/E-konijn tevoorschijn getoverd: een koers van 10 euro zou onhaalbaar zijn aangezien het aandeel dan een P/E verhouding van 20 heeft.

Waar beleggers veel minder rekening mee houden is de relatief forse vrije kasstroom van het bedrijf. Zo behaalt Tomtom onder aan de streep een vrije kasstroom tussen de 200 tot 250 miljoen euro. Op dit moment wordt dit bedrag gelijk overgemaakt naar de bank om de schulden af te lossen (220 miljoen euro per jaar). Maar in dit tempo zijn deze schulden aan het einde van 2012 nagenoeg geheel afgelost.

Geduld is een schone...
Stel dat het bedrijf de komende jaren 0% meer winst behaalt, dan is er eind 2012 elk jaar ongeveer 200 miljoen euro aan vrije kasstroom beschikbaar. Stel dat Tomtom deze kasstroom gelijk aan de belegger overmaakt in de vorm van een dividend. Dan kijk je bij de huidige koers aan tegen een dividendrendement van 16,2%.

Waarschijnlijk zal Tomtom dit geld niet direct naar de belegger overmaken, maar in expansie naar andere landen steken. Hierdoor zal de omzet en winst van het bedrijf toenemen waardoor de P/E-analisten hun koersdoelen omhoog moeten bijstellen. Naar verwachting richting de 12 euro.

Indien Tomtom daarnaast een dividendrendement van 3 tot 5% instelt zullen ook grote institutionele beleggers instappen. Dit gebeurt naar verwachting pas ergens in 2013. In de tussentijd zullen analisten zich blindstaren op het feit dat de winst van het bedrijf nagenoeg niet toeneemt. Ik verwacht dan ook dat de koers van het aandeel pas na 2012 sterk zal toenemen.

De meeste particuliere beleggers hebben echter niet tot die tijd en hopen dat het aandeel zo snel mogelijk aan de hoogste bieder wordt verkocht. Jammer, geduld is namelijk vaak een schone zak met geld.

 


Bas Knobbout is privébelegger in Nederlandse aandelen en afgestuurd econoom aan de Universiteit van Utrecht. Op dit moment is hij zoekende naar een baan in de beleggingswereld.

Auteur: Bas Knobbout

Bas Knobbout is privébelegger in Nederlandse aandelen en afgestuurd econoom aan de Universiteit van Utrecht. Op dit moment is hij zoekende naar een baan in de beleggingswereld.

Meer over Bas Knobbout

Gerelateerd

Reacties

37 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Tradingmate 25 mei 2011 14:09
    Goed verhaal!
    Kleine kanttekening. De winstmarge op standaard ingebouwde navigatiesystemen zal wellicht onder druk kunnen komen te staan.
    En een vraag. Als nu al 220 mln gebruikt kan worden voor aflossen, dan is dat toch ook winst, alleen dan winst dat wordt gebruikt op een specifieke manier. In mijn mening zit die 220 mln dan ook al in de huidige totale winst van het bedrijf. Op welke wijze zal dan de k/w kunnen stijgen als de schuld is afgelost? (behalve het rente voordeel, wat laag is!)
    En ik zie eigelijk geen voordelen voor uitbreiding naar meerdere landen. Men is al actief in 40 landen. En daarnaast, als het merendeel van de afzet inbouw is, dan is men helemaal niet meer afhankelijk van de afzet markten (alleen nog maar van de afzet merken).
  2. qwertyu 25 mei 2011 16:00
    Tradingmate ziet het hier goed wat betreft de uitbouw naar andere markten. Het gaat vooral om uitbouw in andere merken.

    Zo verovert TomTom een deel van de Chinese markt, doordat ze in Renaults zitten, die daar nu flink gepushed worden. En de kaarten van TomTom zitten 'in' telefoons van HTC, het snelstgroeiende smartphone merk, dat hier populair is, maar in Azie nog veel populairder.

    Hiervoor is wel nodig dat de 'bouwstenen' (zoals goed kaartmateriaal van opkomende landen) op orde is en blijft. TomTom heeft nu bijvoorbeeld goede kaarten van India en Brazilie en Argentinie gemaakt.

    Voorlopig heeft dat kaartenmaken (een duur handwerkje) alleen maar geld gekost. Nu is het tijd om die waarde te exploiteren. En die kaarten en andere content kunnen ze aan de man brengen in hun eigen apparaten, maar dat is lang niet altijd nodig.
  3. qwertyu 25 mei 2011 16:05
    @PAreltjeszoeker: verstand van bruut snijden zonder visie op de toekomst. KPN flikkert iedereen er uit en verhoogt zijn dividend om de aandeelhouders zoet te houden. Maar een visie hoe ze meer geld kunnen verdienen ipv hoe ze minder kunnen uitgeven heb ik nog niet van ze gehoord. Op een gegeven moment kun je niet meer dieper snijden, en dan? Dan rennen aandeelhouders gillend weg bij KPN. Dan liever TomTom.
  4. [verwijderd] 25 mei 2011 16:46
    quote:

    BJL schreef op 25 mei 2011 16:06:

    niet om het een of ander, maar waar haal je dat bedrag van 200-250mln vrije kasstroom vandaan?
    Die kan je terugvinden in: Consolidated Statement of Cash Flows (p 57 jaarverslag 2010 Tomtom). Let erop dat de renteverplichtingen afnemen en corrigeer de kasstroom met de mutaties van het werkkapitaal. Die fluctueren nogal bij Tomtom.
  5. [verwijderd] 25 mei 2011 20:24
    Dat zijn mooie toekomstdromen :)

    Vooralsnog was de FCF afgerond 150mln in 2009 en 170mln in 2010 (afgezien van mutaties WC).

    Aan toekomstvoorspellingen waag ik me niet.

    Als ze over drie jaren de schuld hebben afgelost kan de kasstroom worden aangewend om dividend uit te keren, maar evenzogoed kan het bedrijf weer een grote overname (moeten) doen. Of is de markt tegen die tijd nog verder ingezakt.

    Maar kijkend naar *dit* moment vind ik bedrijf met EV/EBIT van 9x en EV/FCF van 10x niet uitzonderlijk goedkoop.
  6. qwertyu 25 mei 2011 20:34
    BJL: dit is als in je achteruitkijkspiegel naar het verkeer voor je kijken. Feit is gewoon dat de automobielmarkt eigenhandig door tomtom is opengebroken.

    Vroeger had je twee smaken: inbouwnavigatie in de dure merkauto's. Voor tussen de 1500 en 5000 (!!) euro. Of een tomtom tegen je ruit plakken.

    TomTom heeft het hele budget autosegment opengebroken, met inbouwnavigatie voor 500 euro. En die mensen krijgen daarbij gratis 3 maanden HD traffic, en daarna kunnen ze verlengen voor 30 euro per jaar (marge = 80%)

    Renault, maar ook kleine autotjes als Fiat500 of Alfa Romeo Mito rijden allemaal met TomTom ingebouwd. Het massasegment voor de autos dus.

    Als ze nog een of twee fabrikanten van massa stadsautotjes binnenhalen dan zijn ze binnen. En momenteel zijn ze met 5-10 RFP's (requests for proposals) bezig.

    TomTom is een bal onder water. Bij het eerste goede nieuws over automobielbranche laat ie los. Vandaag alweer nieuws dat ze een Android gebaseerde navigatiesysteem voor Mazda aan het maken zijn
    www.androidworld.nl/83503/primeur-tom...
  7. forum rang 6 marique 25 mei 2011 21:40
    quote:

    BJL schreef op 25 mei 2011 17:13:

    Door het aflossen van de schulden *zouden* de aandelen meer waard moeten worden.
    Waarom?
    Balanstechnisch gaan de activa met hetzelfde bedrag omlaag als de passiva.
    Er verandert niets aan het eigen vermogen.

    Wel zijn er enkele bijkomende voordelen van aflossen, zoals
    betere solvabiliteit, betere rentedekking, kostenbesparing (minder rente).
    Dat moet op FA-gronden een hogere waardering opleveren.
  8. forum rang 6 marique 25 mei 2011 21:51
    quote:

    qwertyu schreef op 25 mei 2011 20:34:

    TomTom heeft het hele budget autosegment opengebroken, met inbouwnavigatie voor 500 euro. En die mensen krijgen daarbij gratis 3 maanden HD traffic, en daarna kunnen ze verlengen voor 30 euro per jaar (marge = 80%)

    Renault, maar ook kleine autotjes als Fiat500 of Alfa Romeo Mito rijden allemaal met TomTom ingebouwd. Het massasegment voor de autos dus.

    Krijgt TT écht 500 euro per ingebouwd setje? Lijkt me sterk. Dat de autofabrikant de klant een oor aan naait en 500 euro rekent voor een goedkoop tomtommetje van 100 euro, wil ik wél geloven.

    En die standaardinbouw is natuurlijk prachtig voor TT, maar welke autorijders vinden frequente update via HD-traffic nou echt nodig? Het gros van de automobilisten rijdt dagelijks/wekelijks dezelfde ritjes.
  9. [verwijderd] 25 mei 2011 21:57
    quote:

    marique schreef op 25 mei 2011 21:51:

    [...]
    Krijgt TT écht 500 euro per ingebouwd setje? Lijkt me sterk. Dat de autofabrikant de klant een oor aan naait en 500 euro rekent voor een goedkoop tomtommetje van 100 euro, wil ik wél geloven.

    En die standaardinbouw is natuurlijk prachtig voor TT, maar welke autorijders vinden frequente update via HD-traffic nou echt nodig? Het gros van de automobilisten rijdt dagelijks/wekelijks dezelfde ritjes.
    Als je dagelijks/wekelijk dezelfde route rijd dan ben je toch helemaal geen Tomtom nodig? Of je moet een heel kort geheugen hebben natuurlijk.
  10. [verwijderd] 25 mei 2011 23:43
    quote:

    marique schreef op 25 mei 2011 21:40:

    [...]
    Waarom?
    Balanstechnisch gaan de activa met hetzelfde bedrag omlaag als de passiva.
    Er verandert niets aan het eigen vermogen.

    Wel zijn er enkele bijkomende voordelen van aflossen, zoals
    betere solvabiliteit, betere rentedekking, kostenbesparing (minder rente).
    Dat moet op FA-gronden een hogere waardering opleveren.
    ik loop te wauwelen. aflossen met cash wat je al had veranderd niets aan de netto schuld.

    zoals je al zei, waarom zou de ondernemingswaarde veranderen? die doet dat niet.
    dus lagere netto schuld leidt tot een hogere koers.

    overigens is het effect nog iets genuanceerder dan jij stelde. er zijn voordelen van aflossen, maar ook nadelen. aandelen kennen ook een optiewaarde (aangezien bij faillissement waarde nul is en je niet hoeft bij te storten). dit speelt vooral bij bedrijven met hoge schuld.
37 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links