Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De zelfrijdende auto komt eraan

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 holenbeer 12 maart 2015 16:28
    je zou ook beide kunnen kopen, voor de helft van je geld, risicospreiding.

    Wat betreft die lelijke Google-auto: je denkt toch niet serieus dat ze dit testmodel al hebben vormgegeven als het ding dat ze straks willen verkopen? Hoe denk je dat je er zelf uitzag, 1 of 2 weken na je conceptie, een klein wormpje :-)
  2. [verwijderd] 12 maart 2015 16:41
    BMW natuurlijk! Ik verwacht veel van de 1-series facelift, zal omzet wel een extra duwtje in de rug geven.

    Uiteindelijk gaat het erom wat de belangrijkste trend gaat worden in de komende 5 jaar. Het lijkt nu te gaan om zelf-rijdende auto's (Daimler) vs zeer zuinige auto's (BMW).

    Volkswagen eet zoals altijd van beide walletjes door andere te kopieren.
  3. [verwijderd] 12 maart 2015 17:47
    De zelfrijdende auto betekent ook dat autobezit minder belangrijk wordt en in plaats daarvan toegang tot.

    Een appartementencomplex met 20 huizen leaset gezamenlijk 10 auto's. Deze staan in een grote garage een paar minuten verderop, droog en zonder alle stoepen te bezetten.

    Op je app geef je aan als je weg wilt en je gedeelde auto komt voorrijden. Aangezien nooit iedereen tegelijk een auto nodig heeft, is er altijd wel eentje beschikbaar.

    Gevolg:
    - de zelfrijdende auto is een soort versmelting van en substituut voor openbaar vervoer, taxi en autobezit
    - meer focus op toegang in plaats van bezit. Een auto wordt geen product, maar een dienst.
    - minder parkeerproblematiek. Zelfrijdende auto zet je af voor de deur en haalt je op voor de deur maar mag er niet parkeren
    - leasing wordt belangrijker, financieringsmodellen waarin mensen samen de lasten delen of pay-per-use
    - er zijn minder auto's nodig. Het verdienmodel van autofabrikanten gaat daardoor op de schop. Het gaat niet meer om grote volumes met kleine marges, maar om minder volumes en meer services
    - Eerst zal je altijd nog zelf moeten kunnen sturen, zoals een piloot die het overneemt van de autopilot. Verder in de tijd is er misschien geen bestuurdersstoel meer, wordt een soort rijdende kamer en heb je alle tijd om te interacteren of nog wat te werken. Daar helpen de tech bedrijven natuurlijk graag bij.

    Deze toekomst is zo duur dat ie grotere kans maakt als bedrijven partneren of echt samensmelten. Ik denk bijvoorbeeld aan een Apple, Uber, TomTom, Volkswagen, Tesla.

    De meeste van deze bedrijven werken al samen. VW en TomTom doen onderzoek naar de hoge detail kaarten (op cm nauwkeurig) die de zelfrijdende auto nodig heeft. Ook Apple werkt met TomTom samen. En heeft nu ook Uber voorgeinstalleerd op haar nieuwe Apple watch. Een charme offensief om Uber uit de armen van Google te lokken. En Uber heeft kort geleden DeCarta gekocht, een partner van TomTom, een gespecialiseerd bedrijf samen met TT nodig is voor een goed kaartenplatform. searchengineland.com/tomtom-decarta-j...

    Apple zie ik in dezen vooral als de partij die zorgt voor veel funding en de gebruikersgroepen heeft. De andere partijen zijn enablers.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links