Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Social media is geen bubbel

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jack Neele

Jack Neele is sinds 2006 portefeuillemanager bij Robeco. Hij is fondsmanager van de Robeco Global Consumer Trends Equities. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Meer over Jack.

Meer over Jack Neele

Recente artikelen van Jack Neele

  1. dec '20 Trendbeleggen: Drie Trends voor 2021 2
  2. nov '20 Onderwijs is een interessante groeimarkt 5
  3. jun '20 Maaltijdbezorgdiensten: eten of gegeten worden! 1

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. Met Effekt 16 februari 2015 17:45
    Ipv omzet en marktaandeel is het ook verstandig naar winstgevendheid te kijken. En vergeet niet dat veel van deze bedrijven hun werknemers betalen met aandelen. Dat is een reden dat sommige succesvolle internetbedrijven geen winst maken.

    Verder mis ik Russische en Chinese internet bedrijven. Die groeien nu harder dan veel US bedrijven, maken winst, betalen dividend én hebben een lagere KW. Voorbeelden zijn YY, Tencent, VIPS, Yandex, enz.
  2. @iPlof 16 februari 2015 22:12
    10 tot 20x de omzet is een extreme waardeiring en bovendien is het risico van een switchende consument naar een ander op dat moment dominant medium levensgroot.

    Grappig dat de auteur meent de winnaars van de verliezers moet scheiden, dat zei men ook rond de eeuwisseling over de tech bedrijven van toen en niet lang daarna bleken het juist bijna allemaal verliezers.
  3. @iPlof 17 februari 2015 13:16
    Ook van facebook maken 1+miljard mensen gebruik blijkbaar.
    Maar daar gaat het ook niet om, blijkbaar hebben al die bedrijven dus bestaansrecht.

    Waar het echter juist om gaat is het de juiste waardering of niet.
    Ik vind 10 tot 20x de omzet extreem hoog en denk dat dat eigenlijk voor geen 1 medium en anders ten hoogste een enkeling achteraf niet veel te hoog zal blijken.

    Hierboven wordt de waardering helemaal niet geanalyseerd, behalve dan de melding dat het geen bubbel is..
  4. forum rang 5 theo1 17 februari 2015 15:51
    Ik zou het dan eerder zoeken in infrastructuur: Cisco, Corning (glasvezelkabels), Digital Realty Trust (vastgoedfonds in datacentra). Die bedrijven profiteren van de groei van internet, zonder dat het uitmaakt wat er precies op dat internet gebeurt en welke site op dit moment toevallig hip is.

    Edit: en vergeet namen als ASML en TSMC niet. Die profiteren van de productie van chips, ongeacht wat die chips doen.
  5. Jack Neele 18 februari 2015 14:53
    @Met Effekt: Ik heb inderdaad in de column de buitenlandse internetbedrijven niet genoemd. Wij beleggen overigens niet in de Russische ondernemingen maar wel in de Chinese markt. Deze markt heeft praktisch dezelfde structuur als die van Amerika, met Baidu, Tencent en Alibaba (losjes te vergelijken met Google, Facebook en Amazon) als de dominante platforms. Per eind januari hadden we van deze 3 alleen een belegging in Tencent overigens.
  6. Jack Neele 18 februari 2015 15:02
    @plof: Het verschil is wel dat rond de eeuwwisseling het vooral om concepten zonder businessmodel ging. De topbedrijven van die tijd (Amazon, eBay) zijn ook nu nog relevant. Momenteel zien we heel veel nieuwe bedrijven met goed uitgedachte, zeer winstgevende businessmodellen (zoals bijv. Facebook). Gezien de winstgroei en de dominante positie in de markt voor internetadvertenties hebben deze bedrijven (terecht) een hoge koerswinstverhouding. Ik ga er inderdaad vanuit dat switchen niet meer gaat plaatsvinden, aangezien de strijd om de winnende sociale netwerken Facebook (vrienden), Twitter (interesses), LinkedIn (zakelijk), Instagram (foto's), etc. wat mij betreft gestreden is.
  7. @iPlof 18 februari 2015 16:24
    @Jack Neele, Amazon, Yahoo, Cisco, KPN, UPC destijds etc toch echt geen bedrijven zonder (winstgevend) business model. Alleen de waardering was toen gewoon veel te hoog. Voor veel winnaars van nu kan het bijna niet anders dan dat weer het geval is. Facebook draait winst, maar veel te laag om de koers te rechtvaardigen. LinkedIn, Twitter en Amazon bijvoorbeeld boeken al jaren nauwelijks of geen winst.

    En de strijd is natuurlijk helemaal niet gestreden, niets zo wispelturig als de tech keuze van de consument. Als je een gestreden strijd wilt of een monopolie koop je oliebedrijven. En die staan juist heel laag gewaardeerd.
  8. Jack Neele 19 februari 2015 12:56
    @plof: De waardering in 2000 was zeker veel te hoog. Daar hoeven we niet over te discussiëren. Echter, de operationele winst bij Amazon bijvoorbeeld is wel gestegen van ca. $600 mln in 2006 tot bijna $5 miljard in 2014. Dat wordt allemaal weer teruggeïnvesteerd in verdure groei, waardoor er onder de streep inderdaad vrij weinig overblijft.

    De strijd om de consument is inderdaad nooit gestreden, maar bedrijven als Facebook, Google, etc. hebben zich wel in een zeer goede positive gemanoeuvreerd, waar ze komende jaren de vruchten van kunnen plukken.
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links