Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Meekijken met de adviseur

Mijn klant wilde een woning kopen, waarvoor SNS-Bank de enige bank in Nederland is die voor deze appartementen een hypotheek vestigt. Er was hier namelijk sprake van een lidmaatschap van een Coöperatieve Flatexploitatie. Deze klant had in de afgelopen vier jaar al drie woningen gekocht. Aangezien ik alle drie de hypotheken had geregeld, was het verleden van deze klant bij mij bekend. Helaas kon ik deze keer niet helpen, omdat SNS Bank alleen nog maar werkt met eigen adviseurs.

Via Twitter kwam ik met SNS in contact en het bleek dat mijn klant het gehele traject van het bemiddelen en adviseren bij deze aankoop aan de adviseur van de SNS moest overlaten. Mijn klant was niet blij dat zij de hypotheek verplicht bij SNS moest afnemen, onder andere vanwege de hogere kosten.

Het leek me leerzaam om eens bij een adviesgesprek van een collega te zitten, dus ik ben met de klant meegegaan en schrijf er deze column over. Dit heb ik overigens vooraf aan SNS vertelt en de opmerkingen van de bank en de klant zijn in mijn verhaal verwerkt.

Terug naar de casus. Een korte opsomming van de situatie van de klant:

    • Drie koopwoningen gekocht in de afgelopen vier jaar.
    • Twee koopwoningen gekocht met (huwelijks)partner.
    • Bij aankoop huidige woning moet er nog een ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid plaatsvinden, omdat de inmiddels ex-partner in de woning wil blijven wonen.
    • Ex-partner is bezig om de woning op zijn naam te krijgen.

Beetje afremmen

Aangezien ik het voorwerk had gedaan, wist ik dat het ontslag van de hoofdelijke aansprakelijkheid nog niet rond was. De SNS Bank had een informatie-achterstand van minimaal een maand. Hierna moesten alle stukken nog worden opgestuurd om de zaak definitief af te handelen. Het eerste gesprek was informatief. Mijn klant wist vooraf al welke hypotheekvormen zij zou nemen en welke maandlasten daarbij ongeveer van toepassing zouden zijn.

Dit hadden we namelijk doorgenomen voordat wij contact moesten opnemen met SNS. Het gesprek duurde een uur, waarbij duidelijk werd dat er eerst nog een gesprek moest plaatsvinden alvorens er een offerte zou worden gemaakt. Het tweede gesprek verliep iets anders. De eerste adviseur kon vanwege een blessure niet komen, waardoor we te maken kregen met twee collega’s. Een goed gesprek, waarbij duidelijk werd dat er via strenge regels gewerkt wordt.

Na het tweede gesprek werd in ieder geval afgesproken dat de hypotheekofferte kon worden aangevraagd. Mijn klant drong aan op snelheid, terwijl dit eigenlijk niet noodzakelijk was. Het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid van de ex-partner was nog niet definitief en het was nog steeds de vraag of dit wel in orde zou komen. Een adviseur moet een klant in dit soort situaties een beetje afremmen, omdat het risico bestaat dat de ex-partner zijn zaak niet geregeld krijgt.

Te snel

Aan de andere kant wordt de klant onder druk gezet door de verkopende makelaar, die de woning snel kwijt wil. Deze keer heb ik alle gesprekken gevoerd met de verkopende makelaar en heb ik de ontbindende voorwaarden drie keer moeten verlengen. Natuurlijk heb ik mijn klant talloze keren op de situatie gewezen en de risico’s steeds benadrukt. Echter, mijn klant stond onder druk en wist soms ook niet meer wat zij moest doen.

U voelt de bui al hangen, het derde gesprek bij SNS Bank verliep minder soepel. De hypotheekofferte was op tijd, zodat de klant die rustig door kon nemen. Helaas mailde de adviseur op het moment van de afspraak dat hij een half uur later zou komen. Er waren problemen met het financiële rapport. Dit rapport moet bij SNS op dezelfde dag als de offerte worden getekend. Vanwege de druk (van klant) van de ontbindende voorwaarden, was het niet mogelijk het rapport eerder op te sturen.

Natuurlijk was mijn klant niet blij met deze werkwijze. Het was beter geweest om de klant even te bellen en uiteindelijk bleef er die middag een kwartiertje over voor overleg met de adviseur. U begrijpt dat het niet goed is om het laatste traject - de hypotheekofferte en het financiële rapport - zo snel door te moeten nemen. Bovendien kreeg de klant het financiële rapport van 70 bladzijden voor het eerst te zien.

Klant bij, adviseur niet

Het was beter geweest als de adviseur dit rapport eerder had gemaild, waardoor de klant de tijd had gehad het goed door te lezen, of de afspraak een paar dagen te verzetten. Nu heeft de klant het rapport getekend nadat het kort is doorgenomen door de adviseur. Achteraf heb ik het rapport uitgebreid gelezen. Ik kon me niet vinden in bepaalde gedeeltes van het rapport.   

De weken daarna moest mijn klant nog wat stukken aanleveren zodat de SNS tot beoordeling van de stukken kon overgaan. Vanwege de datumdeadline van de ontbindende koopvoorwaarden, besloot mijn klant de SNS adviseur te mailen en te bellen om te vragen of de stukken al akkoord waren. Voordat de adviseur kon reageren, kreeg mijn klant een belletje van de notaris om een afspraak te maken. De notaris had de hypotheekstukken ontvangen.

U begrijpt dat mijn klant blij was, maar dat was de SNS adviseur niet, terecht. Het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid was namelijk nog niet rond. Uit dit punt blijkt de toegevoegde waarde van een deskundig adviseur. Doordat de SNS de stukken had goedgekeurd, kwam de klant in een nare situatie. Zij moest namelijk een afspraak maken met de notaris om de woning te kopen, terwijl zij nog eigenaar was van de andere woning. Bovendien was het niet zeker of dit definitief in orde zou komen. De klant had nu twee mogelijkheden:

  1. De nieuwe woning kopen en hopen dat later het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid alsnog goed wordt geregeld.
  2. De woning niet kopen en dan 10% boete betalen.

Nooit akkoord

Ik ben benieuwd welke optie u kiest als u in deze situatie komt. Mijn klant heeft gekozen om de nieuwe woning te kopen. De verkopende makelaar wilde natuurlijk (terecht) de ontbindende voorwaarden niet meer verlengen, want de stukken waren akkoord en lagen bij de notaris. Op het eerste gezicht lijkt de SNS een fout te hebben gemaakt. Zij hadden nooit akkoord moeten geven en moeten eisen dat er eerst een ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid was aangetoond.

Dit ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid stond echter niet in de koopakte, waardoor SNS de stukken naar de notaris had gestuurd. De hypotheek is nu gepasseerd zonder ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid.

Deze casus eindigt dus met een waarschuwing. Een adviseur moet zich niet teveel laten beïnvloeden door de klant en de klant moet zich niet onder druk laten zetten door de verkopende makelaar.


Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 26 apr Pas op met de startersvrijstelling
  2. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  3. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8

Gerelateerd

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 14 februari 2014 12:18
    "Een adviseur moet zich niet teveel laten beïnvloeden door de klant en de klant moet zich niet onder druk laten zetten door de verkopende makelaar."

    Mooie woorden maar de werkelijkheid is nu eenmaal heel anders.

    Geheel andere vraag:
    Jij was bij de gesprekken aanwezig en dus lag er m.i. ook bij jou een verantwoordelijkheid om duidelijk te wijzen op het probleem "hoofdelijke aansprakelijkheid".

  2. Jos Koets 14 februari 2014 13:50
    quote:

    theo1 schreef op 14 februari 2014 13:19:

    Zonder de omstandigheden van deze mensen te kennen zou ik in ieder geval adviseren tegen het kopen van 3 verschillende huizen binnen 4 jaar. Dat is gewoon geld wegsmijten. Maar misschien was dat niet hun schuld.
    Eerste huis had zij samen met vriend gekcoht. Hierna uit elkaar, waarna zij een ander huits heeft gekocht.
    Hierna een nieuwe vriend, waarna zij besloten samen een woning te kopen. Ook dit keer liep de relatie op de klippen. Dus nu koopt ze weer een huis in haar eentje.
    Gr. Jos
  3. Achteraf gezien... 14 februari 2014 14:46
    Goede manier om vermogen op te bouwen: Trouwen. Je kunt kosten delen en houd zo iets over om te sparen/beleggen.

    Goede manier om vermogen te vernietigen: Scheiden.

    Goed relatieadvies is daarom meer waard dan goed hypotheekadvies. Of misschien zou een goed gesprek met een relatietherapeut vast onderdeel moeten worden van hypotheekadvies aan stellen?
  4. Belegde boterham 14 februari 2014 15:14
    quote:

    Achteraf gezien... schreef op 14 februari 2014 14:46:

    Goede manier om vermogen op te bouwen: Trouwen. Je kunt kosten delen en houd zo iets over om te sparen/beleggen.

    Goede manier om vermogen te vernietigen: Scheiden.

    Goed relatieadvies is daarom meer waard dan goed hypotheekadvies. Of misschien zou een goed gesprek met een relatietherapeut vast onderdeel moeten worden van hypotheekadvies aan stellen?
    :) Idd en vergeet de notaris niet, leg alles goed vast is mijn bescheiden mening. Na rozengeur en maneschijn komt de echte arbeid - het huwelijk gaat niet altijd over Rozen

    (Die verdomde rozen weer, die we vooral exporteren las ik net ; ))
  5. Jos Koets 14 februari 2014 15:22
    quote:

    LBR schreef op 14 februari 2014 12:18:

    "Een adviseur moet zich niet teveel laten beïnvloeden door de klant en de klant moet zich niet onder druk laten zetten door de verkopende makelaar."

    Mooie woorden maar de werkelijkheid is nu eenmaal heel anders.

    Geheel andere vraag:
    Jij was bij de gesprekken aanwezig en dus lag er m.i. ook bij jou een verantwoordelijkheid om duidelijk te wijzen op het probleem "hoofdelijke aansprakelijkheid".

    Ik ben van mening dat dit niet expliciet in de koopakte hoeft. Iedere bank moet gewoon pas de stukken doorsturen als de hoofdelijke aansprakelijkheid is geregeld. Banken en ik denken daar dus anders over.

    Gr. Jos
  6. forum rang 7 Ron Kerstens 15 februari 2014 20:17
    Dit is wel een hele fijne klant, 3 huizen in 4 jaar (in een dalende markt)gekocht en nu weer tempo maken om een 4e huis te kopen. En Koets maar adviseren.

    Bizar verhaal, wellicht is het beter dat mevrouw gewoon even gaat huren en de heer Koets zich nu eens niet laat verleiden om weer een provisie te strijken ?

  7. forum rang 7 Ron Kerstens 17 februari 2014 09:31
    quote:

    Huppeldepepup schreef op 16 februari 2014 08:28:

    Sommige mensen bezitten het vermogen om een ongelofelijk rommeltje van hun leven te maken. Wat een gedoe, relaties, huizen, adviseurs, makelaars, banken, nog meer huizen, rapporten, etc. Kom eerst eens tot rust voor je je weer in een nieuw avontuur smijt.
    Precies. Koets zag echter 3 keer de mogelijkheid om een provisie binnen te slepen en zelfs bij de 4e aankoop heeft hij alleen oog voor de technische details van de hypotheek. Willen we dit soort "adviseurs" nog wel ?
  8. Jos Koets 17 februari 2014 20:08
    quote:

    Ron Kerstens schreef op 17 februari 2014 09:31:

    [...]

    Precies. Koets zag echter 3 keer de mogelijkheid om een provisie binnen te slepen en zelfs bij de 4e aankoop heeft hij alleen oog voor de technische details van de hypotheek. Willen we dit soort "adviseurs" nog wel ?
    Voor alle duidelijkheid. Iedere koper kan zelf beslissen naar wie hij / zij gaat voor de hypotheek. En een ieder beslist zelf of hij / zij een woning wilt kopen of huren. Betreffende deze klant is helaas de relatie twee keer op de klippen gelopen. Hierbij is natuurlijk ook over huurwoningen gesproken. De vraag was summier en de huren waren flink hoger dan de hypotheeklasten.

    Tot slot vind ik het knap dat u een mening geeft over de ontvangen provisie van mij. U bent namelijk niet bij de gesprekken geweest. U beweert dus zomaar iets.

    Gr. Jos
  9. Huppeldepepup 21 februari 2014 22:12
    quote:

    Jos Koets schreef op 17 februari 2014 20:08:

    [...]

    Voor alle duidelijkheid. Iedere koper kan zelf beslissen naar wie hij / zij gaat voor de hypotheek. En een ieder beslist zelf of hij / zij een woning wilt kopen of huren. Betreffende deze klant is helaas de relatie twee keer op de klippen gelopen. Hierbij is natuurlijk ook over huurwoningen gesproken. De vraag was summier en de huren waren flink hoger dan de hypotheeklasten.

    Tot slot vind ik het knap dat u een mening geeft over de ontvangen provisie van mij. U bent namelijk niet bij de gesprekken geweest. U beweert dus zomaar iets.

    Gr. Jos
    Daar hebt u natuurlijk een punt. Uit de informatie waarover u ons echter laat beschikken, blijkt dat de betreffende client meer gebaat was bij een psycholoog dan bij een financieel adviseur.
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links