En dan net als je naar huis wilt gaan, kom je nog wat moois tegen. Wanneer was het, 2007 ofzo? Ik was te gast op de opening van Google HQ in Amsterdam. Letterlijk werd daar gezegd dat het bedrijf maar voor één ding echt bang is: dat een paar gasten in een garage Iets Geniaals uitvinden. Zoals Google zelf begon.
Is het, bij wijze van, nu zo ver?
Op Business Insider (BI) kom ik een schitterende analyse tegen vol beleggersfantasie over Google naar aanleiding van de kwartaalcijfers gisteravond. Die zijn slecht, punt uit. Gaat het alleen niet om. Het punt dat BI maakt is dat het onzinkbaar geachte vlaggenschip van Google onder druk staat: de zoekmachine.
Knagen
Met de explosie aan social media, filmpjes, muziek en foto's op het web is dat ding niet meer toereikend voor de toekomst, beweert BI. Bedrijven als Amazon, Facebook en Apple (met Yahoo! en Shazam) werken met én aan nieuwe tools om in hun eigen domein te zoeken, waar Google soms niet eens kan komen.
Dat niet alleen, die partijen knagen ook aan omzet en marktaandeel in het mobiele segement. Enfin, een heel verhaal. De essentie is dat het geen natuurwet is dat we massaal en eigenlijk alleen maar met Google zoeken en blijven zoeken, laat staan dat het bedrijf voor eeuwig en altijd de onbetwistbare marktleider is.
Remember Microsoft, Intel, Nokia, Dell, IBM, AT&T, voor mijn part zelfs VOC en WIC en nog veel meer ooit soms onaantastbaar geachte giganten, die uiteindelijk ten onder gingen of heel gewoon werden.
(fullscreen)