Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Hoekstra: zorgen over uitblijven akkoord bij KLM

Gepubliceerd op 29 september 2020 22:37 | Views: 3.668 | Onderwerpen: luchtvaart

Air France-KLM 11:29

3,04 -0,09 (-2,90%)

DEN HAAG (AFN) - Het baart minister Wopke Hoekstra (Financiën) zorgen dat een akkoord over een herstructureringsplan bij KLM nog altijd op zich laat wachten. De gesprekken daarover met de vakbonden zijn nog altijd niet afgerond, terwijl het plan donderdag moet worden ingeleverd.

"De gesprekken hebben zich inmiddels bijna tot aan de deadline uitgestrekt", zegt Hoekstra. "Ik heb daar wel zorgen over, kijkend naar wat er het afgelopen halfjaar wel en niet is gebeurd." Hij wijst erop dat KLM zelf om extra coronasteun heeft gevraagd, bovenop de loonkostenregeling waarvan de luchtvaartmaatschappij al veruit de grootste gebruiker was.

Aan de noodkredieten en garantstellingen ter waarde van 3,4 miljard euro die eind juni werden toegezegd, zijn voorwaarden verbonden. De kosten moeten flink omlaag om ervoor te zorgen dat KLM ook op de langere termijn de concurrentie aankan. Voor 1 oktober moet daarvoor een "overtuigend plan" zijn ingediend.

Kiezen of delen

Dat plan moet ook op de langere termijn resultaat opleveren. Hoekstra wijst erop dat het kostenniveau bij KLM en zusterbedrijf Air France toch al hoger was dan gemiddeld in Europa. "Andere maatschappijen doen al forse stappen, alleen daarom is er een hoop huiswerk te doen. Bovendien is er echt nog geen sterk herstel voor de luchtvaart in zicht."

Een akkoord met de vakbonden is "ontzettend belangrijk voor het voortbestaan van de onderneming", zegt Hoekstra. KLM is volgens hem in een fase van "kiezen of delen" beland. "De keuze die voorligt is óf loonoffers, óf massale ontslagen, óf toch faillissement. Dat is geen prettige boodschap maar wel de realiteit."

Hoekstra houdt er nog altijd rekening mee dat moederbedrijf Air France-KLM binnenkort bij de aandeelhouders moet vragen om extra kapitaal. Het is "bepaald geen gegeven" dat de Nederlandse staat met zijn belang van 14 procent dan meedoet. "We zullen er vanzelfsprekend naar kijken", zegt hij. Maar dat hangt ook af van hoe het bedrijf er dan voorstaat.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 64% zegt verkopen 11 stemmen

Gerelateerd

Reacties

23 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Go Go Go ! 29 september 2020 23:09
    “Kiezen of delen”, oftewel slikken of stikken. Hoekstra geeft aan het spelletje hard te willen spelen. Keuze is aan KLM. Dat KLM nog een rondje aandeelhouders mag doen lijkt mij wel duidelijk. Hopelijk houdt deze minister de poot stijf en komt hij niet alsnog later over de brug.

    Beste is een faillissement en een doorstart, sowieso zonder de Fransen. Wel beroerd overigens voor de zittende aandeelhouders (inclusief staat, lees: belastingbetaler). Maar eindeloos belastinggeld blijven fourneren/pompen in deze hopeloze bedrijfstak is ook geen optie.
  2. forum rang 7 gbakl 29 september 2020 23:50
    quote:

    crypt schreef op 29 september 2020 23:39:


    De piloten hebben aangegeven meer dan 20% in te leveren en KLM gaat er niet op in! Wat voor spelletje speelt Elbers hier??


    misschien beter crypt-ogrammen gaan oplossen ?

    als piloten via VNV spontaan aanbieden 20% in te leveren is dat een optelsom van
    wat ze al ingeleverd hebben (winstbonus over 2019) plus CAO onderdelen die toch al
    onder druk stonden plus nog wat willekeurig geneuzel PLUS de eis dat dan geen enkele
    vlieger ontslag krijgt, terwijl in de andere beroepsgroepen iedereen moet vrezen voor
    inleveren FTE's binnen hun funktie...

    en dan de vraag waarom Elbers hier niet over staat te juichen ???????
  3. forum rang 7 gbakl 30 september 2020 01:43
    FNV noemt het een 'spannende laatste week', maar benadrukt ook dat de vakbonden zich helemaal niet aan de deadline van 1 oktober hoeven te houden....

    nee hoor jongens, gewoon lekker volhouden dat dit prima bevalt al die maanden met weinig
    werk en toch volledige betaling.
    elke dag extra obstructie/sabotage is meegenomen en dat lijkt de enige constructieve inzet vd bonden om voor hun leden op te komen en verder hebben ze niks meer in te brengen.

    en in sommige gevallen, vooral bij de VNV, is dat maar goed ook.
  4. forum rang 6 drooglegging 30 september 2020 07:09
    Een noviteit in Nederland: overnight, in een lang weekend dus, de huidige entiteit opdoeken en afsluiten en de huidige zeer beperkte operatie maandag gewoon doorgang laten vinden en de komende maanden alles weer fine-tunen, naar Amerikaans voorbeeld dus.

    Vooral de peper dure arbeidscontracten moeten geschoond worden, marktconform zetten dus weer.

    Kijk naar Easyjet en Ryanair als template, die gaan SPL overnemen en de KLM op zware achterstand zetten als alles ooit weer aantrekt.

    Het is onverkoopbaar om er tot zomer 2021 miljarden euros erin te blijven pompen, er zijn grenzen, de haag moet verantwoording nemen....
  5. Mcdj 30 september 2020 07:44
    quote:

    gbakl schreef op 29 september 2020 23:50:


    [...]

    misschien beter crypt-ogrammen gaan oplossen ?

    als piloten via VNV spontaan aanbieden 20% in te leveren is dat een optelsom van
    wat ze al ingeleverd hebben (winstbonus over 2019) plus CAO onderdelen die toch al
    onder druk stonden plus nog wat willekeurig geneuzel PLUS de eis dat dan geen enkele
    vlieger ontslag krijgt, terwijl in de andere beroepsgroepen iedereen moet vrezen voor
    inleveren FTE's binnen hun funktie...

    en dan de vraag waarom Elbers hier niet over staat te juichen ???????


    Goed verhaal allemaal...maar het blijft ruim 20% van een jaarsalaris en dat is voor iedereen vee geld.
    5% loon
    8% 13e maand
    12% flexibele uitkering
    Typisch Nederlands om het nooit genoeg te vinden!
    Makkelijk lullen over andermans centjes, maar als iemand aan die van jouw komt....

    Trouwens is piloten ontslaan erg onhandig voor KLM, want als het tzt weer aantrekt zou het heel vee tijd en geld kosten om er weer genoeg op de juiste plekken te krijgen.

  6. forum rang 7 gbakl 30 september 2020 08:01
    alle onnozele figuren bij buitenlandse airlines, inclusief de piloten, beseften tot nu
    toe dat 20% inleveren een koopje is voor een voorlopige redding en baanbehoud en het overleven van deze ernstige crisis.



    sommigen hier weten het beter want geld dat uit de lucht komt vallen (lees via ons
    door de overheid wordt verstrekt) dat is toch wel gemakkelijk en aantrekkelijk.

    niet te veel aan veranderen dus...
  7. forum rang 5 @iPlof 30 september 2020 08:15
    Emirates halveerde salarissen van management en piloten een half jaar geleden, niemand nam daarom vrijwillig ontslag...
    Wel volgde direct wat ontslagrondes. Men kreeg een afkoopsom 3 maanden van het volle salaris.
    Niet leuk, maar zo is men wel een stuk weerbaarder voor de toekomst. En Emirates is nog wel een staatsbedrijf, geen beursnotering zoals AF-Klm.
    AF-KLM heeft niets gedaan, loopt hopeloos achter de feiten aan, de tent is nu bankroet.
    Risico dat daarom iedereen naar huis moet straks. Ook bij nationalisatie zal men heel fors inkrimpen..
  8. Beursplein 5 30 september 2020 08:41
    quote:

    Mcdj schreef op 30 september 2020 08:14:


    Wat kost 32.000 man in de WW?
    Wat mist de Staat aan belastinginkomsten als de toko failliet is?
    Tegen hoeveel rente leent onze Staat?
    Hoeveel levert deze lening de Staat op?


    Bij nationalisatie is er minder steun nodig.
    Schulden moeten ooit worden terugbetaald.
  9. crypt 30 september 2020 08:47
    quote:

    gbakl schreef op 29 september 2020 23:50:


    [...]

    misschien beter crypt-ogrammen gaan oplossen ?

    als piloten via VNV spontaan aanbieden 20% in te leveren is dat een optelsom van
    wat ze al ingeleverd hebben (winstbonus over 2019) plus CAO onderdelen die toch al
    onder druk stonden plus nog wat willekeurig geneuzel PLUS de eis dat dan geen enkele
    vlieger ontslag krijgt, terwijl in de andere beroepsgroepen iedereen moet vrezen voor
    inleveren FTE's binnen hun funktie...

    en dan de vraag waarom Elbers hier niet over staat te juichen ???????


    Misschien moet jij wat cryptogrammen gaan oplossen... winstbonus hebben ze ingeleverd in april ja. Toen de crisis net begon. Dat is gewoon onderdeel van de salaris afspraken en er is net bekend geworden dat ze die helemaal niet meer krijgen. Ook niet in de toekomst. Die tel jij niet mee? En als jij 2 keer een 13e maand en eerder afgesproken loonsverhogingen geneuzel vindt dan spoor je niet helemaal. En die FTE van vliegers zijn qua kostenplaatje bij ontslag en over één of twee jaar weer moeten herintreden niet helemaal (zacht uigedrukt) te vergelijken met andere beroepsgroepen. Maar goed, ook te ingewikkend voor je denk ik..
  10. forum rang 6 drooglegging 30 september 2020 08:53
    Oke, dan wordt het een potje armdrukken, jarenlang bijstorten, elke maand een salarisrun van bijna 1 miljard euro via de haag, tot eind 2021 zeker.

    De operatie moet kleiner, zowel voor de Schiphol Group als voor de KLM, daar is iedereen het over eens.

    Schiphol is nu leeg, het lijkt net een groot winkelcentrum om 7.00 uur in de ochtend.
  11. forum rang 4 Rowi62 30 september 2020 09:43
    Heeft Wopke geen telefoon ? HIj kan ze toch bellen en zal dat wel gedaan hebben. Nee het moet ook weer via de pers. Dan kan men hem dat niet verwijten. Nou de KLM kan inderdaad beter failliet gaan en te zijner tijd weer opstarten . DIt heeft geen zin. We hebben de NS al aan het infuus en de miljoenen ambtenaren die we hebben.
23 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare