NEW YORK (AFN/BLOOMBERG) - De Amerikaanse supermarktketen Walmart heeft in het afgelopen kwartaal fors meer omzet in de boeken gezet dankzij het gehamster van levensmiddelen en huishoudelijke producten in de Verenigde Staten. De opbrengsten bij winkels die al langer dan een jaar bestaan stegen met een tiende vergeleken met een jaar geleden. Dat was de snelste groei in de laatste twintig jaar.
Walmart is goed gepositioneerd om zijn producten tijdens de pandemie te verkopen. In het eerste kwartaal stegen de online-verkopen bij Walmart met 74 procent. Het concern biedt sinds kort net zoals concurrent Amazon een speciaal abonnement aan zijn klanten, waarmee ze hun boodschappen vanuit thuis kunnen bestellen. Ook is het mogelijk op sommige locaties om binnen twee uur na de bestelling bij Walmart al de spullen in huis te ontvangen.
De winstgevendheid van de winkelreus kwam door de coronacrisis wel onder druk te staan. Consumenten kopen nu vaker levensmiddelen en toiletpapier die doorgaans lagere marges hebben dan duurdere artikelen zoals kleding. Daarnaast gaf Walmart 1,1 miljard dollar uit aan mondkapjes voor personeel, extra schoonmaak en bonussen voor overwerk.
De veiligheid van het personeel bij Walmart dook de afgelopen maanden geregeld op in het nieuws. Naar verluidt zijn enkele werknemers al gestorven na een besmetting met het coronavirus. Alle medewerkers in de winkel dragen vanaf eind april mondkapjes en wordt het onderlinge fysieke contact beperkt met plexiglas.