Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Nationale-Nederlanden betaalt kosten terug
Volgen
'Nationale-Nederlanden betaalt kosten terug' DEN HAAG (ANP) - Verzekeraar Nationale-Nederlanden gaat klanten kosten terugbetalen die zij teveel hebben betaald voor een zogeheten woekerpolis. ,,Als het aantoonbaar niet goed is gegaan, dan gaan we dat oplossen'', zei een woordvoerder van het bedrijf dinsdag. Het terugbetalen van teveel betaalde kosten is een van de oplossingen, benadrukte hij. Nationale-Nederlanden is bezig de kwestie in kaart te brengen en dat kan leiden tot ,,andere oplossingen'' naast financiële vergoedingen. Welke dat zijn, is nog onbekend. Nationale-Nederlanden maakte maandag bekend de verkoop van de omstreden beleggingsverzekeringen (woekerpolissen) te staken. De gewraakte producten zijn jarenlang verkocht door verzekeraars en hun tussenpersonen, zonder dat klanten inzicht werd gegeven in de hoge kosten. Nationale-Nederlanden, een onderdeel van het financieel concern ING, komt aan het einde van de zomer met beleggingsverzekeringen die wel voldoen aan de normen van de Ombudsman Financiële Dienstverlening. Een woordvoerder van Nationale-Nederlanden had eerder op dinsdag tegen BNR Nieuwsradio gezegd, dat klanten eventueel teveel betaalde kosten terugkrijgen. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
Ik ben benieuwd wanneer en met hoeveel zij over de brug komen? Ik heb ook 2 van die krengen. Gemiddeld ruim 24% kosten per jaar!! Kassa!
Laat ze maar "bloeden"!! 'Nationale-Nederlanden betaalt kosten terug' (2) N i e u w bericht, meer informatie DEN HAAG (ANP) - Verzekeraar Nationale-Nederlanden gaat klanten kosten terugbetalen die zij teveel hebben betaald voor een zogeheten woekerpolis. ,,Als het aantoonbaar niet goed is gegaan, dan gaan we dat oplossen'', zei een woordvoerder van het bedrijf dinsdag. Het terugbetalen van teveel betaalde kosten is een van de oplossingen, benadrukte hij. Nationale-Nederlanden is bezig de kwestie in kaart te brengen en dat kan leiden tot ,,andere oplossingen'' naast financiële vergoedingen. Welke dat zijn, is nog onbekend. Meerdere verzekeraars deden al eerder de toezegging lopende polissen te zullen repareren, in reactie op het in maart gepubliceerde rapport van de Ombudsman Financiële Dienstverlening over de woekerpolissen. Consumentenorganisaties vonden de door Ombudsman Jan Wolter Wabeke voorgestelde regeling echter te mager. Stichting Verliespolis, die opkomt voor de belangen van ongeveer 100.000 polishouders, is dan ook niet onder de indruk van de mededeling van Nationale-Nederlanden. ,,Consumenten moeten niet te vroeg juichen. En niets tekenen voordat een financieel adviseur is geraadpleegd'', aldus een woordvoerder. Ombudsman Wabeke bepaalde dit voorjaar dat de kosten van dit soort beleggingsverzekeringen niet hoger mogen zijn dan gemiddeld 2,5 procent per jaar. In sommige gevallen is 3,5 procent het maximum. Nationale-Nederlanden maakte maandag bekend te stoppen met de verkoop van de gewraakte beleggingsverzekeringen. Aegon zei dinsdag daar vorig jaar al mee te zijn gestopt. Fortis zei producten ,,uit het schap'' te hebben gehaald en andere producten aangepast, met de 2,5 procentsnorm als richtlijn. Circa 4 miljoen Nederlanders hebben ruim 6 miljoen woekerpolissen afgesloten. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
..zet gelijk druk op de ketel. werk met vast contactpersoon. elke week een "kattebelletje" plegen. laat doorschemeren dat je niet aan rechtzaken en advocaten doet, maar meer voorkeur geeft aan de "directe" methode. zet een tijdspad uit met reeele "deathline". zet in op polisinzet-terug + wettelijke rente(de emotionele schade is niet in geld uitdrukbaar). bij niet slagen van bovenstaande punten "paulta"inschakelen voor "no cure no pay" operatie.....
Achmea en Fortis kritisch over Wabeke-norm woekerpolis 25 juni 2008, 8:00 uur | FD.nl Achmea en Fortis willen zich, anders dan Nationale Nederlanden, Delta Lloyd en Aegon niet conformeren aan de norm die Jan Wolter Wabeke, de Ombudsman Financiële Dienstverlening, heeft gesteld voor het kostenniveau van nieuwe beleggingsverzekeringen. Achmea, dat via dochters AvéroAchmea, Interpolis en Centraal Beheer 650.000 beleggingsverzekeringen heeft uitgezet, zegt geen problemen te hebben met de norm op zich maar wil zich conformeren aan een 'branchebrede oplossing' waarin consumentenorganisaties en toezichthouders zich ook kunnen vinden. Nationale Nederlanden betaalt deel woekerpolis terug van 24 juni 2008 ING stopt met verkoop woekerpolis van 24 juni 2008 Onvoldoende steun voor AFM-onderzoek woekerpolis van 18 juni 2008 Het overleg van verzekeraars met bijvoorbeeld de Stichting Verliespolis, die de belangen zegt te vertegenwoordigen van 100.000 polishouders, is echter op niets uitgelopen. Er is geen zicht op een hervatting van het overleg. Wabeke-norm Nationale Nederlanden, Delta Lloyd en Aegon zeggen zich wel te kunnen vinden in de zogenoemde Wabeke-norm, die moet gelden voor polissen die vanaf 1 januari van dit jaar zijn gesloten. Begin maart zei ombudsman Wabeke dat een nieuwe beleggingsverzekering jaarlijks maximaal 2,5% en in sommige gevallen 3,5% mag kosten, in een aanbeveling die een uitweg moest bieden uit de woekerpolisaffaire. Nationale Nederlanden bevestigde eergisteren dat het bedrijf de verkoop van een van zijn beleggingsverzekeringen begin deze maand heeft gestaakt, omdat het onzeker was dat deze verzekering onder alle omstandigheden aan de Wabeke-norm zou voldoen. Zaak van de individuele maatschappijen Het Verbond van Verzekeraars zegt zich niet met de zaak te bemoeien. 'Het is een zaak van de individuele maatschappijen.' Fortis wil de vrijheid om beleggingsverzekeringen aan te bieden die duurder zijn. 'Wij zien dat de Wabeke-norm rondzingt als richtsnoer in de markt', aldus een woordvoerder. 'Maar we conformeren ons niet per definitie. Natuurlijk moet je een goed verhaal hebben als je hogere kosten rekent. Maar de vrije markt moet zijn werk kunnen doen.' Fortis zegt zijn klanten goed te informeren over de kosten van nieuwe beleggingsverzekeringen. Sinds een commissie onder leiding van voormalig minister van justitie Job de Ruiter de verzekeringsbranche eind 2006 wees op zijn gebrekkige transparantie zou de informatieverstrekking op orde zijn. Alles wat u wilde weten over de woekerpolis leest u in het dossier
Beleggingshypotheek in een beter jasje Door ELLEN DEN HOLLANDER DEN HAAG - De omstreden ‘woekerpolis’, een verzekeringsproduct waarbij klanten hoge kosten betalen, is aan het verdwijnen. Nationale-Nederlanden stopt deze maand met de verkoop van de veelbekritiseerde beleggingsverzekeringen. Concurrent Aegon deed dat drie jaar geleden al. Fortis paste sommige producten aan en haalde andere uit het schap. Verdwijnt daarmee de mogelijkheid om bijvoorbeeld een beleggingshypotheek af te sluiten? Nee. Dat kan nog steeds. De verzekeringen blijven, alleen krijgen ze een andere vorm. ,,Wij komen eind augustus, begin september met een nieuw product,’’ aldus René de Sevaux van Nationale-Nederlanden (NN). ,,Gedurende de zomerperiode verkopen wij dit soort producten niet.’’ Aegon paste een deel van de oude polissen aan en introduceerde vier verzekeringsproducten die aan de nieuwe eisen voldoen. Een daarvan is bedoeld voor jonge mensen, waarmee ze als ouders vermogen kunnen opbouwen zodat hun kind bijvoorbeeld zijn studie kan betalen. Fortis ASR heeft zijn aanbod van beleggingsverzekeringen onder de loep genomen. Resultaat: een deel is aangepast, een deel is verdwenen. ,,Heel belangrijk is dat geen klant meer kan zeggen dat hij niet weet wat de kosten zijn,’’ zegt Johan van der Schoot van Fortis. ,,Want die staan erin.’’ Nieuwe producten komen er ook. ,,De ontwikkeling van nieuwe producten gaat altijd door, maar deze keer hebben we nog dieper gekeken.’’ De hoogte van de kosten speelt een rol, ook in de concurrentie met andere aanbieders, zegt de Fortis-man. „Je moet de klant nu kunnen uitleggen waarom de kosten bij jou hoog zijn.’’ De nieuwe polissen zijn goedkoper voor de klant. Niet meer dan 3,5 procent van de inleg mag opgaan aan kosten, adviseerde de Ombudsman Financiële Dienstverlening eerder dit jaar. ,,Als wij niet kunnen garanderen dat die kosten onder dat percentage blijven, dan stoppen we ermee,’’ aldus De Sevaux van NN. De klant moet beter inzicht krijgen in de kosten en de risico’s voordat hij een product aanschaft. Assurantie-adviseurs vinden dat ook en komen binnenkort met een controlelijst waarmee zij hun klanten beter kunnen helpen. Daarmee kunnen zij bij nieuwe verzekeringen controleren of er een kans is dat het doelvermogen wordt gehaald. Bij de ‘oude’ omstreden woekerpolissen kan diezelfde tussenpersoon de klant bijstaan bij het ontvangen van compensatie van de verzekeraar. Of het verstandig is een beleggingsverzekering af te sluiten? Op die vraag wil financieel planner en bankier Joep de Laet van Van Lanschot Bankiers geen ja of nee zeggen. ,,In het algemeen is het zo dat je moet beleggen met geld dat je niet nodig hebt. Of het een goede manier is, hangt af van je risicoprofiel.’’ Op feestjes hoor je altijd alleen maar als het fantástisch gaat, merkt De Laet fijntjes op. ,,Diezelfde mensen lopen weg met een adviseur als het goed gaat, maar ze vergeten als het niet goed gaat dat zij willens en wetens risico hebben genomen.’’ HEB IK EEN WOEKERPOLIS? GELDENRECHT.NL www.ad.nl/economie/2395558/Beleggings...
Wellink: Geen eindeloos onderzoek naar woekerpolis DEN HAAG (ANP) - Een feitenonderzoek naar de woekerpolissen kan, maar president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwt wel dat je daar niet eindeloos mee kunt doorgaan. Volgens hem is de markt van financiële producten zo groot dat je wel ,,tot sint-juttemis'' kunt blijven onderzoeken, maar dat een keer duidelijkheid nodig is. Wellink zei dat woensdag in een gesprek met de Tweede Kamer. Die wil juist graag een zo uitvoerig mogelijk onderzoek naar de woekerpolissen, de beleggingsverzekeringen waar mogelijk hoge kosten aan verbonden zijn, om de ruim zes miljoen polishouders houvast te geven of ze een verkeerd product hebben. Later deze week geeft minister Wouter Bos (Financiën) aan hoe hij denkt dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) het lopende onderzoek naar de woekerpolissen kan vlottrekken. De aanvankelijke onderzoekers van het Instituut Financieel Onderzoek (IFO) leverden volgens hem onvoldoende kwaliteit. De Kamer is geïrriteerd dat de resultaten al ruim een jaar op zich laten wachten. Wellink wilde niet ingaan op de vraag of de AFM de juiste instelling is om het onderzoek verder af te maken. ,,Dat is een politieke vraag. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
Mijn indruk is ook dat Aegon zijn oude polissen niet alleen "uit het schap" heeft gehaald en lopende polissen met TERUGWERKENDE KRACHT heeft gecorrigeerd, maar ook z'n nieuwe polissen volgens de nieuwe normen (onder het Walbeke-kostenniveau) heeft ingericht. Aegon is dan ook nu de best scorende in de markt, althans volgens MoneyView.
Mijn vorige posting is "tijdloos". Zoek het over een paar maanden nog maar eens op.
ik schat totaal compensatie-bedrag NN op >€1 miljard. Q3 of Q4 voor verwerking lasten? ..gewoon doen. uitstel=weer meer onzekerheid=wegzakkende koers...
paulta schreef:
..zet gelijk druk op de ketel.
werk met vast contactpersoon.
elke week een "kattebelletje" plegen.
laat doorschemeren dat je niet aan rechtzaken en advocaten doet, maar meer voorkeur geeft aan de "directe" methode.
zet een tijdspad uit met reeele "deathline".
zet in op polisinzet-terug + wettelijke rente(de emotionele schade is niet in geld uitdrukbaar).
bij niet slagen van bovenstaande punten "paulta"inschakelen voor "no cure no pay" operatie.....
Dat is toevallig zeg: Ik heb zo'n voorstel gedaan (puur als test). Voorstel werd als onacceptabel verworpen. Maakt niet uit, ik ben in deze een pitbull. Ze zijn nog niet klaar met mij :-)
ach voda, een beetje filiaalhouder/zetbaas heeft een dagcursus "klantje afwimpelen" genoten in de leeuwenhorst in noordwijkerhout of de "duin en kruidberg" te santpoort-noord. deze tijd vraagt om een andere aanpak: de "paulta aanpak".
AFM kan in oktober rapporteren over woekerpolis DEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kan in oktober een feitenonderzoek presenteren over woekerpolissen. Dat schrijft minister Wouter Bos van Financiën vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Bos wil graag dat de AFM zo'n rapport maakt, maar het is onzeker of het parlement hiermee instemt. De Tweede Kamer is geïrriteerd dat de resultaten van het onderzoek al ruim een jaar op zich laten wachten en wil de ruim zes miljoen polishouders houvast geven of ze een beleggingsproduct hebben waar te hoge kosten aan vastzitten. De vertraging komt vooral doordat het Instituut Financieel Onderzoek (IFO), dat eerder was aangewezen een rapport te maken, volgens Bos onvoldoende kwaliteit leverde. Het onderzoek van de AFM zal bestaan uit een algemene marktomschrijving, een productanalyse en een rapportage van vijftig beleggingsproducten, schrijft de minister in zijn brief. Een eventueel uitgebreider vervolgonderzoek kan de AFM in december leveren. ((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
de vertraging kwam vanuit nationale nederlanden, ze gaven niet de juiste informatie, de afm-club zal gewoon het "mes op de keel" zetten. vele meters dossiers met €1 miljard schade.. de zaak afhandelen en het vehikel geruisloos laten afzinken ....
? 1 miljard schade? Ik denk een paar miljard meer Paulta. De totale "schade" is al becijferd op meer dan 20 miljard voor alle Toko's!!! Dit wordt natuurlijk nooit uitgekeerd aan de rechthebbenden, maar 1 miljard is een lachertje!
ik schrijf nu natuurlijk alleen over postbank-onderdeeltje NN. in de VS zitten nu >500 financieeele figuren achter tralies(vandaag weer nieuwe arrestaties).. ik weet in nederland ook enkele "namen" die op gesprek mogen om het een en ander uit te leggen(pyjama meenemen aub).. en de "pluk ze wetgeving" natuurlijk...
MET CONCEPTRAPPORT IFO Karige info verzekeraars voor studie woekerpolis 2 juli 2008, 7:00 uur | FD.nl Door: Vasco van der Boon Slechts twee Nederlandse verzekeraars hebben de benodigde informatie over hun beleggingspolissen volledig en bijtijds geleverd aan de onderzoekers van het Instituut Financieel Onderzoek (IFO). Het IFO deed in opdracht van minister Bos (Financiën) onderzoek naar de woekerpolisaffaire. Het onderzoeksresultaat is een 'strikt vertrouwelijk' IFO-rapport dat nauwelijks wezenlijke nieuwe informatie bevat.Dit blijkt uit het eerste en tevens laatste concept-rapport van het IFO over deze studie, gedateerd 19 mei 2008, dat in handen van deze krant is gekomen. Bekijk hier het niet eerder gepubliceerde onderzoeksrapport naar de woekerpolis van de Instituut Financieel Onderzoek (54 pagina's, pdf, openbaar) Volg de laatste ontwikkeling in het dossier Woekerpolissen Lees ook: jaar vertraging in polisruzie Minister Bos vond de conceptrapportage dermate mager dat hij zijn opdracht aan het IFO eind mei introk. Het IFO heeft een jaar aan dit onderzoek gewerkt. Het instituut is boos op Bos en wijt de matige onderzoeksresultaten aan tegenwerking door de verzekeraars. Wie heeft gelijk? Uit het concept-onderzoeksrapport blijkt dat zowel de minister als de onderzoekers gelijk kunnen hebben. De versie die het IFO voorlegde aan een zogeheten Klankbordgroep die het onderzoek begeleidde, biedt geen nieuwe feiten over beleggingsverzekeringen. Minister Bos had het IFO vorig jaar zomer juist opdracht gegeven om het eerste onafhankelijke 'feitenonderzoek' naar de woekerpolisaffaire uit te voeren. Andere rapporten over beleggingsverzekeringen zijn gemaakt door de strijdende partijen: consumentenorganisaties of verzekeraars. Geen representatief onderzoek In een jaar tijd blijkt het IFO er niet in te zijn geslaagd om een representatief overzicht te leveren van de kosten die verzekeraars hun klanten in rekening brengen bij de 1200 verschillende soorten beleggingspolissen. Het IFO probeerde 50 polissoorten van 28 verzekeraars te onderzoeken. Op 19 mei 2008, acht dagen voordat het IFO zijn eindrapport zou inleveren, hadden slechts twee verzekeraars, Fortis en Centraal Beheer, de vragenlijsten 'volledig' ingevuld geretourneerd. Het Verbond van Verzekeraars reageert 'verbaasd' en zegt zeker te weten dat alle verzekeraars de gevraagde informatie tijdig aan het IFO hebben geleverd. De brancheorganisatie kreeg van alle verzekeraars een kopie van de gevraagde informatie. Gerelateerde artikelen MET CONCEPTRAPPORT IFO Karige info verzekeraars voor studie woekerpolis 2 juli 2008, 7:00 uur | FD.nl Door: Vasco van der Boon Slechts twee Nederlandse verzekeraars hebben de benodigde informatie over hun beleggingspolissen volledig en bijtijds geleverd aan de onderzoekers van het Instituut Financieel Onderzoek (IFO). Het IFO deed in opdracht van minister Bos (Financiën) onderzoek naar de woekerpolisaffaire. Het onderzoeksresultaat is een 'strikt vertrouwelijk' IFO-rapport dat nauwelijks wezenlijke nieuwe informatie bevat.Dit blijkt uit het eerste en tevens laatste concept-rapport van het IFO over deze studie, gedateerd 19 mei 2008, dat in handen van deze krant is gekomen. Bekijk hier het niet eerder gepubliceerde onderzoeksrapport naar de woekerpolis van de Instituut Financieel Onderzoek (54 pagina's, pdf, openbaar) Volg de laatste ontwikkeling in het dossier Woekerpolissen Lees ook: jaar vertraging in polisruzie Minister Bos vond de conceptrapportage dermate mager dat hij zijn opdracht aan het IFO eind mei introk. Het IFO heeft een jaar aan dit onderzoek gewerkt. Het instituut is boos op Bos en wijt de matige onderzoeksresultaten aan tegenwerking door de verzekeraars. Wie heeft gelijk? Uit het concept-onderzoeksrapport blijkt dat zowel de minister als de onderzoekers gelijk kunnen hebben. De versie die het IFO voorlegde aan een zogeheten Klankbordgroep die het onderzoek begeleidde, biedt geen nieuwe feiten over beleggingsverzekeringen. Minister Bos had het IFO vorig jaar zomer juist opdracht gegeven om het eerste onafhankelijke 'feitenonderzoek' naar de woekerpolisaffaire uit te voeren. Andere rapporten over beleggingsverzekeringen zijn gemaakt door de strijdende partijen: consumentenorganisaties of verzekeraars. Geen representatief onderzoek In een jaar tijd blijkt het IFO er niet in te zijn geslaagd om een representatief overzicht te leveren van de kosten die verzekeraars hun klanten in rekening brengen bij de 1200 verschillende soorten beleggingspolissen. Het IFO probeerde 50 polissoorten van 28 verzekeraars te onderzoeken. Op 19 mei 2008, acht dagen voordat het IFO zijn eindrapport zou inleveren, hadden slechts twee verzekeraars, Fortis en Centraal Beheer, de vragenlijsten 'volledig' ingevuld geretourneerd. Het Verbond van Verzekeraars reageert 'verbaasd' en zegt zeker te weten dat alle verzekeraars de gevraagde informatie tijdig aan het IFO hebben geleverd. De brancheorganisatie kreeg van alle verzekeraars een kopie van de gevraagde informatie. Gerelateerde artikelen MET CONCEPTRAPPORT IFO Karige info verzekeraars voor studie woekerpolis 2 juli 2008, 7:00 uur | FD.nl Door: Vasco van der Boon Slechts twee Nederlandse verzekeraars hebben de benodigde informatie over hun beleggingspolissen volledig en bijtijds geleverd aan de onderzoekers van het Instituut Financieel Onderzoek (IFO). Het IFO deed in opdracht van minister Bos (Financiën) onderzoek naar de woekerpolisaffaire. Het onderzoeksresultaat is een 'strikt vertrouwelijk' IFO-rapport dat nauwelijks wezenlijke nieuwe informatie bevat.Dit blijkt uit het eerste en tevens laatste concept-rapport van het IFO over deze studie, gedateerd 19 mei 2008, dat in handen van deze krant is gekomen. Bekijk hier het niet eerder gepubliceerde onderzoeksrapport naar de woekerpolis van de Instituut Financieel Onderzoek (54 pagina's, pdf, openbaar) Volg de laatste ontwikkeling in het dossier Woekerpolissen Lees ook: jaar vertraging in polisruzie Minister Bos vond de conceptrapportage dermate mager dat hij zijn opdracht aan het IFO eind mei introk. Het IFO heeft een jaar aan dit onderzoek gewerkt. Het instituut is boos op Bos en wijt de matige onderzoeksresultaten aan tegenwerking door de verzekeraars. Wie heeft gelijk? Uit het concept-onderzoeksrapport blijkt dat zowel de minister als de onderzoekers gelijk kunnen hebben. De versie die het IFO voorlegde aan een zogeheten Klankbordgroep die het onderzoek begeleidde, biedt geen nieuwe feiten over beleggingsverzekeringen. Minister Bos had het IFO vorig jaar zomer juist opdracht gegeven om het eerste onafhankelijke 'feitenonderzoek' naar de woekerpolisaffaire uit te voeren. Andere rapporten over beleggingsverzekeringen zijn gemaakt door de strijdende partijen: consumentenorganisaties of verzekeraars. Geen representatief onderzoek In een jaar tijd blijkt het IFO er niet in te zijn geslaagd om een representatief overzicht te leveren van de kosten die verzekeraars hun klanten in rekening brengen bij de 1200 verschillende soorten beleggingspolissen. Het IFO probeerde 50 polissoorten van 28 verzekeraars te onderzoeken. Op 19 mei 2008, acht dagen voordat het IFO zijn eindrapport zou inleveren, hadden slechts twee verzekeraars, Fortis en Centraal Beheer, de vragenlijsten 'volledig' ingevuld geretourneerd
Advies probleem bij beleggingspolis N i e u w bericht, vervangt: Advies bij beleggingsverzekering moet beterAMSTERDAM (ANP) - Aanbieders van beleggingsverzekeringen bleven klanten vaak ondermaats adviseren, ook toen er al opschudding was over deze zogenoemde woekerpolissen. Dat constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een donderdag gepubliceerd rapport. ,,Dit is niet acceptabel. Er moeten forse verbeteringen komen'', aldus AFM-voorzitter Hans Hoogervorst.Bij polissen die verkocht zijn in 2006 en begin 2007 werd een op de vier mensen afgescheept met een slecht advies. In ruim de helft van de gevallen was er sprake van een iets betere uitleg. In 20 procent van de gevallen werden klanten wel goed geïnformeerd over hun beleggingsverzekering. In de studie bekeek de AFM 36 grote aanbieders, die zo'n 70 procent van de markt in handen hebben.Aanbieders zouden volgens de AFM beter moeten luisteren naar de wensen van de klant. Verder moeten ze beter kijken of een klant niet meer baat heeft bij een ander product, zoals een spaarrekening. Ook moeten ze klanten beter uitleggen hoeveel kosten en risico's aan de polis zijn verbonden. Nederland telt momenteel zo'n 6,5 miljoen polishouders.,,We willen dat aanbieders hun slechte of matige praktijk aanpassen. Als ze dat niet doen, kunnen we handhavende maatregelen treffen'', aldus AFM-bestuurslid Theodor Kockelkoren. De AFM kan aanbieders een last onder dwangsom opleggen. De waakhond bekijkt ook of mensen die een slechte polis hebben gekocht, door de aanbieder financieel gecompenseerd worden.De afgelopen tijd is er veel te doen geweest over de zogenoemde woekerpolissen. Consumentenorganisaties eisen financiële compensatie omdat ze vinden dat aanbieders veel te veel kosten hebben ingehouden op de producten. Hierdoor vielen rendementen vaak veel lager uit dan verwacht.Minister Wouter Bos van Financiën heeft de AFM gevraagd een feitenonderzoek te doen naar polissen die in het verleden zijn verkocht. De resultaten van dat onderzoek worden begin oktober gepresenteerd. De studie kan een belangrijke rol spelen in een eventuele schikking tussen verzekeraars en gedupeerden.Eerst zou het Instituut Financieel Onderzoek (IFO) de studie doen. Maar Bos was niet tevreden over de verrichtingen. In het feitenonderzoek zal de AFM onder meer circa de vijftig meest voorkomende beleggingsverzekeringen bekijken. Kockelkoren: ,,Mensen kunnen in de lijst op zoek naar het product dat het meeste op hun eigen polis lijkt. Dan krijgen ze een goede indruk of hun product deugt of niet.''De AFM krijgt graag de beschikking over informatie die het IFO al heeft verzameld. Maar of dat gebeurt, hangt af van de uitkomst van een geschil tussen de onderzoeksinstelling en minister Bos. ,,We mogen komende maandag in elk geval een kijkje nemen bij het IFO'', aldus Kockelkoren.Door alle ophef worden er vandaag de dag veel minder beleggingsverzekeringen verkocht. Vorig jaar was er sprake van een krimp van 41 procent. Hoogervorst: ,,Mij is verteld dat we dit jaar terugvallen naar het niveau in 1995. Dat komt door de negatieve publiciteit. Maar ook doordat aanbieders transparanter moeten zijn over kosten. Verder speelt het onzekere beursklimaat een rol.''((ANP Redactie Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 504 5999))
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --