Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel KPN Koninklijke AEX:KPN.NL, NL0000009082

  • 3,444 24 mei 2024 17:37
  • +0,011 (+0,32%) Dagrange 3,413 - 3,449
  • 6.386.582 Gem. (3M) 10,3M

Carlos Slim billionaire

127 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 juli 2013 19:24

    Onder de voorwaarden van de deal, zou Telefonica volgens bronnen van de Financial Times
    de mobiele dochter E-Plus van KPN overnemen en zou KPN een klein belang in Telefonica Deutschland krijgen. Telefonica zou evenwel een controlerend belang van meer dan
    50% houden in de combinatie. Volgens de ingewijden zou de transactie een waarde hebben van rond de $16 miljard en zou Telefonica rond de $6 miljard in contanten willen betalen. Carlos Slim, de grootste aandeelhouder van KPN, zou al akkoord zijn met de deal !
  2. Parelsnuiver 22 juli 2013 19:25
    quote:

    Laurenzo schreef op 22 juli 2013 19:24:

    Onder de voorwaarden van de deal, zou Telefonica volgens bronnen van de Financial Times
    de mobiele dochter E-Plus van KPN overnemen en zou KPN een klein belang in Telefonica Deutschland krijgen. Telefonica zou evenwel een controlerend belang van meer dan
    50% houden in de combinatie. Volgens de ingewijden zou de transactie een waarde hebben van rond de $16 miljard en zou Telefonica rond de $6 miljard in contanten willen betalen. Carlos Slim, de grootste aandeelhouder van KPN, zou al akkoord zijn met de deal !

    Dat Slim al akkoord is zegt mij al meer dan genoeg. Dit is wat Slim allang van plan was. Als alles rond is zal zijn volgende stap worden uitgevoerd.
  3. forum rang 6 sportliefhebber 22 juli 2013 19:30
    quote:

    Prietprater schreef op 22 juli 2013 19:25:

    [...]

    Dat Slim al akkoord is zegt mij al meer dan genoeg. Dit is wat Slim allang van plan was. Als alles rond is zal zijn volgende stap worden uitgevoerd.
    of al eerder.
    zoals wijsneus aangaf, heeft Slim nu zijn handen vrij...
  4. [verwijderd] 22 juli 2013 21:01

    FUSIE

    Een fusie van E-Plus en Telefónica in Duitsland speelt

    sinds de frequentieveiling van 2010.

    E-Plus kwam toen niet in aanmerking voor een 800MhZ-frequentie.

    Een fusie zou een bedrijf ter grootte van de concurrenten Vodafone

    en Deutsche Telekom in de markt zetten, schetsen analisten van

    IHS Electronics, waarmee E-Plus toegang krijgt

    tot vast breedband en televisiediensten.

    Allison voorziet dat een eerder probleem bij de toezichthouder

    in Duitsland wordt opgelost.

    De fusie zou te groot kunnen zijn,

    maar omdat de waakhond zich meer heeft teruggetrokken,

    zo bleek al tijdens de fusie van Unitymedia en KabelBW,

    staat KPN en Telefónica weinig in de weg,

    stelt hij.

  5. [verwijderd] 23 juli 2013 10:22

    DEAANDELHOUDER.nl

    TA: Spectaculaire stijging koers KPN

    23 juli 2013, 09:33

    KPN uitblinker na verkoop E-Plus.

    KPN heeft voorbeurs bekendgemaakt dat het zijn Duitse mobiele activiteiten E-Plus aan
    Telefónica Deutschland verkoopt.

    Beleggers anticipeerden maandag al op een succesvolle verkoop:
    stijging van 12,9 procent.

    Dinsdag is KPN wederom de grootste stijger:
    plus 10,7 procent naar 1,99 euro.

    Volgens portefeuillemanager Corné van Zeijl van het SNS Nederlands Aandelenfonds,
    die spreekt van een majeure opbrengst,
    levert de verkoop KPN 1,42 euro per aandeel op.

    De koers noteert rond het hoogste niveau sinds de bekendmaking
    van de emissie begin februari en kan hier weerstand ondervinden.

    Door de koersval na de emissie aankondiging heeft tussen
    2,10 en 2,18 euro geen koersvorming plaats gevonden.

    Koersdoel: 2,18 euro.

  6. [verwijderd] 23 juli 2013 11:31

    NRC.nl

    ECONOMIE
    23 JULI

    KPN verkoopt dochterbedrijf voor vijf miljard - 'heel groot besluit'

    Telecombedrijf KPN verkoopt de Duitse mobiele dochter E-plus aan het Spaanse Telefonica, zo maakte het bedrijf vanochtend bekend. KPN ontvangt vijf miljard euro in contanten en een belang van 17,6 procent in Telefónica Deutschland.

    KPN zegt zich te willen concentreren op zijn kerngebied, Nederland en België. Met de opbrengst van de verkoop van het dochterbedrijf wil KPN de eigen financiële positie verbeteren. Het bedrijf investeert momenteel veel in de opbouw van een 4G-netwerk in Nederland. KPN wil volgend jaar ook weer dividend gaan uitbetalen aan aandeelhouders.

    Dit is een hele grote beslissing van KPN, zo legt economieredacteur Menno Tamminga uit:

    "E-plus is in 2000 gekocht, KPN wilde hiermee een belangrijke speler worden op de Duitse markt, die pakweg vijf keer zo groot is als de Nederlandse en daarmee een van de grootste van Europa. Het bedrijf wilde zo dus een grote speler op de Europese markt worden door actief te zijn in Nederland, België en Duitsland, maar dat is bij deze mislukt.

    De concurrentiestrijd tussen telecombedrijven is heel zwaar in Duitsland, en niemand daar wilde iets wilde opgeven. Tegelijkertijd had KPN hoge kosten in het land aan zaken als zendmasten, marketing en hoge investeringen."

    OVERNAME HEEFT OOK VOORDELEN VOOR KPN

    Telefonica en KPN waren vorig jaar al in gesprek over een overname van E-plus, maar het Spaanse bedrijf kreeg niet genoeg kapitaal bij elkaar als gevolg van de economische problemen in Spanje. De verkoop, die nu wel rond is, heeft een paar voordelen voor het Nederlandse bedrijf, zo legt Tamminga uit:

    "Telefonica heeft haar Duitse tak eerder naar de beurs gebracht, waardoor het een duidelijk vast te stellen waarde heeft. E-Plus gaat nu op in deze tak, en KPN krijgt een aandeel in dit geheel. KPN heeft dus niet langer de hoge kosten die het had in Duitsland, maar deelt in de winst van een groter bedrijf."

    Daarnaast heeft het Nederlandse bedrijf met de verkoopsom van vijf miljard een flink geldbedrag binnengehaald, waarvan een deel naar aandeelhouders zal gaan, en daarnaast de Nederlandse en Belgische markt een impuls moeten krijgen, aldus Tamminga:

    "Met het geld kan KPN weer dividend uitkeren om zo de aandeelhouders tevreden te stellen. Verder moet het bedrijf zich nu staande gaan houden op de Nederlandse en Belgische markt. De kwartaalcijfers laten zien dat het hier ook niet heel goed gaat. De concurrentiestrijd is ook hier heel zwaar, vooral met Ziggo. Ook dalen de inkomsten door het vele gebruik van applicaties als WhatsApp, mensen bellen simpelweg veel minder."

    WINST KPN DAALT IN TWEEDE KWARTAAL

    De nettowinst van KPN is in het tweede kwartaal gedaald met 68 procent ten opzichte van een jaar eerder. De winst kwam uit op 108 miljoen euro. De omzet daalde ook en kwam 8,1 procent lager uit op 2,9 miljard euro. De resultaten verslechterden op de mobiele en zakelijke markt.

  7. [verwijderd] 23 juli 2013 11:33
    Hoe zien jullie dit: America Movil / Carlos Slim is toch gewoon aandeelhouder zoals iedere andere aandeelhouder dat ook is. Het is toch niet toegestaan hem eerder een dergelijke deal voor te leggen ter goedkeuring dan wanneer dit ook aan iedere andere aandeelhouder wordt voorgelegd? Lijkt mij dat hier (terecht) strenge regels voor zijn ter bescherming van kleinere aandeelhouders.

    Als dat zo is kan hij nog helemaal geen toestemming daarvoor hebben gegeven en dan zal hij wellicht eerder inderdaad nu snel een bod doen op geheel KPN zonder deze transactie.
  8. [verwijderd] 23 juli 2013 11:40
    quote:

    Raymond MtO schreef op 23 juli 2013 11:33:

    Hoe zien jullie dit: America Movil / Carlos Slim is toch gewoon aandeelhouder zoals iedere andere aandeelhouder dat ook is. Het is toch niet toegestaan hem eerder een dergelijke deal voor te leggen ter goedkeuring dan wanneer dit ook aan iedere andere aandeelhouder wordt voorgelegd? Lijkt mij dat hier (terecht) strenge regels voor zijn ter bescherming van kleinere aandeelhouders.

    Als dat zo is kan hij nog helemaal geen toestemming daarvoor hebben gegeven en dan zal hij wellicht eerder inderdaad nu snel een bod doen op geheel KPN zonder deze transactie.
    Dat is misschien ook wel het doel van Blok geweest. Een aankomende bieding van Slim hangt natuurlijk al geruime tijd boven de markt. Als deze potentiële deal van vandaag niet zou zijn aangekondigd stond de koers nu waarschijnlijk aanzienlijk lager en zou Slim voor een habbekrats KPN kunnen opkopen. Nu zal dat in ieder geval een substantieel hoger bedrag moeten worden. In die zin had Blok weinig keuze.
  9. [verwijderd] 23 juli 2013 11:58
    quote:

    Raymond MtO schreef op 23 juli 2013 11:40:

    [...]

    Dat is misschien ook wel het doel van Blok geweest. Een aankomende bieding van Slim hangt natuurlijk al geruime tijd boven de markt. Als deze potentiële deal van vandaag niet zou zijn aangekondigd stond de koers nu waarschijnlijk aanzienlijk lager en zou Slim voor een habbekrats KPN kunnen opkopen. Nu zal dat in ieder geval een substantieel hoger bedrag moeten worden. In die zin had Blok weinig keuze.
    Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat Blok een stok tussen de wielen van Slim waagt te steken .
  10. [verwijderd] 23 juli 2013 13:35

    Verhoging koersdoel

    Analisten van Bernstein Research verwachten daarentegen

    dat de toezichthouders, na significante concessies, w

    aarschijnlijk wel akkoord gaan met de verkoop.

    Bernstein Research verhoogde het koersdoel

    op KPN van 1,85 naar 2,20 euro

    bij een herhaling van het Outperform advies

    na het nieuws rond E-Plus.

  11. [verwijderd] 23 juli 2013 14:03

    MARKET TALK: KPN's verkoop E-Plus gaat waarschijnlijk door - Bernstein

    AMSTERDAM (Dow Jones)--Analisten van Bernstein denken dat de voorgenomen verkoop van E-Plus door KPN (KPN.AE) aan Telefonica Deutschland waarschijnlijk door zal gaan. De concessies die gedaan moeten worden om mededingingsgoedkeuring te verkrijgen kunnen echter aanzienlijk zijn, en niet alleen het opgeven van spectrum betekenen maar ook het afstoten van klanten, vervolgen de analisten. De break-up fees uit de voorgenomen deal lijken te impliceren dat het Amerikaanse AT&T niet volledig uit beeld is. Vooral de vergoeding van EUR50 miljoen die KPN aan Telefonica moet betalen indien een bod van meer dan EUR8,6 miljard komt en KPN de steun voor het huidige bod intrekt, vinden de analisten curieus. Hoewel het niet om een hoog bedrag gaat, suggereert de aanwezigheid van de clausule dat de kans op een bod van een derde partij (vermoedelijk AT&T) niet nul is, aldus Bernstein. Het advies luidt outperform.
  12. [verwijderd] 23 juli 2013 14:35

    Welke lessen kun je trekken uit Slims succes?

    0. Begin een bedrijf

    Geintje. Maar serieus: je kunt graaien wat je wil als topman, zijn miljarden dankt Carlos Slim Helú toch echt aan het feit dat hij zelf risico's neemt, kansen ziet en snel reageert op ontwikkelingen.

    1. Loop niet met de meute mee

    De belangrijkste pijler onder Slims succes is wel het bekende motto: roei tegen de stroom in. Hij heeft wereldfaam verworven door zijn goede neus voor koopjes waarin hij telkens dwars tegen de heersende opinie van markt en concurrenten in besloot te investeren.

    2. Probeer te snappen wat de toekomst brengt

    Voor Slim staat het bovenaan de agenda: bijhouden welke bedrijfstakken de toekomst hebben, om daar je geld op in te kunnen zetten. Daarom volgt hij de technologische ontwikkelingen op de voet. 'Technologie zal ons leven en de maatschappij over de hele wereld veranderen. Ik besteed het grootste deel van mijn tijd aan het bestuderen van nieuwe technologie. Om die te begrijpen en om te bepalen waar we een rol kunnen spelen.'
    Het nemen van een minderheidsbelang in Shazam voor 30 miljoen euro illustreert dat: als alle telefoontjes van zijn telecombedrijf standaard worden voorzien van de muziekherkenner, levert dat telkens geld op als de gebruiker een liedje scant en vervolgens koopt bij iTunes. Zelf is Slim overigens niet zo'n techneut: 'Ik doe alles nog steeds op papier, ik hou niet zo van computers. Mijn kinderen gaven me een paar maanden geleden een laptop, maar meer dan de aan-knop heb ik nog niet aangeraakt.'

    3. Vergeet het verleden niet

    Natuurlijk heeft het digitale tijdperk ervoor gezorgd, dat veel bestaande bedrijven in retail en industrie niet meer weten waar ze het moeten zoeken. Maar schrijf ze niet af, vertelt Slim altijd, want ze kunnen sterk terugkomen zodra ze die nieuwe tijd eenmaal in de vingers hebben. 'Ik denk dat veel mensen de denkfout maken dat bestaande bedrijfstakken overbodig worden. Maar het tegendeel is waar: ze zullen onderdeel worden van het nieuwe tijdperk.'

    4. Maak bedrijven lean en mean

    Als Slim een bedrijf overneemt, doet hij dat niet als belegger, hij wil de zaken naar zijn hand zetten. Hij grijpt daarom altijd actief in om de boel lean en mean te krijgen en de bureaucratie uit te bannen. 'Het is niet de bedoeling om als ik ergens binnenkom, het hele management te vervangen. Het is wel zaak om dingen zo veel mogelijk slanker geregeld te krijgen, en in managementlagen te snijden.'

    5. Alles moet zijn geld opbrengen

    Vergeleken bij the Bill and Melissa Gates foundation en wat Warren Buffett allemaal doet, levert Slim een bescheiden bijdrage aan goede doelen: 4 miljard dollar maakte hij over naar zijn Carlos Slim foundation. Maar hij blijft wars van de weggeverij waar zijn mede-multimiljardairs zich aan schuldig maken. Zijn geld wordt niet zomaar in een put gestort. 'Ik ben ervan overtuigd dat als je een business efficiënt kunt runnen, je dat ook met een goede doelenstichting kunt doen. Het is geen kwestie van weggeven, maar van middelen in de juiste richting sluizen, waar ze het snelst en de meeste impact hebben. Ze moeten zichzelf uiteindelijk wel kunnen bedruipen.'

    6. Plan zorgvuldig, maar handel snel en op buikgevoel

    Slim heeft een goede neus ontwikkeld voor profijtelijke deals. Ook als de markt, analisten en concurrenten er niets in zagen, zette hij de overnames door die hem tot de nummer 1 maakten. 'Als ik eenmaal besloten heb iets te doen, handelen we ook snel.' Dat belooft wat voor KPN, waar hij vanaf deze maand het belang van zijn America Móvil (29,8 procent) mag uitbreiden. Over een bod op de resterende aandelen doen al maanden geruchten de ronde. Voor zijn pakket heeft hij 4 miljard betaald, voor nog eens 6 miljard is heel KPN van hem. Maar voorlopig lijkt de Mexicaanse kip nog even te broeden.

    7. Denk in mogelijkheden en oplossingen

    Slim laat het vooral met zijn charitatieve activiteiten zien: denk positief, in mogelijkheden en oplossingen. 'We willen zaken oplossen, doelen bereiken, en niet geld weggeven alsof we Sinterklaas zijn. Armoede los je niet op met giften.'

    8. Blijf op de penning

    Dat is Slim altijd gebleven: op de centen. Hij woont al dertig jaar in hetzelfde - mooie - huis met zes kamers, en in zijn slaapkamer past weinig meer dan zijn bed en een kast. Hij rijdt ook nog altijd zelf naar zijn werk, terwijl een (gepantserde) limousine met chauffeur geen overbodige luxe is in Mexico.

    KPN HEEFT HIJ AL ZO'N BEETJE IN ZIJN ACHTERZAK...!

  13. [verwijderd] 23 juli 2013 14:38

    Welke lessen kun je trekken uit Slims succes?

    0. Begin een bedrijf

    Geintje. Maar serieus: je kunt graaien wat je wil als topman, zijn miljarden dankt Carlos Slim Helú toch echt aan het feit dat hij zelf risico's neemt, kansen ziet en snel reageert op ontwikkelingen.

    1. Loop niet met de meute mee

    De belangrijkste pijler onder Slims succes is wel het bekende motto: roei tegen de stroom in. Hij heeft wereldfaam verworven door zijn goede neus voor koopjes waarin hij telkens dwars tegen de heersende opinie van markt en concurrenten in besloot te investeren.

    2. Probeer te snappen wat de toekomst brengt

    Voor Slim staat het bovenaan de agenda: bijhouden welke bedrijfstakken de toekomst hebben, om daar je geld op in te kunnen zetten. Daarom volgt hij de technologische ontwikkelingen op de voet. 'Technologie zal ons leven en de maatschappij over de hele wereld veranderen. Ik besteed het grootste deel van mijn tijd aan het bestuderen van nieuwe technologie. Om die te begrijpen en om te bepalen waar we een rol kunnen spelen.'
    Het nemen van een minderheidsbelang in Shazam voor 30 miljoen euro illustreert dat: als alle telefoontjes van zijn telecombedrijf standaard worden voorzien van de muziekherkenner, levert dat telkens geld op als de gebruiker een liedje scant en vervolgens koopt bij iTunes. Zelf is Slim overigens niet zo'n techneut: 'Ik doe alles nog steeds op papier, ik hou niet zo van computers. Mijn kinderen gaven me een paar maanden geleden een laptop, maar meer dan de aan-knop heb ik nog niet aangeraakt.'

    3. Vergeet het verleden niet

    Natuurlijk heeft het digitale tijdperk ervoor gezorgd, dat veel bestaande bedrijven in retail en industrie niet meer weten waar ze het moeten zoeken. Maar schrijf ze niet af, vertelt Slim altijd, want ze kunnen sterk terugkomen zodra ze die nieuwe tijd eenmaal in de vingers hebben. 'Ik denk dat veel mensen de denkfout maken dat bestaande bedrijfstakken overbodig worden. Maar het tegendeel is waar: ze zullen onderdeel worden van het nieuwe tijdperk.'

    4. Maak bedrijven lean en mean

    Als Slim een bedrijf overneemt, doet hij dat niet als belegger, hij wil de zaken naar zijn hand zetten. Hij grijpt daarom altijd actief in om de boel lean en mean te krijgen en de bureaucratie uit te bannen. 'Het is niet de bedoeling om als ik ergens binnenkom, het hele management te vervangen. Het is wel zaak om dingen zo veel mogelijk slanker geregeld te krijgen, en in managementlagen te snijden.'

    5. Alles moet zijn geld opbrengen

    Vergeleken bij the Bill and Melissa Gates foundation en wat Warren Buffett allemaal doet, levert Slim een bescheiden bijdrage aan goede doelen: 4 miljard dollar maakte hij over naar zijn Carlos Slim foundation. Maar hij blijft wars van de weggeverij waar zijn mede-multimiljardairs zich aan schuldig maken. Zijn geld wordt niet zomaar in een put gestort. 'Ik ben ervan overtuigd dat als je een business efficiënt kunt runnen, je dat ook met een goede doelenstichting kunt doen. Het is geen kwestie van weggeven, maar van middelen in de juiste richting sluizen, waar ze het snelst en de meeste impact hebben. Ze moeten zichzelf uiteindelijk wel kunnen bedruipen.'

    6. Plan zorgvuldig, maar handel snel en op buikgevoel

    Slim heeft een goede neus ontwikkeld voor profijtelijke deals. Ook als de markt, analisten en concurrenten er niets in zagen, zette hij de overnames door die hem tot de nummer 1 maakten. 'Als ik eenmaal besloten heb iets te doen, handelen we ook snel.' Dat belooft wat voor KPN, waar hij vanaf deze maand het belang van zijn America Móvil (29,8 procent) mag uitbreiden. Over een bod op de resterende aandelen doen al maanden geruchten de ronde. Voor zijn pakket heeft hij 4 miljard betaald, voor nog eens 6 miljard is heel KPN van hem. Maar voorlopig lijkt de Mexicaanse kip nog even te broeden.

    7. Denk in mogelijkheden en oplossingen

    Slim laat het vooral met zijn charitatieve activiteiten zien: denk positief, in mogelijkheden en oplossingen. 'We willen zaken oplossen, doelen bereiken, en niet geld weggeven alsof we Sinterklaas zijn. Armoede los je niet op met giften.'

    8. Blijf op de penning

    Dat is Slim altijd gebleven: op de centen. Hij woont al dertig jaar in hetzelfde - mooie - huis met zes kamers, en in zijn slaapkamer past weinig meer dan zijn bed en een kast. Hij rijdt ook nog altijd zelf naar zijn werk, terwijl een (gepantserde) limousine met chauffeur geen overbodige luxe is in Mexico.

    KPN HEEFT HIJ AL ZO'N BEETJE IN ZIJN ACHTERZAK...!

  14. [verwijderd] 23 juli 2013 21:35

    NOS.nl

    Waarom verkoopt KPN E-Plus?

    Het lijkt soms een pendelbeweging. Bedrijven willen groeien, zoeken expansie en willen nieuwe en veelbelovende markten betreden. Een paar jaar later besluiten ondernemingen om allerlei redenen om weer terug te keren naar een paar kernactiviteiten.

    Groot is goed, maar klein is ook fijn. Dat is de wijze les voor KPN, dat vandaag bekendmaakte zijn Duitse mobiele dochter E-Plus te verkopen.

    Om erachter te komen waarom KPN E-Plus verkoopt, moet we teruggaan naar eind jaren 90. De telecomwereld verandert in rap tempo met de doorbraak van internet, e-mail en het mobieltje. De internethype verleidt KPN tot avonturen die veel geld kosten. Er wordt van alles gekocht en er ontstaan samenwerkingsverbanden met bedrijven als Getronics, Qwest, Hutchison, DoCoMo en E-Plus.

    Niet snurken

    Het is een tijd van grote bedragen. "We liggen niet op het strand te snurken" zegt KPN-topman Wim Dik. In 1999 neemt KPN voor 41 miljard gulden (omgerekend 18,5 miljard euro) het Duitse E-Plus over van het Amerikaanse Bell South.

    In 2001 spat de internetzeepbel. KPN dreigt ten onder te gaan met een schuld van 23 miljard euro. In de jaren daarna wordt er flink gereorganiseerd en geherstructureerd.
    Maar markten en klanten blijven in beweging. De vaste telefoonlijn kwijnt weg als betrouwbare en makkelijke winstleverancier. De opkomst van de smartphone, digitale tv en glasvezel leiden tot nog meer en snellere veranderingen.

    Opboksen

    Klanten gaan en masse minder bellen of sms'en en meer appen. Consumenten switchen om de haverklap van provider. KPN moet niet alleen opboksen tegen telecomaanbieders maar tegen ook kabelbedrijven als Ziggo en UPC. Het draait niet alleen om telefonie, maar ook om internet en tv.

    De aandelenkoers zakt verder weg. Begin 2011 was een aandeel KPN nog 7,50 euro waard, gisteren nog maar 1,55 euro. Om toch aan geld te komen besloot KPN voor 4 miljard euro nieuwe aandelen uit te geven. Morrend gingen aandeelhouders akkoord.
    In de voorbije jaren is E-Plus uitgegroeid tot de op twee na grootste mobiele netwerkaanbieder in Duitsland, met 15 miljoen klanten. Het is het winstgevendste dochterbedrijf van KPN.

    Winstmachine

    KPN wil de Duitse winstmachine verkopen, om meer geld beschikbaar te krijgen. Vorig jaar lukte dat niet, dit keer wel en tegen een prijs die zelfs hoger ligt dan vorig jaar.
    Het geld kan KPN goed gebruiken. KPN torst nog altijd schuld mee uit het verleden, tobt met de teruglopende inkomsten bij vaste telefonie en met de heftige concurrentie. Bovendien wordt zwaar geïnvesteerd in het nieuw snellere internetnetwerk 4G.

    Meeprofiteren van Duitse markt

    Met de verkoop van E-Plus stoot KPN een kwart van zijn omzet en winst af, maar blijft indirect wel meeprofiteren van de Duitse mobiele telefoniemarkt, als onderdeel van de deal. Dankzij een belang van 17,6 procent in de aandelen van Telefónica Deutschland, waar mobiele dochter O2 en E-Plus samen in worden ondergebracht.

    Bovenop de 4 miljard euro uit de claimemissie krijgt KPN met de verkoop van E-Plus nog eens 5,5 miljard euro in handen. Dat is veel geld. Het bedrijf heeft dan ook ambitieuze investeringsplannen. De komende twee jaar wordt voor 7 miljard euro in telecom, glasvezel en 4G gestoken.

    KPN wil zich concentreren op de Nederlandse en Belgische thuismarkten. Andere buitenlandse markten hoeven niet zo nodig meer.

    Stokje

    Alleen Brussel kan er nog een stokje voor steken. De combi E-Plus en O2 worden in één klap marktleider in Duitsland. De concurrentie op die markt wordt een stuk minder en de vraag is of de Europese Commissie daarmee akkoord gaat. Een besluit daarover kan nog wel maanden op zich laten wachten.

    Hoe erg zou het zijn als de deal niet doorgaat? Dan valt KPN weer terug op het huidige scenario. Er is met de claimemissie 4 miljard euro opgehaald, dus het bedrijf kan vooruit, maar niet zo snel en krachtig als het graag zou willen. De concurrenten zullen er in elk geval niet rouwig om zijn als Brussel KPN in de wielen rijdt.

127 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Markt hield al rekening met hogere outlook KPN

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links