Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
Als er op korte termijn geo-politiek geen gekke dingen gebeuren ga ik ervan uit dat de koersstijging van vandaag, inmiddels opgelopen naar 5%, de bevestiging is van het doorbreken van het neerwaartse patroon van afgelopen week.
Risky bets schreef op 17 januari 2020 14:02 :
hoog in de 20-30 is inderdaad EPS breakeven voor de meeste VLCC owners. Maar cash flow breakevens liggen veel lager. EURN, bijvoorbeeld schrijft de vloot veel sneller af dan nodig (in 20 jaar naar 0).
Vandeweek intervieuws met de CEO's van EURN, DHT, FRO gehoord. Straks met die van INSW. Tot nu toe zeggen al die CEO's dat huidige 1 jaar charters van rond $50k/day niet interessant zijn voor ze en dat ze alleen naar dat soort charters willen kijken als het meerjaarse deals zijn. Zegt wel wat dat al deze bedrijven verwachtingen hebben van boven de 50k/day op jaarbasis. Dat zijn machtig mooie rates.
Dat is erg goed nieuws, als ze inderdaad 50k nu magertjes vinden voor een 1 jaar charter, een jaar geleden zouden ze voor 50k een gat in de lucht gesprongen hebben. Gek hoe het tij soms kan keren.
Bij North American Tankers lees ik ( voor hun Suezmax vloot) The operating costs of our vessels are about $8,000 per day per ship. Weet niet of dat voor de Suezmax van Euronav ook geldt, maar reken uit je winst in dat geval ...
Op,de website van Euronav meldt men dat op 30/01 de resultaten van het vierde kwartaal worden gepubliceerd maar op de agenda van Binck staat het gepland op 23 januari.
Vavli schreef op 17 januari 2020 16:33 :
Op,de website van Euronav meldt men dat op 30/01 de resultaten van het vierde kwartaal worden gepubliceerd maar op de agenda van Binck staat het gepland op 23 januari.
op 23 jan. is er wel een aandeelhoudersvergadering, maar dat is omdat ze de statuten willen wijzigen. Er staan geen resultaten of wat dan ook op de agenda. Die zijn voor 30 jan. Ze zullen zich bij Binck vergist hebben vermoed ik, tenzij er officieus dan toch al iets zal worden bekend gemaakt.
Vavli, De CEO van NAT vertelt nogal eens sprookjes. Hierboven hadden we het over 27k EURN, wat nodig is voor VLCC's om 0 eps te rapporteren. NAT heeft veel hoger dan 8k nodig voor 0 winst. 8k is alleen OPEX en dan ook nog eens flink naar beneden afgerond. cijfers zijn 30 jan. Staat al weken op EURNAV's site. Wat maakt het uit waar Binck het op inschat?
Vavli schreef op 17 januari 2020 16:20 :
Bij North American Tankers lees ik ( voor hun Suezmax vloot)
The operating costs of our vessels are about $8,000 per day per ship.
Weet niet of dat voor de Suezmax van Euronav ook geldt, maar reken uit je winst in dat geval ...
De operating costs dekken niet alles, zoals bv de financiële kosten, afschrijving ed. De volledige kost voor een Suezmax liggen rond de 20k/dag, als mijn geheugen me niet in de steek laat, 8k is zeker niet de volledige kost, was het maar waar.
www.poten.com/wp-content/uploads/2020... Beetje extra info en goed nieuws op langere termijn ten gevolgen van de laatste US-China deal.
Wat zal de consequentie zijn voor tankers van het afsluiten van de havens in Libië? In ieder geval een hogere olieprijs, maar zouden er daardoor wordt de concurrentie op de andere routes groter...
Het zal er nu op aan komen niet te diep weg te zakken naar 30 januari toe
Libie exporteerd ongeveer 2/3 op aframaxes en 1/3 of suezmaxes. Met name voor aframaxes in de middelandse zee is het slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de 3 grootste export landen vanuit Libie, Italie Spanje en Frankrijk zijn. Super korte trip. Als deze Europese landen de verloren barrels uit bijvoorbeeld het midden oosten of west afrika halen, dan is dat veel verder weg en dus positief voor ton miles in het algemeen. Met name voor suezmax.
www.tradewindsnews.com/tankers/former... Dit is groot nieuws, als het bewaarheid wordt. Als ze scrubbers gaan installeren tijdens Q2-Q3 low season ... Dan hebben ze werkelijk de perfecte IMO2020 strategie gehad, nu we achteraf meer en meer data hebben. Perfect had achteraf geweest om scrubbers in Q2-early Q3 2019 te installeren, maar niemand van de listed tanker owners heeft dat op grote schaal gedaan.
Ben benieuwd hoe dieper we vandaag en de volgende dagen nog gaan zakken na opening US ook als zal 30 januari een zeer mooie dag worden
Risky bets schreef op 20 januari 2020 11:08 :
Libie exporteerd ongeveer 2/3 op aframaxes en 1/3 of suezmaxes. Met name voor aframaxes in de middelandse zee is het slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de 3 grootste export landen vanuit Libie, Italie Spanje en Frankrijk zijn. Super korte trip. Als deze Europese landen de verloren barrels uit bijvoorbeeld het midden oosten of west afrika halen, dan is dat veel verder weg en dus positief voor ton miles in het algemeen. Met name voor suezmax.
Dan zou dit gunstig zijn voor euronav want daar hebben ze er 27 van
Interview met Stoop gelezen afgelopen weekend? Komt wel een beetje over dat ze zich zorgen maken over de ontwikkeling van de low sulfur prijsniveau’s. Zou ook zo maar kunnen dat het heel slecht voor ze uitpakt als dit zo blijft na Q3. Denk dat dat de aanleiding is voor een andere denkrichting. Gaat wel een forse investering worden waar de markt misschien geen rekening mee heeft gehouden. Reden voor de lichte correctie van vandaag?
Moet vanalles invullen om dat te lezen. Is het mogelijk om het hier te plakken?
INTERVIEW HUGO DE STOOP, CEO OLIEREDER EURONAV Op volle kracht door de Straat van Hormoes is momenteel het ordewoord voor de tankers van Euronav. Topman Hugo De Stoop manoeuvreert door woelig politiek én ecologisch vaarwater. ‘Onze stiel is maritiem vervoer. Desnoods verschepen we water’ Bio Hugo De Stoop Hugo De Stoop: ‘We hebben vorig jaar een grote voorraad zwavelarme diesel ingeslagen. Daarmee kunnen we nog een tijdje voort.’ Katrijn Van Giel PASCAL SERTYN ANTWERPEN Never a dull moment, voor Hugo De Stoop, de topman van Euronav. Alle zeeschepen moeten sinds Nieuwjaar minder zwavel uitstoten en de Europese Commissie wil de scheepvaart voortaan laten betalen voor de CO2-uitstoot. En dan is er nog het wapengekletter rond de Perzische Golf, een knooppunt voor de wereldwijde olievoorziening. Euronav is uitgegroeid tot een van de grootste onafhankelijke vervoerders van ruwe olie over zee. De mammoettankers varen van de VS en Brazilië naar het Verre Oosten, en van de Perzische Golf naar China, Japan en Zuid-Korea. De Euronav-tankers liggen bijna nooit in een Belgische haven aangemeerd. Varen uw olietankers nog in de Perzische Golf? Hugo De Stoop: ‘Natuurlijk, al hebben we enkele voorzorgsmaatregelen getroffen. We houden meer mensen aan dek, om de omgeving van het schip beter in het oog te kunnen houden. En om aanvallen en enteringen te ontmoedigen, varen onze schepen op volle kracht door de Straat van Hormoes.’ In 2002 was er een aanslag op een van uw tankers voor de kust van Jemen … ‘We zijn er redelijk gerust in dat het olietransport in de Perzische Golf met rust gelaten zal worden, vooral dan de schepen die onder een Europese vlag varen, die zijn geen prime target. Bovendien heeft niemand, zeker Iran niet, er belang bij dat de Straat van Hormoes geblokkeerd geraakt, en het olievervoer gestremd. Landen als China, Japan en Zuid-Korea zijn erg afhankelijk van de olieaanvoer vanuit de Perzische Golf.’ Hoe gaan de bemanningen om met de onrust in de regio? ‘Wereldwijd is het olieverbruik nog altijd aan het stijgen. De meningen over het kantelmoment lopen sterk uiteen’ ‘Dit zijn uiteraard moeilijke tijden voor hen. Wij doen er alles aan om de risico’s te beperken, we plannen zorgvuldig en we nemen extra voorzorgsmaatregelen aan boord.’ ‘De stiel brengt altijd en overal risico’s met zich mee. In zekere zin zijn ze dit gewoon. Onze schepen opereren wel vaker in onstabiele regio’s of in uiterst moeilijke weersomstandigheden. Het is hoe dan ook bewonderenswaardig dat onze bemanning er vrij rustig onder blijft en zich uiterst professioneel gedraagt.’ Voorraad ingeslagen Sinds Nieuwjaar is de zwaveluitstoot van zeeschepen aan banden gelegd. Hoe heeft Euronav die overgang genomen? ‘Zwavelarme diesel is in de loop van 2019 almaar duurder geworden, maar wij hebben daar voorlopig niet zoveel last van. Vorig jaar hebben we grote volumes laagzwavelige brandstof ingekocht, toen het prijsverschil met hoogzwavelige zware stookolie aanzienlijk lager was. We hebben genoeg voorraad om nog zes tot zeven maanden toe te komen. Die aankopen hebben ons toen wel in totaal 200 miljoen euro gekost. Het grote voordeel is dat we momenteel goedkoper varen dan de meeste van onze concurrenten, waardoor we veel rendabeler zijn.’ ‘Een deel van de reders kiest ervoor om met de veel goedkopere hoogzwavelige brandstof te blijven varen. Ze plaatsen dan een scrubber (een gaswasser, red.) op de schepen, die de zwaveluitstoot via de schoorsteen drukt. Daarna wordt die zwavel wel in zee geloosd. Daar kun je je vragen bij stellen: zwavel de lucht inblazen mag niet meer, maar de zwavel in het water dumpen is geen probleem.’ Wat gaat u doen als uw voorraad goedkope zwavelarme diesel op is? ‘Dan zit er niets anders op dan te bekijken of we ook op onze schepen scrubbers installeren. De beslissing zal afhangen van het prijsverschil, later dit jaar. Laagzwavelige brandstof is in enkele maanden tijd veel duurder geworden dan de klassieke scheepsbrandstof. Het prijsverschil schommelt nu rond 350 dollar per ton. Een scrubber plaatsen is voorlopig goedkoper, hoe jammer wij dat ook vinden. Persoonlijk hoop ik dat we ze niet zullen moeten installeren. We kunnen alleen maar hopen dat het prijsnadeel van zwavelarme brandstof de komende maanden een pak kleiner zal worden.’
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
CVC Capital Partners
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)