Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

JP Morgan, bitcoin en fraude

JP Morgan, bitcoin en fraude

 

Harde uitspraken van Jamie Dimon, CEO van JP Morgan Chase. De zakenbankbaas noemt bitcoin bedrog en nog erger dan een tulpenbol. Daarnaast zou hij iedere medewerker ontslaan die in bitcoin handelt. Bloomberg citeert:

JPMorgan Chase & Co. Chief Executive Officer Jamie Dimon said he would fire any employee trading bitcoin for being “stupid.”

The cryptocurrency "won’t end well,” he told an investor conference in New York on Tuesday, predicting it will eventually blow up. "It’s a fraud" and "worse than tulip bulbs."

 

 

De pot verwijt de ketel

Best opmerkelijk dat iemand  het woord fraud in de mond neemt. Dimon heeft sinds 2006  de leiding bij JP Morgan Chase. En toevalligerwijs is die bank één van de hoogst beboette banken sinds de kredietcrisis voor onder andere - kuch - fraud.

Zoals mijn moeder zou zeggen: de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Dimon is misschien wel de laatste persoon op aarde die anderen van frauduleuze praktijken zou mogen beschuldigen. Uit een stukje van de Britse Business Insider:

For the five years between 2012-2016, Bank of America was the most fined bank, racking up £45.6 billion-worth of charges. JP Morgan came in second, with £33.6 billion-worth of charges, followed by Morgan Stanley (MS), which was fined £24.4 billion.

Commentaar van de bitcoin-fans is overigens ook een vermelding waard :-) 

 

 

 

 

Maar om vervolgens te shorten... Dat durft hij dan weer net niet aan. 

The bank chief said he wouldn’t short bitcoin because there’s no telling how high it will go before it collapses.

En dan onderstaand argument van Dimon:

“If you were in Venezuela or Ecuador or North Korea or a bunch of parts like that, or if you were a drug dealer, a murderer, stuff like that, you are better off doing it in bitcoin than U.S. dollars,” he said. “So there may be a market for that, but it’d be a limited market.”

 

Zonder onderbouwing een uit de lucht gegrepen argument, dat kant noch wal raakt. Al is het maar omdat de meeste drugdealers gewoon cash gebruiken. Sterker, HSBC heeft het zelfs witgewassen voor Mexicaanse drugskartels. Maar bitcoin, dat is pas fout...

Bitcoin en Blockchain

Bitcoin is door Dimon volledig de grond in geboord, maar blockchain, de technologie achter de bitcoin, wordt door zijn werkgever gewoon omarmd. Zo heeft JP Morgan ook haar eigen op Ether gebasseerd netwerk: Quorum. Qurorum is hun eigen virtuele currency.

 

 

Maar ja, private en achter gesloten deuren. Weinigen die het überhaupt kennen. Wat is dan precies dat Quorum? 

Ethereum versus bitcoin

JP Morgan Chase's Quorum is gebaseerd op de technologie achter Ethereum, ookwel Blockchain 2.0 genoemd. De werking, technologie en bedoeling van beide cryptocurrencies is dan ook niet hetzelfde. Laten we niet te technisch worden. Een goede uitleg vinden we op Investopedia:

However, from a general point of view, Bitcoin and Ethereum differ in purpose. While Bitcoin is created as an alternative to regular money and is thus a medium of payment transaction and store of value, Ethereum is developed as a platform which facilitates peer-to-peer contracts and applications via its own currency vehicle.

While Bitcoin and Ether are both digital currencies, the primary purpose of Ether is not to establish itself as a payment alternative (unlike Bitcoin) but to facilitate and monetize the working of Ethereum to enable developers to build and run distributed applications (ÐApps).

Bitcoin verschilt dus met Ethereum onder andere gezien de constructie dat er niet één partij achter zit. Het is gedecentraliseerd en het is gecreëerd als digitaal alternatief voor geld. Ethereum biedt echter veel meer toepassingen en mogelijkheden. Je kunt er gewoon veel meer mee, maar dat wil niet zeggen dat bitcoin pure flessentrekkerij is.

Anders hadden ze bij JP Morgan allang meegedaan... :-)

 

 


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

76 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. don55555 13 september 2017 13:43
    Nick, ik kom graag eens langs bij IEX om je uit te leggen wat het frauduleuze gedeelte is aan de bitcoin. Wat overigens iets anders is dan het feit dat je er in kan handelen en geld aan kan verdienen. Want dat kan en dat is de enige reden dat jij dit soort naive stukjes tikt.. want Dimon heeft 100% gelijk
  2. lvs 13 september 2017 14:10
    quote:

    J.Inv schreef op 13 september 2017 13:47:

    Alle cryptos gaan falen. Centrale banken gaan ze niet accepteren.
    Volgens mij is dat ook niet de bedoeling van cryptovaluta...
    Als 'het volk' ze maar accepteert.

    En don55555: zou je je hier in het openbaar eens uit de doeken kunnen doen wat het frauduleuze aan bitcoin is? Ik ben benieuwd!
  3. msg959 13 september 2017 14:17
    quote:

    don55555 schreef op 13 september 2017 13:43:

    Nick, ik kom graag eens langs bij IEX om je uit te leggen wat het frauduleuze gedeelte is aan de bitcoin. Wat overigens iets anders is dan het feit dat je er in kan handelen en geld aan kan verdienen. Want dat kan en dat is de enige reden dat jij dit soort naive stukjes tikt.. want Dimon heeft 100% gelijk
    Haha, om iets uit te kunnen leggen heb je wel ergens verstand van nodig. daarbij is enig verstand van (macro) economie ook noodzakelijk. Beide ontbeer je.
  4. [verwijderd] 13 september 2017 15:08
    quote:

    J.Inv schreef op 13 september 2017 14:26:

    [...]
    Als centrale banken ze verbieden, worden ze waardeloos voor het volk.
    Onzin. Zolang er partijen zijn die tegen een commissie een bepaald ruilmiddel, bitcoin of anderszins, willen omzetten naar een reguliere valuta, gaat het volledig langs de centrale banken en hebben die helemaal niets te verbieden.

    Als ik met mijn buurman of met de buurt of met het dorp afspreek dat we voortaan een alternatief betaalmiddel hanteren, dan kan dat. Niemand die daar iets tegen kan doen.
    Met het internet heeft de wereld de bereikbaarheid van het dorp gekregen en spreekt een deel van de wereldgemeenschap af om alternatief te betalen. Niemand die daar iets tegen kan doen.
  5. [verwijderd] 13 september 2017 15:16
    Geld 2.0 komt eraan, het zal met horten en stoten gaan, maar niemand kan dit fenomeen de kop indrukken, het wordt een ruilsysteem onder het volk zonder tussenkomst van welke instantie dan ook!

    En natuurlijk zijn de risicos ook voor het volk en de gebruikers ervan, iedereen zal zich dat realiseren.

    Het verhaal van de dollar en de euro met die opkoop programmas is te bizar en te ongeloofwaardig geworden, het vertrouwen loopt er letterlijk uit.....tot frustratie van de bankwereld, die comfortzone wordt stelselmatig afgebroken, dat gaat gewoon vanzelf!
  6. [verwijderd] 13 september 2017 15:23
    quote:

    McHuberts schreef op 13 september 2017 15:08:

    [...]

    Onzin. Zolang er partijen zijn die tegen een commissie een bepaald ruilmiddel, bitcoin of anderszins, willen omzetten naar een reguliere valuta, gaat het volledig langs de centrale banken en hebben die helemaal niets te verbieden.

    Als ik met mijn buurman of met de buurt of met het dorp afspreek dat we voortaan een alternatief betaalmiddel hanteren, dan kan dat. Niemand die daar iets tegen kan doen.
    Met het internet heeft de wereld de bereikbaarheid van het dorp gekregen en spreekt een deel van de wereldgemeenschap af om alternatief te betalen. Niemand die daar iets tegen kan doen.
    Ooit van wettelijk iets verbieden gehoord?
  7. Brokie Even 13 september 2017 15:32
    quote:

    lvs schreef op 13 september 2017 14:10:

    [...]

    Volgens mij is dat ook niet de bedoeling van cryptovaluta...
    Als 'het volk' ze maar accepteert.

    En don55555: zou je je hier in het openbaar eens uit de doeken kunnen doen wat het frauduleuze aan bitcoin is? Ik ben benieuwd!
    Volk vlucht eruit als ze er lucht van krijgen dat de banken met hun eigen crypto komen.
  8. [verwijderd] 13 september 2017 15:45
    Ik schat in dat de overheden compleet buitenspel komen te staan, het is een natuurlijk iets dat groeit, zoiets als een boom in het bos.

    "banken met hun eigen crypto komen"

    De Reden van populariteit is juist de losweeking van banken en overheden, de reden van het ontstaan van deze methode.

    Bij Microsft kun je gewoon met BTCs betalen, niet de minste toch!

    Loterijen met BTC prijzen zijn in aantocht.
    Grotere retailers zijn er ook mee bezig.
    BTC-I-Deal zal ook snel doorkomen..."No Euros accepted"...kan een standaard kreet worden.
76 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links