Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Gezonde strategie

CSM-CEO Gerard Hoetmer gaat dieper in op de effecten van de hoge grondstofprijzen op de resultaten van zijn bedrijf, de innovatieve producten van Purac, de groeikansen van Bakkery Supplies en de consolidatie in de voedingssector.

Om maar meteen met een tegenvaller te beginnen. De hoge grondstofprijzen drukken het resultaat van CSM. Hoe probeert u dit op te lossen en wat maakt het zo lastig om de hogere kosten voor grondstoffen door te berekenen?

"Een forse prijsverhoging doorvoeren bij grote klanten is niet makkelijk en gaat niet altijd even snel. De vleesindustrie bijvoorbeeld, is een geconsolideerde industrie met grote marktpartijen."

"Bij Purac, dat ongeveer 12% van onze omzet uitmaakt en onder andere preserveringsmiddelen voor vlees produceert, was het moeilijk om prijsstijgingen door te voeren. Op lange termijn zijn prijsverhogingen van onze producten echter pure noodzaak om de hogere kosten voor grondstoffen te compenseren."

Productie verplaatsen
"Bij Bakery Supplies hebben wij dit jaar te maken met heel sterke prijsstijgingen. Graan, zuivel en palmolie, dat wij gebruiken voor bakkerijmargarine, zijn allemaal twee keer zo duur geworden. Sommige verkoopprijzen hebben wij daarom al met meer dan 25% verhoogd. Wat ons wel helpt, is dat consumenten en producenten nu ook beseffen dat grondstoffen fors duurder zijn."

"Het is steeds in het nieuws en ook andere fabrikanten verhogen prijzen. We verwachten dat de stijging van de grondstofprijzen dit jaar het resultaat in beperkte mate beïnvloed, maar we hebben er alle vertrouwen in dat de gestegen grondstofprijzen geen negatieve impact hebben op het resultaat over 2008."

In hoeverre speelt de lage dollar CSM parten?

"CSM heeft te maken met het zogenoemde translatie-effect. Wij maken omzet en winst in dollars en euro’s, maar we rapporteren in euro’s. Ook het transactie-effect speelt mee. We maken veel van onze melkzuurproducten in eurolanden, maar verkopen het in dollarlanden. Hoe we dat proberen op te lossen? Onder andere door meer productie naar dollargerelateerde landen te verplaatsen."


Fotografie: Ruud Binnekamp

"Bijvoorbeeld de nieuwe Purac-fabriek in Thailand. Door meer kosten te maken in dollars, treedt er een natuurlijke hedge op. Financiële methoden, zoals het opzetten van een echte hedgestrategie, gebruiken we altijd op een pragmatische manier. Aan hedgen zit altijd een tijdswaarde en hoe lang moeten wij het dollarrisico dan afdekken? Bovendien, we zijn een voedingsbedrijf, geen financiële instelling.”

Waar moet de komende jaren de groei vandaan komen?

"Om weer even met Purac te beginnen: In de afgelopen 25 jaar is deze divisie met gemiddeld 8 tot 10% gegroeid op jaarbasis. Ik verwacht dat deze groei zich voort kan zetten, helemaal omdat wij een aantal mooie ontwikkelingen op de rol hebben staan. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van polylactic acid, een gepolymeriseerd melkzuur dat plastic kan vervangen. "

"Wij produceren dit met behulp van natuurlijke, duurzame grondstoffen en het zijn plastics die biologisch afbreekbaar zijn. Een natuurlijke grondstof is bijvoorbeeld tapioca. Dat gebruiken wij in onze nieuwe Purac-fabriek in Thailand in plaats van suiker, dat duurder is."

"Op dit moment wordt ons product gebruikt bij het maken van biologisch afbreekbare zakjes, verpakkingen voor eten, pennen, huizen voor mobieltjes. De plasticmarkt is miljoenen tonnen groot en met onze duurzame producten willen wij daarin een aandeel verwerven."

Zoeken jullie partners daarvoor?

"We hebben onze waardeketen zo met patenten geconstrueerd dat wij inderdaad kunnen samenwerken met plasticproducenten. Dit houdt in dat wij de leverancier worden van de monomeren, het basisproduct voor polymeren, oftewel plastic. Wij zijn ook de enige met een patent op een melkzuurcomponent dat ervoor zorgt dat het plastic tot 175 graden Celsius verhit kan worden."

"Dit plastic kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor magnetrontoepassingen. De verschillende patenten op de monomeren zijn en blijven van csm. We zullen wel partners en klanten zoeken die ons willen helpen groeien, maar we zullen zelf geen plastic gaan produceren. ‘Schoenmaker, blijf bij je leest’ zeg ik altijd maar."

Wat is de groeistrategie van Bakery Supplies?

"Bakkery Supplies profiteert van de trend van gezond voedsel. Brood is een gezond product en met brood kan je hetzelfde doen als met yoghurt. Dus allerlei extra variaties verzinnen. En wij zijn bijvoorbeeld aan het kijken hoe het zoutgehalte in brood naar beneden kan, zonder dat het ten koste gaat van kwaliteit en smaak."

"Bovendien, in de Verenigde Staten bestaat nog helemaal geen broodcultuur. Daar is het volgranen brood nog maar net geïntroduceerd en wij zien daar potentieel. Een andere belangrijke trend is die van mobiliteit gekoppeld aan gemaksvoedsel."

"Consumenten willen lekker eten op de tijd en plaats die hun het beste uitkomt en dat mag niet teveel moeite kosten. Wij spelen daar op in met producten ‘on the go’ in bijvoorbeeld koffieketens, zoals muffins."

"Een laatste belangrijke trend is die van Voedsel of Energie? Hoe gaan we grondstoffen gebruiken op de lange termijn? Willen consumenten hoogwaardige grondstoffen gebruiken voor voedsel of voor energie? Of moet de samenleving zich richten op energiebronnen uit afvalstromen."



Tijdsperiode grafiek: 

Dit zal naar mijn mening een noodzaak zijn en hierdoor kan de prijs van voedingsmiddelen op termijn stabiliseren of zelfs omlaag ten opzichte van het niveau van vandaag. Voor Bakery Sullplies verwachten we de komende jaren een omzetgroei die 1 tot 2% boven de marktgroei ligt."

"De afgelopen jaren hebben wij gebruikt om te herstructureren en kostenefficiënter te gaan produceren. Ons streven is om tussen 2005 en 2008 110 miljoen euro te besparen en we liggen prima op schema. Daarnaast hebben wij in de Verenigde Staten en Europa verschillende innovatiecentra geopend."

"Hier wordt gewerkt aan nieuwe toepassingen voor bestaande producten en aan gloednieuwe producten. Het doel is natuurlijk om de productportfolio op lange termijn uit te breiden."

CSM heeft een overnamekas van 400 tot 600 miljoen euro; wordt er gezocht naar een grote aankoop of een serie kleinere aankopen?

"We hebben tweeëneenhalf jaar geleden gezegd dat we alleen acquireren als we fit genoeg zijn om dat te doen. In Europa zijn we nu klaar met herstructureren en deze zomer hebben we met het Britse Kate’s Cakes een belangrijke overname gedaan."

"Dit bedrijf levert kant-en-klare bakkerijproducten aan grootwinkelbedrijven en bijvoorbeeld koffieketens. Voor ons een interessante groeimarkt. In de Verenigde Staten zijn we een jaar geleden al begonnen met de overname van een bedrijf in dessertcakes en de samenvoeging van twee ingrediëntenbedrijven."

"Daarnaast hebben we met Titterington’s een belangrijke overname gedaan op ‘out of home-gebied’. Wij willen dat mensen niet alleen thuis CSM-producten gebruiken, maar die ook buiten de deur eten. Helemaal in Amerika, waar de meeste mensen buiten de deur eten."

"We zijn constant op zoek naar interessante overnamekandidaten. In principe met prijzen van tussen de 50 en 100 miljoen euro, zodat we ze snel en makkelijk kunnen integreren. De oorlogskas vullen we steeds aan en als we het geld niet nodig hebben, dan keren we het uit aan de aandeelhouders."

Het geld aan de aandeelhouders teruggeven impliceert dat u geen goede overnamekandidaten kunt vinden?

"Nee hoor, het geld verkeerd uitgeven is pas erg. Niet elke acquisitie is automatisch een goede. Het bedrijf moet bij ons passen, moet goed te integreren zijn en het liefst ook nog op voor CSM nieuwe markten opereren. Dat voegt echt waarde toe."

En hoe belangrijk is schaalgrootte binnen de sector; wil CSM per se onafhankelijk blijven?

"Schaalgrootte is voor elke sector belangrijk. Niet alleen om voordelig in te kunnen kopen, maar ook om talenten aan te kunnen trekken en te kunnen investeren in innovatie. Ik denk dat dat eigenlijk nog belangrijker is dan inkoopkracht."

"Begrijp me niet verkeerd; dankzij de herstructurering besparen wij nu een hoop op inkoop, maar met de juiste medewerkers kunnen wij meer klanten bezoeken, meer kennis opdoen en meer en betere producten ontwikkelen. Schaalgrootte is dus belangrijk, maar niet alleen aan de kostenkant."

"Wat betreft onze onafhankelijkheid. Wij zijn wereldwijd nummer één in bakkerij- en melkzuurproducten, hebben voldoende schaalgrootte en een gezonde balans. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig om zelfstandig verder te groeien. Ik geloof wel dat er een verdere consolidatie in de sector zal plaatsvinden, maar CSM is eerder een jager dan een prooi."


CSM is een wereldwijd opererende producent en leverancier van bakkerijproducten, melkzuur en melkzuurderivaten. In de tweeëneenhalf jaar dat Gerard Hoetmer aan het roer staat is er het nodige veranderd bij het voedingsbedrijf. De herstructurering zorgt voor kostenbesparingen en CSM zet vol in op de uitbreiding van de bakery supplies-activiteiten én innovatieve producten – denk aan biologisch afbreekbaar plastic gemaakt uit melkzuren – bij de divisie Purac.

Opvallend?
CSM, dat staat voor Centrale Suiker Maatschappij, was tot eind jaren zeventig puur een suikerbedrijf. Begin 2007 heeft csm deze activiteiten verkocht, waardoor het nu – met Bakery Supplies en Purac – een compleet ander bedrijf is dan dertig jaar geleden. Toch peinst topman Hoetmer er niet over om de naam te veranderen. “Alleen in Nederland wordt CSM geassocieerd met suiker en Nederland is voor ons nu een betrekkelijk kleine markt. In het buitenland staat CSM voor bakkerij- en melkzuurproducten, dus een naamswijziging is helemaal niet nodig.”

Nog meer opvallend?
CSM is inmiddels grootaandeelhouder in het eigen bedrijf. Eind november had de onderneming 5,09% van de eigen aandelen in handen. Voor het einde van het jaar wil de onderneming voor 100 miljoen euro aan eigen aandelen ingekocht hebben en csm ligt volgens bestuursvoorzitter Hoetmer goed op schema. Het voornemen is nog steeds om de aandelen in te trekken.

  • Omzet 1e halfjaar 2007: 1,2 miljard euro
  • Nettowinst 1e halfjaar 2007: 174,9 miljoen euro
  • Beurswaarde (eind) november 2007: 1,7 miljard euro
  • Aantal medewerkers: 8258
  • Grootste aandeelhouders: Lansdowne Partners Limited 10,62%, Franklin Mutual Series Fund Inc. 8,92%, ING 8,57%, Fortis 6,31%

  • Dit interview is gepubliceerd in IEX magazine, nummer 1 2008.
    Download hier het artikel als pdf (gratis).


    Fleur van Dalsem is financieel journalist en redacteur bij IEX.nl. Van Dalsem kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op fleur@iex.nl


    Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

    Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

    Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

     

    Auteur: Fleur van Dalsem

    Fleur van Dalsem werkt ruim vijftien jaar bij IEX en Beursduivel en is sinds haar studietijd actief in het wereldje van de financieel economische journalistiek. Als redacteur werkte zij voor verschillende financieel economische tijdschriften en websites. Fleur schrijft artikelen, maar werkt nu vooral achter de schermen al...

    Meer over Fleur van Dalsem

    Recente artikelen van Fleur van Dalsem

    1. 05 feb ‘Kendrion heeft ons overtuigd, dus wij hebben bijgekocht’ 1
    2. 09 jan Herstel in Japan 1
    3. 08 jan Doen en laten in 2024

    Gerelateerd

    Reacties

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

    Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

    Gesponsorde links