Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
ADHD AND
Categorie: Beurs vandaag , Overig
Door
op woensdag 22 mei 2013
Views: 3.981
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
200% in 52 weken is ook wel zo netjes... ;-)
Kleine nuance op bovenstaande; eerst kwam de koersstijging, daarna pas het persbericht.
Even de feitjes aan elkaar knopen: 1) AND is een kleine leverancier aan Apple. - TomTom levert wereldwijde kaarten aan AND, op een paar landen na - Autonavi, een joint venture partner van TomTom levert de kaarten van China aan Apple. Het is namelijk voor niet-Chinese bedrijven verboden om China in kaart te brengen. In de joint venture is TomTom ook 49% eigenaar en autonavi 51% - Waze, uit Israel, zegt voor 1 land kaarten aan Apple te leveren. Dat zal wel Israel zijn, want daar zijn hun maps het best. - AND heeft ook een contract met Apple, vergelijkbaar met Waze. Dus voor 1 of 2 landen denk ik. 2) De onderhandelingen zijn volgens het persbericht van AND herstart, nadat die in november waren gestaakt, wegens personele wijzigingen bij de klant. In november zijn bij Apple de verantwoordelijken voor het slechte Apple Maps ontslagen, tot in de raad van bestuur. De PR schade voor Apple is enorm geweest, het beeld is nu dat Google veel beter is in services dan Apple. Het specifiek noemen van de maand november, is een hint dat het om Apple gaat. Ook de geheimzinnigheid is dat, want bij andere klanten wordt veel opener gecommuniceerd, maar bij Apple is altijd alles geheimzinnig. 3) AND heeft aangekondigd dat ze op hun kleine omzet van 4 miljoen niet meer hun kaarten kunnen onderhouden. Daarom doen ze dat alleen in opdracht van een specifieke klant voor een specifiek gebied. Dus meer op uurtje-factuurtje basis. 4) Apple zal extra willen investeren in haar partners, om de kwaliteit van Apple maps te verbeteren. Op basis hiervan denk ik dat AND, dat in 1 of 2 landen kaarten levert aan Apple, een onderhoudscontract wil bedingen. Dat past in de nieuwe strategie. Apple betaalt AND voor het onderhoud van een specifiek gebied op een soort kostprijs plus basis. In landen waar AND geen contracten heeft, worden kaarten niet onderhouden. Ook denk ik dat hetzelfde met TomTom kan gebeuren, maar dan op wereldschaal, in plaats van 1 land. TomTom wil niks loslaten over Apple, maar dat zou dus goed kunnen omdat men daar ook nog in onderhandeling of verkennende fase is. Het lijkt me eigenlijk stug als dat niet het geval is, want de TT kaarten vormen de complete basis van de Apple maps applicatie.
Dank voor deze ter zake doende toelichting, Justin.
Aantal posts per pagina:
20
50
100