Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

ADHD AND

AND: +43,8% (!) nu op zestien (!) keer de omzet van de laatste tijd en dat allemaal door dit ene berichtje. AFN:

"AND International is gesprekken aangegaan met een geïnteresseerde partij over een verregaande vorm van samenwerking, zonder concrete gegevens te verstrekken. Bestuursvoorzitter Hugo van der Linde gaf in een reactie aan dat het om een andere partij gaat dan degene die zich vorig jaar meldde."

"De gesprekken met die partij werden enkele maanden geleden opgeschort, zo werd eerder al gemeld. De huidige verkennende gesprekken bevinden zich volgens het bedrijf in een pril stadium. ,,Zodra er sprake is van enige concrete feiten of omstandigheden zullen wij nader berichten'', beloofde AND."

Gefeliciteerd met de koerswinst AND-aandeelhouders. Nieuwelingen en hebzuchtigen: opgelet in uw roes. Er is (nog) geen enkel concreet feit. Dat u het even weet, want het aandeel bewoog in het verleden vaker tussen héél véél hoop en héél véél vrees.

 


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. Kamp belegt iedere maand vooral voor zijn pensioen uitsluitend in beleggingsfondsen. Klik hier voor zijn actuele posities. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes After Hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 08:10 Er is weer de bekende 2022-kolder voorbeurs en wat een risicobereidheid
  2. 16 aug Hóógrisico, Warren Buffett zet alles op Apple en... do try this at home! 23
  3. 16 aug Vlakke koersen voorbeurs, Philips-CEO weg en de gekste dingen gebeuren 1

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 22 mei 2013 13:09
    Even de feitjes aan elkaar knopen:

    1) AND is een kleine leverancier aan Apple.

    - TomTom levert wereldwijde kaarten aan AND, op een paar landen na
    - Autonavi, een joint venture partner van TomTom levert de kaarten van China aan Apple. Het is namelijk voor niet-Chinese bedrijven verboden om China in kaart te brengen. In de joint venture is TomTom ook 49% eigenaar en autonavi 51%
    - Waze, uit Israel, zegt voor 1 land kaarten aan Apple te leveren. Dat zal wel Israel zijn, want daar zijn hun maps het best.
    - AND heeft ook een contract met Apple, vergelijkbaar met Waze. Dus voor 1 of 2 landen denk ik.

    2) De onderhandelingen zijn volgens het persbericht van AND herstart, nadat die in november waren gestaakt, wegens personele wijzigingen bij de klant.

    In november zijn bij Apple de verantwoordelijken voor het slechte Apple Maps ontslagen, tot in de raad van bestuur. De PR schade voor Apple is enorm geweest, het beeld is nu dat Google veel beter is in services dan Apple.

    Het specifiek noemen van de maand november, is een hint dat het om Apple gaat. Ook de geheimzinnigheid is dat, want bij andere klanten wordt veel opener gecommuniceerd, maar bij Apple is altijd alles geheimzinnig.

    3) AND heeft aangekondigd dat ze op hun kleine omzet van 4 miljoen niet meer hun kaarten kunnen onderhouden. Daarom doen ze dat alleen in opdracht van een specifieke klant voor een specifiek gebied. Dus meer op uurtje-factuurtje basis.

    4) Apple zal extra willen investeren in haar partners, om de kwaliteit van Apple maps te verbeteren.

    Op basis hiervan denk ik dat AND, dat in 1 of 2 landen kaarten levert aan Apple, een onderhoudscontract wil bedingen. Dat past in de nieuwe strategie. Apple betaalt AND voor het onderhoud van een specifiek gebied op een soort kostprijs plus basis. In landen waar AND geen contracten heeft, worden kaarten niet onderhouden.

    Ook denk ik dat hetzelfde met TomTom kan gebeuren, maar dan op wereldschaal, in plaats van 1 land. TomTom wil niks loslaten over Apple, maar dat zou dus goed kunnen omdat men daar ook nog in onderhandeling of verkennende fase is. Het lijkt me eigenlijk stug als dat niet het geval is, want de TT kaarten vormen de complete basis van de Apple maps applicatie.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links