Van beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee

• Geen account? Registreren

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Fagron realiseert omzet van € 421,8 miljoen

Gereglementeerde informatie | Geconsolideerde resultaten over het boekjaar 2016
Waregem (België)/Rotterdam (Nederland)[1] , 7 februari 2017

Fagron realiseert omzet van € 421,8 miljoen

REBITDA bedraagt € 90,6 miljoen of 21,5% van de omzet

Hoofdpunten:

• Omzet van € 421,8 miljoen, een daling van 1,3% (2015: € 427,6 miljoen)
  • REBITDA[2] bedraagt € 90,6 miljoen of 21,5% van de omzet (2015: 23,1%)
  • Netto financiële schuld/REBITDA-ratio bedraagt 3,18 dankzij de kapitaalverhoging van € 216,1 miljoen en de sterke operationele kasstroom van € 76,8 miljoen
  • Impairment van € 48,4 miljoen op Freedom Pharmaceuticals in de Verenigde Staten resulteert in nettoverlies van € 18,1 miljoen

Hans Stols, CEO van Fagron: "In 2016 hebben bijna alle activiteiten van Fagron zich positief ontwikkeld. De FSPS-activiteiten van Fagron in de Verenigde Staten lieten in het afgelopen jaar een sterke groei zien. De bijdrage van de nieuwe faciliteit in Wichita (Kansas, VS) was, zoals verwacht, nog beperkt. Met het verkrijgen van de laatste licenties zal de nieuwe faciliteit in maart dit jaar volledig operationeel zijn. Ook in Zuid Amerika is gedurende het jaar een goede ontwikkeling gerealiseerd met een sterke organische groei. In Europa werd in 2016 een bescheiden omzetgroei gerealiseerd. Ondanks de negatieve impact van de gewijzigde Amerikaanse vergoedingssystematiek voor niet-steriele bereidingen op de resultaten aldaar, hebben we in 2016 een totale omzet gerealiseerd die ruim binnen onze verwachtingen lag.

In 2015 hebben we, rekeninghoudend met de gewijzigde marktomstandigheden, een kostenbesparingsprogramma aangekondigd en inmiddels zien we daar duidelijk de resultaten van. In het tweede halfjaar hebben we een kostenreductie van zo'n 6% gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Mede dankzij de kostenreductie is de REBITDA in de tweede jaarhelft met 10,4% gestegen. De wijziging in de vergoedingssystematiek heeft de winstgevendheid van onze Amerikaanse operatie verlaagd. Gelet op de structurele gevolgen, is ultimo 2016 een impairment van € 48,4 miljoen op Freedom Pharmaceuticals in de Verenigde Staten genomen.

Door de sterke operationele kasstroom is de netto financiële schuld/REBITDA-ratio op 31 december 2016 uitgekomen op 3,18, ruimschoots onder het niveau van 5,02 zoals met de financiers is overeengekomen voor de Long Term Waivers en tevens onder het niveau van 3,25 zoals vastgesteld in de Revolving Credit Facility en de Note Purchase Agreement. Als gevolg van de sterk gedaalde netto financiële schuld en de schuldratio, zullen de rentemarges op de leningen in 2017 aanzienlijk lager zijn.

De afgelopen 18 maanden stonden in het teken van verandering, zowel een verandering van een deel van onze markt, als een verandering van onze financiële positie en organisatie. In de loop van 2016 hebben we met de succesvolle afronding van de kapitaalverhoging ons weer volledig kunnen richten op de business. Ook voor 2017 zijn we positief over de mogelijkheden die we zien in de verschillende markten waarin we actief zijn.

[1] Dit persbericht wordt verstuurd door Fagron NV en Fagron BV.
[2] EBITDA voor niet-recurrent resultaat.

Open onderstaande link voor het persbericht:

Source: Fagron NV via Globenewswire

Lees over dit aandeel ook

1. 13 mei Aandeelhouders Fagron akkoord met alle agendapunten
  2. 11 apr Indrukwekkende groei bij Fagron

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

Fagron

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites