AMSTERDAM (AFN) - Heineken was woensdagmiddag een grote verliezer op de beurs in Amsterdam. Beleggers waren niet zo tevreden over de kwartaalresultaten van de brouwer. Cijfers van ingenieursbureau Arcadis vielen wel in de smaak. Ook Air France-KLM, Refresco en GrandVision waren erg in trek.
De belangrijkste beursgraadmeters in Europa kwamen niet ver van hun plek. De AEX-index op het Damrak noteerde rond 15.45 uur 0,1 procent in de plus op 544,30 punten. De MidKap won 0,5 procent tot 835,15 punten. Parijs steeg 0,2 procent. Frankfurt daalde een fractie en Londen zakte 0,4 procent.
Heineken was de grootste daler in de AEX met een min van 2,8 procent. Onder meer tegenvallend zomerweer speelde de brouwer parten. Dat heeft de bierverkoop in Europa geen goed gedaan. Bovenaan de hoofdindex stond Philips, dat 1,6 procent won.
Air France-KLM
In de MidKap ging Air France-KLM aan kop met plus van 4,1 procent. De luchtvaartcombinatie profiteerde van sterke kwartaalcijfers van het Duitse Lufthansa, dat in Frankfurt bijna 3 procent won. Brillenbedrijf GrandVision ging daarnaast 3,7 procent omhoog, na positieve analistenrapporten.
Refresco kreeg er 2,6 procent bij. De Rotterdamse sap- en frisdrankbottelaar stemt in met een overname door de Franse investeerder PAI Partners. De twee zijn er na onderhandelingen uitgekomen.
Arcadis
Arcadis won eveneens 2,6 procent. Het advies- en ingenieursbureau is er afgelopen kwartaal voor het eerst in meer dan twee jaar in geslaagd de omzet op eigen kracht te laten stijgen. Het bedrijf werd daarbij geholpen door gunstige omstandigheden in zijn belangrijkste markten.
Bij de kleinere bedrijven dikte ICT Group ruim 2 procent aan. De automatiseerder zag de omzet in het derde kwartaal met bijna een kwart groeien.
Ceconomy
Buiten Nederland stond onder meer Ceconomy in de schijnwerpers. Het Duitse bedrijf achter onder meer de elektronicaketens MediaMarkt en Saturn klom 6 procent vanwege goed ontvangen kwartaalcijfers. In Parijs ging Kering meer dan 7 procent omhoog na sterke resultaten. Het Franse luxegoederenconcern profiteerde vooral van beter dan verwachte verkopen van modehuis Gucci.
De euro was 1,1791 dollar waard, tegen 1,1771 een dag eerder. De prijs van een vat Amerikaanse olie zakte 0,4 procent tot 52,25 dollar. Brentolie werd juist 0,1 procent duurder op 58,36 dollar per vat.