Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

FNV: grote zorgen bij grondpersoneel over plannen KLM

Gepubliceerd op 24 september 2020 13:33 | Views: 3.095 | Onderwerpen: luchtvaart

Air France-KLM 17:35

2,78 -0,08 (-2,93%)

AMSTERDAM (AFN) - Grondpersoneel bij KLM maakt zich volgens vakbond FNV grote zorgen over de plannen van de luchtvaartmaatschappij om de kosten te verlagen. FNV zegt dat KLM de crisis lijkt te "misbruiken" om flink te gaan besparen op arbeidskosten van grondmedewerkers.

KLM krijgt voor 3,4 miljard euro aan leningen en garanties van de overheid om de crisis door te komen, op voorwaarde dat de kosten flink worden teruggebracht. De vakbonden maar ook de Tweede Kamer vinden dat personeel dat tot 1,5 keer modaal verdient zoveel mogelijk moet worden ontzien. De maatschappij moet op 1 oktober met een plan voor de herstructurering komen.

KLM besloot vorige maand om een loonsverhoging eenzijdig uit te stellen. FNV stelt dat KLM medewerkers die minder dan modaal verdienen hiermee wil laten meebetalen aan de besparingen die nodig zijn om staatssteun te krijgen en daarmee verder gaat dan de voorwaarden die de overheid heeft gesteld. FNV-bestuurder Jan van den Brink vraagt zich of het bedrijf daarmee zijn staatssteun niet in gevaar brengt. De bond heeft al gedreigd naar de rechter te stappen vanwege het besluit om een loonsverhoging uit te stellen.

De bond blijft hameren op het standpunt dat de sterkste schouders bij KLM de zwaarste lasten moeten dragen. "Voor ons betekent dat dat mensen tot anderhalf keer modaal geen bijdrage hoeven te leveren. Zij hebben vaak al een inkomen waar ze amper van rond kunnen komen. Je brengt ze in grote financiële problemen, als je hen vraagt salaris in te leveren", zegt Van den Brink. Hij ziet nog weinig vooruitgang in de gesprekken met KLM over kostenbesparingen.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
Air France-KLM 92% zegt verkopen 12 stemmen

Gerelateerd

Reacties

19 Posts
| Omlaag ↓
  1. Dumpert 24 september 2020 14:22
    quote:

    Just10 schreef op 24 september 2020 14:16:


    Laat de regering nu eerst eens beginnen met het teruggeven van Schiphol aan de natuur. Gewoon alles onderwater zetten.

    Dan kunnen we rustig bekijken of de vliegvelden in NL voldoen, zo niet maak dan maar een vliegveld in Den Haag, vliegveld Binnenhof.


    Grapjas.
  2. hoeky 24 september 2020 14:56
    quote:

    Just10 schreef op 24 september 2020 14:16:


    Laat de regering nu eerst eens beginnen met het teruggeven van Schiphol aan de natuur. Gewoon alles onderwater zetten.

    Dan kunnen we rustig bekijken of de vliegvelden in NL voldoen, zo niet maak dan maar een vliegveld in Den Haag, vliegveld Binnenhof.


    De wijn is vroeg open vandaag? ;)
  3. forum rang 4 MartijnN1932 24 september 2020 15:04
    quote:

    Just10 schreef op 24 september 2020 14:16:


    Laat de regering nu eerst eens beginnen met het teruggeven van Schiphol aan de natuur. Gewoon alles onderwater zetten.

    Dan kunnen we rustig bekijken of de vliegvelden in NL voldoen, zo niet maak dan maar een vliegveld in Den Haag, vliegveld Binnenhof.


    u weet dat, dat betekend dat miljoenen mensen geen woning meer hebben he?

    heel haarlemmermeer is dan onderwater..

    Dank u dat u mijn uit mijn woning wilt hebben


    en overigens zou indien er weer een echt Haarlemmer meer zou zijn, vele gebieden rondom ook bedreigt worden met overstromingen..
  4. forum rang 8 josti5 24 september 2020 15:51
    quote:

    MartijnN1932 schreef op 24 september 2020 15:04:


    [...]

    u weet dat, dat betekend dat miljoenen mensen geen woning meer hebben he?

    heel haarlemmermeer is dan onderwater..

    Dank u dat u mijn uit mijn woning wilt hebben


    en overigens zou indien er weer een echt Haarlemmer meer zou zijn, vele gebieden rondom ook bedreigt worden met overstromingen..


    Yep: Amsterdam o.a.

    Daarom is de Haarlemmermeer indertijd juist drooggelegd...

    Groet uit Nieuw-Vennep, gelukkig 1-hoog, nog nét droge voeten als de boel onderloopt :-)
  5. forum rang 8 josti5 24 september 2020 15:55
    quote:

    Beursplein 5 schreef op 24 september 2020 15:41:


    Nationaliseren.

    Voortaan alleen intercontinentale vluchten aanbieden.
    Vakantievluchten kunnen prima worden overgenomen door Easyjet en Ryanair.



    KLM en Schiphol léven juist van die vermaledijde 'hub'functie: overal volk ophalen, dat vervolgens de plas over kan vliegen.
    33% van wat aankomt gaat meteen weer door naar elders.

    Verdiensten KLM op een vlucht naar Brazilië: 1 euro per persoon netto, heeft een bevriend stewardess mij eens toevertrouwd.
    Dit natuurlijk exclusief de milieu- en gezondheidskosten voor de gemeenschap...
  6. forum rang 4 Kees1 24 september 2020 17:54
    quote:

    josti5 schreef op 24 september 2020 15:55:


    [...]

    KLM en Schiphol léven juist van die vermaledijde 'hub'functie: overal volk ophalen, dat vervolgens de plas over kan vliegen.
    33% van wat aankomt gaat meteen weer door naar elders.

    Verdiensten KLM op een vlucht naar Brazilië: 1 euro per persoon netto, heeft een bevriend stewardess mij eens toevertrouwd.
    Dit natuurlijk exclusief de milieu- en gezondheidskosten voor de gemeenschap...


    Die hubfunctie voegt inderdaad weinig toe. Het zou beter zijn KLM failliet te laten gaan en een kleine, nieuwe, maatschappij een doorstart laten maken. In Belgie is dat ook met Sabena gebeurd. Werd Belgie daardoor onbereikbaar? Welnee, anderen namen die functie snel over.
  7. forum rang 4 Knife Catcher 24 september 2020 18:48
    quote:

    josti5 schreef op 24 september 2020 15:55:


    [...]

    KLM en Schiphol léven juist van die vermaledijde 'hub'functie: overal volk ophalen, dat vervolgens de plas over kan vliegen.
    33% van wat aankomt gaat meteen weer door naar elders.

    Verdiensten KLM op een vlucht naar Brazilië: 1 euro per persoon netto, heeft een bevriend stewardess mij eens toevertrouwd.
    Dit natuurlijk exclusief de milieu- en gezondheidskosten voor de gemeenschap...


    paar bijzondere feiten:

    - grondpersoneel dat zich nu pas zorgen maakt; ik was al lang weg geweest na een paar maand vakantie
    - stewardessen die de boekhouding en de jaarverslagen beter kunnen lezen dan de meesten hier

  8. forum rang 6 @iPlof 24 september 2020 19:43
    quote:

    Knife Catcher schreef op 24 september 2020 18:48:


    [...]

    paar bijzondere feiten:

    - grondpersoneel dat zich nu pas zorgen maakt; ik was al lang weg geweest na een paar maand vakantie


    Die vertrekregeling recent zal in ieder geval een gouden deal zijn geweest.
    Vanaf nu wordt het voor al dan niet vrijwillig personeel vertrek veel en veel vervelender.

    Maar mbt de 'zorgen zo laat', de stewardessen staan hier niet alleen in..
    Ook Elbers, Benschop, politiek, beleggers verkeren al 9 maanden in staat van ontkenning.
    Zal een harde landing worden aangezien de realiteit en de hoop/verwachting van bovenstaanden heel erg ver uit elkaar liggen.
19 Posts
|Omhoog ↑