Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Inloggen

  • Geen account? Registreren

Wachtwoord vergeten?

SBM Offshore rondt aandeleninkoop af

SBM Offshore rondt aandeleninkoop af
Beeld: SBM Offshore

(ABM FN-Dow Jones) SBM Offshore heeft zijn aandeleninkoopprogramma met een waarde van 150 miljoen euro afgerond. Dit meldde de oliedienstverlener maandagavond.

Sinds de aankondiging en start op 5 augustus 2021 kocht SBM ruim 9,9 miljoen aandelen terug voor een gemiddelde prijs van 15,06 euro per aandeel.

Het doel van het inkoopprogramma was om het aandelenkapitaal te verkleinen en aandelen beschikbaar te maken voor een aandelenprogramma voor management en werknemers.

SBM is van plan om 8 miljoen aandelen te vernietigen; dit is circa 80 procent van de totale aandelen die het heeft ingekocht.

Bron: ABM Financial News


Vanaf Beursplein 5 volgt de redactie van ABM Financial News de ontwikkelingen op de beurzen, en de Amsterdamse effectenbeurs in het bijzonder, op de voet. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Community trend

Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?

Aandeel Kies Huidige trend
SBM Offshore 93% zegt kopen 14 stemmen

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 9 ff_relativeren 12 oktober 2021 00:17

    @ Ronkie,

    het pluspunt van SBM Offshore is, dat ze langlopende contracten (20 tot 30 jaar) hebben om hun produktieschepen te verhuren. Dat betekent dito lange tijd vaste en voorspelbare inkomsten. Want de dayrate is een vaste prijs. Voor beleggers is dat erg prettig.

    het minpunt voor SBM Offshore is, dat de Westerse wereld na 2050 volledig uit de fossiele brandstoffen wil zijn voor alle vormen van transport. Dat betekent dat de markt voor FPSO's (de produktieschepen) daarna weinig bestaansrecht meer heeft in haar huidige omvang.

    Nu moet je een rekensom gaan maken @ Ronkie ; Uitgangsjaar = 2050. De verhuurcontracten lopen tot 30 jaren.
    Het bouwjaar van de laatste FPSO's is dan het jaar 2050 minus 30 verhuur-jaren. @ Ronkie, dat betekent dat in de jaren 2020 en 2021 de laatste grote groep met orders is binnengekomen.

    De gemiddelde bouwtijd voor een produktieschip is pakweg 3 jaren. Goed, tel bij het jaar 2021 nog 3 bouwjaren op, en dan weten we dat er tot in het jaar 2024 nog genoeg bedrijvigheid is voor dit marktsegment. Sporadisch zal er tussen 2025 en 2030 nog een enkele FPSO gebouwd worden voor een verhuur-periode van 20 jaar. Maar dat is niet meer genoeg om de huidige aanbieders overeind te houden.


    Nu komt de conclusie @ Ronkie : Vanaf het kalenderjaar 2025 moet SBM Offshore, en al haar sectorgenoten, een compleet ander business model hebben. (en die hebben ze nu nog niet) Of ze moeten tussen 2025 en 2050 steeds verder gaan afslanken (divisies ontmantelen).

    Waarom ? Omdat er tussen vandaag en het jaar 2050 regelmatig FPSO's uit de vaart worden genomen. Einde verhuurcontract. En dat betekent met een zelfde tempo minder inkomsten voor heel deze sector. Ook voor SBM Offshore.

    De sector staat op een kruispunt. Zichzelf her-uitvinden met hele nieuwe produkten en diensten, of langzaam uitsterven. Hun aandelenbeleggers moeten daar ook nu al op anticiperen ...
  2. forum rang 4 tmaster 12 oktober 2021 07:49
    quote:

    ff_relativeren schreef op 12 oktober 2021 00:17:



    @ Ronkie,

    het pluspunt van SBM Offshore is, dat ze langlopende contracten (20 tot 30 jaar) hebben om hun produktieschepen te verhuren. Dat betekent dito lange tijd vaste en voorspelbare inkomsten. Want de dayrate is een vaste prijs. Voor beleggers is dat erg prettig.

    het minpunt voor SBM Offshore is, dat de Westerse wereld na 2050 volledig uit de fossiele brandstoffen wil zijn voor alle vormen van transport. Dat betekent dat de markt voor FPSO's (de produktieschepen) daarna weinig bestaansrecht meer heeft in haar huidige omvang.

    Nu moet je een rekensom gaan maken @ Ronkie ; Uitgangsjaar = 2050. De verhuurcontracten lopen tot 30 jaren.
    Het bouwjaar van de laatste FPSO's is dan het jaar 2050 minus 30 verhuur-jaren. @ Ronkie, dat betekent dat in de jaren 2020 en 2021 de laatste grote groep met orders is binnengekomen.

    De gemiddelde bouwtijd voor een produktieschip is pakweg 3 jaren. Goed, tel bij het jaar 2021 nog 3 bouwjaren op, en dan weten we dat er tot in het jaar 2024 nog genoeg bedrijvigheid is voor dit marktsegment. Sporadisch zal er tussen 2025 en 2030 nog een enkele FPSO gebouwd worden voor een verhuur-periode van 20 jaar. Maar dat is niet meer genoeg om de huidige aanbieders overeind te houden.


    Nu komt de conclusie @ Ronkie : Vanaf het kalenderjaar 2025 moet SBM Offshore, en al haar sectorgenoten, een compleet ander business model hebben. (en die hebben ze nu nog niet) Of ze moeten tussen 2025 en 2050 steeds verder gaan afslanken (divisies ontmantelen).

    Waarom ? Omdat er tussen vandaag en het jaar 2050 regelmatig FPSO's uit de vaart worden genomen. Einde verhuurcontract. En dat betekent met een zelfde tempo minder inkomsten voor heel deze sector. Ook voor SBM Offshore.

    De sector staat op een kruispunt. Zichzelf her-uitvinden met hele nieuwe produkten en diensten, of langzaam uitsterven. Hun aandelenbeleggers moeten daar ook nu al op anticiperen ...

    Gelukkig is de wereldgroter dan alleen europa. Trump die zomaar het kyoto akkoord naast zich neer legt. Wie zegt dat de komende generaties er ook zo over denkt. En wat te denken van rusland, zuid-amerika (venezula, brazilie) waar voor een groot gedeelte afhankelijk zijn van de olie. 3de wereldlanden nemen het van ons over qua energie verbruik. 2050 is een streven voor europa maar de rest van de wereld zie ik echt wel langer aan de olie blijven hangen.
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

SBM Offshore

14,080 14 jan
-0,140 -0,98%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links