Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

SBM Offshore rondt aandeleninkoop af

Lees over dit aandeel ook

  1. 17 apr SBM Offshore leent 250 miljoen dollar
  2. 16 aug Hoog dividendrendement SBM Offshore oogt aanlokkelijk

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ff_relativeren 12 oktober 2021 00:17

    @ Ronkie,

    het pluspunt van SBM Offshore is, dat ze langlopende contracten (20 tot 30 jaar) hebben om hun produktieschepen te verhuren. Dat betekent dito lange tijd vaste en voorspelbare inkomsten. Want de dayrate is een vaste prijs. Voor beleggers is dat erg prettig.

    het minpunt voor SBM Offshore is, dat de Westerse wereld na 2050 volledig uit de fossiele brandstoffen wil zijn voor alle vormen van transport. Dat betekent dat de markt voor FPSO's (de produktieschepen) daarna weinig bestaansrecht meer heeft in haar huidige omvang.

    Nu moet je een rekensom gaan maken @ Ronkie ; Uitgangsjaar = 2050. De verhuurcontracten lopen tot 30 jaren.
    Het bouwjaar van de laatste FPSO's is dan het jaar 2050 minus 30 verhuur-jaren. @ Ronkie, dat betekent dat in de jaren 2020 en 2021 de laatste grote groep met orders is binnengekomen.

    De gemiddelde bouwtijd voor een produktieschip is pakweg 3 jaren. Goed, tel bij het jaar 2021 nog 3 bouwjaren op, en dan weten we dat er tot in het jaar 2024 nog genoeg bedrijvigheid is voor dit marktsegment. Sporadisch zal er tussen 2025 en 2030 nog een enkele FPSO gebouwd worden voor een verhuur-periode van 20 jaar. Maar dat is niet meer genoeg om de huidige aanbieders overeind te houden.

    Nu komt de conclusie @ Ronkie : Vanaf het kalenderjaar 2025 moet SBM Offshore, en al haar sectorgenoten, een compleet ander business model hebben. (en die hebben ze nu nog niet) Of ze moeten tussen 2025 en 2050 steeds verder gaan afslanken (divisies ontmantelen).

    Waarom ? Omdat er tussen vandaag en het jaar 2050 regelmatig FPSO's uit de vaart worden genomen. Einde verhuurcontract. En dat betekent met een zelfde tempo minder inkomsten voor heel deze sector. Ook voor SBM Offshore.

    De sector staat op een kruispunt. Zichzelf her-uitvinden met hele nieuwe produkten en diensten, of langzaam uitsterven. Hun aandelenbeleggers moeten daar ook nu al op anticiperen ...
  2. forum rang 4 tmaster 12 oktober 2021 07:49
    quote:

    ff_relativeren schreef op 12 oktober 2021 00:17:

    @ Ronkie,

    het pluspunt van SBM Offshore is, dat ze langlopende contracten (20 tot 30 jaar) hebben om hun produktieschepen te verhuren. Dat betekent dito lange tijd vaste en voorspelbare inkomsten. Want de dayrate is een vaste prijs. Voor beleggers is dat erg prettig.

    het minpunt voor SBM Offshore is, dat de Westerse wereld na 2050 volledig uit de fossiele brandstoffen wil zijn voor alle vormen van transport. Dat betekent dat de markt voor FPSO's (de produktieschepen) daarna weinig bestaansrecht meer heeft in haar huidige omvang.

    Nu moet je een rekensom gaan maken @ Ronkie ; Uitgangsjaar = 2050. De verhuurcontracten lopen tot 30 jaren.
    Het bouwjaar van de laatste FPSO's is dan het jaar 2050 minus 30 verhuur-jaren. @ Ronkie, dat betekent dat in de jaren 2020 en 2021 de laatste grote groep met orders is binnengekomen.

    De gemiddelde bouwtijd voor een produktieschip is pakweg 3 jaren. Goed, tel bij het jaar 2021 nog 3 bouwjaren op, en dan weten we dat er tot in het jaar 2024 nog genoeg bedrijvigheid is voor dit marktsegment. Sporadisch zal er tussen 2025 en 2030 nog een enkele FPSO gebouwd worden voor een verhuur-periode van 20 jaar. Maar dat is niet meer genoeg om de huidige aanbieders overeind te houden.

    Nu komt de conclusie @ Ronkie : Vanaf het kalenderjaar 2025 moet SBM Offshore, en al haar sectorgenoten, een compleet ander business model hebben. (en die hebben ze nu nog niet) Of ze moeten tussen 2025 en 2050 steeds verder gaan afslanken (divisies ontmantelen).

    Waarom ? Omdat er tussen vandaag en het jaar 2050 regelmatig FPSO's uit de vaart worden genomen. Einde verhuurcontract. En dat betekent met een zelfde tempo minder inkomsten voor heel deze sector. Ook voor SBM Offshore.

    De sector staat op een kruispunt. Zichzelf her-uitvinden met hele nieuwe produkten en diensten, of langzaam uitsterven. Hun aandelenbeleggers moeten daar ook nu al op anticiperen ...
    Gelukkig is de wereldgroter dan alleen europa. Trump die zomaar het kyoto akkoord naast zich neer legt. Wie zegt dat de komende generaties er ook zo over denkt. En wat te denken van rusland, zuid-amerika (venezula, brazilie) waar voor een groot gedeelte afhankelijk zijn van de olie. 3de wereldlanden nemen het van ons over qua energie verbruik. 2050 is een streven voor europa maar de rest van de wereld zie ik echt wel langer aan de olie blijven hangen.
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

SBM Offshore

14,560 17:35
+0,100 +0,69%
Premium

Hoog dividendrendement SBM Offshore oogt aanlokkelijk

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links