Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Bill Gates en Li Ka-shing investeren in vliegtuig op waterstof

Bill Gates en Li Ka-shing investeren in vliegtuig op waterstof

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Een start-up die werkt aan de ontwikkeling van waterstofaangedreven vliegtuigen heeft in een nieuwe investeringsronde 24,3 miljoen dollar opgehaald. Onder de investeerders zijn fondsen gesteund door filantroop Bill Gates, bekend van Microsoft en de Hongkongse miljardair Li Ka-shing. Ook energieconcern Shell is een van de investeerders.

Het Brits-Amerikaanse ZeroAvia zal het geld gebruiken om met zijn waterstof-aandrijfsysteem op te schalen naar grotere vliegtuigen die ten minste 50 passagiers kunnen vervoeren. Het nieuwste model, en grootste tot nu toe, heeft krap twintig zitplaatsen.

Waterstof wordt gezien als een belangrijke brandstof om de uitstoot van de luchtvaart terug te dringen. Het gebruik van accu's, zoals in auto's en vrachtwagens, is voor de luchtvaart niet geschikt, omdat ze te zwaar zijn en vliegen energie-intensief is. Waterstof stoot alleen water uit wanneer het wordt verbrand. En als het gas dat daarvoor nodig is wordt geproduceerd uit hernieuwbare energie, heeft het gebruik ervan weinig vervuilende gevolgen voor de atmosfeer.

De financiering voor ZeroAvia volgt op een ronde eind vorig jaar die bijna 38 miljoen dollar opleverde. Toen was ook de Britse regering een van de financiers. Dat geld werd gebruikt om de technologie van het bedrijf verder te ontwikkelen in een kleiner vliegtuig.

Vanwege de grote belangstelling heeft ZeroAvia besloten de ontwikkeling van de vliegtuigen te versnellen, zei topman Val Miftakhov van ZeroAvia in een interview. Tegen het einde van 2021 verwacht hij dat ZeroAvia nog minstens 100 miljoen dollar zal ophalen voor het ontwerpen en ontwikkelen van het grotere waterstofvliegtuig. Daarmee zou het bedrijf dichter tegen commercialisering van het concept aanzitten.

De totale kosten van het programma om grotere vliegtuig te ontwikkelen zullen ongeveer 250 miljoen dollar bedragen, zei Miftakhov. Een deel van de extra middelen zal waarschijnlijk afkomstig zijn van overheidssubsidies.

Het bedrijf werkt momenteel aan het volledig laten vliegen van zijn vliegtuigen op waterstof in plaats van het huidige hybride model waar naast waterstof ook van batterijen gebruik wordt gemaakt. Het is ook van plan over te schakelen van gecondenseerde gaswaterstof naar vloeibare waterstof, omdat dit efficiënter is op te slaan.

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. Pavlov44 31 maart 2021 10:00
    Een leuk voorbeeld. De Embraer E2, een nieuw toestel voor ongeveer 80 passagiers, heeft ongeveer 1.5-2 miljard gekost om te ontwikkelen, met de beproefde methode van gewone kerosinemotoren. Ik neem toch aan dat 50-100 passagiers in de waterstofwereld een "groot toestel" wordt genoemd. Toestel kost 40-50 miljoen per stuk na kortingen. Een groot waterstoftoestel zal niet goedkoper zijn dan dat. Maar toch denken de waterstofheren "de totale kosten van het programma om grotere vliegtuig te ontwikkelen zullen ongeveer 250 miljoen dollar bedragen". Dus jij gaat een geheel experimenteel en technologisch onbeproefd toestel kunnen ontwikkelen voor de prijs van pakweg 3 a 4 nieuwe toestellen?

    I call bullshit.

    Wat hier gedaan wordt is gewoon een klein "prototype" maken door in een klein bestaand vliegtuig wat batterijen te leggen + een brandstofcel. En heel trots lopen doen dat ze een uurtje electrisch kunnen vliegen. Vooral om grote investeerders te paaien voor het "grote model" wat er economisch en natuurkundig gezien nooit gaat komen. Echt een signaal van de tijd dat dit soort charlatans tientallen miljoenen op kunnen halen aan domme overheidssubsidies alsmede wat rijke investeerders die graag hun imago willen opvijzelen. Er is toch geld in overvloed.
  2. Sir Piet 31 maart 2021 11:41
    quote:

    Pavlov44 schreef op 31 maart 2021 10:00:

    Een leuk voorbeeld. De Embraer E2, een nieuw toestel voor ongeveer 80 passagiers, heeft ongeveer 1.5-2 miljard gekost om te ontwikkelen, met de beproefde methode van gewone kerosinemotoren. Ik neem toch aan dat 50-100 passagiers in de waterstofwereld een "groot toestel" wordt genoemd. Toestel kost 40-50 miljoen per stuk na kortingen. Een groot waterstoftoestel zal niet goedkoper zijn dan dat. Maar toch denken de waterstofheren "de totale kosten van het programma om grotere vliegtuig te ontwikkelen zullen ongeveer 250 miljoen dollar bedragen". Dus jij gaat een geheel experimenteel en technologisch onbeproefd toestel kunnen ontwikkelen voor de prijs van pakweg 3 a 4 nieuwe toestellen?

    I call bullshit.

    Wat hier gedaan wordt is gewoon een klein "prototype" maken door in een klein bestaand vliegtuig wat batterijen te leggen + een brandstofcel. En heel trots lopen doen dat ze een uurtje electrisch kunnen vliegen. Vooral om grote investeerders te paaien voor het "grote model" wat er economisch en natuurkundig gezien nooit gaat komen. Echt een signaal van de tijd dat dit soort charlatans tientallen miljoenen op kunnen halen aan domme overheidssubsidies alsmede wat rijke investeerders die graag hun imago willen opvijzelen. Er is toch geld in overvloed.
    Tja zo werkt de ontwikkeling van nieuwe technologieën.
  3. Pavlov44 31 maart 2021 11:56
    quote:

    Contrair1975 schreef op 31 maart 2021 11:01:

    @Pavlov, ik denk niet dat Shell investeert in een start-up zonder een fatsoenlijk technisch verhaal....
    Shell heeft naast hun serieuze green-tech investeringen ook een budget voor imago-opvijzeling en andere marketing zaken. Waterstofvliegen behoort duidelijk tot het tweede. Bill Gates en Li-Ka Shing, de grootste schurk van Hong Kong, doen ook niet anders dan hun imago opvijzelen :)

    En oja ik ben absoluut niet anti waterstof of anti innovatie ofzo. Maar waterstof werkt zelfs niet in autos. Wat niet in autos werkt werkt sowieso niet in iets wat ook nog de lucht in moet, period. Als je wil innoveren ga dan eerst de waterstofauto uitontwikkelen praten we daarna verder. Het feit dat ze met vliegtuigen beginnen maakt dat het niet serieus genomen kan worden.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links