Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Bill Gates en Li Ka-shing investeren in vliegtuig op waterstof

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. Pavlov44 31 maart 2021 10:00
    Een leuk voorbeeld. De Embraer E2, een nieuw toestel voor ongeveer 80 passagiers, heeft ongeveer 1.5-2 miljard gekost om te ontwikkelen, met de beproefde methode van gewone kerosinemotoren. Ik neem toch aan dat 50-100 passagiers in de waterstofwereld een "groot toestel" wordt genoemd. Toestel kost 40-50 miljoen per stuk na kortingen. Een groot waterstoftoestel zal niet goedkoper zijn dan dat. Maar toch denken de waterstofheren "de totale kosten van het programma om grotere vliegtuig te ontwikkelen zullen ongeveer 250 miljoen dollar bedragen". Dus jij gaat een geheel experimenteel en technologisch onbeproefd toestel kunnen ontwikkelen voor de prijs van pakweg 3 a 4 nieuwe toestellen?

    I call bullshit.

    Wat hier gedaan wordt is gewoon een klein "prototype" maken door in een klein bestaand vliegtuig wat batterijen te leggen + een brandstofcel. En heel trots lopen doen dat ze een uurtje electrisch kunnen vliegen. Vooral om grote investeerders te paaien voor het "grote model" wat er economisch en natuurkundig gezien nooit gaat komen. Echt een signaal van de tijd dat dit soort charlatans tientallen miljoenen op kunnen halen aan domme overheidssubsidies alsmede wat rijke investeerders die graag hun imago willen opvijzelen. Er is toch geld in overvloed.
  2. Sir Piet 31 maart 2021 11:41
    quote:

    Pavlov44 schreef op 31 maart 2021 10:00:

    Een leuk voorbeeld. De Embraer E2, een nieuw toestel voor ongeveer 80 passagiers, heeft ongeveer 1.5-2 miljard gekost om te ontwikkelen, met de beproefde methode van gewone kerosinemotoren. Ik neem toch aan dat 50-100 passagiers in de waterstofwereld een "groot toestel" wordt genoemd. Toestel kost 40-50 miljoen per stuk na kortingen. Een groot waterstoftoestel zal niet goedkoper zijn dan dat. Maar toch denken de waterstofheren "de totale kosten van het programma om grotere vliegtuig te ontwikkelen zullen ongeveer 250 miljoen dollar bedragen". Dus jij gaat een geheel experimenteel en technologisch onbeproefd toestel kunnen ontwikkelen voor de prijs van pakweg 3 a 4 nieuwe toestellen?

    I call bullshit.

    Wat hier gedaan wordt is gewoon een klein "prototype" maken door in een klein bestaand vliegtuig wat batterijen te leggen + een brandstofcel. En heel trots lopen doen dat ze een uurtje electrisch kunnen vliegen. Vooral om grote investeerders te paaien voor het "grote model" wat er economisch en natuurkundig gezien nooit gaat komen. Echt een signaal van de tijd dat dit soort charlatans tientallen miljoenen op kunnen halen aan domme overheidssubsidies alsmede wat rijke investeerders die graag hun imago willen opvijzelen. Er is toch geld in overvloed.
    Tja zo werkt de ontwikkeling van nieuwe technologieën.
  3. Pavlov44 31 maart 2021 11:56
    quote:

    Contrair1975 schreef op 31 maart 2021 11:01:

    @Pavlov, ik denk niet dat Shell investeert in een start-up zonder een fatsoenlijk technisch verhaal....
    Shell heeft naast hun serieuze green-tech investeringen ook een budget voor imago-opvijzeling en andere marketing zaken. Waterstofvliegen behoort duidelijk tot het tweede. Bill Gates en Li-Ka Shing, de grootste schurk van Hong Kong, doen ook niet anders dan hun imago opvijzelen :)

    En oja ik ben absoluut niet anti waterstof of anti innovatie ofzo. Maar waterstof werkt zelfs niet in autos. Wat niet in autos werkt werkt sowieso niet in iets wat ook nog de lucht in moet, period. Als je wil innoveren ga dan eerst de waterstofauto uitontwikkelen praten we daarna verder. Het feit dat ze met vliegtuigen beginnen maakt dat het niet serieus genomen kan worden.
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links