Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Tekort aan containers voor scheepvaart nog niet opgelost

SHENZHEN (ANP/BLOOMBERG) - Producenten van zeecontainers doen hun best om aan de stijgende vraag van vervoerders te voldoen, maar er is nog steeds sprake van een tekort voor de zeevaart. De schaarste ontstond in de tweede helft van vorig jaar, toen de wereldhandel flink aantrok. Voor de coronacrisis was nog sprake van een overschot aan nieuwe zeecontainers.

Daar komt bij dat er in de eerste vijf maanden van 2020 bijna geen orders werden geplaatst. Containervervoerders verwachtten dat de wereldhandel verder zou instorten door de pandemie. Chinese fabrikanten, die goed zijn voor 90 procent van de wereldvoorraad, schroefden de productie terug. Door de krapte maken ze er inmiddels veel meer. In september werden 300.000 nieuwe containers geproduceerd en dat aantal steeg naar 440.000 in januari.

Volgens kenners kan het tekort aan containers en de daaropvolgende opstoppingen in onder meer Amerikaanse havens nog voortduren tot in de tweede helft van 2021. "Er zouden voldoende containers moeten zijn om aan de vraag te voldoen in normale omstandigheden", zegt een analist van maritiem onderzoeksbureau Drewry uit Londen. "Het probleem is dat het gebruik van containers door alle vertragingen langer is geworden. Dat betekent dat het langer duurt om ze door te geven aan de volgende klant."

Ook Nederlandse bedrijven ervaren problemen met de containerlijnvaart en de prijzen zijn drie tot zeven keer hoger dan normaal, afhankelijk van de handelsroute. "De tarieven zijn in sommige gevallen zo hoog dat het transport duurder is dan de goederen die worden vervoerd", meldt evofenedex. De ondernemersvereniging noemt de informatievoorziening en dienstverlening vanuit de containerlijnvaartrederijen beroerd. "Ondernemers hebben bij vertraging of additionele kosten geen poot om op te staan." Volgens evofenedex schaadt dit het vertrouwen van ondernemers in een goed werkende zeevaartmarkt en wordt het herstel van de coronacrisis hierdoor tegengewerkt.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
  1. Flowermountain 17 maart 2021 12:31
    Export en import is een drama op dit moment. Schepen vertragen, afvaarten worden ineens een paar dagen naar voren gehaald, tarieven gaan door het dak. De monopolie positie van grote rederijen wordt zo aardig blootgelegd.

    Daarnaast is het probleem ontstaan in de USA dat chauffeurs die normaalgesproken 60 uur per week maken in hun truck met het rijden van containers, nu meer geld krijgen met een uitkering dan door te werken. Dit veroorzaakt ook de congestie in de havens van USA.
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links