DEN HAAG (AFN) - KPN hoeft een boete van 780.000 euro die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf in 2010 oplegde definitief niet te betalen. Dat maakte het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dinsdag bekend. Daarmee is een eerdere uitspraak van de rechtbank in Rotterdam bevestigd.
De ACM legde de boete op omdat KPN volgens de toezichthouder de telecomwetgeving overtrad door zogeheten klant partner programma's aan te gaan met drie zakelijke klanten. Daarmee zou het telecombedrijf zich schuldig hebben gemaakt aan het verstrekken van ongeoorloofde kortingen aan zakelijke klanten.
Het CBb oordeelde echter dat er geen sprake is geweest van een concrete prijsonderbieding dan wel een concrete loyaliteitskorting en dat er derhalve geen sprake is van een overtreding.
Voordelen
Het CBb maakte tegelijkertijd bekend dat een boete van 523.164 euro voor KPN voor het verstrekken van 'Actiekorting Internationaal' in stand blijft. Deze boete werd eveneens in 2010 opgelegd, voor het selectief aanbieden van extra kortingen op internationale gesprekken tussen 2006 en 2008. KPN voerde aan dat er geen verplichtingen gelden voor internationaal telefoonverkeer.
Het telecombedrijf wees zijn klanten actief op de voordelen van de combinatie met de diensten WorldlineXL of Belzakelijk. ,,Door de combinatie met gereguleerd telefoonverkeer vormt de Actiekorting Internationaal een dienst waarvoor de aan KPN opgelegde verplichtingen gelden. KPN heeft deze verplichtingen in dit geval geschonden'', aldus het CBb.